- Monitoring nadleśnictw
- Monitoring nadleśnictw #191
Monitoring nadleśnictw #191
Instytucja: |
|
Monitoring: |
|
Liczba listów: |
3 |
Liczba spamu: |
0 |
Status pierwszego wniosku: |
|
Status ostatniego wniosku: |
|
Otrzymano potwierdzenie: |
|
Otrzymano odpowiedź: |
|
Poddany kwarantannie: |
Znormalizowana odpowiedź
Treść
-
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej przez adobrawy
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostępnienie następujących informacji:
- informacji o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia złożenia niniejszego wniosku),
- informacji o tym komu przekazane zostało uzyskane drzewo - osobno latach 2015, 2016, 2017 r. do dnia złożenia niniejszego wniosku poprzez podanie listy odbiorców,
- skany umów, związanych z gospodarowanie uzyskanym drzewem w zakresie jakim odbiorcom drewna nie były osoby fizyczne.Stowarzyszenie wnosi o udostępnienie wskazanych informacji w formie elektronicznej, na adres e-mail {{EMAIL}}.
Bartosz Wilk, Szymon Osowski - członkowie zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji
-
Wniosek o udostępnienie informacji publicznej przez Nadleśnictwo Lubliniec
W załączeniu pismo dotyczące wniosku z dnia 24.08.2017r.
Z poważaniem
Andrzej Gajda
St.Specjalista SL ds. użytkowania lasu
Nadleśnictwo Lubliniec
ul. Myśliwska 1
42-700 Lubliniec
tel. +48 34 351 33 38, 602 463 418
Załączniki
- image001_bI0h0D0.png
- 20170904094723.pdf
Nadleśnictwo Lubliniec
kj) A
( 41")
me
PGL LP Nadleśnictwo Lubliniec
SZ
Lubliniec, 20.27, 2017r.
Do:
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog
Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
ODPOWIEDŹ NA WNIOSEK
O UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI PUBLICZNEJ
w odpowiedzi na Państwa wniosek o udostępnienie informacji publicznej z dnia 24.08.017 r.
przesłany pocztą elektroniczną, uprzejmie informujemy, że zaistniała konieczność przeprowadzenia
analiz niezbędnych do ustalenia, czy wniosek znajduje oparcie w prawie, w szczególności, czy mają
do niego zastosowanie przepisy ustawy zdnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej, a jeśli tak, to czy zachodzą negatywne przesłanki udostępnienia informacji publicznej.
W konsekwencji ustosunkowanie się do wniosku na obecnym etapie nie jest jeszcze możliwe, a
wszechstronna jego analiza wymaga skorzystania z uprawnienia określonego w art. 13 ust. 2 ustawy
z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
W zaistniałej sytuacji informujemy, że ustosunkujemy się do Państwa wniosku po przeprowadzeniu
niezbędnych analiz w najszybszym możliwym terminie, nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia
złożenia wniosku, tj. nie później niż do dnia 23.X.2017 r.
p.o. Nadlesnic
Nagllgz jn
niciwa Lubljniec
Yeńrvl/Waga
PGL LP Nadleśnictwo Lubliniec, ul. Myśliwska 1, 42-700 Lubliniec
Tel/fax.: +48 34 351 33 38, e-mail: lubliniecQkatowice.lasy.gov.pl www.lubliniec.katowice.lasy.gov.pl -
odpowiedz na wniosek o udostępnienie informacji publicznej przez Nadleśnictwo Lubliniec
W załączeniu scan dwóch pism dotyczących zapytania publicznego z dnia 24
sierpnia 2017 roku. Pisma te w oryginale zostały wysłane również pocztą
tradycyjną.Z poważaniem
Andrzej Gajda
St.Specjalista SL ds. użytkowania lasu
Nadleśnictwo Lubliniec
ul. Myśliwska 1
42-700 Lubliniec
tel. +48 34 351 33 38, 602 463 416
Załączniki
- image001_wgT8a9k.png
- Odpowiedz_20171017080039.pdf
- Decyzja_20171017075939.pdf
Nadleśnictwo Lubliniec
Faństwowe Gospodarstwo Leśne
Lasy Państwowe
NADLEŚNICTWO LUBLINIEC
42-700 Lubliniec, ul. Myśliwska 1
Tel. 034 351 33 38, 034 351 33 39 , Ń ,
NIP 575-000-88-82 G Lubliniec, dnia (/./.... października 2017 r.
Zn. spr.: ZU.01.0172.2017
Nadleśniczy Nadleśnictwa Lubliniec
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Lubliniec
ul. Myśliwska 1
42-700 Lubliniec
Adresat / Strona:
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
sprawa-324 7 (©Qfedrowanie.siecobywatelska.pl
ODPOWIEDŹ
NA WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI PUBLICZNEJ
Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na przesłany pocztą elektroniczną wniosek o udostępnienie informacji
publicznej z dnia 24.08.2017r. godz. 17:26, udostępniam częściowo żądane informacje.
W pozostałym zakresie uprzejmie informuję, że została wydana decyzja od odmowie
udostępnienia informacji publicznej, która zostanie doręczona odrębnie.
Ad 1.
W latach 2015, 2016 i 2017 (do dnia złożenia wniosku) w Nadleśnictwie Lubliniec pozyskano
drewno w ilości:
« 2015r. -93 999 m$
«u 2016r. - 118 194 m3
u 1.1.2017 do 31.8.2017 r. — 77 258 m$
Ad 2.
Drewno pozyskane w Nadleśnictwie Lubliniec w poszczególnych latach zostało zbyte
podmiotom, których firmy wskazujemy poniżej:
u 2015r.
Nazwa firmy
PPHU ARKON S.C. J.KLUCZEWSKI K. KLUCZEWSKI
| PGL LP ZAKŁAD TRANSPORTU I SPEDYCJI LASÓW PAŃSTWOWYCH _
AE TADEUSZ KULEJ
PPU KOPGARD SPÓŁKA Z O.O.
ZAKŁAD DRZEWNY "WYRAZÓW" $.C
"ZPHU "MAKPOL"
|"KABEX" M I K BOGUNIA SPÓŁKA JAWNA
PPHU DREWTAR SP. Z 0.0
TARTAK MAREK SZYJA
Z.U-P TARTAK USŁ. TRANSP.-MAS RAJMUND WENGEL
Z.P.U.T.H. MAREK WOJTYRA
TARTAK KRYS SPÓŁKA Z O.O.
PPHU "BEATA" BEATA SZYMAŃSKA JAROSŁAW 4
| ZAKŁAD TARTACZNY RYSZARD KEMPA__
"PALDREX" - RYSZARD GÓRECKI
| ZPHU "DREW-KOL" RYSZARD PARKITNY
'PPD "GRÓDKÓW" SP. Z 0.0.
SKLEJKA - EKO SIA.
Z.P.H.U. KONOPKA SPÓŁKA JAWNA
| PPUH "KROBEX" SŁAWOMII
.4 ugeniu p
P.D.U.H. "DREWPOL" MARIA | STANISŁAW PARZONKA
LD SOBIERAJ SOB-PAL___
"TARTAK" MARIUSZ JURECZKO
.PPHU "TRI>
IP. P.H.U. "PALMET- TRANS" Iwona Sibińska a
]
U
3
R
vo
O |2
ó|
mu
0
4
EE
O
ź
(m)
imi
Q
uw
=
>
iS
IŃ
JO
A
m
|
|a|
Gl
m
O
ma
Z |
0.
U
N
O
o
ABRYKA A PODŁÓG BIADKI EE ŻO.
zz)
i
IN rl
z|
=
>|
z
>
z
OI
=
o
Ę
©
ie
|5|
e
=
Q |:
ŻE
>|
Ig |;
poj
TM |
|
4
m3
>
z
2
AWID GAJDZIK FIRMA WIELOBRANŻOWA "GAJ- DREW" _
iololg
RZEDSIĘBIORSTWO. PRODUKCYJNE DREWPOL STANISŁAW STEC__
ZYKUŁA IRENEUSZ IRAS
zag|zN
IP.
PRZETWÓRSTWO DREWNA I HANDEL OPAK.DREW.ZADKA WALDEMAR
[TARTAK ZAKŁAD STOLARSKI JAN SCHREIER
| ENVUN PAWEŁ JANOSZEK
IKEA INDUSTRY POLAND SP.Z 0.0.
ZPHU. "WŁODEK" PAWE
SOR-DREW S.A. __
P.P.H.U. 'DREX-
| F.H.U. "TARTAK STRZYBNICA" Pella Małgorzata
[FPH KUDŁA T.GAWLAK,$.GAWLAK SJ_
| MACIEJ PYRAK PPHU PART
EC SP. ZO.O. |
| SKLEJKA - EKO S.A. _
| Z.P.HU. KONOPKA SPÓŁKA JAWNA
I - HANDEL. I I USŁUGI ZBIGNIEW V DZIEMBOWSKI
| PPHU 'DREWNED" Niedźwiedzki Wiesław
[WITOLD SOBIERAJ SOB-PAL.
INTERNATIONAL PAPER-KWIDZYN sp.z 0.0,
"SILVA" Sp. z 0.0.
METWEWA 'BUKPOL
| TARTAK TYBLE 4 OO
PPUH "WYSOTA" BARBARA WYSOTA
KĄDZIELA-GOSPODARKA LEŚNA Kądzieła Marek
DREWPOL SP. JAWNA NORBERT I JÓZEF WODARZ
_EWELINA KUBICA TARTAK-ANTONIN
'DACH- -SERWIS USŁUGI PRODUKCJA SPRZEDAŻ MAREK PIENIAK
"CENTRUM DREWNA" PPHU SOBCZAK GRZEGORZ _
WYRÓB TARCICY I INNYCH MATERIAŁÓW TARTYCH L.PIĘTKA
| KAROŃ GRZEGORZ "TARTAK KAROŃ"
FPUH TARTAK ANTOSIAK WALDEMAR
PPUH "SĘCZEK" Mieczysław Zemboł
|PPHU "PALPAK" Jolanta Krawczyk
TARTAK "OLCZYK" Olczyk Ludwik
| PRZEDSIĘBIORSTWO HANDLOWO USŁUGOWE SEBASTIAN FILARSKI
ZAKŁAD STOLARSKI MAREK ZAREMBA
FIRMA HANDLOWO- USŁUGOWA "DREW-TRANS"
FIRMA DROBDEX JAN DROBNY
DAWID GAJDZIK FIRMA WIĘLOBRANŻOWA "GAJ-DREW"
|PPUH PERSPEKTYWA SPÓŁKA Z Z 00
OCZY Jaktacz k Dariusz
-KOR" Plaza Eugeniusz _
"CHAŁUPKA" CHAŁUPK,
(ARSTWO W DREWNIE" KRAWCZYK. MIROSŁAW
(FIRMA HANDLOWO-USŁUGOWA "SKIE
| SOBDREW Wojciech. Sobieraj
DREW" Mateusz Skiba _____
|Z.P.H. U. "WŁODEK" PAWEŁ WŁODEK
SOR- DREW S.A.
"MADE OF. WOOD GROUP Surmiak Mateusz NAREEEE
TARTACZNICTWO S.C. KAWULOK A,KAWULOK S.ZAWADA W.
"DREW- TRADING” SP.ZOO.
FIRMA "BORMAX" Marcin Borkowski
.DREWMAR. KUCHARCZYK MAREK a
.PPH."LISTWPOL" $.C. mgr inż.Robert i Sławomir Gaj
TRANS RAPOL" WIESŁAW RAPACZ
DREWEX TADEUSZ BABUŚKA SEM
TARTAK ZDZISŁAW PROFIC
PPUH 'OLEŃKA" Małgorzata Kluska
PPH AN-PED ZBIGNIEW KOZIOŁ
YSŁU SKLEJEK "BIAFORN
(STOLMAT Przemysław Janiak - .
ZAKŁAD STOLARSKI CZERNIAWSKI WIESŁAW c
STOLWIT GROUP SPÓŁKA Z OGRANI CZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ SP.K
TARTAK GOLEJÓW S. C.
LAF Pudełko B. Kędzi
RUREX SP .Z 0.0. $P.KOMANDYTOW
E za ir s
[ZPH Hu DREWPOL Jacek Strzelczyk
[PPHU DREW. -WAM S. C. A. PAŁEK, M.GMYREK. a m
PPHU"LIMBA" RAFAŁ ZYGMUNT
PRZEDSIĘBIORSTWO PRODUKCYJNO- USŁUGOWO- HANDLOWE "SANDEX" SP. KM h
ZYGMUNT DOBROWOLSKI OBRÓBKA DREWNA "TARTAK" SKŁAD OPAŁOWY _ s
| V8B FLAMY BLOCK SP.Z O.O. a nn. n.|
USŁUGI STOLARSKIE ROMAN | WARZECHA SA M ma ma |
LTARTAK POPIELÓW S.C. D.S. WIERZBICCY SE _
PUPH TARTAK Burkietowicz Marek sa m SA p
TARTACZNICTWO WALBURGA,. KOCEK__ = 8 a m M
TARTAK MAREK SZYJA 8 p
"PALDREX" - RYSZARD GÓRECKI
PPD "GRÓDKÓW" SP. ZO.O.
D H.U.P. JANIK BOGUSŁAW JANIK
| ZHUP "ZBOREX'S.C. Bogdan Łyko Eugeniusz Mońka
STANISŁAW PARZONKA ___
WITOLD SOBIERAJ $OB-PAL.
MAGATH SP.
"TARTAK" MARIUSZ JURECZKO
PPUH "GABI-JERCZYŃSCY"SP JAWNA _
| E£NERGOMER SPOL.. S R.O.
|PPU"KUP-POL'EKSPO POL'EKSPORT- IMPORT.
"ZPRU WIMAR MAREK WiK
ADKI Spółka z o.o.
DESTRAL SP.J. W. SZYPORTAM. ŁABĘDZKI W
TARTAK BURKIETOWICZ S.C. M.B. Burkietowicz
| DROZDOWSKA TERESA F.P.U.H. "CARGO"
FIRMA HANDLOWO- USŁUGOWA "DREW- TRA
| FIRMA DROBDEX JAN DROBNY
DAWID GAJDZIK FIRMA WIELOBRANŻOWA "GAJ-DREW"
PPUH PERSPEKTYWA SPÓŁKA Z 00
PP-H EKSPORT- IMPORT Tomasz Łuszczek
.ZUL LED-LAS ANDRZEJ LEDWOŃ
P.P.ALU. DOMAR "MAREK ORZEŁEK.
PRZEDSIĘBIORSTWO WIELOBRANŻOWE MIROSŁAW ZIĘTARA
ECCO WOOD SP.ZOO.
PHU DREWLINE GRZEGORZ OKULARCZYK. m
"DREW-FACH" SKUP I SPRZEDAŻ DREWNA. Michał Cież
Sławomir C Gaj
PH."LISTWPOL" SC. mgr inż.Robe.
JÓZEF GRABINSKI GRAJOS DREWNO
P.P.H,U, DRĘWNAT 5
"WIĄZARY BURKIETOWICZ" SPÓŁKA JAWNA _
| ZAKŁAD. STOLARSKI "$ "STOLMEX" MEX" Agata
JALIS I SYNOWIE - TARTAK I"
PPHU TIMBER KAROLINA MLOSTEK-KOWOL
MONDI SCP A.S.
PFLEIDERER POLSKA SP. Z O.0.
ZAKŁAD TARTACZNY KLENIEWSKI WALDEMAR Spółka Jawna
FHUP "MEKEJ" Jan PAJDZIK
SPÓŁDZIELNIA INWALIDÓW "ODRODZENIE"
TRAK-POL Adam Gałka
FIRMA PRODUKCYJNO-HANDLOWO- USŁ."GROŃ", KOWALCZYK ANDRZEJ
FIRMA "REMONT" FRANCISZEK POROSZEWSKI
W.P.H. ADAMUS Andrzej Adamus
FHUP „RABA” GACEK PIOTR GACEK PIOTR
TARTAK-WYGODA GOGOLIN Dorota Pekar
HARĘŻA PIOTR ZAKŁAD PRODUKCYJNO HANDLOWY
KADZIELA-LESNI HOSPODARSTVI S.R.O.
ZAKŁAD PRODUKCYJNO USŁUG. Manfred Gandyra
FPHU "MAZUREK"DARIUSZ MAZUREK
DACHY - TARTAK Roman Krawczyk
WIREX SP. Z..O.O.
P.P.H.U. "KAROX" KRZYSZTOF OLSZEWSKI
Lista nie obejmuje danych osobowych osób fizycznych, które nabyły drewno, bez związku
z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci).
gs inż a nryk Waga"aŃslrwowe uospudarstwo Leśne
Lasy Państwowe
NADLEŚNICTWO LUBLINIEC
12-700 Lubliniec, ul. Myśliwska | 0
el. 034 351 33 38, 034 351 33 39 a . Ń m
NIP £75.000-88.23 G Lubliniec, dnia :.../. «. października 2017 r.
Zn. spr.: ZU.01.0172.2017
Nadleśniczy Nadleśnictwa Lubliniec
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Lubliniec
ul. Myśliwska 1
42-700 Lubliniec
Adresat / Strona:
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
DECYZJA
Działając w imieniu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo
Lubliniec (dalej jako „PGL LP” albo „Nadleśnictwo”), na podstawie art. 17 ust. 1 w z związku
z art. 16 w związku z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej! (dalej jako „u.d.i.p”),
po rozpatrzeniu wniosku Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska (dalej jako
„Wnioskodawca”) złożonego drogą e-mail w dniu 24.08.2017 r. o udostępnienie informacji
publicznej obejmującej:
1) - informacje o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia
złożenia wniosku),
2) - informacje o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach 2015,
2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3) skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie
w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne,
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie udostępnienia danych
nabywców drewna będących osobami fizycznymi, które nabyły drewno bez związku
z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci) ze względu na prywatność osób
fizycznych oraz ochronę danych osobowych tych osób
a także
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie skanów umów związanych
z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, ze względu na fakt, że prowadziłoby to do ujawnienia
tajemnicy przedsiębiorcy.
* Dz. U. z 2016 r., poz. 1764 z późn. zm.
UZASADNIENIE
Wnioskiem przesłanym drogą e-mail w dniu 24.08.2017r. Wnioskodawca zwrócił się o
udostępnienie informacji publicznej obejmującej:
1) - informację o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia
złożenia wniosku),
2) - informację o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno -- osobno w latach 2015,
2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3) skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie
w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne.
W dniu 04.09.2017 r. PGL LP poinformowała wnioskodawcę zgodnie zart. 13 ust. 2 u.dii.p.
o przedłużeniu terminu do ustosunkowania się do wniosku na okres nie dłuższy niż 2 miesiące
od dnia złożenia wniosku.
Po przeprowadzeniu niezbędnych analiz w świetle przepisów u.d.i.p. uznano za dopuszczalne
i znajdujące oparcie w prawie udostępnienie Wnioskodawcy:
1) - informacji o liczbie (ilości) pozyskanego w Nadleśnictwie drewna osobno w latach 2015,
2016 i 2017 (do dnia 31 sierpnia 2017 r.) oraz
2) . informacji o tym komu przekazane (sprzedane) zostało uzyskane drewno — osobno w
latach 2015, 2016, 2017 (do dnia 31 sierpnia 2017 r.), poprzez podanie listy odbiorców
z wyłączeniem jednak danych osobowych osób fizycznych które nabyły drewno bez
związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci).
Wskazane informacje zostaną udostępnione wnioskodawcy odrębnym pismem.
W pozostałym zakresie zachodzą podstawy do odmowy udostępnienia informacji publicznej ze
względu na ograniczenia wskazane w art. 5 ust. 2 u.d.i.p. Zgodnie bowiem z tym przepisem:
„prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej
lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących
funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia
i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z
przysługującego im prawa.”
W pierwszej kolejności wskazać należy, że w pełni uzasadnione jest wyłączenie z udostępnianej
Wnioskodawcy listy nabywców drewna, danych osobowych osób fizycznych, które we
wskazanym okresie nabyły od PGL. LP drewno bez związku ich z działalnością gospodarczą lub
zawodową (tj. jako konsumenci w rozumieniu art. 22! Kodeksu cywilnego). Udostępnienie tych
danych Wnioskodawcy przez PGL LP naruszałoby bowiem prywatność osób fizycznych.
Prywatność osób fizycznych stanowi wprost ustawową przesłankę ograniczenia dostępu do
informacji publicznej wysłowioną w przywołanym powyżej art. 5 ust. 2 zd. 1 u.d.i.p. Ujawnienie
danych konsumentów nabywających drewno od PGL. LP stanowiłoby naruszenie przepisów
ustawy zdnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych ('u.o.d.o.”), do której
przestrzegania w ramach prowadzonej działalności zobowiązane jest PGL LP zgodnie z art.
3 ust. 1 u.o.d.o., który stanowi, iż: "Ustawę stosuje się do organów państwowych, organów
samorządu terytorialnego oraz do państwowych i komunalnych jednostek organizacyjnych."
Imię i nazwisko konsumenta w powiązaniu z miejscem dokonania zakupu dają możliwość
identyfikacji konkretnej osoby fizycznej, zatem należy je uznać za dane osobowe w rozumieniu
art. 6 u.o.d.o. Wtym kontekście należy wskazać na trafne stanowisko Naczelnego Sądu
Administracyjnego zawarte w wyroku z dnia 25 kwietnia 2014 r., sygn. | OSK 2499/13, w którym
NSA wskazał, iż: '...] nałeży przyjąć, że prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w
zakresie udostępnienia danych osobowych, chyba że chodzi fo] informację o osobach
pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach
powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadek, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca
rezygnują z przysługującego im prawa.” W analizowanej sprawie konsumenci — nabywcy
drewna nie byli osobami pełniącymi funkcje publiczne ani osobami mającymi związek
z pełnieniem funkcji publicznych. Osoby te nie zrezygnowały również z przysługującej im
ochrony. Tym samym informacje te nie podlegają udostępnieniu z uwagi na ochronę
prywatności i danych osobowych konsumentów, którzy nabyli drewno.
W dalszej kolejności wskazać należy, że przepis art. 5 ust. 2 u.d.i.p. uzasadnia również odmowę
udostępnienia skanów umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem zawartych
przez PGL LP z nabywcami drewna będących przedsiębiorcami. Udzielenie tych informacji w
żądanym zakresie spowodowałoby bowiem naruszenie tajemnicy przedsiębiorcy. Przepisy
u.d.i.p. nie zawierają definicji legalnej tajemnicy przedsiębiorcy, co powoduje konieczność
zinterpretowania tego pojęcia, z uwzględnieniem reguł interpretacyjnych, a także piśmiennictwa
oraz orzecznictwa — te z kolei zasadniczo prezentują zbieżność stanowisk w zakresie
definiowania i relacjj wzajemnych pojęć „tajemnica przedsiębiorcy” i „tajemnica
przedsiębiorstwa”. W konsekwencji należy wskazać, że tajemnica przedsiębiorstwa w świetle
art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej jako
„u.z.n.k.") oznacza „nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne,
technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość
gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich
poufności.”
Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że zgodnie z orzecznictwem sądów
administracyjnych „tajemnicę przedsiębiorcy wyprowadza się z tajemnicy przedsiębiorstwa.
Stanowią ją informacje znane jedynie określonemu kręgowi osób i związane z prowadzoną
przez przedsiębiorcę działalnością, wobec których podjął on wystarczające środki ochrony w
celu zachowania ich poufności”.
Dalej należy wskazać, że PGL LP należy niewątpliwie uznać za przedsiębiorcę. W orzecznictwie
uznaje się, że Skarb Państwa reprezentowany przez odpowiednie Nadleśnictwo Lasów
Państwowych prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004
r. o swobodzie działalności gospodarczej i jest przedsiębiorcą”.
Jak też wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych szczegółowe dane o zakupach drewna
dokonywanych przez przedsiębiorców od PGL LP posiadają wartość gospodarczą (zob. wyrok
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 listopada 2015 r., sygn. akt II
1313/15 (prawomocny). W tym samym wyroku uznano prawidłowość decyzji Dyrektora
Generalnego Lasów Państwowych odmawiającej udzielenia informacji m.in. o ilości drewna
* Dz.U. Nr 153, poz. 1503)
* Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 listopada 2014 r., sygn. II SAAWa 1108/14,
utrzymanym w mocy wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 sierpnia 2016 r., sygn. akt: I OSK
387/15.
* Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 10 lutego 2011 r., sygn. akt IV CSK 272/10, LEX nr 787048, OSNC-ZD
2011/83/58, Biul.SN 2011/4/10;, Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 lipca 2011 r., sygn. akt | CSK 582/10, LEX nr
970063; Postanowienie Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 23 kwietnia 2012 r., sygn. akt | ACz 709/12, LEX nr
1148378
przydzielonego do zakupu przez dany podmiot oraz cen jednostkowych i łącznych stosowanych
wobec poszczególnych nabywców.
W tym kontekście nie ulega wątpliwości, że również szczegółowe informacje zawarte
w umowach z nabywcami drewna, w tym m.in. przebieg uzgodnień warunków sprzedaży,
warunki sprzedaży, formy zabezpieczenia umów, harmonogramy realizacji umów, czy poziom
cen wypełniają materialny aspekt (element) definicji tajemnicy przedsiębiorstwa, o której mowa
w art. 11 ust. 4 u.z.n.k., a zatem mogą stanowić tajemnicę przedsiębiorcy.
Zważywszy zaś na aspekt formalny definicji tajemnicy przedsiębiorstwa kluczową — w
zaistniałym stanie faktycznym — okolicznością pozostaje fakt, iż Dyrektor Generalny Lasów
Państwowych dnia 6 paździemika 2010 r. wydał zarządzenie nr 48 „Wykaz informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa”. W załączniku nr 2 do tego zarządzenia wskazał, że
do informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w PGL LP należą m.in. przebieg i wynik
przetargów, aukcji i negocjacji handlowych w zakresie dotyczącym poszczególnych klientów, jak
również informacje szczegółowe o nabywcach takie jak:
— przebieg uzgodnień warunków sprzedaży,
— warunki sprzedaży,
— formy zabezpieczenia umów,
harmonogramy realizacji umów,
— poziom cen
m masa sprzedanego drewna lub ilość innych towarów.”
A zatem, mając na uwadze zakres tajemnicy przedsiębiorstwa wynikający z powołanego
załącznika do zarządzenia nr 48 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych oraz treść umów
zawieranych pomiędzy PGL LP, a przedsiębiorcami, uznać należy, iż w sposób dostateczny i
jednoznaczny ujawniona została wola przedsiębiorców (PGI. LLP oraz jego kontrahentów - stron
umów sprzedaży) co do zachowania w tajemnicy informacji o które ubiega się Wnioskodawca.
PGL. LLP wyjaśnia że szczegółowe informacje zawarte w umowach sprzedaży drewna nie zostały
dotychczas ujawnione do publicznej wiadomości i jako, że stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa
PGL LP oraz każdorazowego kupującego to są konsekwentnie utrzymywane w poufności.
Tak też uznał w przywołanym powyżej prawomocnym wyroku WSA w Warszawie uznając, że
„L...] procedury poufności Dyrektor Generalny wprowadził zarządzeniem z dnia [...] października
2010 r. nr [...] w sprawie ustalenia zasad klasyfikacji, ochrony i udostępniania informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy
Państwowe, zastrzegł poufność informacji obejmujących zasady współpracy handlowej
z kontrahentami, jak też wykazał, iż informacja ta ma dla PGL LP i jej kontrahentów znaczną
wartość gospodarczą. Tym samym wykazał, iż odmowa udostępnienia wnioskowanej informacji
opiera się na spełnionych przestankach z art. 5 ust. 2 u.d.i.p.”
Niezależnie od powyższego nabywcom drewna mającym status przedsiębiorców przysługuje
prawo do ochrony ich tajemnicy przedsiębiorcy. Przedsiębiorcy ci również nie zrezygnowali
z przysługującego im prawa do ochrony tajemnicy przedsiębiorcy, a zatem PGL LP nie jest
uprawnione do udostępnienia informacji ż uwagi na obowiązek ochrony tajemnicy swoich
kontrahentów wynikający wprost z treści zawartych umów.
Podsumowując, w świetle powyższego nie ulega wątpliwości, iż informacje zawarte w umowach
z kontrahentami PGL LP wypełniają materialny element definicji tajemnicy przedsiębiorstwa. Co
więcej, należy wyraźnie podkreślić, że są to informacje, co do których przedsiębiorcy (PGL LP
we wskazanym zarządzeniu oraz jego kontrahenci - strony umów sprzedaży w treści tych umów)
podjęli działania mające na celu ochronę ich poufności. Tym samym są one tajemnicą
przedsiębiorstwa (w konsekwencji także tajemnicą przedsiębiorcy), ze względu na którą prawo
do informacji publicznej podlega ograniczeniu.
Niezależnie od powyższego PGL LP wskazuje, że standardowy wzór umowy sprzedaży drewna
stosowany przez jednostki organizacyjne PGL LP jest publicznie dostępny pod adresem
internetowym http://drewno zilp.lasy.gov.pl/drewno/, co umożliwia zapoznanie się z nim przez
Wnioskodawcę i poznanie ogólnych warunków umownych na jakich zbywany jest surowiec
drzewny przez PGL LP.
Tym samym dostęp do informacji publicznej podlega ograniczeniu z uwagi na tajemnicę
przedsiębiorstwa PGL LP. Dobrowolnie PGLLP nie rezygnuje z przysługującej
mu ochrony, a zatem nie zachodzi przesłanka wyłączająca ochronę zawarta w art. 5 ust.
2 zd. 2 u.d.i.p.
W świetle powyższych okoliczności, należało częściowo odmówić udostępnienia
informacji publicznej.
Realizując obowiązek wynikający z art. 16 ust. 2 pkt 2 w zw. zart. 17 ust. 1 u.d.i.p. wskazuję:
" podmiotami, których dobro — prywatność w tym dane osobowe podlegają ochronie na
podstawie art. 5 ust. 2 zd. 1 są osoby fizyczne, które nabyły drewno bez związku
z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci);
" podmiotem, którego dobro - tajemnica przedsiębiorcy podlega ochronie na podstawie
art. 5 ust. 2 zd. 1 ustawy jest Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe.
Pouczenie:
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity z dnia 13
października 2016r., Dz. U. 2016, poz. 1764 ze zm.), Wnioskodawca może zwrócić się do Nadleśniczego
Nadleśnictwa Lubliniec o ponowne rozpatrzenie sprawy, w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej decyzji.