- Praworządność szkół
- Praworządność szkół #151
Praworządność szkół #151
Instytucja: |
|
Monitoring: |
|
Liczba listów: |
3 |
Liczba spamu: |
0 |
Status pierwszego wniosku: |
Otwarte |
Status ostatniego wniosku: |
Dostarczony |
Otrzymano potwierdzenie: |
|
Otrzymano odpowiedź: |
|
Poddany kwarantannie: |
Znormalizowana odpowiedź
Treść
-
Re: Wniosek o informację DOPAMINA LAB przez SZKOŁA PODSTAWOWA IM. KS. STEFANA JONIAKA W NIEGOWONICACH
Ocena LLM: A) email jest odpowiedzią z SZKOŁA PODSTAWOWA IM. KS. STEFANA JONIAKA W NIEGOWONICACH i zawiera odpowiedzi na pytania z
wniosku o informację publiczną.Załączniki
- Wniosek_o_inf._publiczną.odt
1. Ile osób realizuje obowiązek szkolny w Państwa placówce? 170
2. Czy szkolny system oceniania w Państwa placówce przewiduje stosowanie średniej ważonej? Tak
3. Czy do konkretnych ocen bieżących przypisuje się wagi? Tak
3.a. Jeśli tak to jakie?
1) odpowiedź ustna – waga 4;
a) obejmująca materiał z 1-2 ostatnich tematów lekcji,
b) jako powtórzenie materiału przewidzianego sprawdzianem;
2) wypowiedź ustna – waga 3;
3) praca pisemna- waga 5;
4) wypracowanie – waga 6;
5) sprawdzian – waga 6;
6) kartkówka- waga 4 ;
7) czytanie – waga 3;
8) lektura- waga 6;
9) słuchanie- waga 5
10) ortografia- waga 4;
11) zadania i umiejętności praktyczne- waga 4;
12) projekt- waga 4;
13) prezentacja - waga 3;
14) recytacja - waga 4;
15) aktywność - waga 3;
16) zeszyt przedmiotowy, zeszyt ćwiczeń- waga 2;
17) zadanie domowe - waga 2;
18) osiągnięcia w konkursach i zawodach sportowych - waga 7;
19) doświadczenie fizyczne, chemiczne – waga 5;
20) praca badawcza - waga 5;
21) prace dodatkowe – waga 4;
22) praca na lekcji – waga 4;
2. Stosuje się dodatkowe oznaczenia w dzienniku:
1) bz – brak zadania;
2) nb – nieobecność;
3) np – nieprzygotowany
4) bp – brak pracy
3. Dodatkowo w klasach I-III stosuje się oznaczenia:
1) czytanie – waga 7;
1) czytanie ze zrozumieniem – waga 8;
2) dzienniczek czytania – waga 5;
3) pismo – strona graficzna – waga 3;
4) ćwiczeniówka z pomysłem – waga 2;
5) ćwiczeniówka zintegrowana – waga 3;
5) gramatyka – waga 5;
6) recytacja wiersza – waga 2;
7) sprawdzian zintegrowany – waga 10
8) wypowiedź pisemna – waga 6
9) dyktando – waga 6;
10) wypowiedź ustna – waga 5;
6) matematyczne zadania z treścią – waga 7;
7) dodawanie i odejmowanie – waga 6;
8) mnożenie i dzielenie – waga 6;
9) matematyczne wiadomości praktyczne – waga 5;
10) geometria - waga 5;
11) sprawdzian matematyczny - waga 10;
12) prowadzenie zeszytu - waga 3;
13) ćwiczeniówka matematyczna - waga 3;
14) wychowanie fizyczne - waga 4;
15) edukacja muzyczna - waga 2;
16) edukacja plastyczna- waga 2;
17) zajęcia techniczne - waga 2;
18) edukacja społeczna - waga 4;
19) edukacja przyrodnicza - waga 4;
20) zajęcia komputerowe- waga 4;
21) przygotowanie do zajęć - waga 2
22) praca domowa dodatkowa - waga 6;
23) praca domowa - waga 4;
24) aktywność - waga 4;
25) projekt - prezentacja- waga 8;
26) lektura - waga- 5;
27) rachunek pamięciowy – waga 8
4. Czy w Państwa placówce oceny śródroczne/końcoworoczne ustala się z uwzględnieniem średniej arytmetycznej/średniej ważonej z ocen bieżących? Tak
5. Czy w klasach I-III w Państwa placówce ocenami bieżącymi (w codziennej praktyce
dydaktyczno-diagnostycznej) są oceny wyrażone cyfrą (od 1 do 6). Tak
6. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz/ograniczenia co do farbowania włosów przez osoby uczące się? Nie
7. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne za farbowanie włosów. Nie
8. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz malowania paznokci przez osoby uczące się? Nie
9. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne za pomalowane paznokcie? Nie
10. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz noszenia makijażu i biżuterii przez osoby uczące się? Nie
11. Czy kryteria oceniania zachowania (umocowane w statucie) przewidują punkty ujemne za noszenie makijażu lub biżuterii? Nie
12. Czy statut szkoły określa obowiązujący strój uczniowski/zasady ubierania się dla osób uczących się? Tak
13. Jeśli tak, proszę o przywołanie/zacytowanie tych zasad ubierania się lub/i zapisu ze statutu szkoły. Jak uczniowie/uczennice Państwa szkoły mogą/mają się ubierać? Jeżeli nie,
proszę o wpisanie „nie dotyczy”.
Uczeń ma obowiązek:
[…]
2) przestrzegać zasad stosownego ubierania się na terenie szkoły, w trakcie organizowanych zajęć:
a) należy przychodzić do szkoły w stroju czystym, który ma schludny wygląd, nie zwraca uwagi swoim krzykliwym kolorem lub fasonem i nie jest wyrazem przynależności do subkultur młodzieżowych,
b) uczeń winien dbać o swój estetyczny wygląd: bez wyzywających, zbędnych i niebezpiecznych ozdób,
c) w sytuacjach określonych przez dyrektora szkoły przychodzić w ustalonym stroju galowym
14. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną, w sytuacji zgłoszenia przez osobę uczącą się więcej niż dopuszczalna liczba tzw. nieprzygotowań do lekcji. Tak
15. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną za brak pracy domowej. Nie
16. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną za nieobecność na sprawdzianie/kartkówce i/lub nienapisanie tej kartkówki/sprawdziany w określonym czasie od momentu powrotu do szkoły po okresie nieobecności? Nie
17. Czy zgodnie z przyjętym szkolnym systemem oceniania umocowanym w statucie szkoły przewiduje się określony czas (w tygodniach/dniach) w jakim osoba ucząca się może poprawić daną ocenę bieżącą? Tak
18. W jaki sposób statut szkolny definiuje wymagania edukacyjne na ocenę celującą?
Proszę o zacytowanie treści odpowiedniego artykułu/paragrafu.
Rozdział 30
Wymagania edukacyjne
§ 93.
3. Ogólne wymagania edukacyjne:
1) celujący (6) otrzymuje uczeń, który:
a) spełnia wszystkie kryteria na ocenę bardzo dobrą, a ponadto potrafi samodzielnie zdobywać
wiedzę i umiejętności oraz w twórczy sposób przedstawiać ją m.in. na forum klasy, szkoły,
b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów
teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe,
c) osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych
d) jest pracowity i systematyczny, zawsze wykonuje zadania dodatkowe;
19. Czy statut szkoły przewiduje rekwirowanie telefonu uczniowi/uczennicy, w przypadku gdy uczeń/uczennica używa telefonu niezgodnie z przyjętymi zasadami. Nie
20. Jeżeli tak, czy szkoła posiada depozyt w którym przechowywane są zarekwirowane telefony? Nie dotyczy
21. Jeżeli tak, kto może odebrać zarekwirowany telefon z depozytu szkolnego?
Rodzic/Opiekun prawny/Uczeń/Uczennica Nie dotyczy
22. Jakie zasady dotyczące używania telefonów obowiązują w Państwa szkole? Nie wolno używać telefonów podczas drugiej i czwartej przerwy
23. Czy szkoła udostępnia uczniom i uczennicom szafki (w których mogą oni przechowywać podręczniki i inne pomoce dydaktyczne). Tak
24. Czy za dostęp do szafek pobierane są opłaty? Nie
Jeśli tak, w jakiej kwocie?
25. Czy szkoła prowadzi BIP? Tak
26. Czy szkoła posiada skrzynkę ePUAP? Tak
Jeśli tak, proszę o podanie jej adresu. /zs2niegowonice/skrytka
27. Czy w szkole obowiązują mundurki? Nie
27a. Jeśli tak czy osoby uczące się kupują mundurek na własny koszt? Nie dotyczy
27b. Jaki jest koszt zakupu mundurka? Nie dotyczy
27. Czy uczniowie pełnoletni mogą samodzielnie usprawiedliwiać nieobecności lub/i zwalniać się z lekcji? Nie dotyczy
28. Czy uczniowie pełnoletni mają możliwość opuszczenia budynku szkoły w trakcie zajęć/przerw lekcyjnych? Nie dotyczy
29. Na jakiej podstawie usprawiedliwiane są nieobecności? Czy wymagane jest podanie uzasadnienia/przyczyny nieobecności lub/i przedstawienia zaświadczenia np. lekarskiego? Na podstawie usprawiedliwienia od rodzica. Nie są wymagane przyczyny nieobecności w szkole, ani zaświadczenia lekarskie.
30. Czy w czasie lekcji budynek szkoły jest zamykany, w rozumieniu czy wszystkie drzwi/wyjścia (w tym ewakuacyjne) są zamknięte na klucz? Nie
31. Czy w Państwa Placówce powołano Radę Szkoły? Nie
32. Czy w Państwa Placówce rodzice/opiekunowie prawni podpisują zgodę na wezwanie karetki pogotowia/udzielenie dziecku pierwszej pomocy przedmedycznej? Tak
33. Czy w Państwa placówce powołano Radę Rodziców? Tak
34. Czy w Państwa Placówce zbierane są składki na działalność Rady Rodziców? Tak
35. Czy rodzice/opiekunowie prawni uczniów i uczennic podpisują deklarację wpłaty określonej kwoty środków na konto Rady Rodziców? Nie
36. Czy Rada Rodziców na początku danego roku szkolnego informuje społeczność szkolną o sugerowanej wysokości składki na jej działalność? Tak
37. Czy Rada Rodziców gromadzi zbierane środki na:
-Indywidualnym koncie jednego z rodziców Nie
-Własnym koncie Rady Tak
-Subkoncie utworzonym na koncie placówki Nie
38. Czy Rada Rodziców publikuje/przedstawia społeczności szkolnej roczne sprawozdania finansowe wydatków? Tak
39. Jeżeli tak, proszę o przesłanie/załączenie ostatniego opublikowanego sprawozdania finansowego Rady Rodziców Państwa placówki.
Saldo z I Semestru roku szkolnego 2022/2023 wynosiło: gotówka 2 068,82 zł , konto 5 267,15 zł łącznie 7 335,97 zł
Wpłaty na konto komitet rodzicielski w II semestrze wyniosły: 1 467 zł.
Inne dochody, które udało się pozyskać Radzie Rodziców w II semestrze :
Anonimowy sponsor przekazał na zakończenie roku – 3 000 zł – gotówka
Darowizna na dmuchańce na festyn Państwo XXX – 1 000 zł - gotówka
Darowizna na dmuchańce na festyn Państwo XXX – 1 000 zł - gotówka
Dochód z festynu – 9 368 zł
Darowizna na festyn OM NSZZ „Solidarność” JSW KOKS S.A. – 300 zł – przelew na konto
Łączna kwota dodatkowych dochodów w II semestrze to 14 668 zł
Rada Rodziców dokłada wszelkich starań, aby zebrane pieniądze przeznaczyć na istotne potrzeby naszych dzieci zarówno w szkole jak i w przedszkolu. Potrzeby te zgłaszane są przez nauczycieli, uczniów oraz przez rodziców.
Co udało się zrealizować II semestrze:
Rada Rodziców zwróciła się z prośba do firmy Velvet Care Sp. z o.o. o zaopatrzenie naszej placówki w art. higieniczne. Udało się, otrzymaliśmy 720 rolek papieru toaletowego.
Za pośrednictwem jednego z rodziców udało się dostać od firmy Lajkonik paletę przekąsek, które były rozdane dzieciom z okazji Dnia Dziecka.
Do przedszkola zostały zakupione węże spacerowe, koszt to 450 zł.
Udało się pozyskać sponsora - firma BTS Sp. z o.o. (umowa darowizny ze szkołą). Darowizna w wysokości 1 000 zł. Doposażona została sala geograficzna. Zakupiona została mapa Azji 219 zł, jak również przekrój gleb 349 zł – łącznie zostało wydane 568 zł. Pozostała kwota 432 zł zostanie przeznaczona na doposażenie przedszkola.
Rada rodziców w czerwcu zorganizowała festyn rodzinny. Dochód z festynu to - 9 368,00 zł, wydatki związane z organizacją festynu wyniosły - 3 144,70 zł, darowizna od rodziny XXX na dmuchańce łącznie 2 000 zł, darowizna OM NSZZ „Solidarność” JSW KOKS S.A. 300 zł. Zysk po odliczeniu kosztów to 8 523,30 zł. Zysk z festynu został przeznaczony na remont świetlicy i doposażenie strefy relaxu. Łączny koszt remontu oraz doposażenia to 8 872,76 zł.
Na zakończenie roku dla wszystkich przedszkolaków oraz uczniów klas I-III zostały zakupione nagrody – koszt to 1 756,90 zł oraz dla absolwentów zostały kupione teczki - 290,85 zł. Dzięki anonimowemu sponsorowi uczniowie klas IV-VIII, które otrzymały świadectwa z czerwonym paskiem otrzymały bony do empika w wysokości 30zł lub 50 zł w zależności od wysokości średniej. Łączny koszt bonów to 2200 zł.
Pozostałe wydatki to m.in. zakup: wózka dla lalek do przedszkola, mapy Australii do sali geograficznej, głośnika na małą salę, projektora dyskotekowego na prośbę samorządu uczniowskiego, zakup papieru kredowego na dyplomy, doposażenie w art. biurowe świetlicy i przedszkola, przeznaczono pieniądze na karty zgłoszeniowe na konkurs „Olimpusek”, zasponsorowanie nagród na konkurs organizowany przez samorząd uczniowski. Były to wydatki na kwotę 2 487,66 zł.
Strefa Relaxu – powstanie strefy relaxu miało na celu stworzenie wspólnej przestrzeni, w której będzie miejsce na swobodną rozmowę uczniów, co pozwoli na ich wzajemną integrację, zacieśnianie więzi jak również budowanie relacji pomiędzy uczniami. Staraliśmy się o pozyskanie grantu w ramach projektu „Śląskie lokalnie”. Niestety pozyskaliśmy zbyt mało punktów. Pomysł ten jednak spodobał się dyrekcji szkoły i wspólnie stworzyliśmy takie miejsce.
Rada Rodziców wystosowała pismo oraz w grudniu 2022 roku spotkała się z Burmistrzem Gminy Łazy w sprawie konieczności remontu łazienek w oddziale przedszkolnym zważając na ich stan. Nasza interwencja przyniosła pozytywny rezultat, czego dowodem jest przeprowadzony remont w łazienkach przez okres wakacji.
Rada Rodziców na bieżąco starała się uczestniczyć w życiu szkoły i przedszkola wspierając je.
Podsumowując Rada Rodziców w roku szkolnym 2022/2023 rozdysponowała łącznie 30 977,73 zł.
Wartość wpłat na komitet rodzicielski w roku szkolnym 2022/2023 wyniosła 8 319,00 zł.
Na dzień 31.08.2023 stan kasy wygląda następująco: gotówka 1 394,70 zł, wpłaty na konto 2 631,75 zł, łącznie 4 026,45 zł
Wgląd do księgi rozliczeniowej z wyszczególnieniem wszystkich zakupionych rzeczy możliwy jest u Skarbnika Rady Rodziców.
40. Czy Dyrekcja Szkoły posiada dostęp do konta Rady Rodziców? Nie
41. Czy Rada Rodziców Państwa Szkoły działa na podstawie regulaminu? Tak/Nie
Jeśli tak proszę o przesłanie skanu tego regulaminu. Dyrektor szkoły nie posiada regulaminu Rady Rodziców
42. Czy rodzice/opiekunowie prawni uczniów/uczennic biorą udział w wycieczkach szkolnych w charakterze osób do pomocy w opiece nad grupą? Tak
43. Czy na dzień wpływu wniosku w Państwa placówce są obsadzone wszystkie etaty według i zgodnie z zapotrzebowaniem? Tak
44. Jeśli nie, jakich stanowisk dotyczą wakaty w Państwa placówce i ile ich jest? Nie dotyczy
45. Czy w szkole zatrudniony jest psycholog/psycholożka? Tak
45 a. Jeśli tak w jakim wymiarze godzinowym? 10
45 b. Jeśli tak, jakie posiada kwalifikacje w rozumieniu wykształcenia kierunkowego i ukończonych kursów. Studia magisterskie dzienne z psychologii z przygotowaniem pedagogicznym
46. Ile osób uczęszcza na lekcje religii? szkoła - 159, przedszkole – 74 osoby. Łącznie 233
47. Ile osób uczęszcza na lekcje etyki? 0
48. Ile osób uczęszcza na lekcje WDŻ? 99
49. Czy budynek Państwa szkoły przeszedł termomodernizację? Tak
50. Czy budynek Państwa szkoły jest wyposażony we własne odnawialne źródła energii? Nie
51. Czy w Państwa szkole monitoruje się jakość powietrza (zainstalowane specjalistyczne urządzenia monitorujące jakość powietrza wewnątrz budynku i wokół szkoły)? Nie
52. Czy Państwa szkoła posiada i korzysta z urządzeń odpowiadających za oczyszczanie powietrza wewnątrz budynku? Tak – w salach przedszkolnych i klasach I-III
53. Czy budynek Państwa szkoły jest wyposażony w urządzenia i rozwiązania chłodzące (w przypadku fali upałów)? Nie
54. Czy w infrastrukturze wokół Państwa szkoły znajdują się instalacje bazujące na przyrodzie, np.: ogród warzywny, ogród deszczowy, łąka kwietna, park kieszonkowy, żywa altana? Nie
55. Czy Państwa szkoła zapewnia dostęp do codziennych, zbilansowanych wegetariańskich i wegańskich posiłków (obiad) osobom uczącym się, które są na takiej diecie? Nie dotyczy
56. Jeżeli „tak”, czy opcja dostępności posiłków roślinnych jest dodatkowo płatna? Nie dotyczy
57. Czy szkoła prowadzi szczególny nadzór nad pomieszczeniami szkoły lub placówki lub terenem wokół szkoły lub placówki w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu (monitoring)? Tak
57a Jeżeli tak, jakie punkty/pomieszczenia objęte są monitoringiem:
-Korytarze (Tak)
-Szatnia (Tak)
-Teren wokół szkoły (Tak - częściowo)
- Inne (proszę wpisać jakie) sala gimnastyczna
-Nie dotyczy
58. Proszę o informacje o prawach osób uczących się (zgodnie ze statutem szkoły).
Rozdział 22
Prawa ucznia
§ 70. 1. Uczniowi, w ramach pracy i działalności szkoły, przysługują prawa:
1) prawo do znajomości swoich praw, w tym możliwość zapoznania się ze statutem i wewnętrznymi
regulaminami szkoły;
2) prawo do dochodzenia swoich praw;
3) prawo do nauki, a w szczególności do:
a) uczestnictwa w procesie edukacyjnym,
b) uczestniczenia we wszystkich formach pracy szkoły zgodnie z naborem dokonywanym
przez nauczycieli prowadzących te zajęcia,
c) różnych form sprawdzania wiadomości,
d) pomocy w przypadku trudności w nauce,
e) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki,
4) prawo do rozwijania swoich zainteresowań i pogłębiania wiedzy poprzez udział w zajęciach
lekcyjnych i pozalekcyjnych organizowanych przez szkołę;
5) prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
6) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
7) prawo do opieki i ochrony, a w szczególności:
a) do informowania osób upoważnionych: wychowawców, pedagoga szkolnego lub wybranych
nauczycieli (przy zachowaniu pełnej tajemnicy z ich strony) - o swoich kłopotach osobistych,
rodzinnych, materialnych,
b) do opieki wychowawczej i opiekuńczej ze strony wychowawcy klasy,
c) do ochrony i pomocy ze strony pedagoga szkolnego, doradcy zawodowego,
d) do korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego, doradztwa zawodowego
e) do zapewnionych warunków bezpieczeństwa w czasie zajęć szkolnych,
f) do właściwej opieki na przerwach szkolnych zapewniającej bezpieczeństwo,
g) do szczególnej troski i pomocy w przypadku niepełnosprawności,
h) do ochrony zdrowia i korzystania z bezpłatnej pomocy pielęgniarki szkolnej,
8) prawo do wypoczynku i czasu wolnego;
9) prawo do równego traktowania;
10) prawo do poszanowania godności ucznia ze strony nauczycieli, pracowników szkoły i innych uczniów;
11) prawo do ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej;
12) prawo do ochrony przed bezprawnymi zamachami na jego honor i reputację, a w szczególności
do żądania sprostowania oraz usunięcia informacji nieprawdziwych dotyczących jego osoby;
13) prawo do swobodnego wyrażania własnych poglądów we wszystkich sprawach jego dotyczących;
14) prawo do swobodnej wypowiedzi, a w szczególności do:
a) wypowiadania się w sprawach ważnych dla szkoły,
b) wyrażania swojego stanowiska w sprawach dotyczących innych uczniów, jeśli nie narusza to ich
godności,
c) wyrażania zgodnej z prawdą opinii o życiu szkoły, nie może to jednak uwłaczać niczyjej godności osobistej,
15) prawo do swobody myśli, sumienia i wyznania;
16) prawo dostępu do informacji z różnych źródeł, szczególnie do tych, które mają na uwadze jego dobro w wymiarze społecznym, duchowym i moralnym oraz jego zdrowie fizyczne i psychiczne;
17) prawo do informacji o każdej decyzji w jego sprawie oraz o możliwości i sposobach odwołania się
od tej decyzji;
18) prawo do swobodnego zrzeszania się w organizacjach działających w szkole;
19) prawo do wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową;
20) prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu uczniowskiego;
21) prawo do składania wniosków i opinii za pośrednictwem samorządu uczniowskiego we
wszystkich sprawach szkoły, w tym sprawach dotyczących realizacji praw uczniów;
22) prawo do uczestnictwa w zabawach i życiu kulturalnym;
23) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie
z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi szkoły.
2. Uczniowi ponadto przysługują następujące przywileje:
1) reprezentowanie szkoły w konkursach, przeglądach, zawodach sportowych, poczcie sztandarowym;
2) prezentowanie swego dorobku wykraczającego poza ramy programu szkolnego;
3) przywileje, jakie stosuje nauczyciel w ramach wewnątrzszkolnego oceniania
59. Proszę o informację o obowiązkach osób uczących się (zgodnie ze statutem szkoły).
Rozdział 23
Obowiązki ucznia
§ 72. 1. Obowiązki i powinności ucznia związane z uczestnictwem w społeczności szkolnej.
Uczeń ma obowiązek:
1) przestrzegać zarządzeń dyrektora, regulaminów oraz postanowień zawartych w statucie,
a zwłaszcza aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i życiu szkoły, w szczególności:
a) punktualnie przychodzić na zajęcia lekcyjne, pozalekcyjne oraz inne zajęcia organizowane
przez szkołę,
b) przebywać podczas zajęć edukacyjnych, pozalekcyjnych i przerw oraz zastępstw w wyznaczonej
sali lekcyjnej, budynku szkolnym lub boisku,
c) wykonywać polecenia nauczycieli i pracowników szkoły sprawujących nadzór nad porządkiem,
d) brać aktywny udział w życiu szkoły, a szczególnie uczestniczyć w życiu kulturalnym, sportowym, rozrywkowym - w miarę możliwości organizacyjnych szkoły i pod warunkiem przestrzegania statutu szkoły, zależnie od jego zainteresowań,
e) spełniać systematycznie obowiązek szkolny,
f) aktywnie uczestniczyć w lekcjach, na bieżąco uczyć się i odrabiać zadania domowe, przygotowywać się do lekcji, różnych form sprawdzania wiedzy oraz przynosić przybory szkolne,
g) uzupełniać braki w wiadomościach i umiejętnościach wynikające z absencji, napisać
uzupełniające lub poprawkowe sprawdziany w terminach dodatkowych ustalonych przez
nauczyciela,
h) przynosić do szkoły tylko rzeczy potrzebne na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych,
i) przebywać w świetlicy, bibliotece szkolnej, jeżeli nie uczęszcza na lekcje religii lub etyki.
2) przestrzegać zasad stosownego ubierania się na terenie szkoły, w trakcie organizowanych zajęć:
a) należy przychodzić do szkoły w stroju czystym, który ma schludny wygląd, nie zwraca uwagi swoim krzykliwym kolorem lub fasonem i nie jest wyrazem przynależności do subkultur młodzieżowych,
b) uczeń winien dbać o swój estetyczny wygląd: bez wyzywających, zbędnych i niebezpiecznych ozdób,
c) w sytuacjach określonych przez dyrektora szkoły przychodzić w ustalonym stroju galowym,
3) należy postępować zgodnie z dobrem społeczności szkolnej, a w szczególności:
a) angażować się w życie klasy i szkoły,
b) współtworzyć przyjazną i życzliwą atmosferę w klasie i szkole,
c) respektować ogólnie przyjęte normy współżycia ludzkiego, być uczciwym i prawdomównym,
d) dbać o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
e) wywiązywać się z podjętych zobowiązań np. funkcji w klasie, samorządzie uczniowskim,
4) dbać o honor i tradycje szkoły, a w szczególności:
a) poznawać historię szkoły i jej tradycje,
b) tworzyć pozytywny wizerunek szkoły w środowisku,
c) godnie reprezentować szkołę w miejscach publicznych, np. w kinie, teatrze, muzeum,
d) szanować symbole narodowe i religijne,
e) brać udział, w miarę swoich możliwości, w przygotowywaniu imprez szkolnych,
5) dbać o piękno mowy ojczystej, w szczególności:
a) rozwijać umiejętność poprawnego posługiwania się językiem ojczystym,
b) dbać o kulturę i poprawność języka ojczystego w każdej sytuacji,
c) nie używać wulgaryzmów,
6) dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób, zwłaszcza:
a) pracować nad własnym charakterem i poprawą zachowania,
b) przestrzegać przepisów bezpieczeństwa na terenie szkoły i poza nią,
c) przestrzegać regulaminów wewnętrznych szkoły, w tym szczególnie regulaminów sal
lekcyjnych, pracowni przedmiotowych i innych pomieszczeń szkolnych,
d) przestrzegać zasad bezpieczeństwa w czasie pobytu w sali gimnastycznej, na boisku szkolnym
oraz w trakcie korzystania z innych urządzeń i pomieszczeń sportowych,
e) przebywać podczas przerw na korytarzu tego piętra, na którym będą odbywać się następne zajęcia,
f) bezwzględnie wykonywać polecenia nauczyciela, pracownika szkoły lub innej dorosłej osoby
kierującej ewakuacją lub wydającej polecenia w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia uczniów,
g) uczestniczyć w zajęciach wychowania fizycznego i sportowych zajęciach pozalekcyjnych w czystym obuwiu sportowym oraz czystym stroju sportowym, według wytycznych nauczyciela wychowania fizycznego,
h) nosić obuwie zamienne zalecone przez szkołę,
i) przestrzegać higieny osobistej i higieny otoczenia,
j) nie ulegać nałogom,
k) zgłaszać nauczycielowi wszelkie zauważone uszkodzenia sprzętu lub pomocy dydaktycznych,
7) kulturalnie zachowywać się w szkole i poza nią, a w szczególności:
a) zgodnie z przyjętymi normami społecznymi zachowywać się podczas imprez szkolnych,
pozaszkolnych, podczas zawodów sportowych, konkursów, wycieczek;
b) troszczyć się o ład i porządek w miejscu nauki i innych pomieszczeniach szkolnych, pozostawiać
salę lekcyjną po zakończonych zajęciach w nienagannym porządku,
c) przestrzegać ładu i porządku na boisku szkolnym i terenie wokół szkoły,
d) właściwie korzystać z szatni szkolnej i indywidualnych szafek,
8) okazywać szacunek innym osobom, zwłaszcza:
a) szanować zdanie i przekonania innych,
b) kulturalnie, zgodnie z przyjętymi normami społecznymi, odnosić się do innych uczniów,
nauczycieli i pracowników szkoły,
c) przestrzegać zasad współżycia w zespole, nie zakłócać toku zajęć organizowanych przez szkołę,
9) dodatkowe ustalenia dotyczące uczniów:
a) nie można przynosić do szkoły przedmiotów i substancji niebezpiecznych,
b) nie można przynosić do szkoły, posiadać i stosować używek w szkole, w tym napojów
energetyzujących,
c) nie można samowolnie opuszczać sali lekcyjnej, budynku szkolnego, boiska w trakcie trwania
zajęć edukacyjnych i przerw,
d) nie można biegać po schodach i korytarzach szkolnych,
e) podczas przerw na terenie szkoły obowiązuje ograniczony zakaz używania telefonów
komórkowych i innych urządzeń elektronicznych,
f) podczas lekcji, innych zajęć i uroczystości szkolnych obowiązuje całkowity zakaz używania
telefonów i innych urządzeń elektronicznych, które mają być wyłączone i odłożone w miejsce
wyznaczone przez nauczyciela,
g) na terenie szkoły uczniów obowiązuje zakaz nagrywania i fotografowania,
h) naruszenie przez ucznia zasad używania telefonów komórkowych i innych urządzeń na terenie
szkoły skutkuje wpisem uwagi negatywnej,
i) szkoła nie ponosi odpowiedzialności za utratę bądź zniszczenie przez ucznia na terenie szkoły
telefonów i innych rzeczy wartościowych.
2. Zasady korzystania z telefonów zawarte są w procedurze korzystania z telefonów i innych urządzeń elektronicznych
60. Proszę o informację o karach (dot. uczniów i uczennic) jakie stosuje się w Państwa szkole (zgodnie ze statutem szkoły.)
Rozdział 25
Kary oraz tryb odwoływania się od kary
§ 78. 1. Za czyn niezgodny z obowiązującymi przepisami szkoły lub inne naruszenie zasad współżycia społecznego uczeń może być ukarany.
2. Ustala się następujące rodzaje kar wymierzanych uczniom:
1) upomnienie udzielane uczniowi ustnie albo pisemnie;
2) przeniesienie do równoległego oddziału w tej samej szkole (o ile jest to możliwe w danym
roku szkolnym);
3) obniżenie oceny zachowania;
4) wystosowanie wniosku do Śląskiego Kuratora Oświaty o przeniesienie ucznia do innej szkoły.
3. Kara jest wymierzana przez wychowawcę lub dyrektora, z własnej inicjatywy osoby wymierzającej karę lub na umotywowany wniosek poszczególnych nauczycieli lub rady pedagogicznej.
4. Wystosowanie wniosku do Kuratora o przeniesienie ucznia do innej szkoły może nastąpić na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego, w drodze decyzji dyrektora.
5. Wystosowanie wniosku do Kuratora o przeniesienie ucznia do innej szkoły może nastąpić
w przypadkach:
1) rażącego naruszenia przez ucznia zasad współżycia społecznego, a w szczególności:
a) dokonania kradzieży, rozboju, pobicia lub zranienia człowieka,
b) podejmowania działań i prezentowania zachowań mogących mieć demoralizujący wpływ na
innych uczniów na terenie szkoły lub w czasie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
c) przebywanie na zajęciach szkolnych w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środków odurzających,
d) dopuszczenia się przez ucznia aktu wandalizmu,
e) postępowania uwłaczającego godności własnej ucznia lub innych członków społeczności szkolnej lub też godzącego w dobre imię szkoły,
f) nielegalne wykorzystanie nagrania fragmentu lub całości przebiegu lekcji lub innych zajęć szkolnych w Internecie i innych środkach masowego przekazu,
2) systematycznego opuszczania przez ucznia obowiązkowych zajęć bez usprawiedliwienia,
mimo podjętych przez szkołę działań wychowawczych.
6. W przypadku uzyskania przez szkołę informacji o dopuszczeniu się przez ucznia czynu zabronionego, wyczerpującego znamiona przestępstwa, szkoła niezwłocznie zawiadamia Policję lub sąd rodzinny.
7. Jeśli uczeń dopuścił się czynu karalnego na terenie szkoły, wykazuje cechy demoralizacji lub nie
realizuje obowiązku szkolnego lub/i nauki, dyrektor szkoły może za zgodą rodziców/opiekuna ucznia oraz ucznia zastosować środek oddziaływania wychowawczego w postaci:
1) pouczenia,
2) ostrzeżenia ustnego lub pisemnego,
3) przeproszenia pokrzywdzonego,
4) przywrócenia stanu poprzedniego,
5) wykonania określonych prac porządkowych na rzecz szkoły.
8. Zastosowanie środka oddziaływania wychowawczego nie wyłącza zastosowania innych kar
określonych w statucie szkoły.
9. Szkoła ma obowiązek powiadomienia rodziców ucznia o zastosowanej wobec niego karze z podaniem przyczyn zastosowania takiego środka wychowawczego.
§ 79. 1. Uczniowi przysługuje prawo do odwołania się od kary w formie pisemnej:
1) wymierzonej przez dyrektora do organu wskazanego w pouczeniu, za pośrednictwem dyrektora;
2) wymierzonej przez wychowawcę do dyrektora za pośrednictwem wychowawcy;
3) wychowawca, uznając odwołanie za uzasadnione, może uchylić wymierzoną karę, informując o tym dyrektora.
2. Dyrektor rozpatruje wniosek o odwołanie w ciągu 7 dni i ustosunkowuje się do niego.
3. Zmiana decyzji o nałożonej karze następuje również w drodze decyzji.
4. W razie nieuznania odwołania dyrektor przekazuje po 7 dniach akta sprawy do organu odwoławczego, informując o tym wnioskodawcę na piśmie. Decyzja wydana przez organ odwoławczy jest ostateczna.
5. Jeżeli uczeń nie jest pełnoletni, wystosowanie wniosku do Kuratora o przeniesienie ucznia do innej szkoły odbierają i potwierdzają jej odbiór jego rodzice. Jeżeli nie ma możliwości kontaktu z rodzicami, pismo wysyła się pocztą (listem poleconym za potwierdzeniem odbioru).
6. Kary statutowe powodują zawieszenie prawa ucznia do uczestnictwa w imprezach klasowych
i szkolnych oraz w strukturach samorządu uczniowskiego na czas ustalony przez wychowawcę.
7. Uczeń, który otrzymał karę statutową, winien wraz z wychowawcą lub pedagogiem szkolnym
oraz rodzicami uzgodnić plan poprawy zachowania i zrealizować go.
8. Stopień realizacji planu poprawy zachowania jest uwzględniany w ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
§ 80. 1. Tryb odwoławczy od zastosowanej kary upomnienia wychowawcy:
1) uczeń, jego rodzice mają prawo odwołać się od zastosowanej kary upomnienia wychowawcy
do dyrektora szkoły;
2) odwołanie może być złożone w formie pisemnej w terminie do 3 dni od przekazania informacji
o wymierzeniu kary;
3) dyrektor rozpatruje zasadność odwołania, a w razie wątpliwości powołuje komisję, w skład której wchodzą: wicedyrektor, pedagog szkolny, wychowawca, przedstawiciel Rady Samorządu Uczniowskiego i nauczyciel uczący ucznia;
4) komisja podejmuje decyzję o podtrzymaniu lub zaniechaniu kary;
5) od decyzji komisji nie można się odwołać.
2. Tryb odwoławczy od zastosowanej kary upomnienia lub nagany dyrektora:
1) uczeń, jego rodzice mają prawo odwołać się od zastosowanej kary upomnienia lub nagany dyrektora do komisji rozjemczej, w skład której wchodzi przedstawiciel rady samorządu uczniowskiego, rady rodziców, rady pedagogicznej, pedagog szkolny oraz wicedyrektor jako jej przewodniczący;
2) komisja podejmuje decyzję o podtrzymaniu lub zaniechaniu kary;
3) od decyzji komisji nie można się odwołać.