- Praworządność szkół
- Praworządność szkół #68
Praworządność szkół #68
Instytucja: |
|
Monitoring: |
|
Liczba listów: |
3 |
Liczba spamu: |
0 |
Status pierwszego wniosku: |
Otwarte |
Status ostatniego wniosku: |
Otwarte |
Otrzymano potwierdzenie: |
|
Otrzymano odpowiedź: |
|
Poddany kwarantannie: |
Znormalizowana odpowiedź
Treść
-
Odpowiedź do informacji publicznej przez SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3
Ocena LLM: A) email jest odpowiedzią z SZKOŁA PODSTAWOWA NR 3 i zawiera odpowiedzi na pytania z
wniosku o informację publiczną.Załączniki
- informacja_publiczna_-_odpowiedź_SP3_Wojkoiwce.docx
- Regulamin_RR_EnGJTcb.pdf
- RR_2023_2024_sprawozdanie_z0D0A_budzetu_RR.xlsx
Odpowiedzi do zapytania o udzielenie informacji publicznej z dnia 25.01.2024 r. – Szkoła Podstawowa nr 3 w Wojkowicach ul. Jana III Sobieskiego 211 b, 42-580 Wojkowice
1.358
2. tak
3. tak
3a. 5 – sprawdziany i inne ustalone przez nauczyciela oceny ,3 – kartkówki i inne ustalone przez nauczyciela oceny ,2 - aktywność i inne ustalone przez nauczyciela oceny
4. tak
5. nie
6. nie
7. nie
8. tak
9. tak – długie, pomalowane paznokcie
10. tak - ekstrawaganckiego makijażu,
11. tak – za ekstrawagancki makijaż
12.tak
13. „Strój i ogólny wizerunek ucznia podczas zajęć szkolnych powinien być skromny i stonowany, dostosowany do wieku ucznia i typu zajęć”
14. tak - Liczba „np” jest regulowana w przedmiotowych zasadach oceniania
15. nie
16. tak – „W klasach IV- VIII uczeń nieobecny na sprawdzianie pisemnym w miejscu oceny otrzymuje „nb”. Uczeń ten ma obowiązek napisać ten sprawdzian w terminie do 3 tygodni od daty wpisania ocen do dziennika lub w terminie uzgodnionym z nauczycielem. Jeśli nie dotrzyma tego terminu w miejsce „nb” otrzymuje ocenę niedostateczną. W przypadku dłuższej nieobecności (trwającej powyżej tygodnia) uczeń termin ten ustala z nauczycielem.”
17. tak
18. „§ 90. 1. Ustala się następujące kryteria oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych w klasyfikacji okresowej i rocznej: 1) stopień celujący otrzymuje uczeń, który: a) posiada pełną wiedzę i umiejętności określone w podstawie programowej i realizowanym programie nauczania b) jego wypowiedzi ustne i pisemne charakteryzują się wzorowym językiem, przemyślanym i jasnym sposobem formułowania myśli; c) na lekcjach uczeń jest bardzo aktywny, a w pracy wykorzystuje wiedzę z innych, pokrewnych przedmiotów; d) samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia; e) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych; f) proponuje nietypowe rozwiązania, rozwiązuje zadania wykraczające poza przyjęty program nauczania; g) uczeń bierze udział i osiąga sukcesy w szkolnych i pozaszkolnych konkursach przedmiotowych lub posiada inne porównywalne sukcesy i osiągnięcia, h) systematycznie przygotowuje się do lekcji;”
Wymagania z zajęć edukacyjnych (oceny cząstkowe) ujęte są w Przedmiotowych Zasadach Oceniania
19. nie
20. nie dotyczy
21. nie dotyczy
22. Uczeń nie może używać (bez zgody nauczyciela) na lekcji, przerwie telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych.
23. tak
24. nie
25. tak
26.tak, /SP3Wojkowice/SkrytkaESP
27.nie
27a. nie dotyczy
27b. nie dotyczy
27. nie dotyczy
28. nie dotyczy
29. „W przypadku nieobecności uczniów na zajęciach szkolnych usprawiedliwienia dokonuje wychowawca na podstawie oświadczenia rodzica/opiekuna prawnego. 1) rodzic/prawny opiekun zobowiązany jest przedłożyć wychowawcy usprawiedliwienie nieobecności dziecka najpóźniej do siódmego dnia po jego powrocie do Szkoły. 2) w przypadku nieobecności ucznia dłuższej niż 7 dni rodzic/prawny opiekun zobowiązany jest do poinformowania wychowawcy o przyczynie tej nieobecności”
30. tak
31. nie
32. tak
33. tak
34. tak
35. tak
36. nie
37. Na subkoncie indywidualnego konta rodzica.
38. tak
39. sprawozdanie w załączeniu
40. nie
41. tak; skan w załączeniu
42. tak
43. tak
44. nie dotyczy
45. tak
45a. 20/20
45b. Studia – Pedagogika - Resocjalizacja z profilaktyką w obszarze kształcenia w zakresie nauk społecznych; Studia – Psychologia – Psychologia kliniczna i osobowości w obszarze kształcenia w zakresie nauk społecznych; Studia podyplomowe – przygotowanie pedagogiczne
46. 307
47. nie dotyczy
48. 36 dane z I semestru
49. tak
50. nie
51. nie
52. nie
53. nie
54. tak
55. nie
56. nie dotyczy
57. tak
57a korytarze, szatnia, teren wokół szkoły tj. parking, wejścia, boisko
58. „Do podstawowych praw ucznia Szkoły należy: 1) prawo do informacji rozumianej jako dostępność wiedzy o swoich prawach i uprawnieniach, możliwość otrzymania w toku edukacji informacji z różnych źródeł, znajomość programów nauczania, zasad oceniania, jawność ocen, otrzymywanie informacji dotyczących ucznia o podejmowanych w jego sprawie decyzjach, dostęp do informacji na temat życia szkolnego; 2) prawo do wyrażania myśli, przekonań, a w szczególności dotyczących życia Szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, o ile nie narusza tym dobra innych osób; 3) prawo do życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie edukacyjno-wychowawczym i zakazu stosowania przemocy fizycznej i psychicznej rozumianego jako gwarancję nietykalności cielesnej i nakaz poszanowania godności ucznia poprzez m.in. zakaz obrażania, poniżania, wyśmiewania, stosowania presji psychicznej, jednakowego oceniania i traktowania bez względu na wygląd zewnętrzny, status rodzinny, społeczny czy status ucznia oraz jednakowego traktowania w sytuacji konfliktu nauczyciel – uczeń, w tym prawo dowiedzenia swoich racji; 4) prawo do tajemnicy życia prywatnego i rodzinnego oraz tajemnicy korespondencji rozumianej jako zakaz upubliczniania przez pracowników Szkoły wszelkich informacji z nim związanych; 5) prawo do higienicznych warunków nauki, czasu wolnego, rozrywki i zabawy rozumianego jako dostępność do procesu dydaktyczno-wychowawczego zorganizowanego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej; opieki wychowawczej i warunków zapewniających bezpieczeństwo; 6) prawo do wypoczynku w czasie przerw międzylekcyjnych, w czasie ferii i przerw świątecznych; 7) prawo do znajomości wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez nauczycieli programu nauczania; 8) prawo do sprawiedliwej, obiektywnej, jawnej i uzasadnionej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce; 9) prawo do uzyskiwania na bieżąco informacji o uzyskiwanych ocenach; 10)prawo do złożenia wniosku o uzyskanie wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych oraz wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania; 11)prawo do zgłoszenia zastrzeżeń do Dyrektora Szkoły w przypadku uznania, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena zachowania ustalona została niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny; Statut Szkoły Podstawowej nr 3 w Wojkowicach 53 12)prawo do uzyskiwania informacji na 14 dni przed klasyfikacyjnym zebraniem Rady Pedagogicznej o przewidywanych dla niego ocenach rocznych, oraz odpowiednio - na 30 dni przed zakończeniem okresu o przewidywanych ocenach niedostatecznych śródrocznych i rocznych; 13)prawo do korzystania z biblioteki, pomocy naukowych, sprzętu komputerowego, oprogramowania oraz dostępu do Internetu.”
59. „Podstawowym obowiązkiem ucznia jest przestrzeganie zasad współżycia, przyjmowanie postaw i zachowań nie godzących, i nie pozostających w sprzeczności z zadaniami Szkoły. 2. Do podstawowych obowiązków ucznia Szkoły należy w szczególności: 1) regularne i czynne uczestniczenie w procesie edukacyjno-wychowawczym prowadzonym przez Szkołę; 2) systematycznie przygotowywanie się do zajęć, poszerzanie swojej wiedzy i umiejętności; 3) poszanowanie oraz należyte i właściwe używanie mienia Szkoły zgodnie z jego właściwościami i przeznaczeniem; 4) respektowanie praw uczniów Szkoły, organów i pracowników Szkoły wynikających z przepisów prawa lub postanowień niniejszego Statutu; 5) godne i kulturalne zachowanie w Szkole i poza nią; 6) okazywanie szacunku nauczycielom oraz innym pracownikom Szkoły; 7) wykonywanie poleceń Dyrektora Szkoły i nauczycieli; 8) przestrzeganie zasad współżycia społecznego, a w tym: a) okazywanie szacunku dorosłym i kolegom; b) przeciwstawianie się przejawom brutalności i wulgarności; c) szanowanie poglądów i przekonań innych ludzi; d) szanowanie godności i wolności osobistej drugiego człowieka; e) naprawianie umyślnie wyrządzonej przez siebie szkody; 9) zaniechanie postaw i zachowań noszących znamiona patologii społecznej, w tym zaniechania używania alkoholu, środków odurzających i innych używek grożących zdrowiu; 10)przeciwdziałanie wszelkim przejawom nieodpowiedzialności, marnotrawstwa i niszczenia majątku Szkoły oraz dbanie o ład i porządek; 11)dbanie o czystość mowy ojczystej; 12)pozostawianie w szatni wierzchniej odzieży; 13)przestrzeganie zasad higieny osobistej, estetycznego wyglądu oraz zasad ubierania się uczniów na terenie Szkoły; Statut Szkoły Podstawowej nr 3 w Wojkowicach 54 14)przestrzeganie zasad higieniczno-sanitarnych w pomieszczeniach Szkoły oraz zasad bezpieczeństwa określonych przepisami bezpieczeństwa i higieny w szkołach oraz bezpieczeństwa przeciwpożarowego; 15)informowanie Dyrektora Szkoły i pracowników Szkoły o zaistniałych zagrożeniach dotyczących zdrowia i życia; 16)regularne uczęszczanie na zajęcia oraz usprawiedliwianie spóźnień i nieobecności.”
60.” Za nieprzestrzeganie przez ucznia obowiązków określonych § 79 ust.2 Statutu czyli Podstawowym obowiązkiem ucznia jest przestrzeganie zasad współżycia, przyjmowanie postaw i zachowań nie godzących, i nie pozostających w sprzeczności z zadaniami Szkoły., mogą być stosowane wobec niego kary: 1) upomnienia; 2) nagany; 3) przeniesienie do innego oddziału.”REGULAMIN RADY RODZICÓW
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3
W
WOJKOWICACH
SPIS TREŚCI
IT.
TV,
Postanowienia WSTĘPNE +2... eee anaznainiaL La, str. 2
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów
Rad Oddziałowych i Rady Rodziców ....--..-eueuaea aaa oaza waanza LLL, str. 3
Szczegółowy tryb przeprowadzenia
wyborów Prezydium Rady Rodziców ..... uuu aeaaa oaza zananiiaaiiainu. str. 4
Komisja REWIZĘJNA ......-s sosy G ZEE aaa anawa wow AAAA EY CZ ZZEZ A str. 5
Członkowstwo w Radzie Oddziałowej lub Radzie Rodziców ...........11........ str. 5
Zadania Rad Oddziałowych ......... u uaeuaez aaa aaa aaaziaiziwziicLLJ str. 6
Cele i kompetencje Rady Rodziców
(podstawy prawne funkcjonowania rad POdZICÓW) ...........ueoooooaaa aa acca aaa str. 6
Szczegółowe zadania członków Rady Rodziców .........eeseeeeeooouueaaaiaanacai str. 9
Posiedzenia Rady Rodziców |... oeuaaeaa aaa owania aiiiiLL, str. 11
Fundusze Rady Rodziców -.--.... ue aaa aaa aan aaaainiiwiizi niani) str. 11
Postanowienia KOŃCOWE u... aaa iiiniinaL LJ, str. 12
Rozdział I
Postanowienia wstępne
$1
I. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
I) szkole - rozumie się przez to Szkołę Podstawową nr 3 w Wojkowicach,
2) Dyrektorze - rozumie się przez to Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 3 w Wojkowicach,
3) Radzie Pedagogicznej - rozumie się przez to Radę Pedagogiczną Szkoły Podstawowej nr
w Wojkowicach,
4) Radzie Rodziców — rozumie się przez to Radę Rodziców Szkoły Podstawowej nr
w Wojkowicach.
Prezydium — rozumie się przez to Prezydium Rady Rodziców Szkoły Podstawowej nr
w Wojkowicach.
LI) LI
wn
0)
82
2. Rada Rodziców to demokratycznie wybrana grupa przedstawicieli rodziców wszystkich
uczniów danej szkoły. Reprezentuje ona ogół rodziców w kontaktach:
1) z innymi organami szkoły: Dyrektorem, Radą Pedagogiczną, Samorządem Uczniowskim,.
2) z instytucjami pozaszkolnymi: organem prowadzącym szkołę. organem nadzoru
pedagogicznego (oraz pozostałymi wspierającymi realizację zadań statutowych szkoły),
3) z radami rodziców z innych szkół.
3. Rada Rodziców liczy tylu członków, ile jest oddziałów w szkole.
1) kadencja Rady Rodziców trwa jeden rok szkolny, do chwili ukonstytuowania się nowej
Rady na posiedzeniu sprawozdawczo - wyborczym w kolejnym roku szkolnym (nie później
niż do 30 września).
2) terenem działania Rady Rodziców jest budynek szkoły oraz wszystkie inne miejsca,
w których przebywają uczniowie, rodzice uczniów i nauczyciele w związku ze sprawami
dotyczącymi szkoły.
4. Rada Rodziców działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, który jest swoistą
„konstytucją” organu przedstawicielskiego rodziców. Regulamin Rady Rodziców to dokument
wyznaczający:
1) wewnętrzną strukturę Rady,
2) kompetencje i uprawnienia Rady wynikające z przepisów prawa,
3) zadania członków Rady. tryb pracy (częstotliwość zebrań, sposób podejmowania decyzji,
roczny plan pracy),
4) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do Rad Oddziałowych oraz wyborów
przedstawicieli Rad Oddziałowych do Rady Rodziców.
5) zasady gospodarki finansowej (sposób ustalania składek, roczny plan budżetowy Rady
Rodziców)
6) zasady kontroli wydatków (powołanie komisji rewizyjnej, liczebność komisji, uprawnienia
komisji).
7). inne (według uznania i potrzeb).
6. Rada Rodziców może tworzyć zespoły zadaniowe. Powoływane są one na okres nie dłuższy niż
kadencja Rady Rodziców. Zespoły mają charakter opiniująco - doradczy.
Rozdział II
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów Rad Oddziałowych i Rady Rodziców
$3
|. Wybory do Rad Oddziałowych przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców
w każdym roku szkolnym. Termin pierwszego zebrania rodziców w oddziałach w każdym roku
szkolnym ustala Dyrektor szkoły.
2. Podczas zebrań oddziałowych rodzice wybierają Rady Oddziałowe składające się z trzech lub
czterech osób, rodziców uczniów danego oddziału. Rodzice wybierają po kolei:
I) przewodniczącego,
2) zastępcę przewodniczącego,
3) skarbnika (Rady Oddziałowej),
oraz
4) przedstawiciela oddziału do Rady Rodziców (funkcję tę może również pełnić
przewodniczący, zastępca lub skarbnik Rady Oddziałowej).
3. Wybory przewodniczącego, zastępcy przewodniczącego, skarbnika Rady Oddziałowej oraz
przedstawiciela oddziału do Rady Rodziców przeprowadzane są przez wychowawcę oddziału
w sposób tajny na przygotowanych wcześniej kartach do głosowania. W wyborach do Rad
Oddziałowych, jednego ucznia może reprezentować tylko jeden rodzic.
4. Zadania wychowawcy oddziału podczas wyborów do Rady Oddziałowej:
1) powołanie komisji skrutacyjnej i pomoc w przygotowaniu kart do głosowania,
2) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur (minimum trzech) po kolei do pełnienia konkretnej
funkcji w Radzie Oddziałowej (ust.2),
3) nadzorowanie przebiegu głosowania i podanie wyników głosowania.
5. Zadania komisji skrutacyjnej:
1) przygotowanie z pomocą wychowawcy kart do głosowania,
2) przeprowadzenie głosowania,
3) policzenie głosów i przekazanie wyników głosowania wychowawcy.
6. Członek komisji skrutacyjnej nie może kandydować do Rady Oddziałowej. Zgłoszeń
kandydatów do pełnienia konkretnej funkcji w Radzie Oddziałowej mogą dokonywać jedynie
rodzice, którzy przybyli na zebranie. Kandydat do Rady Oddziałowej może również zgłosić się
sam. Kandydat zgłoszony przez innego rodzica musi wyrazić zgodę na kandydowanie.
7. Wybory do Rady Oddziałowej odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów
zgłoszonych przez rodziców, przy czym liczba kandydatów do pełnienia każdej z funkcji
w Radzie Oddziałowej nie może być mniejsza niż trzy.
8. Na karcie do głosowania rodzic obecny na zebraniu wpisuje po kolei (przy każdej
z wymienionych funkcji) imię i nazwisko jednego kandydata spośród wcześniej zgłoszonych,
na którego oddaje swój głos.
54
I. Za wybranego na przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego, skarbnika Rady Oddziałowej
oraz przedstawiciela oddziału do Rady Rodziców uważa się kandydata. który uzyskał
w głosowaniu największą liczbę głosów. W przypadku otrzymania przez kilku kandydatów równej
3
największej liczby głosów o wyborze rozstrzyga kolejna tura wyborów (biorą w niej udział tylko
kandydaci, którzy poprzednio otrzymali równą największą liczbę głosów).
2. Z przeprowadzonych wyborów wychowawca danego oddziału sporządza protokół (dwa
egzemplarze), który po podpisaniu przez Radę Oddziałową, przekazuje Dyrektorowi szkoły oraz
przedstawicielowi oddziału do Rady Rodziców. Przedstawiciel oddziału do Rady Rodziców
otrzymany protokół przedkłada nowo powołanemu Przewodniczącego Rady Rodziców na
pierwszym zebraniu Rady Rodziców.
3. Wybrani w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału przedstawiciele
oddziału do Rady Rodziców (i tylko oni) wchodzą w skład Rady Rodziców. Rada Rodziców liczy
więc tylu członków, ile jest oddziałów w szkole.
Rozdział III
Szczegółowy tryb przeprowadzenia wyborów Prezydium Rady Rodziców
$5
1. Powołanie Prezydium Rady Rodziców (Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego,
Sekretarza i Skarbnika Rady Rodziców) odbywa się na pierwszym zebraniu Rady Rodziców, które
zwołuje Dyrektor szkoły w terminie do 30 września danego roku szkolnego. Dyrektor szkoły
otwiera zebranie i przewodniczy mu do czasu wybrania Przewodniczącego Rady.
2. W głosowaniu na Przewodniczącego Rady Rodziców biorą udział jedynie członkowie Rady
Rodziców. Wybory Przewodniczącego spośród członków Rady Rodziców przeprowadza się
w głosowaniu jawnym przez podniesienie ręki. Dopuszcza się przeprowadzenie wyborów
w głosowaniu tajnym na wniosek członka Rady Rodziców, przyjęty przez Radę Rodziców
w głosowaniu jawnym. Głosowanie tajne przeprowadza się w sposób określony w $ 3 i $4.
3. Zadania Dyrektora szkoły podczas wyborów Przewodniczącego Rady Rodziców:
I) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
2) przeprowadzenie głosowania,
3) policzenie głosów i podanie wyników głosowania.
4. Zgłoszenia kandydatów na Przewodniczącego Rady Rodziców mogą dokonać jedynie
członkowie Rady Rodziców, którzy przybyli na zebranie. Kandydat na Przewodniczącego Rady
Rodziców musi wyrazić zgodę na kandydowanie. Wybory Przewodniczącego Rady Rodziców
odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych przez członków Rady
Rodziców, przy czym liczba zgłoszonych kandydatów nie może być mniejsza niż dwa.
36
I. Za wybranego na Przewodniczącego Rady Rodziców uważa się kandydata, który uzyskał
największą liczbę głosów. W przypadku otrzymania przez kilku kandydatów równej największej
liczby głosów o wyborze rozstrzyga kolejna tura wyborów (biorą w niej udział tylko kandydaci,
którzy poprzednio uzyskali równą największą liczbę głosów).
2. Wybrany Przewodniczący Rady Rodziców prowadzi dalszą częścią zebrania. W celu
skutecznego kierowania pracą Rady Rodziców powołuje kolejnych członków Prezydium Rady
Rodziców, to jest Zastępcę Przewodniczącego, Sekretarza i Skarbnika Rady Rodziców.
3. Wybory Zastępcy Przewodniczącego. Sekretarza i Skarbnika Rady Rodziców przeprowadza się
oddzielnie, w ten sam sposób jak wybory Przewodniczącego Rady Rodziców.
4. Zadania przewodniczącego podczas wyborów kolejnych członków Prezydium Rady Rodziców:
1) przyjmowanie zgłoszeń kandydatur,
2) przeprowadzenie głosowania,
3) policzenie głosów,
4) podanie wyników głosowania.
Rozdział IV
Komisja Rewizyjna
$7
|. Komisja Rewizyjna jest organem wewnętrznym Rady Rodziców, kontrolującym pracę Rady.
Powinna ona działać równolegle z Prezydium Rady i sprawdzać jego działania na bieżąco.
2. Komisja Rewizyjna składa się z trzech osób: przewodniczącego i dwóch członków, którzy nie
wchodzą w skład Prezydium Rady Rodziców. Co najmniej jeden członek komisji rewizyjnej
powinien być zorientowany w przepisach prawa finansowego i rachunkowości.
3. Powołanie Komisji Rewizyjnej odbywa się na pierwszym zebraniu Rady Rodziców (po
powołaniu Prezydium Rady Rodziców). Wybór Komisji Rewizyjnej odbywa się na takich samych
zasadach jak wybór Prezydium Rady Rodziców.
4. Podstawowym celem działania Komisji Rewizyjnej jest kontrola finansowego oraz sposobu
i zasadności wydawania środków finansowych Rady Rodziców, jak również kontrola całokształtu
działalności merytorycznej Rady Rodziców.
isja Rewizyjna kontroluje, co najmniej raz w roku, działalność finansowo — gospodarczą
Rady Rodziców oraz składa sprawozdanie ze swych prac.
Rozdział V
Członkowstwo w Radzie Oddziałowej lub Radzie Rodziców
$8
|. Członkowstwo w Radzie Oddziałowej lub Radzie Rodziców wygasa w przypadku:
1) ukończenia szkoły przez dziecko, przy czym kończy się ono z dniem 31 sierpnia roku,
w którym uczeń ukończy szkołę,
) przeniesienia dziecka do innej szkoły, z dniem w którym to przeniesienie nastąpiło,
) zrzeczenia się członkowstwa,
) śmierci.
LO ND
=
2. Wygaśnięcie członkowstwa stwierdza Rada Rodziców lub odpowiednia Rada Oddziałowa.
Uzupełnienie składu rad następuje w trybie określonym w rozdziale II i III regulaminu.
Rozdział VI
Zadania Rad Oddziałowych
$9
I. Pracami Rady Oddziałowej kieruje przewodniczący Rady Oddziałowej. Przewodniczący Rady
Oddziałowej reprezentuje rodziców uczniów danego oddziału i może występować,
w porozumieniu z wychowawcą oddziału, z wnioskami do Dyrektora szkoły, nauczycieli oraz Rady
Rodziców w sprawach istotnych dla uczniów.
2. Przewodniczący Rady Oddziałowej w szczególności:
1) reprezentuje rodziców uczniów danego oddziału wobec innych podmiotów,
2) utrzymuje stały kontakt z wychowawcą oddziału,
3) dokonuje podziału zadań pomiędzy członków Rady Oddziałowej,
4) ściśle współpracuje z Prezydium oraz pozostałymi członkami Rady Rodziców
w celu właściwego wykonywania wszelkich zaplanowanych zadań o charakterze
ogólnoszkolnym.
Rozdział VII
Cele i kompetencje Rady Rodziców
(podstawy prawne funkcjonowania rad rodziców)
$10
|. Rada rodziców jest społecznym organem szkoły. Rady rodziców obowiązkowo funkcjonują w
szkołach publicznych prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego - Ustawa z dnia 7
września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami)
w art. 53 ust. 1.
2. Ustawa o systemie oświaty w art. 51 ust. 1 nadała bardzo szerokie uprawnienia radzie rodziców:
„Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu
prowadzącego szkolę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami
i opiniami we wszystkich sprawach szkoly lub placówki.”
3. Rada Rodziców ma prawo do suwerennego określania swojej wewnętrznej organizacji - oznacza
to. że nikt z władz szkoły (Dyrektor, Rada Pedagogiczna) nie może wpływać na jej skład ani na
strukturę,
4. Głównym celem Rady jest działanie na rzecz wychowawczej i opiekuńczej funkcji szkoły,
w tym w szczególności:
1) aktywizowanie i angażowanie rodziców do działań na rzecz szkoły.
2) wspomaganie szkoły na rzecz poprawy warunków materialnych i organizacyjnych jej
funkcjonowania.
3) podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły.
4) współpracowanie ze środowiskiem lokalnym,
5) udzielanie pomocy samorządowi uczniowskiemu oraz innym organizacjom społecznym
działającym w szkole,
6) podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania środków finansowych dla szkoły, tworzenie
klimatu twórczej współpracy jak najliczniejszej grupy rodziców ze szkołą.
5. Kompetencje rady rodziców zostały określone w:
I) ustawie o systemie oświaty,
2) ustawie — Karta Nauczyciela,
3) rozporządzeniach wydanych na podstawie delegacji ustawowych,
4) statucie szkoły.
Kompetencje dzielimy na: stanowiące, uprawnienia, opiniodawcze.
6. Kompetencje stanowiące Rady Rodziców:
LP. PRZEDMIOT UCHWAŁY PODSTAWA PRAWNA
art. 54 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 7 września
1991 r. o systemie oświaty
(Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zmianami)
Uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną art. 54 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 7 września
programu profilaktyki 1991 r. o systemie oświaty
Uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną
programu wychowawczego szkoły
. . NE 4 art. 53 ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r.
3. Uchwalanie regulaminu swojej działalności EA
o systemie oświaty
7. Uprawnienia Rady Rodziców:
LP; PRZEDMIOT UCHWAŁY PODSTAWA PRAWNA
Delegowanie przedstawiciela do komisji konkursowej art. 36a ust. 6 pkt 3 lit. b ustawy z dnia
wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora. 7 września 1991 r. o systemie oświaty
Możliwość występowania do dyrektora szkoły
i innych organów szkoły, organu prowadzącego,
organu sprawującego nadzór pedagogiczny z
wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły,
w szczególności w sprawach organizacji zajęć art. 54 ust. 1 ustawy z dnia
rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, zajęć 7 września 1991 r. o systemie oświaty
dydaktyczno-wyrównawczych i specjalistycznych
organizowanych dla uczniów wymagających
szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy
psychologiczno-pedagogicznej.
Wnioskowanie o wprowadzenie lub zniesienie
- - - . art. 64a ust. 1i 7 ustawy z dnia
3. « obowiązku noszenia przez uczniów na terenie szkoły
h . - 7 września 1991 r. o systemie oświaty
jednolitego stroju
art. 6a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia
4. Wnioskowanie o dokonanie oceny pracy nauczyciela 26 stycznia 1982 r. — Karta Nauczyciela
(Dz. U. z 2014 r. poz. 191 z późn. zm.)
8 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia MEN z dnia
21 grudnia 2012 r. w sprawie kryteriów
Wybór przedstawiciela rady rodziców do zespołu h . .
i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela,
u
rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny
pracy
trybu postępowania odwoławczego oraz
składu i sposobu powoływania zespołu
oceniającego (Dz. U. z 2012 r. poz. 1538)
8.
u
10.
Lżz
Kompetencje opiniodawcze Rady Rodziców:
PRZEDMIOT UCHWAŁY
Opiniowanie zestawu podręczników lub materiałów
edukacyjnych obowiązujący we wszystkich
oddziałach danej klasy przez co najmniej trzy lata
szkolne
Opiniowanie materiałów ćwiczeniowych
obowiązujących w poszczególnych oddziałach
w danym roku szkolnym
Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy
efektywności kształcenia lub wychowania szkoły
Opiniowanie projektu planu finansowego
składanego przez dyrektora szkoły
Opiniowanie podjęcia działalności w szkole
stowarzyszeń lub innych organizacji
Zgoda (na wniosek innych organów szkoły) na
wprowadzenie obowiązku noszenia przez uczniów
na terenie szkoły jednolitego stroju
Uzgodnienie wzoru jednolitego stroju do noszenia
przez uczniów na terenie szkoły
Opiniowanie pracy nauczyciela do ustalenia oceny
dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu
Opiniowanie propozycji zajęć wychowania
fizycznego do wyboru przez uczniów
Opiniowanie wprowadzenia dodatkowych zajęć
edukacyjnych do szkolnego planu nauczania
Zaopiniowanie ustalenia dodatkowych dni wolnych
od zajęć dydaktyczno-wychowawczych
Zaopiniowanie ustalenia dodatkowych dni wolnych
od zajęć dydaktyczno-wychowawczych, innych niż
określonych w 8 5 ust. 1 rozporządzenia
PODSTAWA PRAWNA
art. 22ab ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty
art. 22ab ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty
art. 54 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty
art. 54 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty
art. 56 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty
art. 64a ust. 1 ustawy z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty
art. 64a ust. 3 ustawy z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty
art. 9c ust. 6 i 7 ustawy z dnia
26 stycznia 1982 r. — Karta Nauczyciela
(Dz. U. z 2014 r. poz. 191 z późn. zm.)
8 3 ust. 2 rozporządzenia MEN
z dnia 9 sierpnia 2011 r.
w sprawie dopuszczalnych form realizacji
obowiązkowych zajęć wychowania
fizycznego (Dz. U. Nr 175 poz. 1042)
$ 3 ust. 2 rozporządzenia MEN
z dnia 7 lutego 2012 r.
w sprawie ramowych planów nauczania
w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012 r.
poz. 204 ze zmianami)
8 5 ust. 1 rozporządzenia MENiS
z dnia 18 kwietnia 2002 r.
w Sprawie organizacji roku szkolnego
(Dz. U. Nr 46 poz. 432 ze zmianami)
$ 5 ust. 4 rozporządzenia MENiS
z dnia 18 kwietnia 2002 r.
w sprawie organizacji roku szkolnego
(Dz. U. Nr 46 poz. 432 ze zmianami)
$11
Najważniejszymi kompetencjami rady rodziców związanymi z funkcjonowaniem szkoły i jej
działalnością statutową są:
D
uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego szkoły
obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do
uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu profilaktyki programu
profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego
środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym
skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
2. Obowiązkiem ustawowym rady rodziców jest uchwalenie tych programów nie później niż do 30
września. leżeli Rada Rodziców nie uzyska porozumienia w tej sprawie z radą pedagogiczną,
programy te ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny.
Program ustalony przez Dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę
Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
Rozdział VIII
Szczegółowe zadania członków Rady Rodziców
$12
1. Zadania Przewodniczącego Rady Rodziców:
5
>
3
5
2)
3)
7)
8)
I)
2)
D
2)
3)
4)
reprezentowanie Rady Rodziców na zewnątrz,
kierowanie całokształtem prac Rady Rodziców,
przygotowanie zebrania Rady Rodziców, które polega w szczególności na opracowaniu
projektu porządku zebrania oraz zawiadomieniu członków Rady Rodziców o terminie
zebrania,
prowadzenie zebrań Rady Rodziców oraz zebrań Prezydium,
opracowanie projektu planu pracy Rady Rodziców oraz z planu budżetowego na dany rok
szkolny,
przekazywanie Dyrektorowi szkoły, innym organom szkoły, organowi prowadzącemu
szkołę oraz organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny nad szkołą, opinii i wniosków
wypracowanych przez Radę Rodziców,
monitorowanie stopnia realizacji podjętych uchwał przez Radę Rodziców.
informowanie Rady Rodziców o stopniu realizacji podjętych uchwał.
„. Zadaniem Zastępcy Przewodniczącego Rady Rodziców jest:
współudział w realizowaniu wszystkich zadań Przewodniczącego Rady Rodziców,
pełnienie obowiązków Przewodniczącego Rady Rodziców w przypadku jego nieobecności.
Zadania sekretarza Rady Rodziców:
zapewnienie właściwej organizacji pracy Rady Rodziców,
opracowanie harmonogramu prac i zebrań Rady Rodziców,
protokołowanie zebrań Rady Rodziców oraz zebrań Prezydium,
prowadzenie korespondencji i dokumentacji Rady Rodziców oraz Prezydium.
4. Zadania skarbnika Rady Rodziców:
|) prowadzenie działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców,
2) wypełnianie obowiązków określonych przepisami prowadzenia gospodarki finansowej
i rachunkowości.
5. Zadania Prezydium Rady Rodziców:
). bieżące kierowanie pracą Rady Rodziców.
2) odbywanie zebrań w miarę potrzeb,
)
)
JW —
koordynowanie działalności Rad Oddziałowych rodziców,
zatwierdzanie planu pracy Rady Rodziców wraz z planem budżetowym na dany rok
szkolny,
) podpisywanie uchwał Rady Rodziców.
) podpisywanie protokołów z zebrań Rady Rodziców oraz zebrań Prezydium,
) zatwierdzanie harmonogramu prac i zebrań Rady Rodziców.
8) decydowanie o działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców,
9) składanie okresowych sprawozdań z działalności na ogólnym zebraniu rodziców.
nh =
"w o
6. Do podpisywania dokumentów i korespondencji w imieniu Prezydium Rady Rodziców
uprawniony jest każdy członek Prezydium.
7. Prawa i obowiązki członka Rady Rodziców:
1) Członek Rady Rodziców ma prawo do:
a) czynnego udziału w zebraniach Rady Rodziców,
b) składania wniosków i projektów uchwał,
c) udziału w pracach stałych lub doraźnych w komisjach powołanych przez Radę
Rodziców.
2) Członek Rady Rodziców zobowiązany jest do:
a) czynnego uczestnictwa w zebraniach Rady Rodziców i jej komisjach, do których
został powołany,
b) czynnego uczestnictwa w realizacji zadań Rady Rodziców,
c) przekazywania informacji z działalności Rady Rodziców podczas zebrań rodziców
danego oddziału,
d) zachęcania rodziców do pomocy i udziału w realizacji zadań Rady Rodziców.
e) znajomości i przestrzegania uchwalonego regulaminu,
f) realizacji i przestrzegania uchwał i postanowień Rady Rodziców,
g) nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Rodziców, które mogą
naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych
pracowników szkoły.
8. Członek Rady Rodziców nieobecny na zebraniu, zobowiązany jest do zaznajomienia się
z protokołem i uchwałami przyjętymi na zebraniu.
9. Członkowie Rady Rodziców, którzy nie wypełniają powierzonych obowiązków, nie
uczestniczą w trzech kolejnych posiedzeniach lub w inny sposób działają niezgodnie
z przyjętymi zasadami mogą, na wniosek pozostałych członków, zostać odwołani. W tej sytuacji
przeprowadza się ponowne wybory w danym oddziale z zachowaniem ustalonych procedur.
10. Członkowstwo w Radzie Rodziców i wszelkie funkcje pełnione są społecznie.
10
Rozdział IX
Posiedzenia Rady Rodziców
$13
I. Posiedzenia Rady Rodziców odbywają się nie rzadziej niż dwa razy w semestrze. Posiedzenia
Rady zwołuje Przewodniczący, powiadamiając członków Rady co najmniej 7 dni przed terminem
posiedzenia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Przewodniczący może zwołać posiedzenie
Rady w trybie pilnym, bez zachowania 7-dniowego terminu. Posiedzenia Rady Rodziców mogą być
również zwoływane w każdym czasie, z inicjatywy 1/2 składu Rady oraz na wniosek Dyrektora,
Rady Pedagogicznej lub Samorządu Uczniowskiego.
2. Przygotowanie i prowadzenie posiedzenia Rady Rodziców jest obowiązkiem Przewodniczącego.
Przewodniczący może również wyznaczyć do przygotowania i prowadzenia posiedzenia swojego
Zastępcę. W posiedzeniach Rady Rodziców może brać udział, z głosem doradczym, Dyrektor lub
inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Rodziców.
3. Osoby zaproszone uczestniczą w tej części zebrania Rady Rodziców, która dotyczy ich zakresu
spraw. Osoby zaproszone nie biorą udziału w głosowaniach.
4. Posiedzenia Rady Rodziców są protokołowane. Protokoły z posiedzenia Rady mogą być
prowadzone w wersji elektronicznej. Protokoły posiedzeń Rady Rodziców przyjmowane są w
drodze głosowania na następnym posiedzeniu.
5. Rada Rodziców wyraża swoje stanowisko w formie uchwał poddawanych pod głosowanie jawne.
Uchwałę uznaje się za przyjętą, jeżeli zostaje przegłosowana zwykłą większością głosów członków
Rady obecnych na zebraniu. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
Uchwały Rady Rodziców numerowane są w sposób ciągły w danym roku szkolnym. Zatwierdzoną
uchwałę podpisuje Prezydium Rady Rodziców.
Rozdział X
Fundusze Rady Rodziców
$14
1. Rada Rodziców wspiera działalność statutową szkoły. W tym celu może gromadzić fundusze
z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł i wydawać je zgodnie z własną wolą.
2. Rada Rodziców może gromadzić środki finansowe (przeznaczone na wspieranie działalności
statutowej szkoły) z następujących źródeł:
1) składek wnoszonych przez rodziców lub opiekunów prawnych uczniów szkoły.
2) darowizn osób prywatnych,
3) wpływów z instytucji i organizacji społecznych,
4) innych źródeł.
2. Wysokość dobrowolnej składki na wniosek Prezydium ustala Rada Rodziców na początku
każdego roku szkolnego. Jeśli do szkoły uczęszcza więcej niż jedno dziecko tych samych rodziców,
wysokość ustalonej składki dzielimy na ilość dzieci.
11
3. Srodki finansowe zgromadzone w funduszu Rady Rodziców mogą być przeznaczone na:
5
2)
3)
4)
5)
6)
poprawę bazy materialnej szkoły, zakup pomocy dydaktycznych i naukowych,
dofinansowanie imprez szkolnych o charakterze kulturalnym lub oświatowym.
wspomaganie uczniów znajdujących się w trudnej sytuacji rodzinnej i materialnej,
nagrody dla uczniów za wyniki w nauce, stypendia, promocję szkoły,
koszty związane z działalnością Rady Rodziców,
inne cele, zgodne z działalnością statutową szkoły,
Sposób wydatkowania środków może być zależny od życzeń, czy wskazań osób lub organizacji.
wpłacających środki na rzecz Rady Rodziców. W takim przypadku środki wydatkuje się na cele
wskazane przez ofiarodawców.
4. Szczegółowe zasady wydatkowania środków finansowych ustala corocznie Rada Rodziców
w planie budżetowym. Pisemne wnioski o środki z funduszu Rady Rodziców mogą składać:
Dyrektor szkoły, Członkowie Rady Pedagogicznej, Samorząd Uczniowski, Członkowie Rady
Rodziców. Wnioski mogą być załatwiane pozytywnie w miarę posiadanych środków.
5. Rada Rodziców ma obowiązek:
1)
gospodarowania zgromadzonymi środkami finansowymi w sposób racjonalny
i oszczędny, finanse Rady mogą być kontrolowane jedynie przez:
a) komisję rewizyjną (wewnętrzny organ Rady Rodziców),
b) Regionalną Izbę Obrachunkową,
c) Urząd Skarbowy,
działania w sposób przejrzysty - rodzice powinni być informowani o prowadzonych przez
Radę działaniach: koniecznością jest również systematyczne rozliczanie się
z wykorzystanych środków finansowych.
6. Rada Rodziców ma wydzielone konto bankowe. Środkami finansowymi na koncie dysponuje
Prezydium Rady Rodziców. Rada Rodziców może zakładać w ramach konta bankowego Rady
subkonta celowe związane ze statutową działalnością szkoły.
Rozdział XI
Postanowienia końcowe
$15
I. Prezydium Rady Rodziców może wyznaczyć osoby do zmiany treści regulaminu Rady
Rodziców. Poprawiony regulamin zostaje przedstawiony całej Radzie na najbliższym posiedzeniu,
kiedy to następuje jego omówienie i dokonanie w nim ewentualnych poprawek. Rada poprzez
jawne głosowanie przyjmuje uchwałę zatwierdzającą nowy regulamin. Zatwierdzony regulamin
podpisuje Prezydium Rady Rodziców, a zapoznaje się z nim Dyrektor szkoły.
LE)
D
2)
3)
. Propozycje zmian regulaminu mogą być zgłaszane przez:
członków Rady Rodziców.
Dyrektora szkoły,
Oddziałową Radę Rodziców.
3. Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
12
Regulamin Rady Rodziców Szkoły Podstawowej nr 3 w Wojkowicach
uchwalono na posiedzeniu Rady Rodziców w dniu 14 września 2016 roku.
Rada Rodziców
13