Sieć Obywatelska - Watchdog Polska
sprawa-34825@fedrowanie.siecobywatelska.pl
Szanowni Państwo,
W odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej z dn. 3 lutego br., dotyczący
kont Ministerstwa Sportu w mediach społecznościowych, uprzejmie informujemy, że profile
Ministerstwa Sportu prowadzone są przez pracowników urzędu, w ramach obowiązków
służbowych i Ministerstwo nie ponosi z tego tytułu dodatkowych kosztów. W odniesieniu
do pytania o indywidualne konta ministrów w mediach społecznościowych - Organ
nie dysponuje informacją publiczną w zakresie wniosku. W odniesieniu do pozostałych pytań
zawartych we wniosku o udostępnienie informacji publicznej, uprzejmie informujemy,
że takie informacje nie stanowią informacji publicznej.
Definiując informację publiczną w pierwszej kolejności należy się odwołać do art. 1
ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r.o dostępie do informacji publicznej (Dz.U.2020.2176
t.j. z dnia 2020.12.07) zgodnie z którym – Każda informacja o sprawach publicznych stanowi
informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie
określonych w niniejszej ustawie.
Wykładni powołanego przepisu należy dokonywać łącznie z art. 61 ust. 1 Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z którym – Obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji
o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo
to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu
gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych
w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem
komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa.
Należy zatem przyjąć, że prawo do informacji publicznej to prawo do informacji
o działalności podmiotów wskazanych w Konstytucji RP, tj. o takiej aktywności tych
podmiotów, która ukierunkowana jest na wypełnianie określonych zadań publicznych
i realizowanie określonych interesów i celów publicznych, co nie jest tożsame z każdym
przejawem aktywności tych organów, w tym aktywnością związaną z wewnętrzną organizacją
funkcjonowania tych podmiotów (por. wyr. NSA z dnia 25 stycznia 2019 r. sygn. akt I OSK
1932/18).
Podobnie - zgodnie z tezą NSA wyrażoną w wyroku z dnia 18 czerwca 2019 r. sygn. akt
I OSK 2893/18 – Prawo do informacji, o jakiej mowa w art. 61 ust. 1 Konstytucji, obejmuje
informację
o
takiej
aktywności
podmiotów
wskazanych
w
Konstytucji
RP,
która ukierunkowana jest na wypełnianie określonych zadań publicznych i realizowanie
określonych interesów i celów publicznych. (..) Brak jednak podstaw do przyjęcia, że tego
MINISTERSTWO SPORTU
Biuro Ministra
BM-WRP.012.20.2021
Warszawa, dnia 17 lutego 2021 r.
2
rodzaju aktywność organizacyjno-techniczna stanowi istotę działania wskazanych podmiotów
w zakresie wypełniania zadań i realizacji celów publicznych.(…).
W świetle powyższej wykładni oraz kształtujących kompetencje organu: Ustawy
z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz.U.2020.1220 t.j. z dnia
2020.07.09)(art. 14), Ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz.U.2021.178 t.j.
z dnia 2021.01.28) (art. 33 i n.), Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada
2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu (Dz.U. 2019 poz. 2253),
Statutu Ministerstwa Sportu wprowadzonego Zarządzeniem nr 34 Prezesa Rady Ministrów
z dnia 9 marca 2020 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Sportu w sprawie nadania
statutu Ministerstwu Sportu (M.P.2020 r. poz. 258) nie sposób przyjąć, iż ewentualne
utrzymywanie
przez
Ministerstwo
profili
społecznościowych
na
Facebooku
lub Twitterze należy do „zadań władzy publicznej” o których mowa w art. 61
Konstytucji RP. Informacja w tym zakresie nie stanowi zatem informacji publicznej
w rozumieniu art. 61 ustawy zasadniczej.
Z poważaniem
Joanna Żukowska-Easton
dyrektor Biura Ministra
/– podpisany cyfrowo/