j
ZARZĄD MORSKICH PORTÓW SZCZECIN I ŚWINOUJŚCIE SPÓŁKA AKCYJNA
ul Bytomska 7, 70-603 Szczecin; tel. (+48) 91 430 82 20; fax (+48) 91 462 48 42
e-mail: infoćPport.szczecin.pl; www.port.szczecin.pl
Szczecin, dnia 01 marca 2021 r.
OP-0168/10/2021
Wnioskodawca:
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
www.siecobywatelska.pl
Decyzja
o odmowie udostępnienia informacji publicznej
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Spółka Akcyjna z siedzibą w Szczecinie, działając na
podstawie art. 5 ust. 2 w zw. z art. 17 w zw. z art. 16 ustawy z dnia 6 września 2001 roku
o dostępie do informacji publicznej (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1429 z późn. zm.) w związku z art. 107 ustawy
z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 256, 695.), po
rozpatrzeniu wniosku Wnioskodawcy Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
z siedzibą w Warszawie z dnia 14.02.2021 r. o udostępnienie informacji publicznej,
odmawia udostępnienia Wnioskodawcy informacji
w zakresie procentowego wskaźnika zrealizowanych celów zarządczych spółki na 2019 r.
Uzasadnienie
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska z siedzibą w Warszawie, pismem z dnia 14.02.2021 r.
wniosła o udostępnienie informacji publicznej między innymi w zakresie procentowego wskaźnika
zrealizowanych celów zarządczych spółki na 2019 r.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. jest podmiotem obowiązanym do stosowania ustawy
o dostępie do informacji publicznej.
Prawo do informacji publicznej nie jest jednak prawem bezwzględnym, lecz podlega ograniczeniu
w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie
innych tajemnic ustawowo chronionych, jak również ze względu na prywatność osoby fizycznej lub
tajemnicę przedsiębiorcy (art. 5 udip). Aby zatem móc udostępnić żądane przez wnioskodawcę dane
stanowiące informację publiczną, konieczne jest uznanie, iż nie stanowią one tajemnicy ustawowo
chronionej, aniteż tajemnicy przedsiębiorcy, o której mowa w ustawie o dostępie do informacji publicznej.
Polski system prawa zna wiele tajemnic ustawowo chronionych. Jeśli chodzi o "tajemnicę przedsiębiorcy",
o której mowa w art. 5 ust 2 udip, to ustawa o dostępie do informacji publicznej nie zawiera definicji
legalnej takiej tajemnicy. Definicji takiej nie zawierają również przepisy innych ustaw, stąd też przy
1/3
Sąd Rejonowy Szczecin-Centrum w Szczecinie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego; KRS 0000033768;
Kapitał zakładowy: 14 328 570,00 PLN; Kapitał wplacony: 14 328 570,00 PLN; NIP 955-18-89-161; konto: Bank PEKAO SA III/O Szczecin, nr 28124038261111000044030937
wykładni tego pojęcia najczęściej nawiązuje się do zawartej w ustawie z dnia 16 kwietnia 1993 r. o
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (dalej „uznk") definicjj „tajemnicy przedsiębiorstwa".
W tym zakresie należy wskazać, że w aktualnym stanie prawnym przez tajemnicę przedsiębiorstwa ustawa
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji nakazuje rozumieć informacje techniczne, technologiczne,
organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość
lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle
zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do
korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania
w celu utrzymania ich w poufności.
Odnosząc powyższe do realiów przedmiotowej sprawy należy wskazać, że żądane przez wnioskodawcę
Informacje w zakresie procentowego wskaźnika zrealizowanych celów zarządczych spółki na 2019 r.
stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa ZMPSIŚ SA.
Zgodnie z katalogiem informacji zawartych w Instrukcji ochrony informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa, informacje dotyczące celów zarządczych stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa ZMPSIŚ
SA i nie mają charakteru jawnego. Informacje te jako mające charakter gospodarczy znane są tylko
określonemu kręgowi osób w celu wyeliminowania możliwości dotarcia do nich osób trzecich. Cele
zarządcze Spółki ZMPSIŚ S.A. co do konstrukcji, rodzaju i wartości mają istotne znaczenie dla
funkcjonowania Spółki a udostępnienie informacji o ich realizacji naruszałoby tajemnicę przedsiębiorstwa
i mogło wpływać negatywnie na sytuację rynkową Spółki.
Przypomnieć w tym miejscu należy, że nie przez przypadek definicja tajemnicy przedsiębiorstwa
zamieszczona została właśnie w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Zgodnie bowiem z art. 11
ust. 1 uznk, ujawnienie, wykorzystanie lub pozyskanie cudzych informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa jest czynem nieuczciwej konkurencji.
Uwzględniając powyższe wskazać należy, że Spółka Zarząd Morskich Portów Szczecin
i Świnoujście S.A. jest przedsiębiorcą zarządzającym portami morskimi o podstawowym znaczeniu dla
gospodarki narodowej. Dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Spółki i konkurencyjności
prowadzonego przez nią przedsiębiorstwa, za niezbędne uznano obejmowanie określonych informacji
posiadających wartość gospodarczą poufnością i zastrzeganie ich jako tajemnicy przedsiębiorstwa. Takimi
informacjami, o znaczeniu gospodarczym, które uznawane są przez Spółkę za tajemnicę jej
przedsiębiorstwa i co do których Spółka podjęła i podejmuje niezbędne działania w celu zachowania ich
poufności (zgodnie z obowiązującą w Spółce „Instrukcją ochrony informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa w Spółce ZMPSIŚ S.A.”) są w szczególności informacje finansowe związane z oceną
realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych i remontowych, treść zawartych umów, porozumień,
korespondencji handlowej, co do których strony zastrzegły poufność, a także niepublikowane informacje
ze sprawozdań statystycznych oraz nieujawnione informacje o wynikach finansowych oraz informacje
identyfikujące koszty i przychody.
Jakkolwiek ZMPSIŚ S.A. jest szczególnego rodzaju przedsiębiorcą, to jednak prowadzi działalność
gospodarczą konkurując z innymi podmiotami przez co ujawnienie szczegółowych informacji finansowych,
mogłoby być wykorzystanie przez inne, konkurujące ze Spółką podmioty dając im przewagę nad Spółką w
konkurencji na rynku. Udostępnienie żądanych informacji, mogłoby zatem doprowadzić do faktycznego
naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa Spółki i wyrządzenia Spółce realnej szkody rozumianej chociażby
jako pogorszenie jej sytuacji na rynku. Zaznaczyć należy, że żądane dane nie zostały ujawnione do
wiadomości publicznej i opatrzone są oznaczeniem „Tajemnica przedsiębiorstwa” Spółki. Dostęp do nich
(zgodnie z postanowieniami ww. Instrukcji ochrony informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa
w Spółce ZMPSiŚ S.A.”) mają wyłącznie zobowiązani do przestrzegania poufności pracownicy Spółki, na
których spoczywają precyzyjnie określone obowiązki, przy zastosowaniu określonych przez pracodawcę
środków i zabezpieczeń technicznych uniemożliwiających dostęp do nich osobom do tego
2/3
nieupoważnionym i uniemożliwiającym ich odtworzenie.
Z tego też względu, żądane przez Wnioskodawcę informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa
i przedsiębiorcy - Zarządu Morskich Portów Szczecin i _ Świnoujście S.A, wniosek
o udostępnienie ww. danych musiał zostać rozpoznany negatywnie.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
|
W toku postępowania o udostępnienie informacji stańOwisko zajęli p. Elżbieta Nanio — Szef Biura Dział
Controllingu i Nadzoru Właścicielskiego.
f Ur
Pouczenie:
Wnioskodawca może wystąpić do Zarządu Spółki Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
w Szczecinie z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszej
decyzji.
3/3