mska Sieci.
© SEKAP
4% Tahrze
Prezydent Miasta Zabrze
OR-III.1431.261.2017 Zabrze, dn. 15.12.2017 r.
Szanowny Pan
Szymon Osowski
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
Dotyczy: wniosku o udostępnienie informacji publicznej
W odpowiedzi na Państwa wniosek o udostępnienie informacji publicznej z dnia
2 grudnia 2017 r. poniżej przesyłam odpowiedzi na pytania skierowane do Urzędu
Miejskiego w Zabrzu:
1. Czy obowiązuje w gminie uchwała dot. trybu i szczegółowych kryteriów oceny
wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej (art. 19c ust.
1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie)?
Odp.: TAK.
Uchwała nr LX/788/10 Rady Miejskiej w Zabrzu z dnia 8 listopada 2010 r.
— opublikowana w BIP w zakładce uchwały Rady Miasta
http://www.bip.um.zabrze.pl/engine//bip/4/13?o0=tpldze=s|13/2010
2. Czy utworzono gminną radę działalności pożytku publicznego?
Odp.: NIE.
Urząd Miejski, 41-800 Zabrze, ul. Powstańców Śląskich 5-7, www.um.zabrze.pl, NIP: 648-10-07-779, REGON: 000515951
Jednak na wypadek, gdyby zabrzańskie organizacje chciały powołać Radę, Rada Miasta
Zabrze uchwaliła tryb powoływania członków Rady.
Uchwała nr LVIN/761/10 w sprawie trybu powoływania członków oraz organizacji
i trybu działania Zabrzańskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego
— opublikowana w BIP w zakładce uchwały Rady Miasta
http://www.bip.um.zabrze.pl/engine//bip/4/13?0=tpl Se=s|13|2010
3. Czy powołano w gminie radę oświatową (art. 78 ust. 1 Prawa oświatowego).
Odp.: NIE.
4. Czy obowiązuje w gminie uchwała dot. zasad i trybu przeprowadzania konsultacji
z mieszkańcami (art. 5a ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym), a jeśli tak, to wnosimy
o wskazanie adresu strony www (link) BIP, pod którym jest dostępna ta uchwała.
Odp.: TAK, m.in.: Uchwała Nr XL/453/17 Rady Miasta Zabrze z dnia 10.04.2017 r.
— opublikowana w BIP w zakładce uchwały Rady Miasta
http://bip.um.zabrze.pl/engine//bip/4/13?0=tplgze=s|13|201 c
5. Informacji o liczbie przyjętych uchwał przez radę w poszczególnych latach 2014-
2016:
Odp.: Liczba uchwał przyjętych przez Radę Miasta Zabrze w poszczególnych latach:
- w roku 2014 - 190 (kadencja 2010-2014), - 21 (kadencja 2014-2018),
- w roku 2015 - 187,
- w roku 2016 - 189.
6. Informacji o liczbie przeprowadzonych konsultacjj z mieszkańcami
w poszczególnych latach 2014-2016.
Odp.: 2. W roku 2014 i 2016 przeprowadzano konsultacje z mieszkańcami miasta
w sprawie statutów dzielnic w mieście.
7. Czy utworzono młodzieżową radę gmin (art. 5b ust. 2 ustawy o samorządzie
gminnym).
Odp.: W mieście Zabrze została powołana Młodzieżowa Rada Miejska na podstawie
uchwały nr XV/198/07 Rady Miejskiej w Zabrzu z dnia 15 października 2007 roku
w sprawie utworzenia Młodzieżowej Rady Miejskiej oraz nadania jej statutu. Zgodnie
Urząd Miejski, 41-800 Zabrze, ul. Powstańców Śląskich 5-7, www.um.zabrze.pl, NIP: 648-10-07-779, REGON: 000515951
ze Statutem Młodzieżowej Rady Miejskiej w Zabrzu jej kadencja trwała 2 lata
i upłynęła w 2009 roku. Obecnie trwają prace nad reaktywacją Młodzieżowej Rady
Miasta Zabrze na kolejną kadencję.
8. Czy utworzono gminną radę seniorów (art. 5c ust. 2 ustawy o samorządzie
gminnym)?
Odp.: NIE, Rada Miasta Zabrze pracuje nad powołaniem rady seniorów w mieście.
9. Czy wyodrębniono w gminie fundusz sołecki (art. 2 ust. 1 ustawy o fundusz
sołeckim),
Odp.: NIE, w gminie Zabrze fundusz sołecki nie został wyodrębniony.
10. Czy w gminie funkcjonuje budżet obywatelski (partycypacyjny) - rozumiany jako
konsultacje społeczne, oparte na uchwale/zarządzeniu, w sprawie przeznaczenia części
wydatków z budżetu gminy na wskazane przez mieszkańców projekty, a jeśli tak,
to wnosimy o wskazanie adres strony www (link), pod którym dostępna jest
uchwała/zarządzenie (uchwały/zarządzenia) w sprawie budżetu obywatelskiego
(partycypacyjnego).
Odp.: W gminie funkcjonuje budżet obywatelski (partycypacyjny), który nie jest
traktowany jako konsultacje z mieszkańcami o których mowa w art. 5a Ustawy z dnia
8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
11. Jeżeli w gminie funkcjonuje budżet obywatelski (partycypacyjny) w oparciu o inną
konstrukcję prawną niż formę konsultacji z mieszkańcami, wnosimy o wskazanie
w jakiej formie realizowany jest budżet obywatelski (partycypacyjny).
Odp.: Podstawą prawną realizacji budżetu partycypacyjnego są następujące przepisy:
art. 5b ust. 1, art. 30 ust. 2 pkt 4 oraz 33 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym.
Zarządzenie 547/WBU/2017 Prezydenta Miasta Zabrze z dnia 20 czerwca 2017 r.
w sprawie wyboru projektów mieszkańców w ramach Zabrzańskiego Budżetu
Partycypacyjnego.
Zarządzenie to zostało opublikowane:
http://www.prawomiejscowe.pl/UrzadMiejskiwZabrzu/document/409571/Zarz%C4%85
dzenie-547_WBU_2017
Urząd Miejski, 41-800 Zabrze, ul. Powstańców Śląskich 5-7, www.um.zabrze.pl, NIP: 648-10-07-779, REGON: 000515951
12. Jaka była kwota budżetu obywatelskiego (partycypacyjnego) w poszczególnych
latach 2014-2016.
Odp.: Kwoty zakładane na realizację budżetu partycypacyjnego w poszczególnych
latach:
2014r.: 3 000 000 zł
2015 r.: 4000 000 zł
2016 r.: 4000 000 zł
Urząd Miejski, 41-800 Zabrze, ul. Powstańców Śląskich 5-7, www.um.zabrze.pl, NIP: 648-10-07-779, REGON: 000515951