"„ z " Brzesko, dnia 8 czerwca 2021 r.
Urząd Miejski
Kx W BRZESKU
32-800 Brzesko, ul. Głowacki 5/
tel. 14 68 63 100, fak 14 66 a
-8-
Sz.P.
Szymon Osowski
Katarzyna Batko-Tołuć
Marzena Błaszczyk
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
Nasz znak: SR.1431.3.2021.IL
W odpowiedzi na wniosek o udzielenie informacji publicznej z dnia 2 czerwca br.
przesyłam wypełnioną ankietę.
1. Czy gmina prowadzi swój profil na Facebooku?
a) tak
b) tak, nawet kilka (jeśli jest kilka profili, w tym tematyczne, do odpowiadania na dalsze
pytania prosimy wybrać ten profil, który ma charakter ogólny i dotyczy codziennego
funkcjonowania urzędu/miasta/gminy)
c) nie (prosimy o przejście do pytania nr 10)
2. Jaką rolę ma pełnić profil gminy na Facebooku w Państwa gminie/mieście? (możliwe
jest udzielenie kilku odpowiedzi)
a) informacyjną (ułatwia trafienie do mieszkańców z informacjami dostępnymi także
w BIP lub na stronie internetowej)
b) promocyjną (promowanie walorów miasta/gminy na zewnątrz)
c) dyskusyjną (pomaga wszystkim mieszkańcom/mieszkankom dyskutować ze sobą
o sprawach, które na co dzień dzieją się w gminie/mieście)
d) ma ułatwiać codzienny kontakt przedstawicieli urzędu z mieszkańcami/mieszkankami
(zadawane przez Messenger pytania kierowane są do odpowiednich działów, które
przygotowują odpowiedzi)
e) Inna, jaką?
3. Czy zasady korzystania przez gminę/miasto z Facebooka zostały poprzedzone
dyskusją mającą odzwierciedlenie w jakichś dokumentach? Jeśli tak, prosimy o więcej
informacji o tym, jakie to dokumenty.
Tak, została przeprowadzona dyskusja z pracownikami Urzędu miejskiego w Brzesku
odpowiedzialnymi za prowadzenia Facebooka (obecnie jest to Wydział Strategii
i Rozwoju wcześniej Biuro Promocji). Dyskusja ta nie ma odzwierciedlenia w żadnych
dokumentach.
4. Jak wygląda kwestia umieszczania informacji na Facebooku?
a) umieszczane są tylko informacje, które znalazły się wcześniej w BIP lub na stronie
internetowej urzędu
b) Facebook to pierwsze i najszybsze miejsce umieszczania informacji, tam informacje
trafiają w pierwszej kolejności
c) na Facebooka przygotowywane są różne treści, niekoniecznie pokrywające się z tym,
co na stronie internetowej i w BIP
d) Inne, jakie?
5. Czy zasady blokowania i ukrywania komentarzy oraz blokowania użytkowników
Facebooka zostały spisane w regulaminie lub innym dokumencie przygotowanym w
urzędzie? (nie chodzi o regulamin Facebooka)
a) tak
b) nie
6. Czy w ciągu ostatnich 12 miesięcy (1 maja 2020 r. - 30 kwietnia 2021 r.) na oficjalnym
profilu gminy/miasta zablokowani byli jacyś użytkownicy?
a) tak
b) nie
6.1. W jakich sytuacjach zablokowany użytkownik zostaje na powrót odblokowany?
7. Ile osób jest obecnie (na dzień odpowiedzi na wniosek) zablokowanych na oficjalnym
profilu gminy/miasta w tym serwisie?
Na oficjalnym profilu gminy nie ma osób zablokowanych.
7.1. Czy są wśród nich użytkownicy, którzy zostali zablokowani po raz kolejny?
a) tak
b) nie
c) nie dotyczy
d) Inna sytuacja (jaka?)
8. Czy profil Facebook gminy prowadzą pracownicy urzędu czy zewnętrzny podmiot
(osoba/firma)?
a) pracownik urzędu prowadzi kontrolę nad pracą podmiotu zewnętrznego i podejmuje
kluczowe decyzje
b) podmiot zewnętrzny (osoba/firma) (proszę przejść do pytania 8.2)
8.1. Prosimy o wskazanie stanowisk, na których są zatrudnieni oraz zakresu ich
obowiązków związanych z prowadzeniem Facebooka(czy jest to konkretnie opisane czy
tylko wskazane, że prowadzą media społecznościowe?)
Barbara Kuczek — dyrektor Wydział Strategii i Rozwoju, prowadzi nadzór nad podmiotem
zewnętrznym, posiada pełne uprawnienia administracyjne
8.2. Kto decyduje o zablokowaniu użytkowników na Facebooku?
PONIŻSZE PYTANIA DOTYCZĄ TYLKO PODMIOTÓW ZEWNĘTRZNYCH
PROWADZĄCYCH PROFIL. JEŚLI PROWADZI GO PRACOWNIK URZĘDU, NALEŻY
PRZEJŚĆ DO PYTANIA 9
8.3. Prosimy o wskazanie, jakie ma uprawnienia w ramach prowadzenia profilu.
Prosimy o wskazanie roli zgodnie z klasyfikacją serwisu Facebook:
https://www.facebook.com/help/289207354498410
a) Administrator - dostęp do Facebooka z pełną kontrolą
b) Redaktor - dostęp do Facebooka z częściową kontrolą
c) Moderator - dostęp do zadań: Odpowiedzi na wiadomości, Aktywność w społeczności,
Reklamy, Statystyki
d) Reklamodawca - dostęp do zadań: Reklamy, Statystyki
e) Analityk - dostęp do zadań: Statystyki
f) Inna - jaka?
8.3.1. Prosimy o informację o zakresie zadań związanych z wykonywaniem umowy na
rzecz urzędu, chodzi o opisanie, jakie zadania znajdują się w umowie.
Zatrudniony podmiot ma obowiązek: codziennej aktualizacji tablicy postów, informacjami
wysyłanymi z poszczególnych wydziałów Urzędu Miejskiego w Brzesku, ich redagowaniu w sposób
atrakcyjny i przyjemny dla odbiorców; nagłaśniania imprez, tworzenia wydarzeń i ich
relacjonowania „na gorąco”; przekazywania zapytań pojawiających się w formie komentarzy lub za
pomocą Messengera do odpowiednich działów; nadzoru nad kulturą prowadzonych
dyskusji, wchodzenia w interakcje z innymi fanpage'ami pokrewnymi, komentatorami
i udostępniającymi posty urzędu. Ponad to podmiot zewnętrzny odpowiedzialny jest za przegląd
statystyk i ich analizę, zapraszanie do obserwacji/lajkowania w starej odsłonie strony. Profil nie
prowadzi reklam płatnych.
8.3.2. Prosimy o informację o wysokości miesięcznego wynagrodzenia, które firma
zewnętrzna otrzymuje z tego tytułu.
750 zł brutto
9. Czy widoczność wpisów na gminnym profilu Facebook jest ograniczana? Chodzi o
sytuacje, w których post NIE JEST tzw. wpisem publicznym.
Nie, wszystkie wpisy są widoczne.
CZĘŚĆ II - OFICJALNY PROFIL W/B/P
10. Czy istnieje oficjalny profil wójta/burmistrza/prezydenta na Facebooku?
a) tak
b) nie
11. Czy prowadzenie oficjalnego profilu wójta/burmistrza/prezydenta na Facebooku jest
opłacane z budżetu gminy?
Nie dotyczy
12. Jeśli nie istnieje oficjalny profil, to czy wójt/burmistrz/prezydent prowadzi swój
własny profil, na którym informuje o sprawach, które dzieją się w gminie/mieście?
Tak, profil prężnie działa
CZĘŚĆ III - REKLAMA GMINY/MIASTA W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH
13. Czy na którymkolwiek z profili na Facebooku, którego prowadzenie jest opłacane
przez gminę, realizowane są działania reklamowe, takie jak płatna promocja profilu,
konkretnych wpisów lub kampanie reklamowe? Chodzi o sytuacje, kiedy taka promocja
jest opłacana z budżetu gminy.
a) Tak - zarówno na profilu(ach) gminy, jak i wójta/burmistrza/prezydenta.
b) Tak - tylko na profilu(ach) gminy
c) Tak - tylko na oficjalnym profilu wójta/burmistrza/prezydenta.
d) Nie - nie realizujemy płatnych kampanii reklamowych w social mediach.
e) Inna sytuacja - jaka?
13.1. Prosimy o informację o łącznych kosztach płatnych kampanii reklamowych
zrealizowanych w mediach społecznościowych gminy między I maja 2020 r. a 30
kwietnia 2021 r. (o ile dotyczy)
Nie dotyczy
Z poważaniem