WRU - I.1431.119.2021
Sprawę prowadzi:
BARTŁOMIEJ
SZWAJNOCH
(PODINSPEKTOR),
tel. (32) 273 97 48
47 Zabrze
Prezydent Miasta Zabrze
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
sprawa-37963Q0fedrowanie.siecobywatelska.pl
Dotyczy: zapytania w trybie informacji publicznej
W odpowiedzi na Państwa wniosek w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej
z dnia 2 czerwca 2021 r. poniżej przesyłam odpowiedzi skierowane do Urzędu
Miejskiego w Zabrzu:
CZĘŚĆ I - OFICJALNY PROFIL GMINY/MIASTA NA FACEBOOKU
1. Czy gmina prowadzi swój profil na Facebooku?
a) tak
b) tak, nawet kilka (jeśli jest kilka profili, w tym tematyczne, do odpowiadania na
* dalsze pytania prosimy wybrać ten profil, który ma charakter ogólny i dotyczy
Raj codziennego funkcjonowania urzędu/miasta/gminy)
c) nie (prosimy o przejście do pytania nr 10)
z 2. Jaką rolę ma pełnić profil gminy na Facebooku w Państwa gminie/mieście? (możliwe
jest udzielenie kilku odpowiedzi)
a) informacyjną (ułatwia trafienie do mieszkańców z informacjami dostępnymi
także w BIP lub na stronie internetowej)
Urząd Miejski, 41-800 Zabrze, ul. Powstańców Śląskich 5-7, www.um.zabrze.pl. NIP: 648-10-07-779, REGON: 000515951
b) promocyjn: romowanie walorów miasta/gminy na zewnątrz
c) dyskusyjną (pomaga wszystkim mieszkańcom/mieszkankom dyskutować ze sobą o
sprawach, które na co dzień dzieją się w gminie/mieście)
d) ma ułatwiać codzienny kontakt przedstawicieli urzędu z
mieszkańcami/mieszkankami (np. na profilu pojawia się także wójt/burmistrz/prezydent
i przedstawia mieszkańcom/mieszkankom swoją działalność, odpowiada na pytania;
pojawiają się inni przedstawiciele urzędu, zadawane są mieszkańcom pytania o sprawy
gminy itp.)
e) Inna. jaką?
3. Czy zasady korzystania przez gminę/miasto z Facebooka zostały poprzedzone
dyskusją mającą odzwierciedlenie w jakichś dokumentach? Jeśli tak, prosimy o więcej
informacji o tym. jakie to dokumenty.
Zasady te zostały omówione na spotkaniu, w którym uczestniczyła Prezydent
Zabrza, jego wynikiem jest umowa zawarta w dniu 01.02.2021r.
4. Jak wygląda kwestia umieszczania informacji na Facebooku?
a) umieszczane są tylko informacje, które znalazły się wcześniej w BIP lub na stronie
internetowej urzędu
b) Facebook to pierwsze i najszybsze miejsce umieszczania informacji, tam informacje
trafiają w pierwszej kolejności
c) Na Facebooka przygotowywane są różne treści, niekoniecznie pokrywające się z
tym, co na stronie internetowej i w BIP
d) Inne. jakie?
5. Czy zasady blokowania i ukrywania komentarzy oraz blokowania użytkowników
Facebooka zostały spisane w regulaminie lub innym dokumencie przygotowanym w
urzędzie? (nie chodzi o regulamin Facebooka)
a) tak
b) nie - blokowane są wyłącznie osoby, które naruszają powszechnie przyjęte i
akceptowalne zasady komunikacji społecznej, w szczególności osoby, które w
wypowiedziach używają wulgaryzmów.
6. Czy w ciągu ostatnich 12 miesięcy (1 maja 2020 r. - 30 kwietnia 2021 r.) na
oficjalnym profilu gminy/miasta zablokowani byli jacyś użytkownicy?
a) tak
b) nie
Urząd Miejski, 41-800 Zabrze, ul. Powstańców Śląskich 5-7, www.um.zabrze.pl. NIP: 648-10-07-779. REGON: 000515951
6.1. W jakich sytuacjach zablokowany użytkownik zostaje na powrót odblokowany?
Proces ten następuje po upływie 1 miesiąca.
7. Ile osób jest obecnie (na dzień odpowiedzi na wniosek) zablokowanych na
oficjalnym profilu gminy/miasta w tym serwisie?
0 profili
7.1. Czy są wśród nich użytkownicy, którzy zostali zablokowani po raz kolejny?
a) tak
b) nie
€) nie dotyczy
d) Inna sytuacja (jaka?)
8. Czy profil Facebook gminy prowadzą pracownicy urzędu czy zewnętrzny podmiot
(osoba/firma)?
a) pracownicy urzędu
b) podmiot zewnętrzny (osoba/firma) (proszę przejść do pytania 8.2
8.1. Prosimy o wskazanie stanowisk, na których są zatrudnieni oraz zakresu ich
obowiązków związanych z prowadzeniem Facebooka (czy jest to konkretnie opisane
czy tylko wskazane, że prowadzą media społecznościowe?)
Nie dotyczy
8.2 Kto decyduje o zablokowaniu użytkowników na Facebooku?
Podmiot, któremu powierzone zostało administrowanie portalem
PONIŻSZE PYTANIA DOTYCZĄ TYLKO PODMIOTÓW ZEWNĘTRZNYCH
PROWADZĄCYCH PROFIL. JEŚLI PROWADZI GO PRACOWNIK URZĘDU,
NALEŻY PRZEJŚĆ DO PYTANIA 9
8.3. Prosimy o wskazanie, jakie ma uprawnienia w ramach prowadzenia profilu.
Prosimy o wskazanie roli zgodnie z klasyfikacją serwisu
Facebook: https://www.facebook.com/help/289207354498410
a) Administrator - dostęp do Facebooka z pełną kontrolą
b) Redaktor - dostęp do Facebooka z częściową kontrolą
c) Moderator - dostęp do zadań: Odpowiedzi na wiadomości, Aktywność w
społeczności, Reklamy, Statystyki
d) Reklamodawca - dostęp do zadań: Reklamy, Statystyki
Urząd Miejski, 41-800 Zabrze, ul. Powstańców Śląskich 5-7, www.um.zabrze.pl, NIP: 648-10-07-779, REGON: 000515951
e) Analityk - dostęp do zadań: Statystyki
f) Inna - jaka?
8.3.1. Prosimy o informację o zakresie zadań związanych z wykonywaniem umowy na
rzecz urzędu. chodzi o opisanie, jakie zadania znajdują się w umowie.
Miasto powierzyło Wykonawcy wykonanie w cyklach miesięcznych następujących
rac:
a. Zarządzanie zawartością merytoryczną Fan Page Miasta Zabrze
b. promocję rozumianą jako umieszczanie za pośrednictwem portalu
Facebook informacji, komentarzy i wątków lub linków w liczbie 8 w
miesiącu _ na __ podstawie _ informacji _ pozyskanych oraz
zweryfikowanych przez Wykonawcę,
c. umieszczanie za pośrednictwem __ portalu Facebook_ informacji,
komentarzy, wątków, linków lub zdjęć nadesłanych _przez
Zamawiającego w nieograniczonej liczbie w terminie 3 godzin_od
momentu otrzymania materiałów drogą mailową.
d. całodobowy nadzór nad zawartością serwisu i poprawnością
umieszczanych przez innych użytkowników postów i wpisów.
8.3.2. Prosimy o informację o wysokości miesięcznego wynagrodzenia, które firma
zewnętrzna otrzymuje z tego tytułu.
1 550,00 złotych netto
9. Czy widoczność wpisów na gminnym profilu Facebook jest ograniczana? Chodzi o
sytuacje, w których post NIE JEST tzw. wpisem publicznym.
Nie jest
CZĘŚĆ II - OFICJALNY PROFIL W/B/P
10. Czy istnieje oficjalny profil wójta/burmistrza/prezydenta na Facebooku?
a) tak
b) nie
11. Czy prowadzenie oficjalnego profilu wójta/burmistrza/prezydenta na Facebooku jest
opłacane z budżetu gminy?
Nie, profil jest prywatnym kontem prezydenta
12. Jeśli nie istnieje oficjalny profil, to czy wójt/burmistrz/prezydent prowadzi swój
własny profil, na którym informuje o sprawach, które dzieją się w gminie/mieście?
Nie dotyczy
Urząd Miejski. 41-800 Zabrze, ul. Powstańców Śląskich 5-7, www.um.zabrze.pl, NIP: 648-10-07-779, REGON: 000515951
CZĘŚĆ III - REKLAMA GMINY/MIASTA W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH
13. Czy na którymkolwiek z profili na Facebooku, którego prowadzenie jest opłacane
przez gminę, realizowane są działania reklamowe, takie jak płatna promocja profilu,
konkretnych wpisów lub kampanie reklamowe? Chodzi o sytuacje, kiedy taka promocja
jest opłacana z budżetu gminy.
a) Tak - zarówno na profilu(ach) gminy, jak i wójta/burmistrza/prezydenta.
b) Tak - tylko na profilu(ach) gminy
c) Tak - tylko na oficjalnym profilu wójta/burmistrza/prezydenta.
d) Nie - nie realizujemy płatnych kampanii reklamowych w social mediach.
e) Inna sytuacja - jaka?
13.1. Prosimy o informację o łącznych kosztach płatnych kampanii reklamowych
zrealizowanych w mediach społecznościowych gminy między 1 maja 2020 r. a 30
kwietnia 2021 r. (o ile dotyczy)
0 złotych
Tr MIASTA
PREŹ
Małgorzata ? „ika-Szulik
Urząd Miejski, 41-800 Zabrze, ul. Powstańców Śląskich 5-7, www.um.zabrze.pl, NIP: 648-10-07-779, REGON: 000515951