URZĄD MIASTA PIŁY
64-920 PIŁA |
Pl.St.Staszica 10 Piła, 14 czerwca 2021 r.
OP-VII.1431.79.2021
Szymon Osowski
Katarzyna Batko-Tołuć
Marzena Błaszczyk
członkowie zarządu
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
sprawa-38489'ufedrowanie.siecobywatelska.pl
Odnosząc się do wniosku z dnia 2 czerwca 2021 r.. przesłanego pocztą
elektroniczną, o udostępnienie informacji publicznej zgodnie z art. 10 ust. I i art. 4 ust.
3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r.
poz. 2176), w myśl których na wniosek udostępniana jest informacja publiczna będąca
w posiadaniu podmiotu zobowiązanego do udostępnienia informacji publicznej, która
nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej, przekazuję, co następuje.
Na złożony, w brzmieniu jak niżej, wniosek:
„Na podstawie art. 6l ust. I Konstytucji RP i art. 10 ust. I ustawy o dostępie do
informacji publicznej, stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska wnosi
o udostępnienie następujących informacji publicznych:
CZĘŚĆ I - OFICJALNY PROFIL GMINY/MIASTA NA FACEBOOKU
1. Czy gmina prowadzi swój profil na Facebooku?
a) tak
b) tak, nawet kilka (jeśli jest kilka profili, w tym tematyczne, do odpowiadania na dalsze
pytania prosimy wybrać ten profil, który ma charakter ogólny i dotyczy codziennego
funkcjonowania urzędwmiasta/gminy)
c) nie (prosimy o przejście do pytania nr 10)
2. Jaką rolę ma pełnić profil gminy na Facebooku w Państwa gminie/mieście? (możliwe
jest udzielenie kilku odpowiedzi)
a) informacyjną (ułatwia trafienie do mieszkańców z informacjami dostępnymi także
w BIP lub na stronie internetowej)
b) promocyjną (promowanie walorów miasta/gminy na zewnąlrz)
c) dyskusyjną (pomaga wszystkim mieszkańcom/mieszkankom dyskutować ze sobą
o sprawach, które na co dzień dzieją się w gminie/mieście)
d) ma ulatwiać codzienny koniaki przedstawicieli urzędu z mieszkańcami/mieszkankami
(np. na profilu pojawia się także wóji/burmistrz/prezydeni i _ przedstawia
mieszkańcom/mieszkankom swoją działalność, odpowiada na pytania: pojawiają się
inni przedstawiciele urzędu, zadawane są mieszkańcom pylania o sprawy gminy itp.)
e) Inna, jaką?
3. Czy zasady korzystania przez gminę/miasto z Facebooka zostały poprzedzone
dyskusją mającą odzwierciedlenie w jakichś dokumentach? Jeśli tak, prosimy o więcej
informacji o tym, jakie to dokumenty.
4. Jak wygląda kwestia umieszczania informacji na Facebooku?
a) umieszczane są tylko informacje, które znalazły się wcześniej w BIP lub na stronie
internetowej urzędu
b) Facebook to pierwsze i najszybsze miejsce umieszczania informacji, tam informacje
trafiają w pierwszej kolejności
c) Na Facebooka przygotowywane są różne treści, niekoniecznie pokrywające się z tym,
co na stronie internetowej i w BIP
d) Inne, jakie?
>. Czy zasady blokowania i ukrywania komentarzy oraz blokowania użytkowników
Facebooka zostały spisane w regulaminie lub innym dokumencie przygotowanym
w urzędzie? (nie chodzi o regulamin Facebooka)
a) tak
b) nie
6. Czy w ciągu ostatnich 12 miesięcy (I maja 2020 r. - 30 kwietnia 2021 r) na
oficjalnym profilu gminy/miasta zablokowani byli jacyś użytkownicy?
a) tak
b) nie
6.1. W jakich sytuacjach zablokowany użytkownik zostaje na powról odblokowany?
7. lle osób jest obecnie (na dzień odpowiedzi na wniosek) zablokowanych na oficjalnym
profilu gminy/miasta w tym serwisie?
7.1. Czy są wśród nich użytkownicy, którzy zostali zablokowani po raz kolejny?
a) tak
b) nie
c) nie dotyczy
d) Inna syluacja (jaka?)
0. Czy profil Facebook gminy prowadzą pracownicy urzędu czy zewnętrzny podmiot!
(osobu/firma)?
a) pracownicy urzędu
b) podmiot zewnętrzny (osoba/firma) (proszę przejść do pytania 8.2)
8.1. Prosimy o wskazanie stanowisk, na których są zatrudnieni oraz zakresu ich
obowiązków związanych z prowadzeniem Facebooka (czy jest to konkretnie opisane czy
tylko wskazane, że prowadzą media spolecznościowe? )
8.2 Kto decyduje o zablokowaniu użytkowników na Facebooku?
PONIŻSZE PYTANIA DOTYCZĄ TYLKO PODMIOTÓW ZEWNĘTRZNYCH
PROWADZĄCYCH PROFIL. JEŚLI PROWADZI GO PRACOWNIK URZĘDU,
NALEŻY PRZEJŚĆ DO PYTANIA 9
9.3. Prosimy o wskazanie, jakie ma uprawnienia w ramach prowadzenia profilu.
Prosimy o wskazanie roli zgodnie z klasyfikacją serwisu _ Facebook:
htips://www, jacebook.com/help/28920735449841()
a) Administrator - dostęp do Facebooka z pelną kontrolą
b) Redaktor - dostęp do Facebooka z częściową kontrolą
c) Moderator - dostęp do zadań: Odpowiedzi na_ wiadomości, Aktywność
w społeczności, Reklamy, Statystyki
d) Reklamodawca - dostęp do zadań: Reklamy, Statystyki
e) Analityk - dostęp do zadań: Statystyki
M) Inna - jaka?
8.3.1. Prosimy o informację o zakresie zadań związanych z wykonywaniem umowy na
rzecz urzędu, chodzi o opisanie, jakie zadania znajdują się w umowie.
8.3.2. Prosimy o informację o wysokości miesięcznego wynagrodzenia, które firma
zewnętrzna otrzymuje z tego tytułu.
9. Czy widoczność wpisów na gminnym profilu Facebook jest ograniczana? Chodzi
o sytuacje, w których post NIE JEST tzw. wpisem publicznym.
CZĘŚĆ II - OFICJALNY PROFIL W/B/P
10. Czy istnieje oficjalny profil wójtu/burmistrzu/prezydenia na Facebooku?
a) tak
b) nie
Ll. Czy prowadzenie oficjalnego profilu wójta/burmistrzu/prezydenia na Facebooku jest
opłacane z budżetu gminy?
12. Jeśli nie istnieje oficjalny profil, to czy wóji/burmistrz/prezydeni prowadzi swój
własny profil, na którym informuje o sprawach, które dzieją się w gminie/mieście?
CZĘŚĆ III - REKLAMA GMINY/MIASTA W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH
13. Czy na którymkolwiek z profili na Facebooku, którego prowadzenie jest opłacane
przez gminę, realizowane są dzialania reklamowe, takie jak płatna promocja profilu,
konkretnych wpisów lub kampanie reklamowe? Chodzi o sytuacje, kiedy taka promocja
jest oplacana z budżetu gminy.
a) Tak - zarówno na profilu(ach) gminy, jak i wójta/burmistrzu/prezydenia.
b) Tak - tylko na profilu(ach) gminy
c) Tak - tylko na oficjalnym profilu wójta/burmistrzu/prezydenia.
d) Nie - nie realizujemy płatnych kampanii reklamowych w social mediach.
e) Inna sytuacja - jaka?
13.1. Prosimy o informację o lącznych kosztach płatnych kampanii reklamowych
zrealizowanych w mediach społecznościowych gminy między | maja 2020 r a 30
kwietnia 2021 r. (o ile dotyczy)
Wnosimy o udostępnienie wskazanych informacji w formie elektronicznej na adres:
sprawa-38489Qfedrowanie.siecobywatelska. fg:
odpowiadam następująco:
|. Gmina prowadzi swój profil na Facebooku.
o. Profil na Facebooku pełni rolę informacyjną i promocyjną.
3. Zasady korzystania przez gminę z Facebooka nie zostały poprzedzone dyskusją
mającą odzwierciedlenie w jakichś dokumentach.
4. Na Facebooka przygotowywane są różne treści. niekoniecznie pokrywające się
z tym, co na stronie internetowej i w BIP.
s. Zasady blokowania i ukrywania komentarzy oraz blokowania użytkowników
Facebooka nie zostały spisane w regulaminie lub innym dokumencie
przygotowanym w urzędzie.
10.
W ciągu ostatnich 12 miesięcy (I maja 2020 r. - 30 kwietnia 2021 r.) na oficjalnym
profilu gminy raczej nie byli zablokowani jacyś użytkownicy. 6.1 — nie dotyczy.
Obecnie (na dzień odpowiedzi na wniosek) zablokowanych, na oficjalnym profilu
gminy w serwisie Facebook, jest 46 osób. 7.1 — nie ma wśród nich użytkowników,
którzy zostali zablokowani po raz kolejny.
Profil Facebook gminy prowadzą pracownicy urzędu. 8.1 — stanowiska, na których
są zatrudnieni pracownicy urzędu prowadzący Facebooka to: kierownik. inspektor,
trzech podinspektorów, specjalista, młodszy referent; w zakresach ich obowiązków
związanych z prowadzeniem Facebooka wskazane jest, że prowadzą media
społecznościowe. 8.2 — decyzje o zablokowaniu użytkowników na Facebooku
podejmowane są przez Prezydenta Miasta Piły lub kierownika Biura Prezydenta.
8.3, 8.3.1, 8.3.2 — nie dotyczy.
Widoczność wpisów na gminnym profilu Facebook nie jest ograniczana.
Istnieje oficjalny profil Prezydenta Miasta Piły na Facebooku.
. Prowadzony oficjalny profil Prezydenta Miasta Piły na Facebooku nie jest opłacany
z budżetu gminy.
Nie dotyczy.
. Na Facebooku, na profilu gminy, realizowane były działania reklamowe (emisja
postu sponsorowanego w mediach społecznościowych, dotyczącego konkursu
plastycznego pn. Nasza misja — zerowa emisja! ogłoszonego w ramach kampanii
informacyjno-promocyjnej projektu „Poprawa mobilności miejskiej w Pile
w przebiegu obwodnicy śródmiejskiej — ul. Okólna”). 13.1 — pomiędzy dniem
I maja 2020 r. a dniem 30 kwietnia 2021 r wydatkowano 200 zł brutto z tytułu
płatnych kampanii reklamowych zrealizowanych w mediach społecznościowych.
Roman Szarzyńs
Sekretarz Gminy P