WOJEWODA
ZACHODNIOPOMORSKI
Szczecin, dnia
P-1.4131.94 .2020.AA
ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE
Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2020 r. poz. 713, poz. 1378)
stwierdzam nieważność
uchwały Nr XXI/200/2020 Rady Gminy Kołobrzeg z dnia 29 października 2020 r. w sprawie
przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok budżetowy 2021.
Uzasadnienie
W dniu 29 października 2020 r. Rada Gminy Kołobrzeg podjęła uchwałę
Nr XXI/200/2020 w sprawie przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok budżetowy
2021. Do Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie wpłynęła ona w dniu
16 listopada 2020 r.
Materialnoprawną podstawę podjęcia ww. aktu stanowią przepisy ustawy o funduszu
sołeckim!, w tym art. 5, który stanowi, że:
1. Warunkiem przyznania w danym roku budżetowym środków z funduszu jest złożenie do wójta
(burmistrza, prezydenta miasta) przez sołectwo wniosku.
2. Wniosek danego sołectwa uchwala zebranie wiejskie z inicjatywy sołtysa, rady sołeckiej lub
co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa.
3. Wniosek _powinien_ zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji
na obszarze sołectwa w ramach środków określonych dla danego sołectwa_na podstawie
informacji, o której mowa w art. 3 ust. 2, wraz z oszacowaniem ich kosztów i uzasadnieniem.
4. W terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, którego dotyczy
wniosek, sołtys przekazuje wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) wniosek celem
uwzględnienia go w projekcie budżetu gminy.
5. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) w terminie 7 dni od dnia otrzymania odrzuca wniosek
niespełniający warunków określonych w ust. 2-4, jednocześnie informując o tym sołtysa.
6. Sołtys może w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 5,
podtrzymać wniosek niespełniający warunków określonych w ust. 2-4, kierując go do rady gminy
za pośrednictwem wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
: Ustawa z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r. poz. 301 zpóźn.zm.).
Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie
Wydział Prawny
Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin
tel. 91 43 03 703
www.szczecin.uw.gov.pl, e-mail: wpQszczecin.uw.gov.pl
7. W przypadku, gdy wniosek został odrzucony przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta)
z powodu niespełnienia warunków określonych w ust. 2 lub 3, zebranie wiejskie może ponownie
uchwalić wniosek.
8. Sołtys, w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 5, przekazuje
radzie gminy za pośrednictwem wójta (burmistrza, prezydenta miasta) wniosek ponownie
uchwalony przez zebranie wiejskie.
9. W przypadku podtrzymania wniosku przez sołtysa, rada gminy rozpatruje ten wniosek
w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Rada gminy odrzuca wniosek niespełniający
warunków określonych w ust. 2-4 lub podtrzymany po terminie, o którym mowa w ust. 6. Wójt
(burmistrz, prezydent miasta) związany jest rozstrzygnięciem rady gminy.
10. W przypadku ponownie _uchwalonego wniosku, rada gminy_rozpatruje ten wniosek
w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Rada gminy odrzuca wniosek _niespełniający
warunków określonych w ust. 2 lub 3 lub przekazany po terminie, o którym mowa w ust. 8. Wójt
(burmistrz, prezydent miasta) związany jest rozstrzygnięciem rady gminy.
11. Uchwalając budżet, rada gminy odrzuca wniosek sołectwa, w przypadku gdy zamierzone
przedsięwzięcia nie spełniają wymogów określonych w art. 2 ust. 6 lub 7.
W cytowanym unormowaniu określona została przez ustawodawcę procedura
rozpatrywania przez organy gminy wniosku jednostki pomocniczej gminy w przedmiocie
przyznania środków z funduszu sołeckiego w danym roku budżetowym. Wynika z nich
bezsprzecznie, że organ stanowiący gminy podejmując akt w przedmiocie rozpatrzenia
ponownie złożonego wniosku jednostki pomocniczej o przyznanie środków z funduszu
sołeckiego, zobowiązany jest - w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania - podjąć stosowną
decyzję, tj. rozpatrzyć wniosek pozytywne, bądź też odrzucić wniosek, w sytuacji, gdy nie
spełnia on warunków wynikających z art. 5 ust. 2 lub 3, czy też gdy został przekazany
po terminie, o którym mowa w ust. 82. Aby jednak podjąć decyzję zgodną z prawem organ
stanowiący gminy musi posiadać wiedzę o tym, czy rozpatrywany wniosek spełnia wskazane
przez prawodawcę wymogi. Analiza treści powołanych unormowań prowadzi do wniosku
bowiem, że ustawodawca przewidział dwukrotną weryfikację wniosku sołectwa: przez wójta
a następnie - jak w niniejszym stanie faktycznym w przypadku podtrzymania wniosku przez
sołtysa - przez radę.
Tymczasem jak wynika z pisma Przewodniczącego Rady Gminy Kołobrzeg?, Rada
Gminy przed podjęciem uchwał w sprawie przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok
budżetowy 2021, nie dokonała oceny wniosków sołectw przekazanych przez organ wykonawczy,
pod względem formalnym i merytorycznym. Podjęła uchwały o wyrażeniu zgody na realizację
przedsięwzięć zgłoszonych we wnioskach sołectw w sprawie przyznania środków z funduszu
sołeckiego na rok budżetowy 2021, nie analizując przesłanek określonych w przepisach ustawy
o funduszu sołeckim. Zatem, Rada Gminy Kołobrzeg przed podjęciem kwestionowanej uchwały
nie wypełniła ciążącego na niej ustawowego obowiązku zweryfikowania wniosku sołectwa
w kontekście spełnienia przesłanek wskazanych w art. 5 ust. 2, 3 i 8 ustawy o funduszu
sołeckim, a tym samym przyznała tej jednostce pomocniczej środki z funduszu sołeckiego
na rok budżetowy 2021, podczas gdy brak było wiedzy, czy nie zachodzą przesłanki
obligujące ją do odrzucenia tego wniosku. Także w uzasadnieniu uchwały Nr XX1/200/2020
Rada Gminy Kołobrzeg zawarła jedynie informacje, że „uchwalony i złożony do Wójta Gminy
w miesiącu wrześniu 2020 r. wniosek sołectwa Kądzielno o przyznanie środków
stanowiących fundusz sołecki nie spełniał wymogów określonych w art. 5 ust. 3 ustawy
* Tak: wyrok NSA z dnia 14 stycznia 2019 r., sygn. akt I GSK 2701/18.
* Pismo Przewodniczącego rady Gminy Kołobrzeg z dnia 2 grudnia 2020 r., znak: ORG.1.033.63.2020.
to
o funduszu sołeckim i z tego powodu został przez Wójta Gminy odrzucony. Sołectwo
Kądzielno wniosek o przyznanie środków uchwaliło ponownie na zebraniu wiejskim w dniu
25 września 2020 r.”.
W tym miejscu ponownie podkreślić trzeba, że organ stanowiący Gminy Kołobrzeg
zobligowany był do przeprowadzenia analizy wniosku sołectwa Kądzielno pod kątem
spełnienia warunków wynikających z art. 5 ust. 2, 3 i 8 ustawy o funduszu sołeckim, zaś
przyczyny przyznania środków z funduszu sołeckiego zawarte powinny zostać
w uzasadnieniu podjętej uchwały. Brak uzasadnienia aktu, które wyjaśniałoby merytoryczne
powody podjęcia przez organ stanowiący gminy uchwały o określonej treści, powoduje jej
wadliwość. Organy władzy publicznej, zgodnie z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiejź,
działają na podstawie i w granicach prawa. Organ podejmujący rozstrzygnięcie ma obowiązek
sporządzić uzasadnienie, gdyż warunkuje ono kontrolę organów nadzoru i kontrolę
sprawowaną przez sądownictwo administracyjne>5.
Mając na względzie argumentację przedstawioną w niniejszym rozstrzygnięciu uznać
należy, że stwierdzenie nieważności uchwały Nr XX1/200/2020 Rady Gminy Kołobrzeg z dnia
29 października 2020 r. w sprawie przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok
budżetowy 2021, jako podjętej z istotnym naruszeniem art. 5 ust. 10 ustawy o funduszu
sołeckim, jest konieczne i w pełni uzasadnione.
Na rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Szczecinie. Skargę wnosi się do Sądu za pośrednictwem Wojewody
Zachodniopomorskiego, w terminie 30 dni od dnia otrzymania przedmiotowego
rozstrzygnięcia.
Otrzymują:
1) Rada Gminy Kołobrzeg,
2) a/a.
' Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.).
5 Por. wyroki: NSA z dnia 14 lutego 2013 r., sygn. akt II OSK 2522/12, NSA z dnia 5 marca 7p09 r, sygn. akt II OSK
1824/08, WSA w Łodzi z dnia 31 marca 2009 r., sygn. akt II SA/Łd 166/09.
NIK ODDZIA
Hu GLU ( l
DWONÓŻNE,
WOJEWODA
ZACHODNIOPOMORSKI
: Szczecin, dnia
P-1.4131.239.2020.AA
ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE
Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2020 r. poz. 713, poz. 1378)
stwierdzam nieważność
uchwały Nr XXI/199/2020 Rady Gminy Kołobrzeg z dnia 29 października 2020 r. w sprawie
przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok budżetowy 2021.
Uzasadnienie
W dniu 29 października 2020 r. Rada Gminy Kołobrzeg podjęła uchwałę
Nr XXI/199/2020 w sprawie przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok budżetowy
2021. Do Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie wpłynęła ona w dniu
16 listopada 2020 r.
Materialnoprawną podstawę podjęcia ww. aktu stanowią przepisy ustawy o funduszu
sołeckim!, w tym art. 5, który stanowi, że:
1. Warunkiem przyznania w danym roku budżetowym środków z funduszu jest złożenie do wójta
(burmistrza, prezydenta miasta) przez sołectwo wniosku.
2. Wniosek danego sołectwa uchwala zebranie wiejskie z inicjatywy sołtysa, rady sołeckiej lub
co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa.
3. Wniosek _powinien_ zawierać wskazanie _ przedsięwzięć przewidzianych _do realizacji
na_ obszarze sołectwa w ramach środków określonych dla danego sołectwa na podstawie
informacji, o której mowa w art. 3 ust. 2, wraz z oszacowaniem ich kosztów i uzasadnieniem.
4. W terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, którego dotyczy
wniosek, sołtys przekazuje wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) wniosek celem
uwzględnienia go w projekcie budżetu gminy.
5. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) w terminie 7 dni od dnia otrzymania odrzuca wniosek
niespełniający warunków określonych w ust. 2-4, jednocześnie informując o tym sołtysa.
6. Sołtys może w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 5,
podtrzymać wniosek niespełniający warunków określonych w ust. 2-4, kierując go do rady gminy
za pośrednictwem wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
' Ustawa z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r., poz. 301 zpóźn.zm.).
Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie
Wydział Prawny
Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin
tel. 91 43 03 703
www.SZCZeCin.tw.gov.pl, e-mail: wpQszczecin.uw.gov.pl
7. W przypadku, gdy wniosek został odrzucony przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta)
z powodu niespełnienia warunków określonych w ust. 2 lub 3, zebranie wiejskie może ponownie
uchwalić wniosek.
8. Sołtys, w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 5, przekazuje
radzie gminy za pośrednictwem wójta (burmistrza, prezydenta miasta) wniosek ponownie
uchwalony przez zebranie wiejskie.
9. W przypadku podtrzymania wniosku przez sołtysa, rada gminy rozpatruje ten wniosek
w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Rada gminy odrzuca wniosek niespełniający
warunków określonych w ust. 2-4 lub podtrzymany po terminie, o którym mowa w ust. 6. Wójt
(burmistrz, prezydent miasta) związany jest rozstrzygnięciem rady gminy.
10. W przypadku ponownie uchwalonego wniosku, rada gminy rozpatruje ten wniosek
w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Rada gminy odrzuca wniosek _niespełniający
warunków określonych w ust. 2 lub 3 lub przekazany po terminie, o którym mowa w ust. 8. Wójt
(burmistrz, prezydent miasta) związany jest rozstrzygnięciem rady gminy.
11. Uchwałając budżet, rada gminy odrzuca wniosek sołectwa, w przypadku gdy zamierzone
przedsięwzięcia nie spełniają wymogów określonych w art. 2 ust. 6 lub 7.
W cytowanym unormowaniu określona została przez ustawodawcę procedura
rozpatrywania przez organy gminy wniosku jednostki pomocniczej gminy w przedmiocie
przyznania środków z funduszu sołeckiego w danym roku budżetowym. Wynika z nich
bezsprzecznie, że organ stanowiący gminy, podejmując akt w przedmiocie rozpatrzenia
ponownie złożonego wniosku jednostki pomocniczej o przyznanie środków z fundusz
sołeckiego, zobowiązany jest - w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania - podjąć stosowną
decyzję, tj. rozpatrzyć wniosek pozytywne, bądź też odrzucić wniosek, w sytuacji, gdy nie
spełnia on warunków wynikających z art. 5 ust. 2 lub 3, czy też gdy został przekazany po
terminie, o którym mowa w ust. 82. Aby jednak podjąć decyzję zgodną z prawem organ
stanowiący gminy musi posiadać wiedzę o tym czy rozpatrywany wniosek spełnia wskazane
przez prawodawcę wymogi. Analiza treści powołanych unormowań prowadzi do wniosku
bowiem, że ustawodawca przewidział dwukrotną weryfikacje wniosku sołectwa: przez wójta
a następnie - jak w niniejszym stanie faktycznym w przypadku podtrzymania wniosku przez
sołtysa - przez radę.
Tymczasem jak wynika z pisma Przewodniczącego Rady Gminy Kołobrzeg, Rada
Gminy przed podjęciem uchwał w sprawie przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok
budżetowy 2021, nie dokonała oceny wniosków sołectw przekazanych przez organ wykonawczy,
pod względem formalnym i merytorycznym. Podjęła uchwały o wyrażeniu zgody na realizację
przedsięwzięć zgłoszonych we wnioskach sotectw w sprawie przyznania środków z funduszu
sołeckiego na rok budżetowy 2021, nie analizując przesłanek określonych w przepisach ustawy
o funduszu sołeckim. Zatem, Rada Gminy Kołobrzeg przed podjęciem kwestionowanej uchwały
nie wypełniła ciążącego na niej ustawowego obowiązku zweryfikowania wniosku sołectwa
w kontekście spełnienia przesłanek wskazanych w art. 5 ust. 2, 3 i 8 ustawy o funduszu
sołeckim, a tym samym przyznała tej jednostce pomocniczej środki z funduszu sołeckiego na
rok budżetowy 2021, podczas gdy brak było wiedzy, czy nie zachodzą przesłanki obligujące ją
do odrzucenia tego wniosku. Także w uzasadnieniu uchwały Nr XXI/199/2020 Rada Gminy
Kołobrzeg zawarła jedynie informację, że „uchwalony i złożony do Wójta Gminy w miesiącu
wrześniu 2020 r. wniosek sołectwa Drzonowo o przyznanie środków stanowiących fundusz
sołecki nie spełniał wymogów określonych w art. 5 ust. 3 ustawy o funduszu sołeckim i z tego
< Tak: wyrok NSA z dnia 14 stycznia 2019 r., sygn. akt I GSK 2701/18.
ś Pismo Przewodniczącego rady Gminy Kołobrzeg z dnia 2 grudnia 2020 r., znak: ORG.1.033.63.2020.
13
powodu został przez Wójta Gminy odrzucony. Sołectwo Drzonowo wniosek o przyznanie
środków uchwaliło ponownie na zebraniu wiejskim w dniu 29 września 2020 r.”.
W tym miejscu ponownie podkreślić trzeba, że organ stanowiący Gminy Kołobrzeg
zobligowany był do przeprowadzenia analizy wniosku sołectwa Drzonowo pod kątem
spełnienia warunków wynikających z art. 5 ust. 2, 3 i 8 ustawy o funduszu sołeckim, zaś
przyczyny przyznania środków z funduszu sołeckiego zawarte powinny zostać
w uzasadnieniu podjętej uchwały. Brak uzasadnienia aktu, które wyjaśniałoby merytoryczne
powody podjęcia przez organ stanowiący gminy uchwały o określonej treści, powoduje jej
wadliwość. Organy władzy publicznej, zgodnie z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
działają na podstawie i w granicach prawa. Organ podejmujący rozstrzygnięcie ma obowiązek
sporządzić uzasadnienie, gdyż warunkuje ono kontrolę organów nadzoru i kontrolę
sprawowaną przez sądownictwo administracyjne”.
Mając na względzie argumentację przedstawioną w niniejszym rozstrzygnięciu uznać
należy, że stwierdzenie nieważności uchwały Nr XXI/199/2020 Rady Gminy Kołobrzeg z dnia
29 października 2020 r. w sprawie przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok
budżetowy 2021, jako podjętej z istotnym naruszeniem art. 5 ust. 10 ustawy o funduszu
sołeckim, jest konieczne i w pełni uzasadnione.
Na rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Szczecinie. Skargę wnosi się do Sądu za pośrednictwem Wojewody
Zachodniopomorskiego, w terminie 30 dni od dnia otrzymania przedmiotowego
rozstrzygnięcia.
N
1) Rada Gminy Kołobrzeg,
2) a/a.
4 Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.).
$ Por. wyroki: NSA z dnia 14 lutego 2013 r., sygn. akt II OSK 2522/12, NSA z dnia 5 marca 2009 r. sygn. akt II OSK
1824/08, WSA w Łodzi z dnia 31 marca 2009 r., sygn. akt II SA/Łd 166/09
IAŁU z z a
NIK ( TRTOI
BO
WOJEWODA
ZACHODNIOPOMORSKI
a Szczecin, dnia
P-1.4131. *242020.AA
ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE
Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2020 r. poz. 713, poz. 1378)
stwierdzam nieważność
uchwały Nr XXI/198/2020 Rady Gminy Kołobrzeg z dnia 29 października 2020 r. w sprawie
przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok budżetowy 2021.
Uzasadnienie
w dniu 29 października 2020 r. Rada Gminy Kołobrzeg podjęła uchwałę
Nr XXI/198/2020 w sprawie przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok budżetowy
2021. Do Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie wpłynęła ona w dniu
16 listopada 2020 r.
Materialnoprawną podstawę podjęcia ww. aktu stanowią przepisy ustawy o funduszu
sołeckim!, w tym art. 5, który stanowi, że:
1. Warunkiem przyznania w danym roku budżetowym środków z funduszu jest złożenie do wójta
(burmistrza, prezydenta miasta) przez sołectwo wniosku.
2. Wniosek danego sołectwa uchwala zebranie wiejskie z inicjatywy sołtysa, rady sołeckiej lub
co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa.
3. Wniosek powinien_ zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych _do_ realizacji
na obszarze sołectwa w _ ramach środków określonych dla danego sołectwa na_podstawie
informacji, o której mowa w art. 3 ust. 2, wraz z oszacowaniem ich kosztów i uzasadnieniem.
4. W terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, którego dotyczy
wniosek, sołtys przekazuje wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) wniosek celem
uwzględnienia go w projekcie budżetu gminy.
5. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) w terminie 7 dni od dnia otrzymania odrzuca wniosek
niespełniający warunków określonych w ust. 2-4, jednocześnie informując o tym sołtysa.
6. Sołtys może w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 5,
podtrzymać wniosek niespełniający warunków określonych w ust. 2-4, kierując go do rady gminy
za pośrednictwem wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
! Ustawa z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r., poz. 301 zpóźn.zm.).
Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie
Wydział Prawny
Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin
tel. 91 43 03 703
wiww.sZCZECin.uw.gov.pl, e-mail: wp©szczecin.uw.gov.pl
7. W przypadku, gdy wniosek został odrzucony przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta)
z powodu niespełnienia warunków określonych w ust. 2 lub 3, zebranie wiejskie może ponownie
uchwalić wniosek.
8. Sołtys, w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 5, przekazuje
radzie gminy za pośrednictwem wójta (burmistrza, prezydenta miasta) wniosek ponownie
uchwalony przez zebranie wiejskie.
9. W przypadku podtrzymania wniosku przez sołtysa, rada gminy rozpatruje ten wniosek
w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Rada gminy odrzuca wniosek niespełniający
warunków określonych w ust. 2-4 lub podtrzymany po terminie, o którym mowa w ust. 6. Wójt
(burmistrz, prezydent miasta |) związany jest rozstrzygnięciem rady gminy.
10. W przypadku ponownie uchwałonego_ wniosku, rada _gminy_ rozpatruje ten wniosek
w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Rada gminy odrzuca wniosek niespełniający
warunków określonych w ust. 2 lub 3 lub przekazany po terminie, o którym mowa w ust. 8. Wójt
(burmistrz, prezydent miasta) związany jest rozstrzygnięciem rady gminy.
11. Uchwalając budżet, rada gminy odrzuca wniosek sołectwa, w przypadku gdy zamierzone
przedsięwzięcia nie spełniają wymogów określonych w art. 2 ust. 6 lub 7.
W cytowanym unormowaniu określona została przez ustawodawcę procedura
rozpatrywania przez organy gminy wniosku jednostki pomocniczej gminy w przedmiocie
przyznania środków z funduszu sołeckiego w danym roku budżetowym. Wynika z nich
bezsprzecznie, że organ stanowiący gminy podejmując akt w przedmiocie rozpatrzenia
ponownie złożonego wniosku jednostki pomocniczej o przyznanie środków z fundusz
sołeckiego, zobowiązany jest - w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania - podjąć stosowną
decyzję, tj. rozpatrzyć wniosek pozytywne, bądź też odrzucić wniosek, w sytuacji gdy nie
spełnia on warunków wynikających z art. 5 ust. 2 lub 3, czy też gdy został przekazany po
terminie, o którym mowa w ust. 82, Aby jednak podjąć decyzję zgodną z prawem organ
stanowiący gminy musi posiadać wiedzę o tym czy rozpatrywany wniosek spełnia wskazane
przez prawodawcę wymogi. Analiza treści powołanych unormowań prowadzi do wniosku
bowiem, że ustawodawca przewidział dwukrotną weryfikację wniosku sołectwa: przez wójta
a następnie - jak w niniejszym stanie faktycznym w przypadku podtrzymania wniosku przez
sołtysa - przez radę.
Tymczasem jak wynika z pisma Przewodniczącego Rady Gminy Kołobrzeg”, Rada
Gminy przed podjęciem uchwał w sprawie przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok
budżetowy 2021, nie dokonała ocen 1y wniosków sołectw przekazanych przez organ wykonawczy,
pod względem formalnym i merytorycznym. Podjęła uchwały o wyrażeniu zgody na realizację
przedsięwzięć zgłoszonych we wnioskach sołectw w sprawie przyznania środków z funduszu
sołeckiego na rok budżetowy 2021, nie analizując przesłanek określonych w przepisach ustawy
o funduszu sołeckim. Zatem Rada Gminy Kołobrzeg przed podjęciem kwestionowanej uchwały
nie wypełniła ciążącego na niej ustawowego obowiązku zweryfikowania wniosku sołectwa
w kontekście spełnienia przesłanek wskazanych w art. 5 ust. 2,3 i 8 ustawy o funduszu
sołeckim, a tym samym przyznała tej jednostce pomocniczej środki z funduszu sołeckiego na
rok budżetowy 2021, podczas gdy brak było wiedzy, czy nie zachodzą przesłanki obligujące ją
do odrzucenia tego wniosku. Także w uzasadnieniu uchwały Nr XX1/198/2020 Rada Gminy
Kołobrzeg zawarła jedynie informację, że „uchwalony i złożony do Wójta Gminy w miesiącu
wrześniu 2020 r. wniosek sołectwa Rościęcino o przyznanie środków stanowiących fundusz
sołecki nie spełniał wymogów określonych w art. 5 ust. 3 ustawy o funduszu sołeckim i z tego
mz
* Tak: wyrok NSA z dnia 14 stycznia 2019 r. sygn. akt I GSK 2701/18.
* Pismo Przewodniczącego rady Gminy Kołobrzeg z dnia 2 grudnia 2020 r. znak: ORG.1.033.63.2020.
5
powodu został przez Wójta Gminy odrzucony. Sołectwo Rościęcino wniosek o przyznanie
środków uchwaliło ponownie na zebraniu wiejskim w dniu 4 października 2020 r.”.
W tym miejscu ponownie podkreślić trzeba, że organ stanowiący Gminy Kołobrzeg
zobligowany był do przeprowadzenia analizy wniosku sołectwa Rościęcino pod kątem
spełnienia warunków wynikających z art. 5 ust. 2 3i8 ustawy o funduszu sołeckim, zaś
przyczyny przyznania środków z funduszu sołeckiego zawarte powinny zostać
w uzasadnieniu podjętej uchwały. Brak uzasadnienia aktu, które wyjaśniałoby merytoryczne
powody podjęcia przez organ stanowiący gminy uchwały o określonej treści, powoduje jej
wadliwość. Organy władzy publicznej, zgodnie z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
działają na podstawie i w granicach prawa. Organ podejmujący rozstrzygnięcie ma obowiązek
sporządzić uzasadnienie, gdyż warunkuje ono kontrolę organów nadzoru i kontrolę
Sprawowaną przez sądownictwo administracyjne5.
Mając na względzie argumentację przedstawioną w niniejszym rozstrzygnięciu uznać
należy, że stwierdzenie nieważności uchwały Nr XXI1/198/2020 Rady Gminy Kołobrzeg z dnia
29 października 2020 r w Sprawie przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok
budżetowy 2021, jako podjętej z istotnym naruszeniem art. 5 ust. 10 ustawy o funduszu
sołeckim, jest konieczne i w pełni uzasadnione.
Na rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Szczecinie. Skargę wnosi się do Sądu za pośrednictwem Wojewody
Zachodniopomorskiego, w terminie 30 dni od dnia otrzymania przedmiotowego
rozstrzygnięcia.
wz. WOJEWODY ZAŁŃODNIY POMORSKIEGO
wz. WUJEW Że 7 Ó
Otrzymują:
1) Rada Gminy Kołobrzeg,
2) a/a.
spolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, Poz. 483 z późn. zm.).
i /12, NSA z dnia 5 marca 2009 r. sygn. akt II OSK
1.marca(2009 ry sygn. akt II SA/Łd 166/09. n
y
WOJEWODA
ZACHODNIOPOMORSKI
o Szczecin, dnia ,
P-1.413104..2020.AA
ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE
Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2020 r. poz. 713, poz. 1378)
stwierdzam nieważność
uchwały Nr XXI/197/2020 Rady Gminy Kołobrzeg z dnia 29 października 2020 r. w sprawie
przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok budżetowy 2021.
Uzasadnienie
W dniu 29 października 2020 r. Rada Gminy Kołobrzeg podjęła uchwałę
Nr XXI/197/2020 w sprawie przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok budżetowy
2021. Do Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie wpłynęła ona w dniu
16 listopada 2020 r.
Materialnoprawną podstawę podjęcia ww. aktu stanowią przepisy ustawy o funduszu
sołeckim!, w tym art. 5, który stanowi, że:
1. Warunkiem przyznania w danym roku budżetowym środków z funduszu jest złożenie do wójta
(burmistrza, prezydenta miasta) przez sołectwo wniosku.
2. Wniosek danego sołectwa uchwala zebranie wiejskie z inicjatywy sołtysa, rady sołeckiej lub
co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa.
3. Wniosek _powinien_ zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do_ realizacji
na obszarze sołectwa w ramach środków określonych dla danego sołectwa na podstawie
informacji, o której mowa w art. 3 ust. 2, wraz z oszacowaniem ich kosztów i uzasadnieniem.
4. W terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, którego dotyczy
wniosek, sołtys przekazuje wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) wniosek celem
uwzględnienia go w projekcie budżetu gminy.
5. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) w terminie 7 dni od dnia otrzymania odrzuca wniosek
niespełniający warunków określonych w ust. 2-4, jednocześnie informując o tym sołtysa.
6. Sołtys może w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 5
podtrzymać wniosek niespełniający warunków określonych w ust. 2-4, kierując go do rady gminy
za pośrednictwem wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
! Ustawa z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r. poz. 301 zpóźn.zm.).
Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie
Wydział Prawny
Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin
tel. 91 43 03 703
www.szczecin.uw.gov.pl, e-mail: wpQszczecin.uw.gov.pl
7. W przypadku, gdy wniosek został odrzucony przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta)
z powodu niespełnienia warunków określonych w ust. 2 lub 3, zebranie wiejskie może ponownie
uchwalić wniosek.
8. Sołtys, w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 5, przekazuje
radzie gminy za pośrednictwem wójta (burmistrza, prezydenta miasta) wniosek ponownie
uchwalony przez zebranie wiejskie.
9. W przypadku podtrzymania wniosku przez sołtysa, rada gminy rozpatruje ten wniosek
w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Rada gminy odrzuca wniosek niespełniający
warunków określonych w ust. 2-4 lub podtrzymany po terminie, o którym mowa w ust. 6. Wójt
(burmistrz, prezydent miasta) związany jest rozstrzygnięciem rady gminy.
10. W przypadku ponownie uchwalonego wniosku, rada gminy rozpatruje ten wniosek
w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Rada gminy odrzuca wniosek niespełniający
warunków określonych w ust. 2 lub 3 lub przekazany po terminie, o którym mowa w ust. 8. Wójt
(burmistrz, prezydent miasta) związany jest rozstrzygnięciem rady gminy.
11. Uchwalając budżet, rada gminy odrzuca wniosek sołectwa, w przypadku gdy zamierzone
przedsięwzięcia nie spełniają wymogów określonych w art. 2 ust. 6 lub 7.
W cytowanym unormowaniu określona została przez ustawodawcę procedura
rozpatrywania przez organy gminy wniosku jednostki pomocniczej gminy w przedmiocie
przyznania środków z funduszu sołeckiego w danym roku budżetowym. Wynika z nich
bezsprzecznie, że organ stanowiący gminy, podejmując akt w przedmiocie rozpatrzenia
ponownie złożonego wniosku jednostki pomocniczej o przyznanie środków z fundusz
sołeckiego, zobowiązany jest - w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania - podjąć stosowną
decyzję, tj. rozpatrzyć wniosek pozytywne, bądź też odrzucić wniosek, w sytuacji, gdy nie
spełnia on warunków wynikających z art. 5 ust. 2 lub 3, czy też gdy został przekazany po
terminie, o którym mowa w ust. 8%. Aby jednak podjąć decyzję zgodną z prawem organ
stanowiący gminy musi posiadać wiedzę o tym czy rozpatrywany wniosek spełnia wskazane
przez prawodawcę wymogi. Analiza treści powołanych unormowań prowadzi do wniosku
bowiem, że ustawodawca przewidział dwukrotną weryfikację wniosku sołectwa: przez wójta
a następnie - jak w niniejszym stanie faktycznym w przypadku podtrzymania wniosku przez
sołtysa - przez radę.
Tymczasem jak wynika z pisma Przewodniczącego Rady Gminy Kołobrzeg”, Rada
Gminy przed podjęciem uchwał w sprawie przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok
budżetowy 2021, nie dokonała oceny wniosków sołectw przekazanych przez organ wykonawczy,
pod względem formalnym i merytorycznym. Podjęła uchwały o wyrażeniu zgody na realizację
przedsięwzięć zgłoszonych we wnioskach sołectw w sprawie przyznania środków z funduszu
sołeckiego na rok budżetowy 2021, nie analizując przesłanek określonych w przepisach ustawy
o funduszu sołeckim. Zatem Rada Gminy Kołobrzeg przed podjęciem kwestionowanej uchwały
nie wypełniła ciążącego na niej ustawowego obowiązku zweryfikowania wniosku sołectwa
w kontekście spełnienia przesłanek wskazanych w art. 5 ust. 2, 3 i 8 ustawy o funduszu
sołeckim, a tym samym przyznała tej jednostce pomocniczej środki z funduszu sołeckiego na
rok budżetowy 2021, podczas gdy brak było wiedzy, czy nie zachodzą przesłanki obligujące ją
do odrzucenia tego wniosku. Także w uzasadnieniu uchwały Nr XXI/197/2020 Rada Gminy
Kołobrzeg zawarła jedynie informacje, że „uchwalony i złożony do Wójta Gminy w miesiącu
wrześniu 2020 r. wniosek sołectwa Karcino o przyznanie środków stanowiących fundusz
sołecki nie spełniał wymogów określonych w art. 5 ust. 3 ustawy o funduszu sołeckim i z tego
2 Tak: wyrok NSA z dnia 14 stycznia 2019 r., sygn. akt I GSK 2701/18.
* Pismo Przewodniczącego rady Gminy Kołobrzeg z dnia 2 grudnia 2020 r., znak: ORG.1.033.63.2020.
15
powodu został przez Wójta Gminy odrzucony. Sołectwo Karcino wniosek o przyznanie
środków uchwaliło ponownie na zebraniu wiejskim w dniu 24 września 2020 fe:
W tym miejscu ponownie podkreślić trzeba, że organ stanowiący Gminy Kołobrzeg
zobligowany był do przeprowadzenia analizy wniosku sołectwa Karcino pod kątem spełnienia
warunków wynikających z art. 5 ust. 2, 3 i 8 ustawy o funduszu sołeckim, zaś przyczyny
przyznania środków z funduszu sołeckiego zawarte powinny zostać w uzasadnieniu podjętej
uchwały. Brak uzasadnienia aktu, które wyjaśniałoby merytoryczne powody podjęcia przez
organ stanowiący gminy uchwały o określonej treści, powoduje jej wadliwość. Organy władzy
publicznej, zgodnie z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej*, działają na podstawie
i w granicach prawa. Organ podejmujący rozstrzygnięcie ma obowiązek sporządzić
uzasadnienie, gdyż warunkuje ono kontrolę organów nadzoru i kontrolę sprawowaną przez
sądownictwo administracyjne”.
Mając na względzie argumentację przedstawioną w niniejszym rozstrzygnięciu uznać
należy, że stwierdzenie nieważności uchwały Nr XXI1/197/2020 Rady Gminy Kołobrzeg z dnia
29 października 2020 r. w sprawie przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok
budżetowy 2021, jako podjętej z istotnym naruszeniem art. 5 ust. 10 ustawy o funduszu
sołeckim, jest konieczne i w pełni uzasadnione.
Na rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Szczecinie. Skargę wnosi się do Sądu za pośrednictwem Wojewody
Zachodniopomorskiego, w terminie 30 dni od dnia otrzymania przedmiotowego
rozstrzygnięcia.
Otrzymują:
1) Rada Gminy Kołobrzeg,
2) afa.
+ Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.).
5 Por. wyroki: NSA z dnia 14 lutego 2013 r., sygn. akt Il OSK 2522/12, NSA z dnia 5 marca 2009 r., sygn. akt II OSK
1824/08, WSA w Łodzi z dnia 31 marca 2009 r., sygn. akt l SA/Łd 166/09.
ŁU
WOJEWODA
ZACHODNIOPOMORSKI
, Szczecin, dnia
P-1.4131.50.2020.AA
ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE
Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2020 r. poz. 713, poz. 1378)
stwierdzam nieważność
uchwały Nr XXI/204/2020 Rady Gminy Kołobrzeg z dnia 29 października 2020 r. w sprawie
przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok budżetowy 2021.
Uzasadnienie
W dniu 29 października 2020 r. Rada Gminy Kołobrzeg podjęła uchwałę
Nr XX1/204/2020 w sprawie przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok budżetowy
2021. Do Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie wpłynęła ona w dniu
16 listopada 2020 r.
Materialnoprawną podstawę podjęcia ww. aktu stanowią przepisy ustawy o funduszu
sołeckim!, w tym art. 5, który stanowi, że:
1. Warunkiem przyznania w danym roku budżetowym środków z funduszu jest złożenie do wójta
(burmistrza, prezydenta miasta) przez sołectwo wniosku.
2. Wniosek danego sołectwa uchwala zebranie wiejskie z inicjatywy sołtysa, rady sołeckiej lub
co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa.
3. Wniosek powinien zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji
na obszarze sołectwa _w ramach środków określonych dla danego sołectwa_na podstawie
informacji, o której mowa w art. 3 ust. 2, wraz z oszacowaniem ich kosztów i uzasadnieniem.
4. W terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, którego dotyczy
wniosek, sołtys przekazuje wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) wniosek celem
uwzględnienia go w projekcie budżetu gminy.
5. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) w terminie 7 dni od dnia otrzymania odrzuca wniosek
niespełniający warunków określonych w ust. 2-4, jednocześnie informując o tym sołtysa.
6. Sołtys może w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 5,
podtrzymać wniosek niespełniający warunków określonych w ust. 2-4, kierując go do rady gminy
za pośrednictwem wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
' Ustawa z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r., poz. 301 zpóźn.zm.).
Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie
Wydział Prawny
Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin
tel. 91 43 03 703
www.szczecin.inv.gov.pl, e-mail: wpQszczecin.uw.gov.pl
o funduszu sołeckim i z tego powodu został przez Wójta Gminy odrzucony. Sołectwo
Bogusławiec wniosek o przyznanie środków uchwaliło ponownie na zebraniu wiejskim
w dniu 12 października 2020 r.”.
W tym miejscu ponownie podkreślić trzeba, że organ stanowiący Gminy Kołobrzeg
zobligowany był do przeprowadzenia analizy wniosku sołectwa Bogusławiec pod kątem
spełnienia warunków wynikających z art. 5 ust. 2, 3 i 8 ustawy o funduszu sołeckim, zaś
przyczyny przyznania środków z funduszu sołeckiego zawarte powinny zostać
w uzasadnieniu podjętej uchwały. Brak uzasadnienia aktu, które wyjaśniałoby merytoryczne
powody podjęcia przez organ stanowiący gminy uchwały o określonej treści, powoduje jej
wadliwość. Organy władzy publicznej, zgodnie z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej:,
działają na podstawie i w granicach prawa. Organ podejmujący rozstrzygnięcie ma obowiązek
sporządzić uzasadnienie, gdyż warunkuje ono kontrolę organów nadzoru i kontrolę
sprawowaną przez sądownictwo administracyjne5.
Mając na względzie argumentację przedstawioną w niniejszym rozstrzygnięciu uznać
należy, że stwierdzenie nieważności uchwały Nr XXI/205/2020 Rady Gminy Kołobrzeg z dnia
29 października 2020 r. w sprawie przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok
budżetowy 2021, jako podjętej z istotnym naruszeniem art. 5 ust. 10 ustawy o funduszu
sołeckim, jest konieczne i w pełni uzasadnione.
Na rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Szczecinie. Skargę wnosi się do Sądu za pośrednictwem Wojewody
Zachodniopomorskiego, w terminie 30 dni od dnia otrzymania przedmiotowego
rozstrzygnięcia.
Otrzymują:
1) Rada Gminy Kołobrzeg,
2) a/a.
* Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.).
$ Por. wyroki: NSA z dnia 14 lutego 2013 r. sygn. akt Il OSK 2522/12, NSA z dnia 5 march 2009 r., sygn. akt Il OSK
1824/08, WSĄ w Łodzi z dnia 31 marca 2009 r., sygn. akt II SA/Łd 166/09: — od py
ze DĄ KIEKO
ył 5 y dza R oawióla
3
U UL AJ
7. W przypadku, gdy wniosek został odrzucony przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta)
z powodu niespełnienia warunków określonych w ust. 2 lub 3, zebranie wiejskie może ponownie
uchwalić wniosek.
8. Sołtys, w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 5, przekazuje
radzie gminy za pośrednictwem wójta (burmistrza, prezydenta miasta) wniosek ponownie
uchwalony przez zebranie wiejskie.
9. W przypadku podtrzymania wniosku przez sołtysa, rada gminy rozpatruje ten wniosek
w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Rada gminy odrzuca wniosek niespełniający
warunków określonych w ust. 2-4 lub podtrzymany po terminie, o którym mowa w ust. 6. Wójt
(burmistrz, prezydent miasta) związany jest rozstrzygnięciem rady gminy.
10. W przypadku ponownie uchwalonego wniosku, rada _gminy rozpatruje ten_ wniosek
w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Rada gminy odrzuca_wniosek_niespełniający
warunków określonych w ust. 2 lub 3 łub przekazany po terminie, o którym mowa w ust. 8. Wójt
(burmistrz, prezydent miasta) związany jest rozstrzygnięciem rady gminy.
11. Uchwalając budżet, rada gminy odrzuca wniosek sołectwa, w przypadku gdy zamierzone
przedsięwzięcia nie spełniają wymogów określonych w art. 2 ust. 6 lub 7.
W cytowanym unormowaniu określona została przez ustawodawcę procedura
rozpatrywania przez organy gminy wniosku jednostki pomocniczej gminy w przedmiocie
przyznania środków z funduszu sołeckiego w danym roku budżetowym. Wynika z nich
bezsprzecznie, że organ stanowiący gminy podejmując akt w przedmiocie rozpatrzenia
ponownie złożonego wniosku jednostki pomocniczej o przyznanie środków z funduszu
sołeckiego, zobowiązany jest - w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania - podjąć stosowną
decyzję, tj. rozpatrzyć wniosek pozytywne, bądź też odrzucić wniosek, w sytuacji, gdy nie
spełnia on warunków wynikających z art. 5 ust. 2 lub 3, czy też gdy został przekazany
po terminie, o którym mowa w ust. 82. Aby jednak podjąć decyzję zgodną z prawem organ
stanowiący gminy musi posiadać wiedzę o tym, czy rozpatrywany wniosek spełnia wskazane
przez prawodawcę wymogi. Analiza treści powołanych unormowań prowadzi do wniosku
bowiem, że ustawodawca przewidział dwukrotną weryfikację wniosku sołectwa: przez wójta
a następnie — jak w niniejszym stanie faktycznym w przypadku podtrzymania wniosku przez
sołtysa - przez radę.
Tymczasem jak wynika z pisma Przewodniczącego Rady Gminy Kołobrzeg, Rada
Gminy przed podjęciem uchwał w sprawie przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok
budżetowy 2021, nie dokonała oceny wniosków sołectw przekazanych przez organ wykonawczy,
pod względem formalnym i merytorycznym. Podjęła uchwały o wyrażeniu zgody na realizację
przedsięwzięć zgłoszonych we wnioskach sołectw w sprawie przyznania środków z funduszu
sołeckiego na rok budżetowy 2021, nie analizując przesłanek określonych w przepisach ustawy
o funduszu sołeckim. Zatem, Rada Gminy Kołobrzeg przed podjęciem kwestionowanej uchwały
nie wypełniła ciążącego na niej ustawowego obowiązku zweryfikowania wniosku sołectwa
w kontekście spełnienia przesłanek wskazanych w art. 5 ust. 2, 3 i 8 ustawy o funduszu
sołeckim, a tym samym przyznała tej jednostce pomocniczej środki z funduszu sołeckiego
na rok budżetowy 2021, podczas gdy brak było wiedzy, czy nie zachodzą przesłanki
obligujące ją do odrzucenia tego wniosku. Także w uzasadnieniu uchwały Nr XXI/205/2020
Rada Gminy Kołobrzeg zawarła jedynie informacje, że „uchwalony i złożony do Wójta Gminy
w miesiącu wrześniu 2020 r. wniosek sołectwa Bogusławiec o przyznanie środków
stanowiących fundusz sołecki nie spełniał wymogów określonych w art. 5 ust. 3 ustawy
+ Tak: wyrok NSA z dnia 14 stycznia 2019 r., sygn. akt I GSK 2701/18.
* Pismo Przewodniczącego rady Gminy Kołobrzeg z dnia 2 grudnia 2020 r., znak: ORG.1.033.63.2020.
19
WOJEWODA
ZACHODNIOPOMORSKI
_ Szczecin, dnia
P-1.4131.>14,2020.AA
ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE
Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2020 r. poz. 713, poz. 1378)
stwierdzam nieważność
uchwały Nr XXI/205/2020 Rady Gminy Kołobrzeg z dnia 29 października 2020 r. w sprawie
przyznania środków z funduszu soteckiego na rok budżetowy 2021.
Uzasadnienie
W dniu 29 października 2020 r. Rada Gminy Kołobrzeg podjęła uchwałę
Nr XXI/205/2020 w sprawie przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok budżetowy
2021. Do Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie wpłynęła ona w dniu
16 listopada 2020 r.
Materialnoprawną podstawę podjęcia ww. aktu stanowią przepisy ustawy o funduszu
sołeckim!, w tym art. 5, który stanowi, że:
1. Warunkiem przyznania w danym roku budżetowym środków z funduszu jest złożenie do wójta
(burmistrza, prezydenta miasta) przez sołectwo wniosku.
2. Wniosek danego sołectwa uchwala zebranie wiejskie z inicjatywy sołtysa, rady sołeckiej lub
co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa.
3. Wniosek powinien zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych _do realizacji
na_ obszarze sołectwa w ramach środków określonych dla danego sołectwa na podstawie
informacji, o której mowa w art. 3 ust. 2, wraz z oszacowaniem ich kosztów i uzasadnieniem.
4. W terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, którego dotyczy
wniosek, sołtys przekazuje wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) wniosek celem
uwzględnienia go w projekcie budżetu gminy.
5. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) w terminie 7 dni od dnia otrzymania odrzuca wniosek
niespełniający warunków określonych w ust. 2-4, jednocześnie informując o tym sołtysa.
6. Sołtys może w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 5,
podtrzymać wniosek niespełniający warunków określonych w ust. 2-4, kierując go do rady gminy
za pośrednictwem wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
i Ustawa z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r., poz. 301 zpóźn.zm.).
Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie
Wydział Prawny
Waty Chrobrego 4, 70-502 Szczecin
tel. 91 43 03 703
www.szczecin.uw.gov.pl, e-mail: wpQszczecin.uw.gov.pl
o funduszu sołeckim i z tego powodu został przez Wójta Gminy odrzucony. Sołectwo Stary
Borek wniosek o przyznanie środków uchwaliło ponownie na zebraniu wiejskim
w dniu 9 października 2020 r.”.
W tym miejscu ponownie podkreślić trzeba, że organ stanowiący Gminy Kołobrzeg
zobligowany był do przeprowadzenia analizy wniosku sołectwa Stary Borek pod kątem
spełnienia warunków wynikających z art. 5 ust. 2, 3 i 8 ustawy o funduszu sołeckim, zaś
przyczyny przyznania środków z funduszu sołeckiego zawarte powinny zostać
w uzasadnieniu podjętej uchwały. Brak uzasadnienia aktu, które wyjaśniałoby merytoryczne
powody podjęcia przez organ stanowiący gminy uchwały o określonej treści, powoduje jej
wadliwość. Organy władzy publicznej, zgodnie z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
działają na podstawie i w granicach prawa. Organ podejmujący rozstrzygnięcie ma obowiązek
sporządzić uzasadnienie, gdyż warunkuje ono kontrolę organów nadzoru i kontrolę
Sprawowaną przez sądownictwo administracyjne”.
Mając na względzie argumentację przedstawioną w niniejszym rozstrzygnięciu uznać
należy, że stwierdzenie nieważności uchwały Nr XX1/206/2020 Rady Gminy Kołobrzeg z dnia
29 października 2020 r. w sprawie przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok
budżetowy 2021, jako podjętej z istotnym naruszeniem art. 5 ust. 10 ustawy o funduszu
sołeckim, jest konieczne i w pełni uzasadnione.
Na rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Szczecinie. Skargę wnosi się do Sądu za pośrednictwem Wojewody
Zachodniopomorskiego, w terminie 30 dni od dnia otrzymania przedmiotowego
rozstrzygnięcia.
gó
sy yy RSKIEGI
/ = z Źy > (_aśfrek 1bOC7
WILEV
Otrzymują:
1) Rada Gminy Kołobrzeg,
2) a/a.
* Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.).
$ Por. wyroki: NSA z dnia 14 lutego 2013 r., sygn. akt II OSK 2522/12, NSA z dnia 5 marca 2009 r., sygn. akt II OSK
AW WSA w Łodzi z dnia 31 marca 12009 r. , sygn. akt II SA/Łd 166/09. |
PA LA
3
grad 20! 11/2020
7. W przypadku, gdy wniosek został odrzucony przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta)
z powodu niespełnienia warunków określonych w ust. 2 lub 3, zebranie wiejskie może ponownie
uchwalić wniosek.
8. Sołtys, w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 5, przekazuje
radzie gminy za pośrednictwem wójta (burmistrza, prezydenta miasta) wniosek ponownie
uchwalony przez zebranie wiejskie.
9. W przypadku podtrzymania wniosku przez sołtysa, rada gminy rozpatruje ten wniosek
w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Rada gminy odrzuca wniosek niespełniający
warunków określonych w ust. 2-4 lub podtrzymany po terminie, o którym mowa w ust. 6. Wójt
(burmistrz, prezydent miasta) związany jest rozstrzygnięciem rady gminy.
10. W przypadku ponownie uchwalonego wniosku, rada gminy rozpatruje ten wniosek
w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Rada gminy odrzuca wniosek _niespełniający
warunków określonych w ust. 2 lub 3 lub przekazany po terminie, o którym mowa w ust. 8. Wójt
(burmistrz, prezydent miasta) związany jest rozstrzygnięciem rady gminy.
11. Uchwalając budżet, rada gminy odrzuca wniosek sołectwa, w przypadku gdy zamierzone
przedsięwzięcia nie spełniają wymogów określonych w art. 2 ust. 6 lub 7.
W cytowanym unormowaniu określona została przez ustawodawcę procedura
rozpatrywania przez organy gminy wniosku jednostki pomocniczej gminy w przedmiocie
przyznania środków z funduszu sołeckiego w danym roku budżetowym. Wynika z nich
bezsprzecznie, że organ stanowiący gminy podejmując akt w przedmiocie rozpatrzenia
ponownie złożonego wniosku jednostki pomocniczej o przyznanie środków z funduszu
sołeckiego, zobowiązany jest - w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania - podjąć stosowną
decyzję, tj. rozpatrzyć wniosek pozytywne, bądź też odrzucić wniosek, w sytuacji, gdy nie
spełnia on warunków wynikających z art. 5 ust. 2 lub 3, czy też gdy został przekazany
po terminie, o którym mowa w ust. 82. Aby jednak podjąć decyzję zgodną z prawem organ
stanowiący gminy musi posiadać wiedzę o tym, czy rozpatrywany wniosek spełnia wskazane
przez prawodawcę wymogi. Analiza treści powołanych unormowań prowadzi do wniosku
bowiem, że ustawodawca przewidział dwukrotną weryfikację wniosku sołectwa: przez wójta
a następnie - jak w niniejszym stanie faktycznym w przypadku podtrzymania wniosku przez
sołtysa - przez radę.
Tymczasem jak wynika z pisma Przewodniczącego Rady Gminy Kołobrzeg”, Rada
Gminy przed podjęciem uchwał w sprawie przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok
budżetowy 2021, nie dokonała oceny wniosków sołectw przekazanych przez organ wykonawczy,
pod względem formalnym i merytorycznym. Podjęła uchwały o wyrażeniu zgody na realizację
przedsięwzięć zgłoszonych we wnioskach sołectw w sprawie przyznania środków z funduszu
sołeckiego na rok budżetowy 2021, nie analizując przesłanek określonych w przepisach ustawy
o funduszu sołeckim. Zatem, Rada Gminy Kołobrzeg przed podjęciem kwestionowanej uchwały
nie wypełniła ciążącego na niej ustawowego obowiązku zweryfikowania wniosku sołectwa
w kontekście spełnienia przesłanek wskazanych w art. 5 ust. 2, 3 i 8 ustawy o funduszu
sołeckim, a tym samym przyznała tej jednostce pomocniczej środki z funduszu sołeckiego
na rok budżetowy 2021, podczas gdy brak było wiedzy, czy nie zachodzą przesłanki
obligujące ją do odrzucenia tego wniosku. Także w uzasadnieniu uchwały Nr XXI/206/2020
Rada Gminy Kołobrzeg zawarła jedynie informacje, że „uchwalony i złożony do Wójta Gminy
w miesiącu wrześniu 2020 r. wniosek sołectwa Stary Borek o przyznanie środków
stanowiących fundusz sołecki nie spełniał wymogów określonych w art. 5 ust. 3 ustawy
* Tak: wyrok NSA z dnia 14 stycznia 2019 r. sygn. akt I GSK 2701/18.
* Pismo Przewodniczącego rady Gminy Kołobrzeg z dnia 2 grudnia 2020 r., znak: ORG.1.033.63.2020.
10
WOJEWODA
ZACHODNIOPOMORSKI
Szczecin, dnia
P-1.4131.20 .2020.AA
ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE
Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2020 r. poz. 713, poz. 1378)
stwierdzam nieważność
uchwały Nr XXI/206/2020 Rady Gminy Kołobrzeg z dnia 29 października 2020 r. w sprawie
przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok budżetowy 2021.
Uzasadnienie
Ww dniu 29 października 2020 r. Rada Gminy Kołobrzeg podjęła uchwałę
Nr XXI/206/2020 w sprawie przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok budżetowy
2021. Do Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie wpłynęła ona w dniu
16 listopada 2020 r.
Materialnoprawną podstawę podjęcia ww. aktu stanowią przepisy ustawy o funduszu
sołeckim!, w tym art. 5, który stanowi, że:
1. Warunkiem przyznania w danym roku budżetowym środków z funduszu jest złożenie do wójta
(burmistrza, prezydenta miasta) przez sołectwo wniosku.
2. Wniosek danego sołectwa uchwala zebranie wiejskie z inicjatywy sołtysa, rady sołeckiej lub
co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa.
3. Wniosek powinien zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do_ realizacji
na_ obszarze sołectwa w ramach środków określonych dla danego sołectwa na_ podstawie
informacji, o której mowa w art. 3 ust. 2, wraz z oszacowaniem ich kosztów i uzasadnieniem.
4. W terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, którego dotyczy
wniosek, sołtys przekazuje wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) wniosek celem
uwzględnienia go w projekcie budżetu gminy.
5. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) w terminie 7 dni od dnia otrzymania odrzuca wniosek
niespełniający warunków określonych w ust. 2-4, jednocześnie informując o tym sołtysa.
6. Sołtys może w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 5,
podtrzymać wniosek niespełniający warunków określonych w ust. 2-4, kierując go do rady gminy
za pośrednictwem wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
! Ustawa z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r., poz. 301 zpóźn.zm.)
Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie
Wydział Prawny
Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin
tel. 91 43 03 703
www.szczecin.uw.gov.pl, e-mail: wp©szczecin.uw.gov.pl
o funduszu sołeckim i z tego powodu został przez Wójta Gminy odrzucony. Sołectwo
Stramnica wniosek o przyznanie środków uchwaliło ponownie na zebraniu wiejskim
w dniu 10 października 2020 r.”.
W tym miejscu ponownie podkreślić trzeba, że organ stanowiący Gminy Kołobrzeg
zobligowany był do przeprowadzenia analizy wniosku sołectwa Stramnica pod kątem
spełnienia warunków wynikających z art. 5 ust. 2, 3 i 8 ustawy o funduszu sołeckim, zaś
przyczyny przyznania środków z funduszu sołeckiego zawarte powinny zostać
w uzasadnieniu podjętej uchwały. Brak uzasadnienia aktu, które wyjaśniałoby merytoryczne
powody podjęcia przez organ stanowiący gminy uchwały o określonej treści, powoduje jej
wadliwość. Organy władzy publicznej, zgodnie z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
działają na podstawie i w granicach prawa. Organ podejmujący rozstrzygnięcie ma obowiązek
sporządzić uzasadnienie, gdyż warunkuje ono kontrolę organów nadzoru i kontrolę
sprawowaną przez sądownictwo administracyjne5.
Mając na względzie argumentację przedstawioną w niniejszym rozstrzygnięciu uznać
należy, że stwierdzenie nieważności uchwały Nr XXI/207/2020 Rady Gminy Kołobrzeg z dnia
29 października 2020 r. w sprawie przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok
budżetowy 2021, jako podjętej z istotnym naruszeniem art. 5 ust. 10 ustawy o funduszu
sołeckim, jest konieczne i w pełni uzasadnione.
Na rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Szczecinie. Skargę wnosi się do Sądu za pośrednictwem Wojewody
Zachodniopomorskiego, w terminie 30 dni od dnia otrzymania przedmiotowego
rozstrzygnięcia.
Otrzymują:
1) Rada Gminy Kołobrzeg,
2) a/a.
' Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.).
5 Por. wyroki: NSA z dnia 14 lutego 2013 r., Sygn. as Il OSK 2522/12, NSA z dnia 5 marca 2009 r., sygn. akt Il OSK
JEZ WSA w ERP z dnia 31 marc. h
dana belka
nna
2020 -
7. W przypadku, gdy wniosek został odrzucony przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta)
z powodu niespełnienia warunków określonych w ust. 2 lub 3, zebranie wiejskie może ponownie
uchwalić wniosek.
8. Sołtys, w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 5, przekazuje
radzie gminy za pośrednictwem wójta (burmistrza, prezydenta miasta) wniosek ponownie
uchwalony przez zebranie wiejskie.
9. W przypadku podtrzymania wniosku przez sołtysa, rada gminy rozpatruje ten wniosek
w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Rada gminy odrzuca wniosek niespełniający
warunków określonych w ust. 2-4 lub podtrzymany po terminie, o którym mowa w ust. 6. Wójt
(burmistrz, prezydent miasta) związany jest rozstrzygnięciem rady gminy.
10. W_ przypadku ponownie uchwalonego wniosku, rada_gminy rozpatruje ten wniosek
w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Rada gminy odrzuca wniosek _niespełniający
warunków określonych w ust. 2 lub 3 lub przekazany po terminie, o którym mowa w ust. 8. Wójt
(burmistrz, prezydent miasta) związany jest rozstrzygnięciem rady gminy.
11. Uchwalając budżet, rada gminy odrzuca wniosek sołectwa, w przypadku gdy zamierzone
przedsięwzięcia nie spełniają wymogów określonych w art. 2 ust. 6 lub 7.
W cytowanym unormowaniu określona została przez ustawodawcę procedura
rozpatrywania przez organy gminy wniosku jednostki pomocniczej gminy w przedmiocie
przyznania środków z funduszu sołeckiego w danym roku budżetowym. Wynika z nich
bezsprzecznie, że organ stanowiący gminy podejmując akt w przedmiocie rozpatrzenia
ponownie złożonego wniosku jednostki pomocniczej o przyznanie środków z funduszu
sołeckiego, zobowiązany jest - w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania - podjąć stosowną
decyzję, tj. rozpatrzyć wniosek pozytywne, bądź też odrzucić wniosek, w sytuacji, gdy nie
spełnia on warunków wynikających z art. 5 ust. 2 lub 3, czy też gdy został przekazany
po terminie, o którym mowa w ust. 8%. Aby jednak podjąć decyzję zgodną z prawem organ
stanowiący gminy musi posiadać wiedzę o tym, czy rozpatrywany wniosek spełnia wskazane
przez prawodawcę wymogi. Analiza treści powołanych unormowań prowadzi do wniosku
bowiem, że ustawodawca przewidział dwukrotną weryfikację wniosku sołectwa: przez wójta
a następnie — jak w niniejszym stanie faktycznym w przypadku podtrzymania wniosku przez
sołtysa - przez radę.
Tymczasem jak wynika z pisma Przewodniczącego Rady Gminy Kołobrzeg, Rada
Gminy przed podjęciem uchwał w sprawie przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok
budżetowy 2021, nie dokonała oceny wniosków sołectw przekazanych przez organ wykonawczy,
pod względem formalnym i merytorycznym. Podjęła uchwały o wyrażeniu zgody na realizację
przedsięwzięć zgłoszonych we wnioskach sołectw w sprawie przyznania środków z funduszu
sołeckiego na rok budżetowy 2021, nie analizując przesłanek określonych w przepisach ustawy
o funduszu sołeckim. Zatem, Rada Gminy Kołobrzeg przed podjęciem kwestionowanej uchwały
nie wypełniła ciążącego na niej ustawowego obowiązku zweryfikowania wniosku sołectwa
w kontekście spełnienia przesłanek wskazanych w art. 5 ust. 2, 3 i 8 ustawy o funduszu
sołeckim, a tym samym przyznała tej jednostce pomocniczej środki z funduszu sołeckiego
na rok budżetowy 2021, podczas gdy brak było wiedzy, czy nie zachodzą przesłanki
obligujące ją do odrzucenia tego wniosku. Także w uzasadnieniu uchwały Nr XXI/207/2020
Rada Gminy Kołobrzeg zawarła jedynie informacje, że „uchwalony i złożony do Wójta Gminy
w miesiącu wrześniu 2020 r. wniosek sołectwa Stramnica o przyznanie środków
stanowiących fundusz sołecki nie spełniał wymogów określonych w art. 5 ust. 3 ustawy
+ Tak: wyrok NSA z dnia 14 stycznia 2019 r., sygn. akt I GSK 2701/18.
* Pismo Przewodniczącego rady Gminy Kołobrzeg z dnia 2 grudnia 2020 r., znak: ORG.1.033.63.2020.
19
WOJEWODA
ZACHODNIOPOMORSKI
Szczecin, dnia
P-1.4131. 24b.2020.AA
ROZSTRZYGNIĘCIE NADZORCZE
Na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(Dz. U. z 2020 r. poz. 713, poz. 1378)
stwierdzam nieważność
uchwały Nr XX1/207/2020 Rady Gminy Kołobrzeg z dnia 29 października 2020 r. w sprawie
przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok budżetowy 2021.
Uzasadnienie
w dniu 29 października 2020 r. Rada Gminy Kołobrzeg podjęła uchwałę
Nr XXI/207/2020 w sprawie przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok budżetowy
2021. Do Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie wpłynęła ona w dniu
16 listopada 2020 r.
Materialnoprawną podstawę podjęcia ww. aktu stanowią przepisy ustawy o funduszu
sołeckim!, w tym art. 5, który stanowi, że:
1. Warunkiem przyznania w danym roku budżetowym środków z funduszu jest złożenie do wójta
(burmistrza, prezydenta miasta) przez sołectwo wniosku.
2. Wniosek danego sołectwa uchwala zebranie wiejskie z inicjatywy sołtysa, rady sołeckiej lub
co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa.
3. Wniosek powinien zawierać wskazanie_ przedsięwzięć przewidzianych do_ realizacji
na obszarze sołectwa w ramach środków określonych dla danego sołectwa na podstawie
informacji, o której mowa w art. 3 ust. 2, wraz z oszacowaniem ich kosztów i uzasadnieniem.
4. W terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy, którego dotyczy
wniosek, sołtys przekazuje wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) wniosek celem
uwzględnienia go w projekcie budżetu gminy.
5. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) w terminie 7 dni od dnia otrzymania odrzuca wniosek
niespełniający warunków określonych w ust. 2-4, jednocześnie informując o tym sołtysa.
6. Sołtys może w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 5,
podtrzymać wniosek niespełniający warunków określonych w ust. 2-4, kierując go do rady gminy
za pośrednictwem wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
' Ustawa z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r., poz. 301 zpóźn.zm.).
Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki w Szczecinie
Wydział Prawny
Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin
tel. 91 43 03 703
ww'w.szczecin.uw.gov.pl, e-mail: wpQszczecin.uw.gov.pl
7. W przypadku, gdy wniosek został odrzucony przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta)
z powodu niespełnienia warunków określonych w ust. 2 lub 3, zebranie wiejskie może ponownie
uchwalić wniosek.
8. Sołtys, w terminie 7 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 5, przekazuje
radzie gminy za pośrednictwem wójta (burmistrza, prezydenta miasta) wniosek ponownie
uchwalony przez zebranie wiejskie.
9. W przypadku podtrzymania wniosku przez sołtysa, rada gminy rozpatruje ten wniosek
w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Rada gminy odrzuca wniosek niespełniający
warunków określonych w ust. 2-4 lub podtrzymany po terminie, o którym mowa w ust. 6. Wójt
(burmistrz, prezydent miasta) związany jest rozstrzygnięciem rady gminy.
10. W przypadku ponownie uchwalonego wniosku, rada gminy rozpatruje ten wniosek
w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania. Rada gminy odrzuca wniosek_niespełniający
warunków określonych w ust. 2 lub 3 lub przekazany po terminie, o którym mowa w ust. 8. Wójt
(burmistrz, prezydent miasta) związany jest rozstrzygnięciem rady gminy.
11. Uchwalając budżet, rada gminy odrzuca wniosek sołectwa, w przypadku gdy zamierzone
przedsięwzięcia nie spełniają wymogów określonych w art. 2 ust. 6 lub 7.
W cytowanym unormowaniu określona została przez ustawodawcę procedura
rozpatrywania przez organy gminy wniosku jednostki pomocniczej gminy w przedmiocie
przyznania środków z funduszu sołeckiego w danym roku budżetowym. Wynika z nich
bezsprzecznie, że organ stanowiący gminy podejmując akt w przedmiocie rozpatrzenia
ponownie złożonego wniosku jednostki pomocniczej o przyznanie środków z funduszu
sołeckiego, zobowiązany jest - w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania - podjąć stosowną
decyzję, tj. rozpatrzyć wniosek pozytywne, bądź też odrzucić wniosek, w sytuacji, gdy nie
spełnia on warunków wynikających z art. 5 ust. 2 lub 3, czy też gdy został przekazany
po terminie, o którym mowa w ust. 8*. Aby jednak podjąć decyzję zgodną z prawem organ
stanowiący gminy musi posiadać wiedzę o tym, czy rozpatrywany wniosek spełnia wskazane
przez prawodawcę wymogi. Analiza treści powołanych unormowań prowadzi do wniosku
bowiem, że ustawodawca przewidział dwukrotną weryfikację wniosku sołectwa: przez wójta
a następnie - jak w niniejszym stanie faktycznym w przypadku podtrzymania wniosku przez
sołtysa - przez radę.
Tymczasem jak wynika z pisma Przewodniczącego Rady Gminy Kołobrzeg”, Rada
Gminy przed podjęciem uchwał w sprawie przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok
budżetowy 2021, nie dokonała oceny wniosków sołectw przekazanych przez organ wykonawczy,
pod względem formalnym i merytorycznym. Podjęła uchwały o wyrażeniu zgody na realizację
przedsięwzięć zgłoszonych we wnioskach sołectw w sprawie przyznania środków z funduszu
sołeckiego na rok budżetowy 2021, nie analizując przesłanek określonych w przepisach ustawy
o funduszu sołeckim. Zatem, Rada Gminy Kołobrzeg przed podjęciem kwestionowanej uchwały
nie wypełniła ciążącego na niej ustawowego obowiązku zweryfikowania wniosku sołectwa
w kontekście spełnienia przesłanek wskazanych w art. 5 ust. 2, 3 i 8 ustawy o funduszu
sołeckim, a tym samym przyznała tej jednostce pomocniczej środki z funduszu sołeckiego
na rok budżetowy 2021, podczas gdy brak było wiedzy, czy nie zachodzą przesłanki
obligujące ją do odrzucenia tego wniosku. Także w uzasadnieniu uchwały Nr XX1/204/2020
Rada Gminy Kołobrzeg zawarła jedynie informacje, że „uchwalony i złożony do Wójta Gminy
w miesiącu wrześniu 2020 r. wniosek sołectwa Korzystno o przyznanie środków
stanowiących fundusz sołecki nie spełniał wymogów określonych w art. 5 ust. 3 ustawy
* Tak: wyrok NSA z dnia 14 stycznia 2019 r., sygn. akt I GSK 2701/18.
* Pismo Przewodniczącego rady Gminy Kołobrzeg z dnia 2 grudnia 2020 r., znak: ORG.1.033.63.2020.
13
o funduszu sołeckim i z tego powodu został przez Wójta Gminy odrzucony. Sołectwo
Korzystno wniosek o przyznanie środków uchwaliło ponownie na zebraniu wiejskim w dniu
12 października 2020 r.”.
W tym miejscu ponownie podkreślić trzeba, że organ stanowiący Gminy Kołobrzeg
zobligowany był do przeprowadzenia analizy wniosku sołectwa Korzystno pod kątem
spełnienia warunków wynikających z art. 5 ust. 2, 3 i 8 ustawy o funduszu sołeckim, zaś
przyczyny przyznania środków z funduszu sołeckiego zawarte powinny zostać
w uzasadnieniu podjętej uchwały. Brak uzasadnienia aktu, które wyjaśniałoby merytoryczne
powody podjęcia przez organ stanowiący gminy uchwały o określonej treści, powoduje jej
wadliwość. Organy władzy publicznej, zgodnie z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
działają na podstawie i w granicach prawa. Organ podejmujący rozstrzygnięcie ma obowiązek
sporządzić uzasadnienie, gdyż warunkuje ono kontrolę organów nadzoru i kontrolę
sprawowaną przez sądownictwo administracyjne5.
Mając na względzie argumentację przedstawioną w niniejszym rozstrzygnięciu uznać
należy, że stwierdzenie nieważności uchwały Nr XXI/204/2020 Rady Gminy Kołobrzeg z dnia
29 października 2020 r. w sprawie przyznania środków z funduszu sołeckiego na rok
budżetowy 2021, jako podjętej z istotnym naruszeniem art. 5 ust. 10 ustawy o funduszu
sołeckim, jest konieczne i w pełni uzasadnione.
Na rozstrzygnięcie nadzorcze przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Szczecinie. Skargę wnosi się do Sądu za pośrednictwem Wojewody
Zachodniopomorskiego, w terminie 30 dni od dnia otrzymania przedmiotowego
rozstrzygnięcia.
„R IOPOMORSKIEGO
Otrzymują:
1) Rada Gminy Kołobrzeg,
2) a/a.
* Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.).
* Por. wyroki: NSA z dnia 14 lutego 2013 r., sygn. akt II OSK 2522/12, NSA z dni 5 marca 2009 r., sygn. akt II OSK
1824/08, WSA w Łodzi z dnia 31 marca 2009 r. sygn. akt II SA/Łd 166/09.
R——— ! 3
Wyż Ty,