a Białogard
Białogard, 18 czerwca 2021
RB.1431.1.2021
Agnieszka Zdanowicz
Dyrektorka Zarządzająca
Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
W odpowiedzi na pismo, które wpłynęło do Urzędu Miasta Białogard dnia 7 czerwca 2021 r.
obejmujące wniosek o udzielenie informacji publicznej informuję, że:
1. Miasto Białogard prowadzi oficjalny profil na portalu Facebook.
2. Profil pełni funkcję:
a. Informacyjną,
b. Promocyjną,
c. dyskusyjną ,
d. ma ułatwiać codzienny kontakt przedstawicieli urzędu z
mieszkańcami/mieszkankami.
3. Dyskusja poprzedzającej uruchomienie oficjalnej strony miasta na FB nie została zapisana w
żadnym dokumencie.
4. Na Facebooka przygotowywane są różne treści, niekoniecznie pokrywające się z tym, co na
publikowane jest w BIP.
5. Zasady blokowania i ukrywania komentarzy oraz blokowania użytkowników nie są
udostępnione na stronie. Użytkownicy blokowani są tylko w wyjątkowych sytuacjach (w ciągu
10 lat funkcjonowania strony miasta na FB zablokowano tylko 13 użytkowników). Zgodnie z
wewnętrznymi ustaleniami blokowani są wyłącznie użytkownicy, którzy mimo upomnień i
uwag redaktorów strony, zamieszczają treści obraźliwe i/lub wulgarne. Podobne zasady
dotyczą komentarzy — tego rodzaju wpisy ukrywane są bardzo rzadko, a podstawą do ukrycia
jest obraźliwy/wulgarny charakter wpisu.
6. W ciągu ostatnich 12 miesięcy wpisy jednego użytkownika zostały zabalowane ze względu na
ich obraźliwy i wulgarny charakter (data zablokowania 1 maja 2020).
7. Od czasu utworzenia strony tj. od 8 lutego 2011 zablokowano 13 użytkowników. Użytkownicy
raz zablokowani nie mają możliwości odblokowania.
8. Profil miasta na FB prowadzony jest przez rzecznika prasowego burmistrza we współpracy z
pracownikiem lokalnej instytucji kultury. Obecnie użytkowników blokuje rzecznik prasowy (w
ubiegłym roku inny pracownik z Wydziału Komunikacji Społecznej i Promocji) po konsultacji z
przełożonymi. W zakresie obsługi mediów społecznościowych rzecznik współpracuje z
—| Białogard
|plE g
10.
11.
12,
13.
pracownikiem lokalnej instytucji kultury. Pracownik ten pełni funkcję redaktora strony na FB.
Zakres zadań realizowany przez wspomnianą instytucję kultury zapisany jest w umowie
pomiędzy miastem a instytucja kultury. Jednym z zadań wskazanych w umowie jest obsługa
mediów społecznościowych. Realizacja tych zadań nie wiąże się z wynagrodzeniem
wypłacanym przez urząd miasta.
Wszystkie posty na stronie miasta na FB są postami publicznymi.
Istnieje oficjalny profil burmistrza miasta na FB.
Profil burmistrza współprowadzi rzecznik prasowy burmistrza — pracownik urzędu miasta.
Nie dotyczy
Działania promocyjne (płatna promocja) realizowane są tylko na oficjalnej stronie miasta na
Facebooku. Płatna promocja rozpoczęła się w kwietniu 2021 (wcześniej miasto nie korzystało
z tego narzędzie na FB). Koszt promocji w kwietniu wyniósł 1500 zł, na kolejne miesiące
bieżącego roku przewidziano budżet 500 zł miesięcznie.
mgi|Pidtr Jańowski