135_IX_19.pdf
|
Id: 7B50D2A5-D3B0-400A-A84C-64227BCF848C Uchwała Nr 135/IX/2019 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach z dnia 21 marca 2019 r. w sprawie uchwały Nr V/44/19 Rady Gminy Koszarawa z dnia 1 marca 2019 r. w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w Budżecie Gminy Koszarawa na 2020 rok Na podstawie art. 11 ust.1 pkt 1 i 2 oraz art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561 z późn. zm.) w związku z art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506) Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach u c h w a l a, co następuje: § 1. Stwierdza się nieważność uchwały Nr V/44/19 Rady Gminy Koszarawa z dnia 1 marca 2019 r. w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w Budżecie Gminy Koszarawa na 2020 rok, w części obejmującej słowa: „na 2020 rok” użyte w tytule uchwały i w § 1 – z powodu istotnego naruszenia prawa polegającego na nieuprawnionym zawężeniu wyodrębnienia funduszu sołeckiego do jednego roku budżetowego, czym naruszono art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r. poz. 301 z późn. zm.). § 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Uzasadnienie Uchwała Nr V/44/19 Rady Gminy Koszarawa z dnia 1 marca 2019 r. w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w Budżecie Gminy Koszarawa na 2020 rok, wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w dniu 6 marca 2019 r. W dniu 8 marca 2019 r., Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach stwierdziło, że przedmiotowa uchwała, zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561 z późn. zm.), podlega nadzorowi Izby i uchwałą Nr 127/VIII/2019 wszczęło w stosunku do niej postępowanie nadzorcze. Badanie nadzorcze przeprowadzono na posiedzeniu Kolegium Izby w dniu 21 marca 2019 r., o terminie którego powiadomiono organy gminy z pouczeniem, że w posiedzeniu ma prawo Elektronicznie podpisany przez: Daniel Kołodziej dnia 8 kwietnia 2019 r. Id: 7B50D2A5-D3B0-400A-A84C-64227BCF848C uczestniczyć przedstawiciel podmiotu, którego sprawa jest rozpatrywana, stosownie do regulacji zawartej w art. 18 ust. 3 ww. ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. W posiedzeniu Kolegium Izby nie uczestniczyli przedstawiciele jednostki samorządu terytorialnego. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach ustaliło, co następuje: Uchwałą Nr V/44/19 z dnia 1 marca 2019 r. w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w Budżecie Gminy Koszarawa na 2020 rok, Rada Gminy Koszarawa wyraziła zgodę na wyodrębnienie w budżecie gminy na 2020 rok środków stanowiących fundusz sołecki. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r. poz. 301 z późn. zm.) rada gminy rozstrzyga o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz, podejmując uchwałę, w której wyraża zgodę albo nie wyraża zgody na wyodrębnienie funduszu. Bezpośrednio z art. 2 ust. 3 tej ustawy wynika, że uchwała o wyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu ma zastosowanie do kolejnych lat budżetowych następujących po roku, w którym została podjęta. Natomiast inne zastosowanie ma uchwała o niewyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu, a mianowicie wyłącznie do roku budżetowego następującego po roku, w którym została podjęta, tak stanowi przepis ust. 4 art. 2 tej ustawy. W świetle powyższych przepisów, w ocenie Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach, Rada Gminy Koszarawa podejmując uchwałę o wyodrębnieniu w budżecie środków stanowiących fundusz sołecki nie mogła ograniczyć decyzji o ich wyodrębnieniu tylko do roku 2020, gdyż zgodnie z ustawą o funduszu sołeckim uchwała o wyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu ma zastosowanie do kolejnych lat budżetowych następujących po roku, w którym została podjęta, a zatem bez ograniczenia czasowego. Wskazanie przez organ stanowiący wyodrębnienia funduszu tylko w roku 2020 zawęża okres wyodrębnienia funduszu tylko do jednego roku budżetowego 2020 i tym samym w sposób istotny narusza obowiązujące przepisy prawa. Wyrażone w ten sposób oświadczenie woli pozostaje bowiem w sprzeczności z unormowaniem art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim. To, że podejmując uchwałę o wyrażeniu zgody na wyodrębnienie w budżecie środków funduszu sołeckiego, gmina nie może ograniczyć tego wyodrębnienia wyłącznie do jednego roku, skoro musi mieć ono zastosowanie do kolejnych lat następujących po roku, w którym uchwała została podjęta – potwierdził m.in. WSA w Olsztynie w wyroku z 24 września 2015 r., sygn. akt I SA/Ol 414/15 (LEX nr 1929434, OwSS 2016/1/94-97). Id: 7B50D2A5-D3B0-400A-A84C-64227BCF848C Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach, działając na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 oraz art. 11 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych, orzekło o nieważności uchwały Nr V/44/19 Rady Gminy Koszarawa z dnia 1 marca 2019 r. w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w Budżecie Gminy Koszarawa na 2020 rok, w części obejmującej słowa: „na 2020 rok” użyte w tytule uchwały i w § 1 – z powodu istotnego naruszenia prawa polegającego na zawężeniu wyodrębnienia funduszu sołeckiego do jednego roku budżetowego, co pozostaje w sprzeczności z art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim. Na niniejszą uchwałę przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w terminie trzydziestu dni od dnia jej doręczenia. Przewodniczący Kolegium Daniel Kołodziej Prezes
|
73-III-Lubomia_NP.pdf
|
Uchwała Nr 73/III /2018 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach z dnia 18 stycznia 2018 roku w sprawie Zarządzenia Nr RO.0050.181.2017 Wójta Gminy Lubomia z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Lubomia na 2017 rok Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561) w związku z art. 91 ust. 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875 z późn. zm.) - Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach u c h w a l a, co następuje: § 1. Stwierdza się naruszenie prawa w zarządzeniu Nr RO.0050.181.2017 Wójta Gminy Lubomia z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Lubomia na 2017 rok polegające na naruszeniu art. 257 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077) w związku z art. 50a ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1453 z późn. zm.) poprzez zwiększenie przez organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego planu dochodów w Dziale 758 „Różne rozliczenia”, rozdziale 75814 "Różne rozliczenia finansowe" oraz planu wydatków w Dziale 750 „Administracja publiczna”, rozdziale 75023 „Urzędy gmin (miast i miast na prawach powiatu)” z przekroczeniem upoważnienia ustawowego. § 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. 2 Uzasadnienie Zarządzenie Nr RO.0050.181.2017 Wójta Gminy Lubomia z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Lubomia na 2017 rok wpłynęło do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w dniu 27 grudnia 2017 roku. Badając przedłożone zarządzenie, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach stwierdziło w niej naruszenie prawa, określone w § 1 niniejszej uchwały, ze względu na poniżej opisany stan faktyczny i prawny sprawy. Zarządzeniem Nr RO.0050.181.2017 z dnia 11 grudnia 2017 r. w sprawie zmian w budżecie Gminy Lubomia na 2017 rok Wójt Gminy Lubomia zwiększył jednocześnie o kwotę 35.679,33zł: plan dochodów w Dziale 758 „Różne rozliczenia”, rozdziale 75814 "Różne rozliczenia finansowe", § 2030 „Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację własnych zadań bieżących gmin (związków gmin, związków powiatowo-gminnych)” oraz § 6330 „Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację inwestycji i zakupów inwestycyjnych własnych gmin (związków gmin, związków powiatowo-gminnych)”; plan wydatków 750 „Administracja publiczna”, rozdziale 75023 „Urzędy gmin (miast i miast na prawach powiatu)” § 4300 „Zakup usług pozostałych”. Wyżej wymienionego zwiększenia w planie dochodów dokonano w związku ze zwiększeniem planu dochodów w związku z otrzymaniem środków pochodzących z rezerwy celowej ujętej w ustawie budżetowej z przeznaczeniem na zwrot części wydatków poniesionych w ramach funduszu sołeckiego w 2016 r. (pismo Wojewody Śląskiego z dnia 29 sierpnia 2017 r. znak FBI.3111.197.4.2017). Uprawnienia organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego do dokonywania w toku wykonywania budżetu zmian w planie dochodów i wydatków określa art. 257 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077), zwanej dalej "u.f.p.". W oparciu o powołany przepis zarząd może dokonywać zmian polegających na zmianach planu: 1) dochodów i wydatków związanych ze zmianą kwot lub uzyskaniem dotacji przekazywanych z budżetu państwa, z budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych; 2) dochodów jednostki samorządu terytorialnego, wynikających ze zmian kwot subwencji w wyniku podziału rezerw subwencji ogólnej; 3) wydatków jednostki samorządu terytorialnego w ramach działu w zakresie wydatków bieżących, z wyjątkiem zmian planu wydatków na uposażenia i wynagrodzenia ze stosunku pracy, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej; 4) dochodowi 3 wydatków jednostki samorządu terytorialnego związanych ze zwrotem dotacji otrzymanych z budżetu państwa lub innych jednostek samorządu terytorialnego. Organ stanowiący jednostki może również upoważnić zarząd do dokonywania innych zmian w planie wydatków niż określone w art. 257 u.f.p., z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami (art. 258 ust. 1 pkt 1 u.f.p.). Tak ukształtowany zakres upoważnienia do dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków budżetu ograniczony jest treścią art. 50a ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1453 z późn. zm.)) - zwanej dalej "u.d.j.s.t." - który stanowi, że o przeznaczeniu dotacji, otrzymanych z budżetu państwa na podstawie odrębnych przepisów, stanowiących zwrot poniesionych wydatków na realizację zadań określonych w tych przepisach decyduje organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 3 ust. 7 ustawy z dnia z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r., poz. 301) Gmina otrzymuje z budżetu państwa zwrot, w formie dotacji celowej, części wydatków wykonanych w ramach funduszu. Zwrot obejmuje wydatki wykonane w roku poprzedzającym rok budżetowy. Wysokość wydatków stanowiąca podstawę obliczenia zwrotu nie może przekroczyć wysokości środków ujętych w informacji przekazanej przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w trybie ust. 3. Skoro udzielona Gminie Lubomia dotacja z budżetu państwa stanowi ww. zwrot poniesionych wydatków, to o jej przeznaczeniu, a zatem o stosownych zmianach w planie dochodów i wydatków budżetu może zdecydować jedynie organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. Dokonując zmiany polegającej na zwiększeniu planu dochodów w rozdziale 75814 oraz planu wydatków w rozdziale 75023 Wójt Gminy naruszył zatem zakres kompetencji do dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków budżetu określony w art. 257 u.f.p. w związku z art. 50a u.d.j.s.t. Ze względu na fakt, że rok budżetowy 2017 już minął i nie istnieje możliwość usunięcia naruszenia prawa przez Gminę Lubomia, a więc nastąpiły nieodwracalne skutki prawne, Kolegium Izby nie stwierdziło w tym przypadku nieważności badanego zarządzenia, lecz ograniczyło się jedynie do wskazania naruszonych przepisów prawa. Mając na uwadze powyższe, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach orzekło jak w sentencji uchwały. Przewodniczący Kolegium Daniel Kołodziej Elektronicznie podpisany przez Daniel Kołodziej Data: 2018.01.29 10:10:47 +01'00'
|
181_XI_19.pdf
|
Id: BFFD703D-DD72-4B27-9BC1-F7C9FD06402C Uchwała Nr 181/XI/2019 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach z dnia 16 kwietnia 2019 r. w sprawie uchwały Nr VII/56/2019 Rady Gminy Gierałtowice z dnia 27 marca 2019 r. w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Gierałtowice na 2020 rok środków stanowiących fundusz sołecki Na podstawie art. 11 ust.1 pkt 1 i 2 oraz art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561 z późn. zm.) w związku z art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506) Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach u c h w a l a, co następuje: § 1. Stwierdza się nieważność uchwały Nr VII/56/19 Rady Gminy Gierałtowice z dnia 27 marca 2019 r. w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Gierałtowice na 2020 rok środków stanowiących fundusz sołecki w części obejmującej słowa: „na 2020 rok” użyte w tytule i w § 1 uchwały – z powodu istotnego naruszenia prawa polegającego na nieuprawnionym ograniczeniu wyodrębnienia funduszu sołeckiego do jednego roku budżetowego, czym naruszono art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r. poz. 301 z późn. zm.). § 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Uzasadnienie Uchwała Nr VII/56/19 Rady Gminy Gierałtowice z dnia 27 marca 2019 r. w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Gierałtowice na 2020 rok środków stanowiących fundusz sołecki, wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w dniu 29 marca 2019 r. W dniu 2 kwietnia 2019 r., Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach stwierdziło, że przedmiotowa uchwała, zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 561 z późn. zm.), podlega nadzorowi Izby i uchwałą Nr 160/X/2019 wszczęło w stosunku do niej postępowanie nadzorcze. Elektronicznie podpisany przez: Daniel Kołodziej dnia 8 maja 2019 r. Id: BFFD703D-DD72-4B27-9BC1-F7C9FD06402C Badanie nadzorcze przeprowadzono na posiedzeniu Kolegium Izby w dniu 16 kwietnia 2019 r., o terminie którego powiadomiono organy gminy z pouczeniem, że w posiedzeniu ma prawo uczestniczyć przedstawiciel podmiotu, którego sprawa jest rozpatrywana, stosownie do regulacji zawartej w art. 18 ust. 3 ww. ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. W posiedzeniu Kolegium Izby uczestniczył przedstawiciel jednostki samorządu terytorialnego. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach ustaliło, co następuje: Uchwałą Nr VII/56/19 Rady Gminy Gierałtowice z dnia 27 marca 2019 r. w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Gierałtowice na 2020 rok środków stanowiących fundusz sołecki, Rada Gminy Gierałtowice wyraziła zgodę na wyodrębnienie w budżecie gminy na 2020 rok środków stanowiących fundusz sołecki. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r. poz. 301 z późn. zm.) rada gminy rozstrzyga o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz, podejmując uchwałę, w której wyraża zgodę albo nie wyraża zgody na wyodrębnienie funduszu. Bezpośrednio z art. 2 ust. 3 tej ustawy wynika, że uchwała o wyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu ma zastosowanie do kolejnych lat budżetowych następujących po roku, w którym została podjęta. Natomiast uchwała o niewyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu, ma zastosowanie wyłącznie do roku budżetowego następującego po roku, w którym została podjęta - ust. 4 art. 2 tej ustawy. W świetle powyższych przepisów, w ocenie Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach, Rada Gminy Gierałtowice podejmując uchwałę o wyodrębnieniu w budżecie środków stanowiących fundusz sołecki nie mogła ograniczyć decyzji o ich wyodrębnieniu tylko do roku 2020, gdyż zgodnie z ustawą o funduszu sołeckim uchwała o wyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu ma zastosowanie bez ograniczenia czasowego. Wskazanie przez organ stanowiący wyodrębnienia funduszu tylko w roku 2020 zawęża okres wyodrębnienia funduszu tylko do jednego roku budżetowego i tym samym w sposób istotny narusza obowiązujące przepisy prawa. Wyrażone w ten sposób oświadczenie woli pozostaje bowiem w sprzeczności z art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim. Potwierdził to m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 24 września 2015 r., sygn. akt I SA/Ol 414/15 (LEX nr 1929434, OwSS 2016/1/94-97). Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach, działając na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 oraz art. 11 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 7 Id: BFFD703D-DD72-4B27-9BC1-F7C9FD06402C października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych, orzekło o nieważności uchwały Nr VII/56/19 Rady Gminy Gierałtowice z dnia 27 marca 2019 r. w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Gierałtowice na 2020 rok środków stanowiących fundusz sołecki, w części obejmującej słowa: „na 2020 rok” użyte w tytule i w § 1 uchwały – z powodu istotnego naruszenia prawa polegającego na ograniczeniu wyodrębnienia funduszu sołeckiego do jednego roku budżetowego, co pozostaje w sprzeczności z art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim. Na niniejszą uchwałę przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w terminie trzydziestu dni od dnia jej doręczenia. Przewodniczący Kolegium Daniel Kołodziej Prezes
|
339_XXII_19.pdf
|
Id: 5D43EF66-71A5-42A2-9029-DD5226EE575A Uchwała Nr 339/XXII/2019 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach z dnia 5 września 2019 r. w sprawie uchwały Nr IX/130/2019 Rady Miasta Wisła z dnia 8 sierpnia 2019 r. w sprawie niewyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Miasta Wisła na rok 2020 środków stanowiących fundusz sołecki Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 2 i art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 561 z późn. zm.) oraz art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506 z późn.zm.) Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach uchwala, co następuje: § 1. Stwierdza się nieważność uchwały Nr IX/130/2019 Rady Miasta Wisła z dnia 8 sierpnia 2019 r. w sprawie niewyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Miasta Wisła na rok 2020 środków stanowiących fundusz sołecki z powodu istotnego naruszenia prawa polegającego na podjęciu uchwały po dniu 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy, którego dotyczy, czym naruszono art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz.U. poz. 301 z późn. zm.). § 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Uzasadnienie Uchwała Nr IX/130/2019 Rady Miasta Wisła z dnia 8 sierpnia 2019 r. w sprawie niewyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Miasta Wisła na rok 2020 środków stanowiących fundusz sołecki wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w dniu 9 sierpnia 2019 r. W dniu 22 sierpnia 2019 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach uchwałą Nr 336/XXI/2019 wszczęło postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia nieważności ww. uchwały Rady Miasta Wisła. Badanie nadzorcze przeprowadzono na posiedzeniu Kolegium Izby w dniu 5 września 2019 roku, o terminie którego powiadomiono organy tej jednostki samorządu terytorialnego z pouczeniem, że w posiedzeniu ma prawo uczestniczyć przedstawiciel podmiotu, którego sprawa jest rozpatrywana, co wynika z art. 18 ust. 3 ustawy z dnia 7 października 1992 r. Elektronicznie podpisany przez: Daniel Kołodziej dnia 16 września 2019 r. Id: 5D43EF66-71A5-42A2-9029-DD5226EE575A o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U z 2016 r. poz. 561 z późn. zm.). W posiedzeniu Kolegium nie uczestniczyli przedstawiciele Miasta Wisła. Prowadząc postępowanie nadzorcze Kolegium stwierdziło w badanej uchwale istotne naruszenie prawa określone w § 1 niniejszej uchwały, będące podstawą do stwierdzenia nieważności uchwały. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach ustaliło i zważyło, co następuje: Rada Miasta Wisła podjęła w dniu 8 sierpnia 2019 r. uchwałę Nr IX/130/2019 w sprawie niewyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Miasta Wisła na rok 2020 środków stanowiących fundusz sołecki. W podstawie prawnej uchwały powołano się na art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w związku z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim. W § 1 uchwały zawarto zapis o następującym brzmieniu: „Nie wyraża się zgody na wyodrębnienie w budżecie Miasta Wisła na rok 2020 środków stanowiących fundusz sołecki”. Z kolei w § 2 powierzono wykonanie uchwały Burmistrzowi Miasta Wisła, natomiast w § 3 postanowiono, że uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Oceniając zgodność badanej uchwały z prawem Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach stwierdziło, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r., poz. 301 z późn. zm.) rada gminy rozstrzyga o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz, podejmując uchwałę, w której wyraża zgodę albo nie wyraża zgody na wyodrębnienie funduszu. Z kolei w ust. 2 tegoż art. wskazano, iż uchwała podjęta po dniu 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy, którego dotyczy, jest nieważna. W związku z powyższym podejmując przedmiotową uchwałę w dniu 8 sierpnia 2019 r. Rada Miasta Wisła w sposób istotny naruszyła przywołany wyżej art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim poprzez podjęcie uchwały po upływie ww. ustawowego terminu. Biorąc pod uwagę powyższe Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach stwierdziło nieważność badanej uchwały Nr IX/130/2019 Rady Miasta Wisła z dnia 8 sierpnia 2019 r. w sprawie niewyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Miasta Wisła na rok 2020 środków stanowiących fundusz sołecki. Id: 5D43EF66-71A5-42A2-9029-DD5226EE575A Na niniejszą uchwałę Gminie Wisła przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach, w terminie trzydziestu dni od jej doręczenia. Przewodniczący Kolegium Daniel Kołodziej Prezes
|
15-2021............................dot._udostepn._uchwal_zalecen_poko_UTzLaHl.pdf
|
REGIONALNA IZBA OBRACHUNKOWA
w Katowicach
ul. Grabowa 3 e-mail: katowiceQrio.gov.pl tel. 0 32 60 44 900 40-172 KATOWICE NIP 954 10 26 139 fax 0 32 60 44 901 Znak: WA-55/15/21 Katowice, dnia 22 czerwca 2021 roku. Pani Katarzyna Batko-Tołuć Pan
Szymon Osowski
Członkowie Zarządu Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska
Warszawa
W odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej z dnia 11 czerwca 2021 roku informuję, że wyjaśnienia udzielone przez Regionalną Izbę Obrachunkową Katowicach w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych za poszczególne lata dostępne są w Biuletynie Informacji Publicznej Regionalnej Izby
Obrachunkowej w Katowicach www.rio.katowice.bip.net, w zakładce Działalność
informacyjna - Wyjaśnienia RIO Katowice w sprawach dotyczących stosowania przepisów o finansach publicznych - udzielone wyjaśnienia /np. Gospodarka finansowa j.s.t. oraz pozostałe udzielone wyjaśnienia.
Wyjaśnienia udzielone przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Katowicach w latach 2018-2021 dotyczące spraw związanych z funduszem sołeckim posiadają następujące sygnatury: WA-023/69/18, WA-023/85/19 WA-023/86/20, WA-023/11/21.
W załączeniu przesyłam uchwały Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach o numerach: 73/I/20218, 135/IX/2019, 181/X1/2019, 339/XXII/2019, 197/X1/2020 dotyczące tematyki wynikającej z wniosku.
Ponadto informuję, iż w działalności kontrolnej Izby w latach 2018-2021 stwierdzono 2 nieprawidłowości dotyczące funduszu sołeckiego tj:
Suszec (kontrola w 2019 r.) — W 2017 r. dokonano wydatków budżetowych, które nie miały pokrycia w planie
finansowym jednostki. Naruszono tym art. 44 ust. 1 pkt 3 i art. 254 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077).
Zgodnie z przytoczonymi przepisami, wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokościach ustalonych w planie finansowym jednostki sektora finansów
publicznych, a dokonywanie wydatków następuje w granicach kwot określonych w planie
finansowym, z uwzględnieniem prawidłowo dokonanych przeniesień i zgodnie z planowanym przeznaczeniem, w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów. Zasada nieprzekraczalności limitów określonych w planie finansowym wydatków wynika również z art. 52 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych. Przekroczenia planu wydatków stwierdzono m.in. w zakresie wydatków dotyczących zakupu materiałów na podstawie wystawionych faktur VAT, a poniesionych w rozdziale 92195 – „Pozostała działalność”, § 4210 „Zakup materiałów i wyposażenia” na dzień 19 grudnia 2017 r. przekroczono plan o 824,44 zł. W rozdziale 92195 – „Pozostała działalność”, § 4210 „Zakup materiałów i wyposażenia” na dzień 27 grudnia 2017 r. przekroczono plan o 80,00 zł. Powyższe wydatki w rozdziale 92195 dotyczyły wydatków do dyspozycji Rad Sołeckich Gminy Suszec, które zostały zapłacone przelewem, a nie jak pierwotnie planowano gotówką, z zaliczki pobranej na wydatki sołeckie. W dniu 28 grudnia 2017 r. dokonano zwrotu stałej zaliczki pobranej na wydatki sołeckie na rachunek Urzędu Gminy Suszec w kwocie 1.000,00 zł. Wniosek Zapewnić dokonywanie wydatków zgodnie z planem finansowym Urzędu Gminy Suszec, stosownie do art. 44 ust. 1 pkt 3 oraz art. 254 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 869) oraz wzmocnić nadzór nad pracownikami Urzędu Gminy Suszec w zakresie dokonywania zmian planu finansowego oraz dokonywania wstępnej kontroli zgodności operacji finansowej z planem finansowym, mając na uwadze art. 54 ust. 3, art. 68 i art. 69 ust. 1 pkt 3 tej ustawy. Niegowa (kontrola w 2020 r.) ‒ W 2019 r. nieprawidłowo wydatkowano środki pochodzące z dotacji z budżetu państwa w wysokości 215.440,02 zł na cele niezwiązane z jej przeznaczeniem. Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869 z późn. zm.) dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki m.in. z budżetu państwa, przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Środki z dotacji z budżetu państwa przeznaczone na zadania z zakresu pomocy społecznej i oświaty stanowiące zobowiązanie Gminy Niegowa (kwota niewykorzystanych dotacji przekazanych w 2019 r.) w wysokości 215.440,02 zł wydatkowano w dniu 31 grudnia 2019 r. na zapłatę kontrahentom siedmiu faktur VAT za roboty remontowe i budowlane. Z wyjaśnień udzielonych przez p. Cecylię Lampa - Skarbnika Gminy Niegowa wynikało, że zapłacone faktury w dniu 31grudnia 2019 roku nie były zobowiązaniami wymagalnymi, ale były konieczne do poniesienia. Nieopłacenie faktur za wykonanie zadań skutkowałoby brakiem możliwości ubiegania się o częściowy zwrot wydatków poniesionych w ramach funduszu sołeckiego, a w przypadku wydatków inwestycyjnych brak zapłaty za wykonane zadanie uniemożliwiałby rozliczenie inwestycji z instytucją finansującą, co skutkowałoby zwrotem dotacji w kwocie 600.000,00 zł w 2020 r. Przyczyną braku wystarczających środków własnych na rachunku bankowym Gminy było opóźnienie w przekazaniu dotacji z UE (refundacji poniesionych wydatków za budowę wodociągów na terenie Gminy Niegowa) przez instytucję finansującą. Wniosek Zapewnić prawidłowość finansowania wydatków budżetu Gminy Niegowa i prawidłowość wykorzystania środków z dotacji budżetu państwa, stosownie do art. 126, art. 211 ust. 1 oraz art. 217 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869 z późn. zm.). Jednocześnie informuję, że wystąpienia pokontrolne Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach, w których zawarto stwierdzone w trakcie kontroli nieprawidłowości, osoby odpowiedzialne oraz wnioski zmierzające do usunięci nieprawidłowości i usprawnienia badanej działalności, opublikowane są w Biuletynie Informacji Publicznej: www.riokatowice.bip.net.pl, w Zakładce: Działalność kontrolna.i Z up. Prezesa Izby Naczelnik Wydziału Informacji, Analiz i Szkoleń i Regionalna Izba Obrachunkowa w Katowicach z siedzibą przy ul. Grabowej 3 jako administrator danych osobowych informuje, że Pan dane osobowe będą przetwarzane w celu załatwienia wniosku i będą udostępniane jedynie podmiotom uprawnionym na podstawie przepisów prawa lub umów powierzenia. Dane te nie będą transferowane do państw trzecich oraz organizacji międzynarodowych i nie będą profilowane. Dane będą przetwarzane i przechowywane przez okres niezbędny do realizacji ww. celów, nie krócej niż w czasie wskazanym w Jednolitym Rzeczowym Wykazie Akt Izby. Elektronicznie podpisany przez Agata Barbara Syguda Podanie danych jest wymagane w związku z obowiązkiem ustawowym wynikającym z: art. 63 § 2 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postepowania administracyjnego (Dz.U. z 2016 r., poz. 23, ze zm.) oraz § 6 ust. 2 i § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r., w sprawie organizacji przyjmowania rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. nr 5, poz. 46) w związku z art. 226 Kpa; art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 oraz art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1123). Przysługuje Panu prawo do: dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, wniesienie sprzeciwu wobec ich przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Wszelkie informacje związane z danymi osobowymi można uzyskać kontaktując się z Inspektorem Ochrony Danych Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach pod numerem telefonu: 32 60 44 900 lub pisząc na adres iodo@katowice.rio.gov.pl
|
197_XI_20.pdf
|
Id: B4E45B4A-CA62-499C-A7ED-45555EBCC4E7 Uchwała Nr 197/XI/2020 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach z dnia 21 maja 2020 r. w sprawie uchwały Nr XVI.116.2020 Rady Gminy Kornowac z dnia 21 kwietnia 2020 r. w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Kornowac środków stanowiących fundusz sołecki w roku budżetowym 2021 Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 2 oraz art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2137) w związku z art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713) Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach u c h w a l a, co następuje: § 1. Stwierdza się nieważność uchwały Nr XVI.116.2020 Rady Gminy Kornowac z dnia 21 kwietnia 2020 r. w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Kornowac środków stanowiących fundusz sołecki w roku budżetowym 2021, :z powodu istotnego naruszenia art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz.U. z 2014 r., poz. 301 z późn. zm.) polegającego na podjęciu uchwały z przekroczeniem ustawowego terminu. § 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Uzasadnienie Uchwała Nr XVI.116.2020 Rady Gminy Kornowac z dnia 21 kwietnia 2020 r. w sprawie nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy Kornowac środków stanowiących fundusz sołecki w roku budżetowym 2021, wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w dniu 22 kwietnia 2020 roku. Elektronicznie podpisany przez: Daniel Kołodziej dnia 3 czerwca 2020 r. Id: B4E45B4A-CA62-499C-A7ED-45555EBCC4E7 W dniu 4 maja 2020 r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach uchwałą Nr 189/X/2020 wszczęło postępowanie nadzorcze w sprawie stwierdzenia nieważności ww. uchwały. Prowadząc postępowanie nadzorcze Kolegium stwierdziło w niej istotne naruszenie prawa, określone w § 1 niniejszej uchwały. Powyższe naruszenie prawa stanowiło podstawę do stwierdzenia nieważności badanej uchwały. Podstawą rozstrzygnięcia był opisany poniżej stan faktyczny i prawny. W § 1 badanej uchwały Rada Gminy Kornowac postanowiła „Nie wyraża się zgody na wyodrębnienie środków na fundusz sołecki w budżecie Gminy Kornowac na rok 2021.”, w § 2 „Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kornowac”, a w § 3 „Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia”. Z wyjaśnień złożonych przez Gminę pismem z dnia 18 maja 2020 r. znak RF.3251.1.2020.BO wynika, że przedmiotowa uchwała była objęta porządkiem obrad sesji zaplanowanej na dzień 26 marca 2020r., która została odwołana z uwagi na ogłoszenie na obszarze kraju stanu epidemii Sars-CoV-2 oraz wprowadzone zakazy, nakazy i ograniczenia. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o funduszu sołeckim Rada Gminy rozstrzyga o wyodrębnieniu w budżecie Gminy środków stanowiących fundusz, podejmując uchwałę, w której wyraża zgodę albo nie wyraża zgody na wyodrębnienie funduszu. Stosownie do treści regulacji art. 2 ust. 2 ustawy o funduszu sołeckim uchwała podjęta po dniu 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy, którego dotyczy, jest nieważna. Przepis ten w sposób jednoznaczny określa termin do podejmowania uchwał w przedmiotowej sprawie przez organ stanowiący. W związku z powyższym w terminie do dnia 31 marca 2020 r. Rada Gminy mogła i powinna podjąć uchwałę dotyczącą wyrażenia zgody bądź nie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie gminy środków stanowiących fundusz sołecki w roku budżetowym 2021. Tymczasem Rada Gminy Kornowac podjęła przedmiotową uchwałę w dniu 21 kwietnia 2020 r. przekraczając tym samym termin ustawowy, co stanowi istotne naruszenie prawa i skutkuje stwierdzeniem nieważności uchwały. Termin określony w art. 2 ust. 2 ustawy o funduszu sołeckim uznany jest bowiem za zawity, nieprzekraczalny do podjęcia uchwały przez Radę. Zatem po upływie tego terminu Rada Gminy utraciła uprawnienia do podjęcia uchwały w sprawie nie wyrażenia zgody czy też wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego. Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach, działając na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych w związku z art. 91 ust. 1 i 3 ustawy Id: B4E45B4A-CA62-499C-A7ED-45555EBCC4E7 z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713) stwierdziło nieważność badanej uchwały Rady Gminy Kornowac. Na niniejszą uchwałę przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w terminie trzydziestu dni od dnia jej doręczenia. Przewodniczący Kolegium Daniel Kołodziej
|