Białystok, 29 października 2020 r.
WOJEWODA PODLASKI
Bohdan Paszkowski
FB-II.3111.40.2019.WS
Gmina Drohiczyn
reprezentowana przez:
Burmistrza Drohiczyna
ul. Kraszewskiego 5
17-312 Drohiczyn
DECYZJA
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania
administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256) oraz art. 169 ust. 1 pkt 2, ust. 3, ust. 4, ust. 5
pkt 2 i ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r.,
poz. 869 z późn. zm.)
określam
kwotę dotacji celowej do zwrotu w wysokości 41 655 zł (słownie złotych: czterdzieści jeden
tysięcy sześćset pięćdziesiąt pięć) wraz z odsetkami w wysokości ustalonej jak dla zaległości
podatkowych, naliczanymi od dnia wydania niniejszej decyzji, jako pobranej nienależnie
dotacji celowej w 2018 roku z budżetu państwa na zwrot części wydatków wykonanych
w ramach funduszu sołeckiego w 2017 roku, na rachunek bankowy Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku nr 53 1010 1049 0011 4013 9135 0000.
UZASADNIENIE
W dniu 18 maja 2018 r. Gmina Drohiczyn wystąpiła do Wojewody Podlaskiego
z wnioskiem o zwrot części wydatków poniesionych w roku 2017 w ramach funduszu
sołeckiego na kwotę 109 498,30 zł. Wniosek został sprawdzony pod względem rachunkowym
oraz formalnym - zgodnie z § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji
z dnia 8 lipca 2014 r. w sprawie wzorów informacji przekazywanych przez wójta (burmistrza,
prezydenta miasta) i wojewodę, trybu zwrotu części wydatków gmin wykonanych w ramach
funduszu sołeckiego oraz wzoru wniosku o ten zwrot (Dz. U. z 2014 r. poz. 916, z późn. zm.).
Wnioskowana przez Gminę kwota została włączona do zbiorczego wniosku Wojewody
Podlaskiego z dnia 7 czerwca 2018 r. nr FB-II.3111.67.2018.WS do Ministra Finansów
o zwiększenie wydatków budżetowych w części 85/20 – województwo podlaskie,
z przeznaczeniem na zwrot części poniesionych w 2017 roku przez gminy wydatków
w ramach funduszu sołeckiego.
Decyzją z dnia 28 sierpnia 2018 r. nr FB-II.3111.67.2018.WS Wojewoda Podlaski
przyznał Gminie dotację celową w dziale 758, rozdz. 75814 w kwocie 109 498,30 zł,
z przeznaczeniem na zwrot części wydatków wykonanych w ramach funduszu sołeckiego
w roku 2017.
W dniach 14 czerwca - 3 sierpnia 2018 r. Regionalna Izba Obrachunkowa
w Białymstoku, dalej RIO, przeprowadziła w Urzędzie Miejskim w Drohiczynie
kompleksową kontrolę gospodarki finansowej Gminy za wybrane okresy.
W wystąpieniu pokontrolnym z dnia 4 grudnia 2018 r. nr RIO.I.60001-11/18 RIO zawarła
opis stwierdzonych nieprawidłowości oraz wnioski zmierzające do ich usunięcia
i usprawnienia badanej działalności. Jak wskazano:
wydatki w ramach funduszu sołeckiego poniesione m.in. na podstawie wniosków
sołectw, zawierały szereg dopisków dokonanych innym charakterem pisma, mających
wpływ na ocenę ich prawidłowości,
w przypadku wniosków 3 sołectw, dokonano częściowego odrzucenia wniosków przez
Burmistrza, co zdaniem RIO, nie jest możliwe na podstawie przepisów dotyczących
funduszu sołeckiego,
zaakceptowano wniosek 1 sołectwa, który obejmował wydatek niemieszczący się
w zakresie zadań własnych Gminy.
Pismem z dnia 20 grudnia 2018 r. Burmistrz Drohiczyna wniósł, na podstawie art. 9
ust. 4 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U.
z 2019 r. poz. 2137), zastrzeżenia do ustaleń kontroli, kwestionując ocenę treści i sposobu
sporządzenia okazanych w trakcie kontroli wniosków i protokołów zebrań wiejskich
16 sołectw.
Jak wskazano, w efekcie kontroli RIO ustalono, że wydatki w ramach funduszu sołeckiego
ww. sołectw ponoszono w roku 2017 na podstawie wniosków podpisanych przez sołtysów
oraz dokumentacji zebrań wiejskich podpisanej przez przewodniczącego i protokolanta
zebrania, które zawierały szereg dopisków dokonanych innym charakterem pisma (analiza
załączników do protokołu kontroli uzasadnia tezę, że w przypadku każdego sołectwa
dopisków dokonywała ta sama osoba) mających wpływ na ocenę prawidłowości wniosków
lub zmieniających decyzje udokumentowane protokołami zebrań wiejskich sporządzonymi
przez osoby je podpisujące.
Odwołując się do treści art. 5 ust. 1-5 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim
(Dz.U. z 2014 r. poz. 301, z późn. zm.), dalej ufs, Burmistrz Drohiczyna wskazał,
że wszystkie wnioski spełniły wymogi ustawowe – wpłynęły w terminie i nie podlegały
odrzuceniu. Zdaniem Burmistrza, ustawa nie określa wymogów w zakresie formy wniosku
oraz wypełniania jednym charakterem pisma lub kolorem długopisu. Wszystkie protokoły
z zebrań są tożsame z treścią wniosku i podjętych uchwał przez zebranie wiejskie.
Za bezpodstawne uznano stanowisko, że dopiski dokonane na protokołach oraz wnioskach
mogły mieć wpływ na ważność złożonego wniosku przez sołectwo, a co za tym idzie
na prawidłowość wydatkowania środków z funduszu sołeckiego.
Uchwałą z dnia 11 stycznia 2019 r. Nr 1/19, po rozpatrzeniu zastrzeżeń wniesionych
przez Burmistrza Drohiczyna do treści wystąpienia pokontrolnego wydanego w wyniku
kompleksowej kontroli gospodarki finansowej Gminy, RIO oddaliła zastrzeżenia.
Zdaniem RIO, analiza zgromadzonej w sprawie dokumentacji obrazującej proces
podejmowania decyzji o przeznaczeniu środków funduszu sołeckiego nie pozwala
na przyjęcie tezy o jej prawidłowości w świetle przepisów ustawy o funduszu sołeckim,
w szczególności w zakresie art. 5 ust. 2 ufs, zgodnie z którym wniosek danego sołectwa
uchwala zebranie wiejskie oraz art. 5 ust. 3 ufs określającego wymagane elementy wniosku
(wskazanie przedsięwzięć, oszacowanie kosztów i uzasadnienie). Złożone w trakcie kontroli
wyjaśnienia nie pozwalają na stwierdzenie prawidłowości dokumentacji na etapie jej wpływu
do Urzędu Miejskiego.
Według utrwalonego w doktrynie i praktyce poglądu, wydatki wykonane w ramach funduszu
sołeckiego to wydatki zgodne z prawidłowo uchwalonym i sporządzonym wnioskiem
sołectwa. Mając na uwadze stan dokumentacji nie można przyjąć założenia, że nie była ona
poddawana modyfikacji względem treści wpisanej przez podmioty do tego uprawnione
(przewodniczącego zebrania wiejskiego, protokolanta zebrania oraz sołtysa), tj. że:
spełniała przed modyfikacjami wymagania art. 5 ust. 3 ufs, tj. że wniosek posiadał
wszystkie wymagane elementy w momencie przyjęcia go przez Urząd,
dokumentacja zebrania wiejskiego obrazująca jego decyzje nie była modyfikowana po
złożeniu w Urzędzie Miasta, tj. że jej treść okazana kontrolującym może być uznana
za zgodną z art. 5 ust. 2 ufs.
Jednocześnie wyjaśniono, że ocena stanu faktycznego w wystąpieniu pokontrolnym –
z punktu widzenia możliwości uznania wydatków poniesionych na podstawie ww.
dokumentacji za wydatki wykonane w ramach funduszu sołeckiego – jest zdaniem RIO
prawidłowa. Podkreślono przy tym, że RIO nie jest podmiotem przekazującym gminom
dotacje tytułem zwrotu części wydatków wykonanych w ramach funduszu, zatem dokonana
przez RIO ocena nie jest wiążąca z punktu widzenia prawidłowości otrzymanej przez Gminę
dotacji. Pismem z dnia 28 stycznia 2019 r. nr RIO.I.063-6/2018 RIO przekazała Wojewodzie
Podlaskiemu materiał dowodowy zgromadzony w sprawie w celu zajęcia ostatecznego
stanowiska co do ewentualnego obowiązku zwrotu otrzymanej przez Gminę dotacji
na częściowy zwrot wydatków poniesionych przez sołectwa Gminy w roku 2017 w ramach
funduszu sołeckiego. Jednocześnie poinformowano o skierowaniu, przez Prezesa Regionalnej
Izby
Obrachunkowej
w
Białymstoku,
zawiadomienia
do
Prokuratury
Rejonowej
w Siemiatyczach dotyczącego faktu dokonywania przeróbek i dopisków na dokumentacji
funduszu sołeckiego, wskazujących na możliwość popełnienia czynu określonego
w art. 270 § 1 Kodeksu Karnego.
Pismem z dnia 1 lutego 2019 r. nr FB-II.3111.40.2019.WS Podlaski Urząd
Wojewódzki w Białymstoku zwrócił się do Burmistrza Drohiczyna o przekazanie wyjaśnień
w zakresie stwierdzonych przez RIO nieprawidłowości.
Pismem z dnia 15 lutego 2019 r. Burmistrz Drohiczyna poinformował, że w zakresie
wniosków sołectw (Lisowo, Miłkowice Paszki i Wierzchuca Nagórna) uznaje argumentację
RIO, zgodnie z którą wnioski ww. sołectw powinny być odrzucone w całości. Powyższe
dotyczy także stanowiska RIO w zakresie wniosku sołectwa Śledzianów obejmującego
organizację imprezy integracyjnej.
Jednocześnie Burmistrz Drohiczyna podtrzymał dotychczasowe stanowisko prezentowane
w sprawie. Zdaniem Burmistrza zatem wszystkie złożone w roku 2017 wnioski sołectw
w sprawie przeznaczenia środków funduszu sołeckiego spełniały wymogi ustawowe:
wpłynęły w ustawowym terminie i nie podlegały odrzuceniu w związku z niespełnieniem
warunków określonych w art. 5 ust. 2-4 ufs. Ustawa o funduszu sołeckim nie reguluje formy
składanego wniosku przez sołectwo. Wszystkie sołectwa zostały poinformowane o wysokości
funduszu sołeckiego na rok 2017 oraz otrzymały załączniki (wzór wniosku w sprawie
przeznaczenia środków funduszu sołeckiego, druk protokołu z zebrania wiejskiego oraz listę
obecności mieszkańców wsi) do odręcznego wypełnienia. W treści przesłanych druków nie
było informacji, by wypełniać je jednym charakterem pisma lub kolorem długopisu. Nie
reguluje tego też ustawa o funduszu sołeckim. Protokoły z zebrań są tożsame z treścią
wniosku i podjętych uchwał przez zebranie wiejskie danego sołectwa, dlatego nie podlegały
odrzuceniu. W związku z powyższym, nie było podstaw do odrzucenia wniosku jako
niespełniającego warunków określonych w art. 5 ust. 2-4 ufs, gdyż zawierał elementy
wymagane w art. 5 ust. 3 ufs (uzasadnienie, opis przedsięwzięcia, oszacowanie kosztów).
Za bezpodstawne uznano stanowisko, że okoliczność stwierdzenia różnego charakteru pisma
w protokole lub wniosku sołectwa mogła mieć wpływ na ważność złożonego wniosku przez
sołectwo, a zatem na prawidłowość wydatkowania środków z funduszu sołeckiego.
W dniu 28 lutego 2019 r. na rachunek Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku
Gmina przekazała kwotę 1 250,31 zł tytułem zwrotu części dotacji celowej otrzymanej
w 2018 roku na zwrot wydatków poniesionych przez sołectwa Gminy w 2017 roku w ramach
funduszu sołeckiego. Kwota ta wynikała z faktu uznania przez Gminę zastrzeżeń RIO
co do poprawności wniosków sołectw: Lisowo (na kwotę 300 zł), Miłkowice Paszki
(na kwotę 300 zł), Wierzchuca Nagórna (na kwotę 377,01 zł) oraz Śledzianów (na kwotę
2 600 zł).
Biorąc powyższe pod uwagę, pismem z dnia 25 marca 2019 r. nr FB-
II.3111.40.2019.WS, Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku zawiadomił Gminę
Drohiczyn o wszczęciu z urzędu postępowania w sprawie zwrotu do budżetu państwa dotacji
celowej z budżetu państwa na zwrot części wydatków wykonanych w ramach funduszu
sołeckiego w roku 2017.
Decyzją z dnia 23 kwietnia 2019 r. nr FB-II.3111.40.2019.WS Wojewoda Podlaski
określił Gminie Drohiczyn przypadającą do zwrotu do budżetu państwa kwotę 41 655 zł,
stanowiącą część dotacji celowej przyznanej Gminie w roku 2017, z przeznaczeniem na zwrot
części wydatków poniesionych w ramach funduszu sołeckiego, wraz z odsetkami
w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych naliczanymi od dnia wydania decyzji
Wojewody.
Uzasadniając podjęte rozstrzygnięcie Wojewoda wyjaśnił, że w przedmiotowej sprawie
sporną kwestię stanowi wpływ jakości dokumentacji obrazującej proces podejmowania
decyzji o przeznaczeniu środków funduszu sołeckiego na poziomie sołectwa, na prawo
Gminy do ubiegania się o częściowy zwrot wydatków poniesionych w ramach ww. funduszu
z budżetu państwa. Analiza przepisów normujących zagadnienie funduszu sołeckiego,
w szczególności art. 5 ufs, w kontekście stanu faktycznego sprawy, nie pozwala uznać tak
sporządzonej dokumentacji za prawidłową. Zgodnie z powyższym przepisem, warunkiem
przyznania sołectwu środków z funduszu sołeckiego jest złożenie do wójta (burmistrza,
prezydenta miasta) wniosku przez to sołectwo (ust. 1). Wniosek taki musi być uchwalony
przez zebranie wiejskie (ust. 2) i powinien zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych
do realizacji wraz z oszacowaniem ich kosztów i uzasadnieniem (ust. 3). Jedynie prawidłowo
uchwalone i sporządzone wnioski sołectw spełniają wymagania określone ww. przepisami
i mogą stanowić dowód w postępowaniu. Ustalenia RIO odnoszące się do dokonywania
modyfikacji wniosków sołectw oraz protokołów zebrań wiejskich nie są kwestionowane przez
Gminę. W tej sytuacji należy uznać, że dokumentacja sporządzana na zebraniach wiejskich
oraz wnioski sołectw podlegały modyfikacjom przez podmioty do tego nieuprawnione.
Powyższe prowadzi do stwierdzenia, że dokumentacja ta przed jej modyfikacjami nie
spełniała wymagań art. 5 ufs, a przez to nie może być uznana za zgodną z tym przepisem.
W konsekwencji, biorąc pod uwagę art. 5 ust. 5 ufs (Wójt w terminie 7 dni od dnia
otrzymania odrzuca wniosek niespełniający warunków określonych w ust. 2-4), nie można jej
uznać za uprawniającą Gminę do ujęcia kwot wydatków poniesionych na jej podstawie
do ogólnej kwoty, od której przysługuje częściowa refundacja z budżetu państwa.
W dniu 18 maja 2018 r. Gmina złożyła do Wojewody wniosek o zwrot z budżetu
państwa części wydatków w ramach funduszu sołeckiego poniesionych w roku 2017.
Do podstawy wyliczeń wnioskowanej kwoty zwrotu (w wysokości 313 264 zł) zaliczone
również były wydatki poniesione przez sołectwa wymienione w protokole pokontrolnym RIO
(zgodnie z zestawieniem wydatków wykonanych w 2017 roku w ramach funduszu sołeckiego
sporządzonym przez Skarbnika Gminy w wysokości 119 170,90 zł). Z wniosku wynika,
że wydatki wykonane w ramach funduszu sołeckiego podlegały zwrotowi w wysokości
34,954%. W związku z przyjęciem przez Gminę do podstawy wyliczeń nieprawidłowej
kwoty, to kwota dotacji pobrana w nadmiernej wysokości wynosi 41 655 zł (119 170,90 zł
x 34,954%).
Pismem z dnia 8 maja 2019 r. Gmina złożyła odwołanie od decyzji Wojewody,
wnosząc o jej uchylenie w całości. Zaskarżonej decyzji zarzucono naruszenie art. 5 ufs.
Jednocześnie w odwołaniu wskazano, że w zakresie protokołów i wniosków sołectw
Chutkowice (kwota 8 496,32 zł) i Kłyzówka (kwota 8 372,73 zł) Gmina uznaje argumentację
Wojewody, że wnioski ww. sołectw powinny być odrzucone w związku z niezgodnością
zapisów protokołu z zebrania ze złożonym wnioskiem i podjętą uchwałą.
Po rozpatrzeniu odwołania Minister Finansów uchylił zaskarżoną decyzję w całości
i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez Wojewodę Podlaskiego.
Uzasadniając podjętą decyzję wskazano na brak wyjaśnienia zastosowanej podstawy prawnej
decyzji oraz wszystkich okoliczności stanu faktycznego. Przywołując orzecznictwo
sądowoadministracyjne podważono przyjętą w skarżonej decyzji interpretację stwierdzonego
stanu sprawy jako dotację celową pobraną w nadmiernej wysokości.
Ponadto stwierdzono, że w trakcie postępowania administracyjnego nie podjęto czynności
mających na celu skuteczne podważenie zasadności przyznania i prawidłowego rozliczenia
dotacji. W szczególności nie wykazano w sposób niebudzący wątpliwości, kiedy i kto
dokonał ewentualnej modyfikacji wniosków. W ocenie Ministra Finansów w stanie
faktycznym sprawy, znaczenie dla jej rozstrzygnięcia na gruncie ustawy o finansach
publicznych miałaby np. okoliczność dokonania modyfikacji wniosków przez osobę
nieuprawnioną.
Minister Finansów zauważył ponadto, że w sprawie nie wyjaśniono w sposób szczegółowy
sposobu określenia wysokości kwoty dotacji przypadającej do zwrotu do budżetu państwa.
Biorąc pod uwagę podniesione w decyzji Ministra Finansów argumenty, kontynuując
postępowanie administracyjne podjęto działania mające na celu ustalenie stanu sprawy karnej
dotyczącej faktu dokonywania przeróbek i dopisków na dokumentach rozliczenia funduszu
sołeckiego w 2017 r., prowadzonej przez Prokuraturę Rejonową w Siemiatyczach. W związku
z informacją o niezakończeniu postępowania przez Prokuraturę zawieszono postępowanie
administracyjne w dniu 20 stycznia 2020 r.
Postępowanie zostało podjęte z urzędu dnia 17 czerwca 2020 r. po uzyskaniu
informacji o przekazaniu przez Prokuraturę Rejonową w Siemiatyczach wniosku do Sądu
Rejonowego w Bielsku Podlaskim Zamiejscowy VIII Wydział Karny w Siemiatyczach
o warunkowe umorzenie postępowania przeciwko wskazanej we wniosku osobie.
W dniu 23 lipca 2020 r. Prokuratura Rejonowa w Siemiatyczach powiadomiła, że Sąd
Rejonowy w Bielsku Podlaskim Zamiejscowy VIII Wydział Karny w Siemiatyczach
na posiedzeniu w dniu 23 lipca 2020 r. odroczył termin sprawy do dnia 15 września 2020 r.
Pismem z dnia 29 września 2020 r. Sąd Rejonowy w Bielsku Podlaskim Zamiejscowy VIII
Wydział Karny w Siemiatyczach przesłał odpis prawomocnego wyroku w sprawie
pracownicy Urzędu Miejskiego w Drohiczynie, w którym warunkowo umorzył postępowanie
karne o przekroczenie uprawnień poprzez przerabianie dokumentów 15 sołectw związanych
z kwestią funduszu sołeckiego.
Po analizie materiału dotyczącego sprawy Wojewoda Podlaski zważył, co następuje:
W przedmiotowej sprawie sporną kwestię stanowi wpływ jakości dokumentacji,
obrazującej proces podejmowania decyzji o przeznaczeniu środków funduszu sołeckiego
na poziomie sołectwa, na prawo Gminy do ubiegania się o częściowy zwrot wydatków
poniesionych w ramach tego funduszu z budżetu państwa. Analiza przepisów prawa
normujących zagadnienie funduszu sołeckiego, w szczególności art. 5 ustawy o funduszu
sołeckim, w kontekście stanu faktycznego w przedmiotowej sprawie, nie pozwala uznać
tak sporządzonej dokumentacji za prawidłową. Zgodnie z powyższym przepisem, warunkiem
przyznania sołectwu środków z funduszu sołeckiego jest złożenie do wójta (burmistrza,
prezydenta miasta) wniosku przez to sołectwo (ust. 1). Wniosek taki musi być uchwalony
przez zebranie wiejskie (ust. 2) i powinien zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych
do realizacji wraz z oszacowaniem ich kosztów i uzasadnieniem (ust. 3).
Nie ulega wątpliwości, że jedynie prawidłowo uchwalone i sporządzone wnioski
sołectw spełniają wymagania określone ww. przepisami i mogą stanowić dowód
w postępowaniu. Ustalenia kontrolera RIO odnoszące się do dokonywania modyfikacji
wniosków sołectw oraz protokołów zebrań wiejskich nie są kwestionowane przez Gminę
Drohiczyn. Potwierdzeniem dokonywania modyfikacji są ustalenia Prokuratury Rejonowej,
których efektem był wniosek o warunkowe umorzenie postępowania wobec pracownika
Urzędu Gminy w Drohiczynie, który dokonywał przeróbek i dopisków w dokumentacji
dotyczącej funduszu sołeckiego. Sąd Rejonowy w Bielsku Podlaskim Zamiejscowy VIII
Wydział Karny w Siemiatyczach wyrokiem z dnia 15 września 2020 r. sygn. akt VIII K 54/20
warunkowo umorzył postępowanie karne w przedmiotowej sprawie. Warunkowe umorzenie
postępowania karnego jest możliwe w sytuacji, kiedy okoliczności popełnienia przestępstwa
zostały wyjaśnione i nie budzą wątpliwości. Sąd na podstawie zgromadzonych dowodów ma
pewność tego, że oskarżony dopuścił się zarzucanego mu przestępstwa.
W tej sytuacji należy uznać, że dokumentacja sporządzana na zebraniach wiejskich
oraz wnioski sołectw podlegały modyfikacjom treści, która została wpisana, na przerabianych
dokumentach, przez podmioty do tego uprawnione - przewodniczącego zebrania wiejskiego,
protokolanta zebrania, sołtysa. Powyższe prowadzi do stwierdzenia, że dokumentacja ta przed
jej modyfikacjami nie spełniała wymagań art. 5 ustawy o funduszu sołeckim (o których mowa
wyżej), a przez to nie może być uznana za zgodną z tym przepisem. W konsekwencji, biorąc
pod uwagę treść przepisu art. 5 ust. 5 ustawy o funduszu sołeckim („Wójt w terminie 7 dni
od dnia otrzymania odrzuca wniosek niespełniający warunków określonych w ust. 2-4…”),
nie można jej uznać za uprawniającą Gminę do ujęcia kwot wydatków poniesionych na jej
podstawie do ogólnej kwoty, od której przysługuje częściowa refundacja z budżetu państwa.
Podstawę prawną do zwrotu dotacji celowych stanowi art. 169 ust. 1 ustawy
z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Art. 169 określa także przypadki,
w których Wojewoda zobowiązany jest do wydania decyzji określającej kwotę dotacji
przypisanej do zwrotu. Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzona nieprawidłowość wypełnia
przesłankę, wskazanej przez ustawodawcę nieprawidłowości związanej z udzielaniem
i wykorzystaniem dotacji, jaką jest pobranie nienależnej dotacji. Sytuacja taka ma miejsce
gdy dotowany podmiot nie był uprawniony do otrzymania danej dotacji, co może być
zarówno wynikiem błędu organu udzielającego dotacji, jak i nierzetelnie sformułowanego
wniosku o udzielenie dotacji, np. niezgodnego z prawdą poświadczenia spełnienia
warunków do otrzymania dotacji.
Zgodnie z art. 169 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, dotacje udzielone
z budżetu państwa pobrane nienależnie podlegają zwrotowi do budżetu państwa wraz
z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia
stwierdzenia pobrania nienależnego. Zgodnie z art. 169 ust. 6 ustawy o finansach
publicznych, w przypadku niedokonania zwrotu dotacji w ww. terminie, organ lub inny
dysponent części budżetowej, który udzielił dotacji, wydaje decyzję określającą kwotę
przypadającą do zwrotu i termin, od którego nalicza się odsetki. W przedmiotowej sprawie
termin, od którego nalicza się odsetki, ustala się począwszy od dnia wydania niniejszej
decyzji.
Gmina Drohiczyn w dniu 18 maja 2018 r. złożyła do Wojewody Podlaskiego wniosek
o zwrot z budżetu państwa części wydatków gminy w ramach funduszu sołeckiego
poniesionych w 2017 roku. Do podstawy wyliczeń wnioskowanej kwoty zwrotu
(w wysokości 313 264 zł) zaliczone również były wydatki poniesione przez sołectwa
wymienione w protokole pokontrolnym Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
(zgodnie z zestawieniem wydatków wykonanych w 2017 roku w ramach funduszu sołeckiego
sporządzonym przez Skarbnika Gminy w wysokości 119 170,90 zł). Z wniosku wynika,
że wydatki wykonane w ramach funduszu sołeckiego podlegały zwrotowi w wysokości
34,954%.
W związku z przyjęciem przez Gminę Drohiczyn do podstawy wyliczeń nieprawidłowej
kwoty, to kwota dotacji pobrana nienależnie wynosi 41 655 zł (119 170,90 zł x 34,954%).
Kwota 119 170,90 zł wynika z podsumowania kwot, wydanych w ramach funduszu
sołeckiego w 2017 roku, przez sołectwa: Arbasy (kwota 11 610,20 zł), Bryki (kwota 9 447,99
zł), Bujaki (kwota 10 501,20 zł), Bużyski (kwota 8 619,90 zł), Chechłowo (kwota
9 725,20 zł), Chutkowice (kwota 8 492,86 zł), Kłyzówka (kwota 5 373,00 zł), Koczery
(kwota 7 662,13 zł), Łopusze (kwota 558,50 zł), Miłkowice-Janki (kwota 8 280,00 zł),
Miłkowice-Maćki (kwota 8 280,96 zł), Minczewo (kwota 12 252,50 zł), Skierwiny (kwota
7 013,32 zł), Smarklice (kwota 10 997,39 zł) i Sytki (kwota 355,75 zł). Dokumentacja
wymienionych sołectw zawiera błędy, które uniemożliwiają ujęcie kwot wydatków
poniesionych na jej podstawie do ogólnej kwoty, od której przysługuje częściowa refundacja
z budżetu państwa.
W przypadku sołectw Chutkowice i Kłyzówka, Gmina zgodziła się z ustaleniami, że wnioski
tych sołectw powinny być odrzucone w związku z niezgodnością zapisów protokołu
z zebrania ze złożonym wnioskiem i podjętą uchwałą. Pomimo takiego stanowiska, Gmina
Drohiczyn, do chwili wydania niniejszej decyzji, nie dokonała zwrotu, w wysokości
4 846,68 zł ((8 492,86 + 5 373) x 34,954%), na rachunek Podlaskiego Urzędu
Wojewódzkiego w Białymstoku tytułem zwrotu części dotacji celowej otrzymanej
w 2018 roku na zwrot wydatków poniesionych przez sołectwa Gminy w 2017 roku w ramach
funduszu sołeckiego.
Pismem z dniem 1 października 2020 r. nr FB-II.3111.40.2019.WS Gmina Drohiczyn
została poinformowana o przysługującym, zgodnie z art. 10 § 1 Kodeksu postępowania
administracyjnego, prawie wglądu do akt sprawy i wypowiedzenia się co do materiałów
zebranych w postępowaniu. Gmina Drohiczyn nie skorzystała z przysługującego jej prawa.
Biorąc powyższe pod uwagę należało orzec jak na wstępie.
Pouczenie
Od
niniejszej
decyzji
służy
stronie
odwołanie
do
Ministra
Finansów,
za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
WOJEWODA PODLASKI
Bohdan Paszkowski
Otrzymują:
1.
Burmistrz Drohiczyna
2.
Wydział Finansów i Budżetu
Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego
3.
a/a