PL .5412.Y.404
ZGŁOSZENIE
Ja niżej podpisany/a wójt / burmistrz/ prezydent miasta (niepotrzebne skreślić) gminy
A MKEEOLZATA .TACZHIECCO
[imię i nazwisko]
zgłaszam gminę oraz moją osobę / zgłaszam gminę (niepotrzebne skreślić) do postępowania
rankingowego „Perły Samorządu 2021”.
Jednocześnie oświadczam, że zapoznałem się z regulaminem postępowania rankingowego
i go akceptuję, a wszelkie dane dostarczone Infor Biznes Sp. z 0.0. oraz PwC Advisory Sp. z
0.0. sp.k. są prawdziwe i zgodne ze stanem faktycznym.
Załącznik 1
Jako osobę kontaktową wyznaczam: |
mięinazwisko | „KRAREZLNK STOGLŃ SU A
Stanowisko „ACL... RECEZAU PLonocjj
Adrsemal .CZOKOCUCB. MICHAŁOWICE. PL
Nr telefonu . (204 .. U DO, „O 31... RE
który/a został/a przeze mnie poinformowana o warunkach postępowania rankingowego
„Perły Samorządu 2021”
Administratorem danych osobowych w rozumieniu art. 4 pkt 7) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w
sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie
danych, dalej jako: RODO), jest Organizator — INFOR Biznes Sp. z o. o., KRS: 0000307225.
Kontakt z Organizatorem jest możliwy:
1. za pomocą adresu korespondencyjnego: ul. Okopowa 58/72, 01-042 Warszawa (z dopiskiem „Dane osobowe”),
2. - za pośrednictwem Biura Obsługi Klienta:
— _ adres e-mail: bokQinfor.pl,
— numer telefonu: 801 626 666 lub 22 761 30 99;
3. za pośrednictwem Inspektora Ochrony Danych, na adres e-mail; iod(QQinfor.pl.
Organizator będzie przetwarzał Pani/Pana dane osobowe dla realizacji prawnie uzasadnionych interesów Organizatora w
postaci możliwości przeprowadzenia postępowania Rankingowego (w tym: przyjęcia zgłoszenia, procedowania kandydatury,
zbierania informacji niezbędnych do oceny kandydatury), a więc na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO, przez okres niezbędny
do przeprowadzenia postępowania konkursowego i wyłonienia laureatów oraz przez okres publikacji wyników Rankingu, a
po tym okresie w zakresie i przez czas przewidziany przepisami prawa dla zabezpieczenia ewentualnych roszczeń mogących
mieć związek z postępowaniem Rankingowym (dla realizacji prawnie uzasadnionych interesów Organizatora, a więc na
podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO).
Podanie danych jest dobrowolne, ale niezbędne do udziału w Rankingu.
Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia lub
ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania.
W przypadku wątpliwości związanych z przetwarzaniem danych osobowych każda osoba może zwrócić się do Organizatora
z prośbą o udzielenie informacji na temat przetwarzania jej danych osobowych za pomocą danych kontaktowych wskazanych
w ust. 2 powyżej. Niezależnie od powyższego, każdemu przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, tj.
Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy powszechnie
obowiązującego prawa.
Dane osobowe mogą być ujawniane podmiotom z Grupy INFOR PL (INFOR PL S.A., KRS: 0000225279; INFOR IT Sp. zo.
o., KRS: 0000331240;). Odbiorcami danych osobowych będą również: podmioty zewnętrzne dostarczające i wspierające
systemy informatyczne Organizatora, świadczące usługi związane z ich bieżącą działalnością na mocy stosownych umów.
*EFT SAWY MICH KGÓWICE
PONOWNA ONASNAAR NANA OZPL TTPEPEEEOO ON NEANNA
Ankieta Rankingu Perły Samorządu 2021
1. Proszę podać adres e-mail
sekretariat © michalowice.pl
2.1. Nazwa JST
Gmina Michałowice
3.2. Imię i nazwisko Włodarza
Małgorzata Pachecka — wójt gminy Michałowice
4. 3. Imię i nazwisko osoby kontaktowej ws. ankiety
Katarzyna Stygińska
5.4. Stanowisko osoby kontaktowej ws. ankiety
Kierownik Referatu Promocji i Polityki Informacyjnej
6.5. Telefon osoby kontaktowej ws. ankiety
Numer telefonu proszę podać w jednym ciągu liczb (bez znaku spacji)
223509141
7.6. Proszę podać adres e-mail osoby wyznaczonej do kontaktu w sprawie ankiety Jeżeli inny niż
podany wyżej
k.styginskaQ© michaloiwce.pl
METRYCZKA
8. 1. Proszę zaznaczyć kategorię, która Państwa dotyczy
Gmina wiejska powyżej 5 tys mieszkańców
9. 2. Proszę wskazać, w którym rankingu pragną Państwo wziąć udział:
Najlepsza gmina
10.3. Proszę podać wielkość budżetu gminy w 2019 r. Pytanie o dochody gminy. Proszę podać kwotę
w pełnych złotych (z dokładnością do 1 zł)
157 339 303
11.4. Proszę podać wielkość budżetu gminy w 2020 r. Pytanie o dochody gminy. Proszę podać kwotę
w pełnych złotych (z dokładnością do 1 zł)
176 016 476
12.5. Proszę podać liczbę mieszkańców gminy (stan na 31.12.2019)
17473
Strona 1 z 23
13.6. Proszę podać liczbę mieszkańców gminy (stan na 31.12.2020)
17 532
14.7. Proszę podać liczbę szkół i placówek, dla których gmina pełni rolę organu prowadzącego
4
15.8. Proszę podać liczbę uczniów w szkołach i placówkach prowadzonych przez gminę
2268
KATEGORIA: NAJLEPSZA GMINA
OBSZAR : GOSPODARKA
34.1a. Proszę podać kwotę zadłużenia gminy na koniec 2019 r. Proszę podać kwotę w pełnych złotych
(z dokładnością do 1 zł) *
3 733 046
35.1 b. Proszę podać kwotę zadłużenia gminy na koniec 2020 r. Proszę podać kwotę w pełnych złotych
(z dokładnością do 1 zł)
36. 2. a. Proszę podać zakładane wpływy z podatków i danin publicznych na 2020 r. wskazane w uchwale
budżetowej obowiązującej na 1.01.2020 r. Proszę podać kwotę w pełnych złotych (z dokładnością do 1
zł)
90 850 856
37.2b. Proszę podać zakładane wpływy z podatków i danin publicznych na 2020 r. wskazane w
ostatniej uchwale budżetowej podjętej w 2020 r. Proszę podać kwotę w pełnych złotych (z dokładnością
do 1 zł)
93955978
38. 3. Czy gmina korzystała w 2020 r. z kredytów i instrumentów dłużnych na realizację przedsięwzięć
inwestycyjnych?
c. Gmina mogła realizować priorytetowe projekty, bo miała wymaganą zdolność kredytową lub
wystarczające zasoby pieniężne
39. 4.a. Proszę podać kwotę środków w zrealizowanym budżecie na 2019 r. pozyskanych z funduszy
zewnętrznych . Proszę podać kwotę w pełnych złotych (z dokładnością do 1 zł)
5 110 059
40. 4. b. Proszę podać kwotę środków w zrealizowanym budżecie na 2020 r. pozyskanych z funduszy
zewnętrznych . Proszę podać kwotę w pełnych złotych (z dokładnością do 1 zł)
6 294 335
Strona 2 z 23
Proszę podać łączną kwotę środków, o które gmina wnioskowała w konkursach, naborach,
organizowanych przez instytucje krajowe i zagraniczne. Środki przyznawane w ramach subwencji,
refinansowania zadań zleconych itp. NIE POWINNY być wliczane.
41. 4. c. W tym środki z budżetu państwa związane z przeciwdziałaniem skutkom COVID-19 (z wyjątkiem
środków przekazanych w ramach refinansowania zadań zleconych) Proszę podać kwotę w pełnych
złotych (z dokładnością do 1 zł)
442 218
42. 5.a. Czy gmina prowadziła w 2020 r. wspólne zakupy (Centrum Usług Wspólnych) dla swoich
jednostek lub z innymi gminami:
Wspólne zakupy mogą dotyczyć przykładowo: energii, artykułów biurowych, sprzętu komputerowego
itd. *
Nie
43. 5. b. W przypadku odpowiedzi „Tak” w pytaniu 5a, proszę wskazać:
Nie dotyczy
44.6. Czy gmina prowadziła w 2020 r. wspólne zakupy dla swoich jednostek na działania w związku z
pandemią COVID-19?
45.7. Proszę wskazać, które z poniższych działań mających na celu pozyskanie inwestorów zostały
podjęte w Państwa gminie w 2020 r.:
Można zaznaczyć kilka odpowiedzi
a. Gmina posiadała opracowany program promocji gminy i/lub strategię pozyskiwania
inwestorów (nie starszą niż z 2018 r.)
b. W gminie wypracowano mechanizm zachęt podatkowych w celu pozyskania nowych
inwestorów
c. Gmina udostępniała informacje (w tym online) dla inwestorów w językach obcych
(np. publikacja oferty gminy, informatorów dla inwestorów opracowanych w językach
obcych, posiadanie angielskiej (lub w innym języku obcym) wersji strony internetowej
urzędu lub podstrony/zakładki dot. inwestycji w gminie, etc.)
O ad. Gmina miała opracowane i stosowała aktualne standardy/listę zasad związanych z
inwestycjami, które pozwalają stwierdzić, czy dana inwestycja spełnia wymogi „inwestycji
zrównoważonej” w obszarze społeczno-gospodarczym, finansowym, środowiskowym,
planistycznym, itp. na różnych etapach inwestycji, tj. projektowania, budowy, eksploatacji
O e. Gmina dysponowała w pełni uzbrojonymi terenami inwestycyjnymi (gotowymi pod
zabudowę)
Strona 3 z 23
O r. Gmina posiadała miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego dla ponad 80%
terenów (podlegających mpzp, tj. z wyłączeniem lasów, terenów podlegających ochronie
itp.)
g. W gminie były podejmowanie działania na rzecz utworzenia giełd lokalnych, targowisk
etc. (innych stref aktywności gospodarczej)
O h.inne- proszę wymienić W PUNKTACH jakie:
1
O i. Nie dotyczy
46. 8. Które z niżej wymienionych form partnerstwa publiczno-społecznego mających na celu wspólne
projekty inwestycyjne zastosowano w Państwa gminie w 2020 roku:
O a.Partnerstwo z innym podmiotem sektora publicznego (ale nie jednostką gminy)
O b.Partnerstwo z podmiotem prywatnym (w tym również podmioty non-profit)
OD «c Żadne z powyższych
Strona 4 z 23
47.9. Które z poniższych działań zostały podjęte przez gminę w 2020 r. w celu wsparcia podmiotów
gospodarczych w związku z trudną sytuacją spowodowaną pandemią COVID-19?
Można zaznaczyć kilka odpowiedzi
O a.obniżenie stawek czynszów w nieruchomościach gminnych
O b. zamrożenie czynszów w nieruchomościach gminnych
O « umorzenie czynszów w nieruchomościach gminnych
O d.odroczenie terminów lub rozłożenie na raty podatków lokalnych
x O e. zwolnienia z podatku od nieruchomości
Or zwolnienie z opłaty targowej
0 g. zwolnienie z opłat od dzierżawy gruntu
x O h. wsparcie promocyjno-informacyjne (np. udostępnianie informacji o dostawach
realizowanych przez punkty gastronomiczne, udostępnienie miejskich powierzchni
reklamowych etc)
0. wykupywanie roślin, zniczy niesprzedanych przez przedsiębiorców w związku z
zamknięciem cmentarzy podczas święta Wszystkich Świętych
0 j. bezpłatne korzystanie z miejsc parkingowych w płatnej strefie przez branżę
gastronomiczną dowożącą jedzenie
Ok. organizacja bezpłatnych szkoleń z zakresu pozyskiwania finansowania, wsparcia, radzenia
sobie w kryzysie itd.
O I uruchomienie bazy usług zdalnych zawierających informacje o podmiotach z różnych
branż świadczących zdalne usługi
O m.żadnez powyższych
48.10. Proszę opisać najważniejsze działania (maksymalnie trzy), jakie gmina wprowadziła z własnej
inicjatywy (poza ustawowymi rozwiązaniami) w 2020 r. na rzecz wsparcia przedsiębiorców w związku z
trudną sytuacją wynikającą z pandemii COVID-19.
1. Wsparcie promocyjno -informacyjne dotyczące lokalnych restauracji, firm cateringowych i ich ofert
świątecznych (Wielkanoc i Boże Narodzenie) a także rękodzielników. Na stronach gminy została
utworzona podstrona- kup prezent od sąsiada - przeprowadzono szeroką akcję promocyjną w prasie,
mediach internetowych oraz w miejscowościach (na tablicach ogłoszeniowych).
2. Na początku pandemii - lokalne sklepy/apteki otrzymały dla pracowników maseczki.
3. Zostały zorganizowane kiermasze dla lokalnych rękodzielników.
Strona 5 z 23
OBSZAR: EDUKACJA
50. 1. Proszę podać łączną kwotę środków z Funduszy Europejskich (lub innych źródeł zewnętrznych
poza MEN) na realizację projektów edukacyjnych pozyskanych w 2019 r. przez gminę lub publiczne
szkoły i placówki prowadzone przez gminę (Proszę podać kwotę w pełnych ziotych (z dokładnością do 1
zł)
51. 2. Proszę podać łączną kwotę środków z Funduszy Europejskich (lub innych źródeł zewnętrznych
poza MEN) na realizację projektów edukacyjnych pozyskanych w 2020 r. przez gminę lub publiczne
szkoły i placówki prowadzone przez gminę (z wyłączeniem wsparcia udzielanego w związku z pandemią
COVID-19) (Proszę podać kwotę w pełnych złotych (z dokładnością do 1 zł)
52. 3. Proszę podać kwotę środków pozyskanych z budżetu państwa (lub innego źródła zewnętrznego)
na wsparcie nauki zdalnej (zakup sprzętu lub oprogramowania, finansowanie kosztów dostępu do
Internetu) Proszę NIE WLICZAĆ środków otrzymanych w ramach refinansowania zadań zleconych. Proszę
podać kwotę w pełnych złotych (z dokładnością do 1 zł)
226 697
53. 4. W jaki sposób gmina wspierała szkoły i placówki we wdrożeniu nauki zdalnej?
Można zaznaczyć kilka odpowiedzi
D a. pozyskano środki ze źródeł zewnętrznych na sprzęt i oprogramowanie
b. zakupiono (ze środków własnych) sprzęt lub oprogramowanie do nauki zdalnej
0
x De zorganizowano szkolenia dla nauczycieli w zakresie korzystania z narzędzi
umożliwiających prowadzenie nauki zdalnej
0
d. finansowano szkolenia dla nauczycieli w zakresie korzystania z narzędzi
umożliwiających prowadzenie nauki zdalnej (finansowanie ze środków własnych lub
pozyskanych przez gminę specjalnie na ten cel)
0
e. sfinansowano koszt jednolitego oprogramowania do prowadzenia zajęć w szkołach i
placówkach prowadzonych przez gminę
Strona 6 z 23
x O f£.inne działania - proszę wymienić W PUNKTACH jakie:
30 sztuk routerów do internetu
O g. nie dotyczy
54. 5. Czy w gminie organizowane były zajęcia dla uczniów ze szczególnymi potrzebami w czasie
prowadzonej nauki zdalnej ?
Zaznacz tylko jedną odpowiedź
x O rak
O Ni
55. 6. Czy w szkołach i placówkach prowadzonych przez gminę były prowadzone ponadprogramowe
zajęcia dydaktyczne w czasie pandemii (ponad godziny wynikające z Ramowych Planów Nauczania)?
Zaznacz tylko jedną odpowiedź
x O Tak
O Ne
56. 7. W jaki sposób gmina nagradzała szczególne osiągnięcia uczniów (w nauce, artystyczne, sportowe)
w 2020 r. ?
Można zaznaczyć kilka odpowiedzi
x a. przyznając stypendia finansowane ze środków własnych gminy
b. fundując nagrody dla uczniów za szczególne osiągnięcia
x c. przez promocję osiągnięć uczniów w gminie
d. włodarz kierował listy gratulacyjne / drobne upominki
x e. zorganizowano wydarzenie, podczas którego wyróżniono / nagrodzono uczniów za
szczególne osiągnięcia
f. inne - proszę wymienić W PUNKTACH jakie:
O O OOOOO
g. nie dotyczy
57. 8. Jakie były średnie wyniki z egzaminu ósmoklasisty w 2020 r. w szkołach prowadzonych przez
gminę (język polski)
Strona 7 z 23
58. 9. Jakie były średnie wyniki z egzaminu ósmoklasisty w 2020 r. w szkołach prowadzonych przez
gminę (matematyka)
62,25 %
59. 10. Jakie były Średnie wyniki z egzaminu ósmoklasisty w 2020 r. w szkołach prowadzonych przez
gminę (język obcy — język zdawany przez większość uczniów w gminie)
60. 11. Jakie były średnie wyniki z egzaminu maturalnego w 2020 r. w szkołach prowadzonych przez
gminę (język polski) * [jeżeli dotyczy]
61. 12. Jakie były średnie wyniki z egzaminu maturalnego w 2020 r. w szkołach prowadzonych przez
gminę (matematyka) * [jeżeli dotyczy]
62. 13. Jakie były średnie wyniki z egzaminu maturalnego w 2020 r. w szkołach prowadzonych przez
gminę (język obcy — język zdawany przez największą liczbę uczniów w gminie) * [jeżeli dotyczy]
63. 14. Proszę opisać jedno szczególne działanie podjęte przez gminę, poza finansowanymi z budżetu
państwa, na rzecz wsparcia nauki zdalnej w szkołach (zarówno na rzecz uczniów jak i nauczycieli) w 2020
r.
Prosimy nie powtarzać działań wskazanych w
1.Gminna witryna do nauki on-line - została udostępniona własna platforma wspomagająca zdalne
prowadzenie lekcji. Do końca kwietnia na gminnej platformie edukacji on-line nauczyciele
wszystkich szkół udostępnili łącznie ok 170 nagrań z wirtualnymi lekcjami.
Nagrania trwają maksymalnie 15 minut. Można je pobierać i przeglądać w dowolnym momencie na
kanale VouTube i na stronie urzędu gminy. Lekcje można obejrzeć w dowolnym czasie i na
dowolnym urządzeniu — na komputerze lub na smartfonie. Po zapoznaniu się z nagranym
materiałem w razie jakichkolwiek wątpliwości uczeń mógł sięzwrócić się z zapytaniem do swojego
Strona 8 z 23
nauczyciela na przykład przez e-dziennik lub inne komunikatory. Zaplanowano również zdalne
lekcje powtórzeniowe dla ósmoklasistów i maturzystów.
Udostępniane nagrania są uzupełnieniem i wsparciem dla nauczycieli w prowadzeniu zdalnej
edukacji w formach ustalonych w poszczególnych szkołach w ramach realizacji podstawy
programowej.
Gminne przedszkola również udostępniają materiały dla swoich podopiecznych. Są to m.in.
instrukcje zajęć edukacyjnych do przeprowadzenia w domu, czytanie bajek, instrukcje zajęć
ruchowych, atrakcje multimedialne.
2. Konkursy internetowe z nagrodami dla dzieci i młodzieży, by umilić im czas
społecznej „kwarantanny”. W konkursie dla uczniów pt. "10 dni - 10 kreatywnych zadań - podejmij
wyzwanie", zgłosiło się wielu uczestników, a do końca wytrwało 57 osób! W innym konkursie
plastycznym „W oczekiwaniu na wiosnę” — udział wzięło 32 uczniów. Licealiści mogli zmierzyć się w
konkursie na najlepszy krótki film.
3. Współpraca z Państwowym Instytutem Badawczym NASK w ramach programu PROJEKT ESA
(Edukacyjna Sieć Antysmogowa) - projekt prowadzony jest w 3 gminnych szkołach.
Zwiększa świadomość uczniów, ich rodziców, jak również nauczycieli w zakresie szerokorozumianej
ekologii, szczególnie jakości powietrza poprzez działania edukacyjno-informacyjne. Program
wykorzystuje nowe technologie w tym platforma e-learningowa z e-lekcjami i kursami.
Chcesz zostać Liderem Dobrych Praktyk w zakresie edukacji? Sprawdź się!
64. 15. Pytanie LIDERSKIE - pytanie nieobowiązkowe. Proszę opisać jedną najciekawszą innowację lub
eksperyment edukacyjny realizowany w szkołach i/lub placówkach prowadzonych przez gminę w roku
szkolnym 2019/2020 r., który przyczynił się do podniesienia efektów kształcenia. Proszę opisać rolę
gminy w opracowaniu i/lub wdrożeniu tego działania. (Jeśli eksperyment/przedsięwzięcie został
przerwany przez pandemię, a jego realizacja rozpoczęła się w roku szkolnym 2019/2020 to także proszę
go opisać) (liczba znaków maksymalnie do 2 tys.)
Projekt „Matematyka — wstęp do kariery wynalazcy” W październiku 2019 roku zakończył
się projekt „ Matematyka-wstęp do kariery wynalazcy” dla uczniów klas czwartych i ich
nauczycieli. Program realizowany w klasach 4d Szkoły Podstawowej im. Marii Dąbrowskiej
w Komorowie, 4e Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Nowej Wsi oraz 4e Szkoły
Podstawowej im. Jana Pawła II w Michałowicach. Projekt przeprowadzony był we
współpracy pomiędzy Gminą Michałowice i Politechniką Warszawską - Wydziałem
Matematyki i Nauk Informatycznych. Polegał na pracy z wykorzystaniem innowacyjnej
platformy wspomagającej rozwiązywanie zadań matematycznych w systemie, który
za pomocą sztucznej inteligencji kontrolował na bieżąco postęp ucznia oraz kierował
dalszą jego nauką. Projekt miał na celu zwiększenie kompetencji matematycznych i ICT
oraz zachęcić uczniów do nauki matematyki poprzez rozwiązywanie zadań.
OBSZAR: ZDROWIE I OPIEKA
65. 1. Proszę wskazać programy, które gmina dofinansowała/organizowała w zakresie polityki
prozdrowotnej w 2020 r.:
BRAK
Zaznacz kilka odpowiedzi
D a. Ochrona zdrowia psychicznego dorosłych
Strona 9 z 23
b. Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży
c. Bezpłatne badania mające na celu diagnozowanie chorób nowotworowych
d. Profilaktyka chorób cywilizacyjnych (zawały, udary, otyłość, depresja)
e. Organizacja i finansowanie testów w kierunku zakażenia COVID-19 dla pracowników
podmiotów prowadzonych przez gminę (np. GOPR, MOPS, DPS)
f. Organizacja lub finansowanie punktów drive-through (lub punktów mobilnych)
testowania w kierunku zakażenia COVID-19 dla mieszkańców gminy
g. inne - proszę wymienić W PUNKTACH jakie:
O O O OQOGCGO
h. Nie dotyczy
66. 2. W jaki sposób gmina wspierała lokalny DPS (lub inny ośrodek opieki, w którym przebywają
mieszkańcy gminy) w związku z trudną sytuacją spowodowaną pandemią COVID-19 w 2020 r.?
BRAK
Można zaznaczyć kilka odpowiedzi
O a. Dodatkowe środki finansowe na potrzeby DPS
b. Organizacja wolontariatu na rzecz DPS
c. Oddelegowanie pracowników urzędu lub jednostek pomocniczych gminy do pracy w DPS
d. Pozyskiwanie pracowników z innych miejscowości (oferując wynagrodzenie znacznie
powyżej średniego wynagrodzenia dla osób na podobnych stanowiskach)
e. Organizacja testów dla pracowników i podopiecznych w kierunku zakażenia wirusem
SARS-CoV-2 (np. organizacja poboru wymazów na terenie DPS)
f. Finansowanie testów dla pracowników i podopiecznych DPS w kierunku zakażenia
wirusem SARS-CoV-2
g. Inne - proszę wymienić W PUNKTACH jakie:
h. Na terenie gminy ani w jednostkach pobliskich nie funkcjonuje DPS ani inny
ośrodek opieki
O O O O OCG
67.3. Proszę podać udział procentowy dzieci w wieku 0-3 lat, objętych opieką żłobkową w
placówkach finansowanych przez gminę w 2020 r., w stosunku do liczby zgłoszeń.
Prosimy podać liczbę bez znaku procenta (%). Miejsce dziesiętne należy oddzielić kropką
68. 4. Czy spełnienie obowiązku szczepień było traktowane jako kryterium pierwszeństwa w zakresie
przyjmowania dzieci do żłobków lub przedszkoli prowadzonych przez gminę? *
Strona 10 z 23
Zaznacz tylko jedną odpowiedź
x O ra
O NE
69. 5. Jaka była planowana liczba mieszkańców do objęcia wsparciem w zakresie ochrony zdrowia i
profilaktyki, na które gmina w 2020 r. przeznaczyła środki finansowe?
Proszę podać łączną liczbę mieszkańców, którzy według dokumentów programowych mieli być objęci
wszystkimi programami wsparcia finansowanymi przez gminę w 2020 r.
Realizowano program profilaktyki przeciwdziałania narkomanii i program nie precyzował
liczby osób
70. 6. Jaką liczbę mieszkańców objęto programami w zakresie ochrony zdrowia i profilaktyki, na które
gmina w 2020 r. przeznaczyła środki finansowe?
Wsparciem w zakresie działań ochrony zdrowia i profilaktyki objęto:
Działaniami profilaktyczno-edukacyjnymi : 1024 uczniów, 79 rodziców, 45 pedagogów, 50
wolontariuszy oraz 103 dzieci z rodzin korzystających ze wsparcia GOPS
Poradnictwem specjalistycznymi i konsultacjami — 70 osób
Zajęciami terapeutycznymi (zakup usług zdrowotnych) : 12 mieszkańców gminy
Wypoczynkiem letnim z programem profilaktycznym: 83 osoby
Łącznie: 1 436 osób.
Proszę podać łączną liczbę mieszkańców, którzy zostali objęci wszystkimi programami wsparcia
finansowanymi przez gminę w 2020 r.
Dopłaty do śmieci 1079
Program wsparcia w celu przyłączenia do kanalizacji i wody 4 osoby
Programy profilaktyczne 1436
Ogólnopolska karta seniora 51 osób
Program posiłek w domu i szkole 118
Razem 2688
71. 7. Jaką kwotę z budżetu gminy przeznaczono na wsparcie placówek medycznych w związku z walką z
COVID-19 (z wyjątkiem placówek prowadzonych przez gminę) (np. środki ochrony, dezynfekujące, testy
na obecność koronawirusa itp.)
7 942,79
Strona 11 z 23
72. 8. Jakie zmiany w funkcjonowaniu przestrzeni publicznej gmina wprowadziła w związku z
zapobieganiem zakażeniom COVID-19 (inne niż wymagane regulacjami na poziomie krajowym), jeśli z
uwagi na jaj wielkość było to możliwe
Pytania lub odpowiedzi w kafeteriach oznaczone ** kierowane są przede wszystkim do miast. Jeśli
jednak dane pytanie lub odpowiedź dotyczy Państwa gminy, zachęcamy do udzielenia odpowiedzi.
Można zaznaczyć kilka odpowiedzi
O
0 000 0
0
a. Zmiana organizacji transportu publicznego (np. Wyznaczenie miejsc, które nie powinny
być zajmowane przez pasażerów - zanim wprowadzone zostały obostrzenia na poziomie
krajowym, tj. przed [25.03.2020])**
b. Automatyzacja sygnalizacji świetlnej na przejściach dla pieszych (w czasie gdy nie
obowiązywały obostrzenia w tym zakresie wprowadzone na poziomie krajowym)**
c. Tymczasowe lub stałe poszerzenie chodników kosztem zwężenia jezdni/zmniejszenia
liczby miejsc parkingowych**
d. Wyznaczenie tymczasowych lub stałych pasów/dróg rowerowych na jezdni/miejscach
parkingowych**
e. Zakaz/ograniczenie ruchu pojazdów silnikowych na fragmentach dróg, w celu
zwiększenia dostępnej przestrzeni dla pieszych/rowerzystów i tym samym - dystansu
społecznego**
f. Opracowanie specjalnych oznaczeń i informacji, umieszczanych w przestrzeni
publicznej (np. naklejek "Proszę tutaj nie siadać," linii wyznaczających dystans społeczny,
plakatów informacyjnych opracowanych przez gminę itp.)**
g. Nie dotyczy
73. 9. Jakie działania w zakresie opieki nad mieszkańcami gmina podejmowała w związku z
występowaniem COVID-19?
Można zaznaczyć kilka odpowiedzi
O OOO OO0C0QO
a. Organizacja pomocy seniorom - np. zaangażowanie wolontariuszy
b. Dostarczanie posiłków rodzinom będącym pod opieką GOPS / MOPS / MOPR
c. Zakup maseczek i innych środków ochrony dla potrzebujących mieszkańców
d. Telefon zaufania (albo inna forma pomocy) rodzinom dotkniętym problemem
przemocy domowej
e. Mobilne punkty opieki medycznej
f. Wsparcie osób przebywających w kwarantannie (np. dostarczanie jedzenia, leków)
g. Zorganizowanie izolatoriów dla osób pozostających w kwarantannie (działania podjęte z
własnej inicjatywy, a nie w wyniku zarządzenia administracji centralnej)
h. Inne - proszę wymienić W PUNKTACH jakie:
Porady psychologiczne
Strona 12 z 23
O Żadne z powyższych
0 Inne:
1. Aby ułatwić pracę zdalną mieszkańcom miejscowości o słabym zasięgu
Internetu (Granica, Komorów wieś, Pęcice Małe) gmina podpisała (z
wykorzystaniem rozwiązań, o których mowa w ustawie z dnia 16 kwietnia
2020 r. o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z
rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2) umowę na tymczasową
instalację masztu antenowego zapewniającą zasięg telefonii komórkowej
technologii 3G i 4G (900 i 1200 MHz)
2. Gmina współorganizowała świąteczne śniadanie wielkanocne dla osób
potrzebujących. We współpracy z Kołami Gospodyń Wiejskich: Kołem Kobiet
Kreatywnych w Suchego Lasu, Pęciczankami, Kołem "Hej Dziewczyny" z
Pęcic oraz Graniczankami i Gospochami z Nowej Wsi oraz „Dziewczynami z
Komorowa”. 3. Przeprowadzanie akcji informacyjnych - Akcja „Seniorze dbaj
o siebie i pozwól sobie pomóc” — akcja informacyjna, zwiększająca
świadomość społeczną dotyczącą ochrony zdrowia i życia seniorów. Gmina
rozesłała sms-y do seniorów i wywiesiła plakaty informacyjne w celu
prewencji zachorowań wśród tej grupy wiekowej, 4. Informacje on-line dla
najmłodszych Wójt gminy Michałowice w ramach projektu odpowiadała na
pytania dzieci na temat koronawirusa. Film został wyemitowany na jednym
z lokalnych portali. 5. Wdrożyła regularną dezynfekcję miejsc publicznych
(przystanków, ławek, paczkomatów, wejść do sklepów, poczty itp.).
74. 10. Czy i w jaki sposób gmina współpracowała z placówkami medycznymi lub Sanepidem w zakresie
walki z pandemią COVID-19 (z wyjątkiem działań wynikających z prowadzenia placówek medycznych)? *
(liczba znaków maksymalnie do 2 tys.)
1. Wymiana informacji z Sanepidem — listy osób objętych izolacją i kwarantanną, dla których
świadczono pomoc w dobie pandemii.
2. Gmina zaopatrzyła służby takie jak policja i straż pożarna z OSP w kombinezony
ochrony osobistej, gogle, maseczki, rękawiczki i płyny do dezynfekcji (do rąk oraz
powierzchni).
3. Gmina przekazała darowizny w postaci środków ochrony osobistej oraz środki
dezynfekcyjne do 3 przychodni świadczących usługi z zakresu ochrony zdrowia
mieszkańcom naszej gminy, do szpitali w Pruszkowie oraz do Nocnej Pomocy
Lekarskiej (pogotowie). Przekazany asortyment został zakupiony ze środków urzędu
gminy, lecz nie tylko. Część środków dezynfekcyjnych przekazał radny (p. Maciej
Polarczyk). Ogromną ofiarnością wykazała się firma Wadim Plast z Reguł, która w
swoim zakładzie uruchomiła produkcję przyłbic ochronnych wg własnego projektu oraz
we współpracy z lekarzami praktykami. Przyłbice wyprodukowane przez Wadim Plast
trafiły do polskich szpitali jako dar i wkład firmy w walkę z epidemią koronawirusa. W
tym, część produkcji, trafiła do pruszkowskich szpitali.
Strona 13 z 23
Chcesz zostać Liderem Dobrych Praktyk w zakresie zdrowia? Sprawdź się!
75. 11. Pytanie LIDERSKIE - pytanie nieobowiązkowe. Proszę wskazać jedno konkretne działanie
w obszarze zdrowia i opieki podejmowane przez gminę na rzecz społeczności lokalnej związane z
przeciwdziałaniem rozprzestrzeniania się epidemii COVID-19 lub zwalczaniem jej skutków.
(liczba znaków maksymalnie do 2 tys.)
Wsparcie na rzecz seniorów obejmujące poniższe działania:
1. Podejmowany był stały kontakt ze środowiskami senioralnymi i jednostkami
pomocniczymi w celu identyfikacji seniorów potrzebujących pomocy GOPS.
2. Monitoring telefoniczny sytuacji osób starszych i z niepełnosprawnościami - 59 osób
wolontariat, posiłki wraz z dowozem, zakupy - 34 osoby)
3. Gmina współorganizowała świąteczne śniadanie wielkanocne dla osób potrzebujących.
przede wszystkim starszych. We współpracy z Kołami Gospodyń Wiejskich: Kołem Kobiet
Kreatywnych w Suchego Lasu, Pęciczankami, Kołem "Hej Dziewczyny" z Pęcic oraz
Graniczankami i Gospochami z Nowej Wsi oraz „Dziewczynami z Komorowa” podzieliliśmy
się świątecznym śniadaniem z tymi mieszkańcami naszej gminy, którzy takiej pomocy
potrzebują. Do akcji włączyło się wielu mieszkańców gminy — także organizacji
pozarządowych i instytucji takich jak Dzienny Dom Seniora. W sumie przygotowano
bardzo dużo paczek (złożone ze świątecznych posiłków i produktów żywnościowych),
które później otrzymały osoby potrzebujące. Paczki rozwozili pracownicy GOPS, Pani Wójt
oraz Pan Wiceprzewodniczący Rady Gminy — Maciej Polarczyk.
4, Akcja „Seniorze dbaj o siebie i pozwól sobie pomóc” — akcja informacyjna, zwiększająca
świadomość społeczną dotyczącą ochrony zdrowia i życia seniorów. Gmina rozesłała sms-y
do seniorów i wywiesiła plakaty informacyjne w celu prewencji zachorowań wśród tej
grupy wiekowej. Kampania informacyjna skierowana do mieszkańców mających kontakt z
seniorami. Zawierała wskazówki jak opiekować się seniorem w bezpieczny sposób.
Zwiększała też poziom wrażliwości na problemy osób starszych w trakcie trwania
pandemii. W ramach kampanii wyprodukowano m.in. animację informacyjną
rozpowszechnioną w Internecie.
5. Zapewniono stały kontakt telefoniczny z osobami starszymi. Osoby te otrzymały
wsparcie w razie, gdy potrzebowały pomocy z zewnątrz.
OBSZAR: CYFRYZACJA
76. 1. Czy gmina w 2020 r. korzystała z systemu informacji przestrzennej (SIP)? (własnego lub innej JST)
Zaznacz tylko jedną odpowiedź
O TAK
O Nie
77. 2. Czy w 2020 r. w gminie funkcjonował system inteligentnego oświetlenia ulic?
Zaznacz tylko jedną odpowiedź
O TAK
O NIE
Strona 14 z 23
78. 3. Które działania z zakresu rozwoju kompetencji cyfrowych mieszkańców gmina realizowała w 2020
r.?
Można zaznaczyć kilka odpowiedzi
a. szkolenia rozwijające kompetencje cyfrowe wśród seniorów
b. szkolenia dla młodzieży szkolnej w zakresie cyberbezpieczeństwa, korzystania z sieci i
e-usług
c. edukacja w zakresie uzależnień cyfrowych
00 OG
d. Inne - proszę wymienić W PUNKTACH jakie:
warsztaty w zakresie cyberbezpieczeństwa w ramach szkolnego programu edukacyjnego
OD enie dotyczy
79.4. Ile osób skorzystało z działań w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych mieszkańców
realizowanych przez gminę w 2020 r.?
300
80. 5. Które kategorie zbiorów danych są udostępnianych online - bez konieczności składania wniosku o
dostęp do informacji publicznej?
Pytania lub odpowiedzi w kafeteriach oznaczone ** kierowane są przede wszystkim do miast. Jeśli
jednak dane pytanie lub odpowiedź dotyczy Państwa gminy, zachęcamy do udzielenia odpowiedzi.
Można zaznaczyć kilka odpowiedzi
a. Plany zagospodarowania przestrzennego
b. Mapy komunikacji publicznej**
c. Informacje o stanie zanieczyszczenia powietrza
d. Ewidencje dróg publicznych, obiektów mostowych
e. Wykazy przedsiębiorstw świadczących usługi w zakresie odbioru odpadów, ścieków etc
f. Wykaz szkół i placówek opiekuńczych prowadzonych na terenie gminy
g. Rejestr wniosków / inwestycji realizowanych z budżetu obywatelskiego / funduszy
sołeckich
h. Rejestr inwestycji prowadzonych przez gminę
i. Inne - proszę wymienić W PUNKTACH jakie:
Rejestr umów, zleceń i zamówień
0 OO OGOOOGO
j. Żadne z powyższych
81. 6. Które z powyższych zbiorów danych są udostępniane w formacie umożliwiającym pracę na
danych? (np. pliki edytowalne)
Strona 15 z 23
Pytania lub odpowiedzi w kafeteriach oznaczone ** kierowane są przede wszystkim do miast. Jeśli
jednak dane pytanie lub odpowiedź dotyczy Państwa gminy, zachęcamy do udzielenia odpowiedzi.
Można zaznaczyć kilka odpowiedzi
a. Plany zagospodarowania przestrzennego (są obowiązkowe)
b. Mapy komunikacyjne**
c. Informacje o stanie zanieczyszczenia powietrza
d. Ewidencje dróg publicznych, obiektów mostowych
e. Wykazy przedsiębiorstw świadczących usługi w zakresie odbioru odpadów, ścieków etc
f. Wykaz szkół i placówek opiekuńczych prowadzonych na terenie gminy
g. Rejestr wniosków / inwestycji realizowanych z budżetu obywatelskiego/funduszy
sołeckich
h. Rejestr inwestycji prowadzonych przez gminę
i. Inne - proszę wymienić W PUNKTACH jakie:
Rejestr umów, zleceń i zamówień
O OO OOQGOOGOGO
j. Żadne z powyższych
82. 7. Czy gmina posiada certyfikat IS037120 (Zrównoważony rozwój społeczny. Wskaźniki usług
miejskich i jakości życia)?
proszę zaznaczyć wszystkie odpowiedzi odpowiadające sytuacji w gminie
Można zaznaczyć kilka odpowiedzi
a. TAK - na poziomie Platynowym
b. TAK - na poziomie Złotym
c. TAK - na poziomie Srebrnym
d. TAK - na poziomie Brązowym
e. TAK - na poziomie Aspirującym
f. TAK - jest w trakcie procesu certyfikacji (lub ubiega się o nadanie certyfikatu na wyższym
poziomie)
g. NIE
0 OOO0OOGO
Strona 16 z 23
83.8. Proszę opisać jedno najistotniejsze działanie podjęte przez gminę w celu zwiększenia poziomu
cyfryzacji usług publicznych (w tym obsługi mieszkańców) wprowadzone w 2020 r.
Sputnik - system informatyczny do wdrożenia:
1. Elektronicznego Biura Obsługi Interesanta umożliwiającego złożenie niżej wymienionych
formularzy (informacje o lasach, gruntach, deklaracje podatkowe, nadanie nr porzadkowego, wpis
do rejestru wyborców; udostępnienie informacji publicznej; meldunki itp
2. eKonsultacji społecznych i Budżetu Obywatelskiego
3. Aplikacji Mobilnej zawierającej informacje promocyjne, system powiadomień mieszkańców,
zgłaszanie incydentów
84. 9. Proszę podać kwotę nakładów finansowych przeznaczoną na powyższe działania w 2020 r.
(dotyczy pytania 83.8.) Proszę podać kwotę w pełnych złotych (z dokładnością do 1 zł) *
13648
OBSZAR: ŚRODOWISKO
85. 1. Proszę wskazać działania prowadzone w gminie w 2020 r. w zakresie gospodarki odpadami:
Można zaznaczyć kilka odpowiedzi
a. Regularna obwoźna zbiórka odpadów wielkogabarytowych
b. Dofinansowanie zakupu pojemników na zbiórkę odpadów dla właścicieli nieruchomości
c. Regularna zbiórka elektrośmieci od gospodarstw domowych
d. Ulga za posiadanie kompostownika przydomowego - proszę podać w jakiej wysokości:
10 %, z 33 zł, czyli 3,30
e. Udostępnienie odrębnych pojemników na odpady PET
f. Udostępnienie odrębnych pojemników na odpady odbierane od osób znajdujących się w
kwarantannie w związku z pandemią COVID-19
0 00 OGOO
g. żadne z powyższych
86. 2. a. Proszę wskazać stawkę za odbiór odpadów na koniec 2019 r.
Miejsce dziesiętne należy oddzielić kropką. *
33 zł od osoby za odpady posegregowane 66 zł w przypadku niesegregowania
Strona 17 z 23
87. 2. b. Proszę wskazać stawkę za odbiór odpadów na koniec 2020 r.
Miejsce dziesiętne należy oddzielić kropką. *
33
88. 2. c. Czy sposób naliczania opłat za odbiór odpadów w 2020 r. uległ zmianie w stosunku do 2019 r.?
Zaznacz tylko jedną odpowiedź
O Tak
x O Nie
89. 2.d. ** Jeśliw pytaniu 2c odpowiedziano "TAK" „proszę wskazać miesięczny koszt odbioru odpadów
na koniec 2019r. od gospodarstwa domowego lub 4- osobowej rodziny zamieszkującej mieszkanie o
powierzchni 60 m2 zużywającej średnio 2.5 m3 na osobę.
(Przykładowo, jeśli stawka odbioru śmieci w gminie liczona była na 1 osobę, stawkę należy pomnożyć
przez 4; jeśli podstawą naliczania odbioru odpadów było zużycie 1m3 wody, stawkę należy pomnożyć
przez liczbę osób (4) oraz średnie zużycie wody na osobę (2,5) (4 osoby * 2,5m3 wody * stawka za 1m3),
etc.)
Pytania lub odpowiedzi w kafeteriach oznaczone ** kierowane są przede wszystkim do miast. Jeśli
jednak dane pytanie lub odpowiedź dotyczy Państwa gminy, zachęcamy do udzielenia odpowiedzi.
90. 2. e. **Jeśli w pytaniu 2c odpowiedziano "TAK", proszę wskazać miesięczny koszt odbioru odpadów
na koniec 2020r. od gospodarstwa domowego lub 4- osobowej rodziny zamieszkującej mieszkanie o
powierzchni 60 m2 zużywającej średnio 2.5 m3 na osobę.
(Przykładowo, jeśli stawka odbioru śmieci w gminie liczona była na 1 osobę, stawkę należy pomnożyć
przez 4; jeśli podstawą naliczania odbioru odpadów było zużycie 1m3 wody, stawkę należy pomnożyć
przez liczbę osób (4) oraz średnie zużycie wody na osobę (2,5) (4 osoby * 2,5m3 wody * stawka za 1m3),
etc.)
Pytania lub odpowiedzi w kafeteriach oznaczone ** kierowane są przede wszystkim do miast. Jeśli
jednak dane pytanie lub odpowiedź dotyczy Państwa gminy, zachęcamy do udzielenia odpowiedzi.
Strona 18 z 23
91.3. Czy system odbioru odpadów w gminie się bilansuje?
Zaznacz tylko jedną odpowiedź
D Tak
x O Nie
92. 4. Jak często prowadzony jest odbiór frakcji zmieszanej odpadów komunalnych z domów
jednorodzinnych?
Zaznacz tylko jedną odpowiedź
a. Częściej niż raz w tygodniu
b. Raz w tygodniu
c. Raz na dwa tygodnie
0O00O
d. Rzadziej niż raz na dwa tygodnie
93.5. Proszę podać procentowy udział masy wytworzonych odpadów komunalnych frakcji zmieszanej
w ogólnej masie odpadów komunalnych w gminie w 2019 r.
Prosimy podać liczbę bez znaku procenta (%). Miejsce dziesiętne należy oddzielić kropką.
94.6. Proszę podać procentowy udział masy wytworzonych odpadów komunalnych frakcji zmieszanej
w ogólnej masie odpadów komunalnych w gminie w 2020 r.
Prosimy podać liczbę bez znaku procenta (%). Miejsce dziesiętne należy oddzielić kropką.
95. 7. Które działania w zakresie ochrony środowiska i polityki klimatycznej realizowane były w gminie
w 2020 r.?
Można zaznaczyć kilka odpowiedzi
O a Wdrożono politykę eliminowania jednorazowych produktów plastikowych w placówkach
prowadzonych przez gminę
Strona 19 z 23
b. Opracowano i dostarczono mieszkańcom gminy materiały edukacyjne/informacyjne w
zakresie poprawnej segregacji odpadów
c. Opracowano lub wdrożono miejski plan adaptacji do zmian klimatu**
d. Zwiększono poziom retencji (przez działania takie, jak: budowa zbiorników
retencyjnych, ogrodów deszczowych, itp.)
e. Zwiększono udział powierzchni biologicznie czynnych (np. zielone dachy, ścieżki w
parkach wykonane z materiałów przepuszczalnych, zielone torowiska, itd.)**
f. Zabezpieczono infrastrukturę gminną przed skutkami ekstremalnych zjawisk pogodowych
g. Zbierano folię rolniczą
000 O 00 0
h. Inne - proszę wymienić W PUNKTACH jakie: 1. 1. Przystąpiono do opracowywania
Strategii Elektromobilności dla Gminy 2. Rozpoczęto aktualizację Planu Gospodarki
Niskoemisyjnej
0
i. Żadne z powyższych
96. 8. Które z poniższych inicjatyw mających na celu podniesienie jakości powietrza gmina zastosowała
w 2020 r.
Można zaznaczyć kilka odpowiedzi
a. Podjęto inwentaryzację pieców węglowych
b. Zakończono inwentaryzację pieców węglowych
c. Dofinansowano wymianę pieców węglowych na bardziej ekologiczne źródła
ogrzewania (np. gaz, fotowoltaika, pompy ciepła, itd.)
d. Dofinansowano termomodernizację budynków mieszkalnych
e. Inwestowano w stacje pomiaru jakości powietrza
f. Wprowadzono system informacji o jakości powietrza w gminie (np. aplikacja, często
aktualizowana informacja na stronie gminy etc)
g. Kontrolowano paleniska (np. przez Straż Miejską).
h. Wspierano doradztwem mieszkańców w pozyskiwaniu środków dystrybuowanych
z poziomu krajowego
i. Zatrudniono doradcę energetycznego
OO GO OGCO OCQ
j. Żadne z powyższych
97. 9. Które z rozwiązań w zakresie elektromobilności** funkcjonowały w gminie w 2020 r.:
Pytania lub odpowiedzi w kafeteriach oznaczone ** kierowane są przede wszystkim do miast. Jeśli
jednak dane pytanie lub odpowiedź dotyczy Państwa gminy, zachęcamy do udzielenia odpowiedzi.
Można zaznaczyć kilka odpowiedzi
D a. inwestycje w niskoemisyjne środki komunikacji miejskiej (LNG, hybrydowe, elektryczne)
Strona 20 z 23
x O b. Inwestycje w zwiększenie liczby punktów ładowania pojazdów elektrycznych
O «c żadnez powyższych
98. 10. W jaki sposób gmina monitoruje efektywność działań na rzecz ochrony środowiska lub
przeciwdziałania skutkom zmian klimatycznych? Proszę w punktach opisać działania podejmowane z
inicjatywy gminy (nie więcej niż 5) i ich skuteczność. (liczba znaków maksymalnie do. 2 tys.)
1. Monitoring 11 czujników monitorujących, w tym w 3 gminnych szkołach, jakość powietrza.
2. W5Sobiektach oświaty (także 2 przedszkolach) zainstalowano monitory informujące o
jakości powietrza. W 4 miejscach rekreacji umieszczono dodatkowo tablice LED. Została
uruchomiona aplikacja Syngeos — obrazująca jakość powietrza z wszystkich miejsc. Czujniki
mają za zadanie mierzyć aktualny poziom zapylenia pyłami PM2.5 i PM10. Zakupione
czujniki jakości powietrza, które mierzą poziom jego zanieczyszczenia, a także aplikacje i
monitory LED go prezentujące, nie tylko generują łatwo dostępną i czytelną informację dla
mieszkańców o stanie powietrza w pobliżu domu, pracy czy szkoły i możliwości
podejmowania np. aktywności sportowych, ale są także źródłem zidentyfikowania
najważniejszych jego przyczyn
3. Ponadto zakupiony został analizator spalin AUTO 4-1 MID służący do kontroli emisji spalin
pojazdów zasilanych m.in. benzyną oraz dymomierz DS2 do kontroli emisji spalin w
pojazdach z silnikiem Diesla. Zostały one przekazane policji.
4. Dron z czujnikami jakości powietrza - użytkowanie specjalistycznego drona z czujnikiem
pomiaru pyłów pozwala wykrywać źródła szkodliwych zanieczyszczeń pochodzących z
domowych palenisk i monitorować poziom niskiej emisji.
5. Zakupione dron oraz analizator spalin i dymomierz pomagają podczas kontroli w podjęciu
odpowiednich działań w momencie przekroczenia norm zanieczyszczeń.
6. Zakup 74 profesjonalnych oczyszczaczy powietrza, które codziennie poprawiają jakość
powietrza w przedszkolnych salach 5 placówek publicznych oraz 15 prywatnych.
Wyposażone są one w Filtry HEPA i węgla aktywowanego, które skuteczne filtrują
powietrze z pyłów zawieszonych PM2,5 i PM10 (powodujących smog), a także m.in. kurzu,
pyłków i innych alergenów, wirusów, bakterii. Posiadają atest. Oczyszczacze te nie tylko
oczyszczają powietrze, ale także monitorują jego jakość( częstotliwość wymiany filtrów).
Chcesz zostać Liderem Dobrych Praktyk w zakresie środowiska? Sprawdź się!
99. 11. Pytanie Liderskie nieobowiązkowe. Jakie konkretne i kluczowe działania podjęła gmina w 2020 r.
w zakresie ochrony środowiska ( poprawa jakości powietrza, skuteczna gospodarka odpadami, retencja
itp. ) ?
1.Gminny program wymiany pieców. W ramach tego programu w 2020 r. wymieniono w
gminie 50 pieców węglowych na piece gazowe. Dotacja do 7000 zł jednak nie więcej niż
100% poniesionych kosztów zakupu pieca gazowego.
2.Kontrole palenisk domowych. W 2020 r. odbyto 179 kontroli palenisk domowych. Były to
kontrole interwencyjne, planowane i dronowe.
3.Podjęto uchwałę dotyczącą programu wsparcia finansowego (dopłat do kosztów
ogrzewania) dla najbardziej potrzebujących mieszkańców gminy, którzy w związku z trwałą
zmianą systemu ogrzewania z wysokoemisyjnego (węglowego) na niskoemisyjny ponoszą
zwiększone koszty grzewcze lokalu — Lokalny Program Osłonowy.
4. Zorganizowano konkurs dla dzieci i młodzieży pt.: "Gmina bez smogu”. Uczestniczyło aż
200 uczniów, którym bliskie są problemy jakości powietrza. Zwycięska praca została
Strona 21 z 23
wykorzystana w kampanii informacyjnej poruszającej kwestie szkodliwości i walki ze
smogiems.
4. Wprowadzono program Wodołapacz - dotacja do zakupu systemu deszczowego do
zatrzymania i wykorzystania wód opadowych.
5. Wdrożenie w szkołach projektu ESA - Współpraca z Państwowym Instytutem Badawczym
NASK w ramach programu PROJEKT ESA (Edukacyjna Sieć Antysmogowa). Zwiększa
świadomość uczniów, ich rodziców, jak również nauczycieli w zakresie szerokorozumianej
ekologii, szczególnie jakości powietrza poprzez działania edukacyjno-informacyjne. Program
wykorzystuje nowe technologie w tym platforma e-learningowa z e-lekcjami i kursami.
6. Budowa tras rowerowych - - m.in liczącej 2,6 km pięknej krajobrazowo trasy wzdłuż rzeki
Raszynki.
7. Promowana była jazda niskoemisyjnymi środkami transportu - wprowadzono dopłaty do
biletów kolejki WKD, uruchomiono 5 nowych linii autobusowych;
8. Liczne nasadzenia roślin i krzewów,
9. Uruchomienie aplikacji do inwentaryzowania na mapie "kopciuchów".
10. Wprowadzone przez gminę ww. działania wywołały wzrost aktywności mieszkańców -
zachęciły ich do podejmowania i wspierania akcji na rzecz ochrony przyrody.
Proszę wskazać maksymalnie trzy działania edukacyjne, systemy zachęt (w tym finansowych), działania
organizacyjne ułatwiające mieszkańcom poprawną segregację odpadów itd. [pytanie będzie rozważane
pod warunkiem, że zwiększył się udział odpadów segregowanych w całości masy odpadów
generowanych w gminie]) (liczba znaków maksymalnie do 2tys.)
100. Skąd Państwo dowiedzieliście się o rankingu Perły Samorządu ?
Zaznacz tylko jedną odpowiedź
Reklama prasowa na łamach Dziennika Gazety Prawnej
Mailing
List wysłany do urzędu pocztą tradycyjną
0000
inne - proszę wskazać jakie:
Strona 22 z 23