SDOC0001.pdf
|
UCHWAŁA Nr 90/2018 KOLEGIUM REGIONALNEJ IZBY OBRACHUNKOWEJ w ZIELONEJ GÓRZE z dnia 23 kwietnia 2018 r.
Na podstawie art. 18 ust.l pkt 1 w zw. z art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych ( tekst jednolity Dz. U. z 2016 r., poź. 561) i art. 91 ust. 1 iust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( tekst jednolity Dz. U. z 2017 r., poz. 1875 ze zm.) po przeprowadzeniu postępowania nadzorczego w przedmiocie zgodności z prawem uchwały nr XLVI/192/2018 Rady Gminy Wymiarki z dnia 26 marca 2018 r. w sprawie niewyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2019 roku
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze orzeka nieważność badanej uchwały z powodu sprzeczności z art. 14 cyt. wyżej ustawy o samorządzie gminnym w związku z art. 2 ust. li 4 ustawy z dnia 21 lutego 2014r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014r., poz.301).
UZASADNIENIE
Rada Gminy . Wymiarki, na sesji w dniu 26 marca 2018 r. podjęła uchwałę nr XLVI/192/2018, w sprawie niewyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2019 roku, która wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze w dniu 30 marca 2018r. i została objęta postępowaniem nadzorczym na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych. |
Powyższa uchwała została podjęta na podstawie art. 18 ust.2 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym oraz na podstawie art. 2 ust.l i 4 ustawy o funduszu sołeckim. W świetle normy prawnej ujętej w art. 2 ust. 1 i4 cyt. wyżej ustawy o funduszu sołeckim rada gminy rozstrzyga o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz, podejmując uchwałę, w której wyraża zgodę albo nie wyraża zgody na wyodrębnienie funduszu. Uchwała o niewyrażeniu zgody na wyodrębnienie funduszu ma zastosowanie wyłącznie do roku budżetowego następującego po roku, w którym została podjęta.
Oceniając zgodność postanowień przedmiotowej uchwały z przepisami prawa, Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze ustaliło, co następuje:
Ustawowy skład rady określony zostaje w oparciu o normy prawne zawarte w art. 17 ustawy o samorządzie gminnym, w którym to przepisie ustawodawca określił, iż w skład rady wchodzą radni w liczbie: | |
1) piętnastu w gminach do 20 000 mieszkańców;
2) dwudziestu jeden w gminach do 50 000 mieszkańców;
3) dwudziestu trzech w gminach do 100.000 mieszkańców;
4) dwudziestu pięciu w gminach do 200 000 mieszkańców oraz po trzech na każde dalsze
rozpoczęte 100 000 mieszkańców, nie więcej jednak niż czterdziestu pięciu radnych.
Ustawowy skład Rady Gminy Wymiarki ustalony w oparciu o ww. cyt. przepis wynosi 15 radnych. W myśl art. 14 ustawy o samorządzie gminnym uchwały rady gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
unisojoy Aokzolupomsziq rjsmoyzotfe7 piezsAy (-)
*KfeMHqon ETUSZOŚ1Op EIUp po Iup Q€ SIUTUJS] M "dYTĄ STMOZIOD) M— OBSU[KOENSTULUPY npeg ogorjzpomofo4 op tunisojoy m woeayorupargod ez IBIEĄS EIUSISoIUM OMEId Kznis oziog) feuojarz m femoyunysejqQ) Kqz] fsujeuorssy wnigojoy Słemyon eN
-XMremyon fszsferuru Ifousquos m Ąef EĄSZIO 2Z19D) fzUoJsTZ M BMOĄUNYDEJĄO
KQZI Puqeuojtoy unisajoy 58emn pod szszkMOd obiolq 'Kzosz] 2luejs WA 4
"wXuMmeJd Slo0Jq0 M EUOILMEJSOZOd gXq szow sru I niozpeu nueśjo op tduśjdm tremqon eMojorupszid Aeupef PruurerN *(oostfnukzysm p 'mroszid mosoł8 ||) MOSOJS EIO$OZSĄSTM EUOONZIPO
zdaj Kurs) Kpey ifsos eu ej3fpod EUO EFEJSOZ SIN 'EUESIdpOd 9e]SOZ EUULMOd oTU EJ EJEMYON
zemoruod *egfAwod eprdkjseu* sz 'ofhuuoju ormgid 'MM Mm Kuruws) Kpey totzorupomoziq | *su0ruMeJdnoru jsof emeid Mosidszid (EzAM Hokuozoojkzid oj181M$ M NĄOI 6107 M O3oDJosfOS. nzsnpuny oruoruqdlgpoam eu KpoSz truozeińMoru olMeIds m Afemyon faMOJONUPOZIA OFUEMOJNULIOJ I ejdfpod tqejsoz sru efemqon euepeq ZI tuA) o ojrzpksozid srueMoSsOĘŚ OZ '01 EZOŁUZO "qoKupel g nypedAzid uAj M EFISOUAM D9OZSĄŻIM BFJAMZ 'nso]8 po BIS opewkzijsa Yokupel p nrosfpod Pl qokumposzid orAq Yokupei J[ jseruojeu 'qoXupei ) ołŃq wosrośfpod Pf ez zAp8 *MOSOJS IOSOZSĄŚIM fapjkmz epeqskzn oru Afemyon profoid sruemosoj8 pod otfeppod ryreruky AuUrWS Epeg '"[ozXM 449 olsarqjez WA) M EMeId Ksidozid sotfnzermoqo EzsnIeu efeMYON "MM 9ZI99) fouojerz m PmoyunYoeIqQ Kqz] fEujeuordog umI8ojoy s7u990 AJ '"nso]8 po 81S OpeWkZIsM UoKUpEI p ZElO UDKUpEL | MTDoZId qToXupeli OfeMOSOĘS AFEMUON uletośfpod ez 'qokupei CJ Fferzpn ORŚTZM NIUEMOSOJŚ /J * 46100 M o8atyoajos nzsnpun( otuauqŹApoAM bu (PoSZ DIUSZDJAM 21U * 21MDAdS M © :Kfemqpon srosfpod *ruAuur Kzpónu *31S OfZEJeUZ peiqo nyptziod "gokupel 6] OJ5IZM JEIZpn 1fsos M 18107 EIIGIMY 6 trup Z Birenukjj Kururg Kpey feotzorupomsziq [077 1140'D4 -Dd tusid I 1807 toleWu 97 trup Z SIOCIATX JU Isos nłogojord z eyrUAM YET
|
U464_2020.pdf
|
1 Uchwała Nr 464/2020 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze z dnia 16 września 2020 roku w sprawie wydania opinii o informacji o przebiegu wykonania budżetu Gminy Brzeźnica za pierwsze półrocze 2020 roku Na podstawie art. 13 pkt 4 i art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 2137) w związku z art. 266 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.),Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze w osobach: 1. Adriana Kamedulska - przewodnicząca 2. Grażyna Radomska - członek 3. Iwona Popiel - członek opiniuje pozytywnie z uwagą przedłożoną przez Wójta Gminy Brzeźnica informację o przebiegu wykonania budżetu Gminy Brzeźnica za pierwsze półrocze 2020 roku. Uzasadnienie Wykonując dyspozycję art. 266 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Wójt Gminy Brzeźnica przedstawił Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Zielonej Górze w dniu 26 sierpnia 2020 r. informację o przebiegu wykonania budżetu Gminy za pierwsze półrocze 2019 roku. Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze zbadał przedmiotową informację pod względem formalno-prawnym. Wydając opinię w oparciu o dane i objaśnienia zawarte w informacji oraz dane zawarte w sprawozdaniach budżetowych, przedkładanych przez Gminę, Skład Orzekający stwierdził, co następuje: informacja o przebiegu wykonania budżetu Gminy Brzeźnica za pierwsze półrocze 2020 roku przedłożona została w terminie, informacja jest zgodna z podjętymi uchwałami Rady Gminy i zarządzeniami Wójta Gminy oraz sprawozdaniami budżetowymi, w wyniku analizy porównawczej wykonania wydatków z planem wynikającym z uchwał Rady Gminy i zarządzeń Wójta Gminy nie stwierdzono przekroczeń planowanych wydatków, nie stwierdzono również wydatków niezgodnych z planem wydatków, Gmina nie posiada zobowiązań wymagalnych. Wykonanie budżetu Gminy Brzeźnica za pierwsze półrocze 2020 roku przedstawia poniższe zestawienie: Symbole Wyszczególnienie Plan po zmianach Wykonanie % wykonania 1 2 3 4 5 1 Dochody ogółem, w tym: 20 038 169,76 10 280 973,24 51,3% 1.1. dochody bieżące 19 694 092,76 10 221 683,23 51,9% 1.2. dochody majątkowe 344 077,00 59 290,01 17,2% 1.2.a w tym: ze sprzedaży majątku 150 000,00 42 290,01 28,2% 1.3. dochody z tytułu środków unijnych i zagranicznych, w tym: 292 927,66 44 993,66 15,4% a finansowanie programów i projektów ze środków unijnych 292 927,66 44 993,66 15,4% Elektronicznie podpisany przez: Adriana Kamedulska dnia 16 wrześ nia 2020 r. 2 b współfinansowanie programów i projektów ze środków unijnych 0,00 0,00 2 Wydatki ogółem, w tym: 20 601 362,35 9 289 379,50 45,1% 2.1. Wydatki bieżące, w tym: 20 034 385,35 9 289 379,50 46,4% 2.1.1 wydatki na wynagrodzenia i składki od nich naliczane 8 635 870,12 3 885 635,79 45,0% 2.2 dotacje na zadania bieżące 246 416,59 148 416,59 60,2% 2.3. wydatki na obsługę długu j.s.t. 15 000,00 3 504,51 23,4% 2.4. wypłaty z tytułu gwarancji i poręczeń udzielonych przez j.s.t. 0,00 0,00 2.5. wydatki majątkowe, w tym: 566 977,00 0,00 0,0% a wydatki inwestycje i zakupy inwestycyjne 566 977,00 0,00 0,0% b zakup i objęcie akcji i udziałów oraz wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego 0,00 0,00 2.6. wydatki na programy z udziałem środków unijnych i zagranicznych, w tym: 449 199,25 90 904,25 20,2% a.1 finansowanie programów i projektów ze środków unijnych 332 172,04 84 238,04 25,4% a.2 współfinansowanie programów i projektów ze środków unijnych 117 027,21 6 666,21 5,7% WF WYNIK BUDŻETU (nadwyżka +/deficyt-) -563 192,59 991 593,74 WFD Deficyt -563 192,59 WFN Nadwyżka 991 593,74 3 Przychody ogółem, w tym: 663 496,59 1 285 307,52 193,7% 3.1. kredyty i pożyczki, emisja papierów wartościowych, w tym: 0,00 0,00 3.1.1. ze sprzedaży papierów wartościowych 0,00 0,00 3.2. spłata pożyczek udzielonych 0,00 0,00 3.3. nadwyżka z lat ubiegłych pomniejszona o niewykorzystane środki pieniężne 0,00 0,00 3.4. niewykorzystane środki pieniężne, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 8 ufp 40 416,59 40 416,59 100,0% 3.5. prywatyzacja majątku j.s.t. 0,00 0,00 3.6. wolne środki, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 6 ustawy o finansach publicznych 623 080,00 1 244 890,93 199,8% 3.7. inne źródła 0,00 0,00 4 Rozchody ogółem, w tym: 100 304,00 50 152,00 50,0% 4.1. spłaty kredytów i pożyczek, wykup papierów wartościowych, w tym: 100 304,00 50 152,00 50,0% 4.1.1. wykup papierów wartościowych 0,00 0,00 4.2. udzielone pożyczki 0,00 0,00 4.3. inne cele 0,00 0,00 5 Finansowanie planowanego deficytu, z tego: 563 192,59 5.1. sprzedaż papierów wartościowych 0,00 5.2. kredyty i pożyczki 0,00 5.3. prywatyzacja majątku j.s.t. 0,00 3 5.4. nadwyżka z lat ubiegłych 0,00 5.5. wolne środki 522 776,00 5.4. niewykorzystane środki pieniężne, o których mowa w art. 217 ust. 2 pkt 8 ufp 40 416,59 5.5. spłaty udziel. pożyczek w latach ubiegłych 0,00 6 Przychody i rozchody na realizacja programów i projektów realizowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ufp 6.1. Przychody z tytułu kredytów. pożyczek emisji papierów wartościowych na realizacje programów i projektów z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ufp, w tym: 0,00 0,00 6.1.1. ze sprzedaży papierów wartościowych 0,00 0,00 6.2. Rozchody z tytułu spłaty kredytów. pożyczek emisji papierów wartościowych na realizacje programów i projektów z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ufp, w tym: 0,00 0,00 6.2.1. wykup papierów wartościowych 0,00 0,00 Z Zobowiązania według tytułów dłużnych, w tym: 652 625,57 Kredyty krótkoterminowe 0,00 Zobowiązania wymagalne 0,00 N Należności oraz wybrane aktywa finansowe, w tym: 4 410 648,80 Wymagalne 980 664,30 Wynik operacyjny brutto = dochody bieżące - wydatki bieżące -340 292,59 932 303,73 Dochody bieżące - wydatki bieżące + nadwyżka z lat ubiegłych + wolne środki -(art. 242 ust. 2 ufp) 282 787,41 2 177 194,66 I. Kwota długu: I.1.a Łączna kwota długu na koniec okresu 652 625,57 Budżet Gminy przewiduje deficyt w wysokości 563.192,59 zł, natomiast pierwsze półrocze 2020 roku zamknięto nadwyżką w wysokości 991.593,74 zł. Przychody budżetu zrealizowano w wysokości 1.285.307,52 zł, a rozchody budżetu w kwocie 50.152,00 zł, tj. 50% planu. Na dzień 30.06.2020 r. równowaga w części bieżącej budżetu z art. 242 ustawy o finansach publicznych jest zachowana, zarówno po stronie planu, jak i wykonania. Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze stwierdza, że przedłożona informacja o przebiegu realizacji budżetu Gminy Brzeźnica za pierwsze półrocze 2020 roku spełnia wymogi określone w art. 266 ustawy o finansach publicznych i umożliwia ocenę wykonania budżetu Gminy za ten okres. Skład Orzekający zwraca uwagę, że wydatki na realizację zadań w ramach funduszu sołeckiego zostały zaplanowane w wysokości 30.000,00 zł (wykonanie 1.650,66 zł). Stosownie do art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r. poz. 301 ze zm.) wójt (burmistrz, prezydent miasta) w terminie do dnia 31 lipca roku poprzedzającego rok budżetowy przekazuje sołtysom informacje o wysokości przypadających danemu sołectwu środków, o których mowa w ust. 1, oraz środków określonych na podstawie uchwały, o której mowa w art. 4 ust. 1. Z zarządzenia Nr 114/2019 Wójta Gminy Brzeźnica z dnia 30 lipca 2019 r. w sprawie określenia wysokości środków funduszu sołeckiego na 2020 rok przypadających na poszczególne Sołectwa wynika kwota łącznie na wszystkie sołectwa 252.276,20 zł. 4 Wraz z informacją o przebiegu realizacji budżetu za pierwsze półrocze 2020 roku przedłożono również informację o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Brzeźnica na dzień 30 czerwca 2020 r., w tym informację o przebiegu realizacji przedsięwzięć, o których mowa w art. 226 ust. 3 ustawy o finansach publicznych. Prognozowana kwota długu Gminy Brzeźnica wynikająca z Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Brzeźnica na koniec 2020 r. wynosi 573.937,97 zł, a na dzień 30.06.2020 r. zamknęła się kwotą 652.625,57 zł. Z prognozy kwoty długu Gminy Brzeźnica i jego spłaty wynika, że w latach 2020–2025 wskaźnik zadłużenia z art. 243 ustawy o finansach publicznych jest spełniony. Przedmiotowy wskaźnik kształtuje się następująco: Maksymalny dopuszczalny poziom spłaty zobowiązań (prawa strona wzoru) LATA objęte WPF Wskaźnik [R+O]/[D] (z uwzględnieniem ustawowych wyłączeń) (lewa strona wzoru) Średnia z art. 243 ufp. z uwzględnieniem wyłączeń (plan 3 kw.) Średnia z art. 243 ufp. z uwzględnieniem wyłączeń (wykonanie) Stopień spełnienia relacji 1 2 3 4 (3-2) (4-2) 2020 0,95% 6,75% 8,79% 5,80% 7,84% 2021 0,76% 4,31% 6,35% 3,55% 5,59% 2022 0,72% 1,09% 3,13% 0,37% 2,41% 2023 0,70% 1,44% 1,44% 0,74% X 2024 0,68% 2,17% 2,17% 1,49% X 2025 0,75% 2,14% 2,14% 1,39% X Wójt Gminy Brzeźnica przedstawił również informację o przebiegu wykonania planu finansowego samorządowej instytucji kultury, tj. Gminnej Biblioteki Publicznej w Brzeźnicy za pierwsze półrocze 2020 roku, stosownie do art. 266 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych. Ww. informacja uwzględnia stan należności i zobowiązań jednostki, w tym wymagalnych, a więc zawiera elementy wskazane w art. 265 pkt 1 ustawy o finansach publicznych. Biorąc powyższe pod uwagę, Skład Orzekający postanowił jak na wstępie. Pouczenie: Od uchwały Składu Orzekającego zgodnie z art. 20 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 2137) służy odwołanie do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze w terminie 14 dni od daty doręczenia niniejszej uchwały. Przewodnicząca Składu Orzekającego Adriana Kamedulska
|
810032K120.pdf
|
n/ W Regionalna [Izba Obrachunkowa
w Zielonej Górze
65-261 Zielona Góra, ul. Chmielna 18; tel. 68 329 19 00; fax: 68 329 19 08 www.zielonagora.rio.gov.pl e-mail: zielonagoraQrio.gov.pl
Zielona Góra, 2020.08.12
RIO.L.0820.10.2020
Pan Jerzy Adamowicz
Wójt Gminy Brzeźnica
WYSTĄPIENIE POKONTROLNE
Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze, działając na podstawie art. l ust. 2 ustawy z dnia 7 paździenika 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 2137), przeprowadziła w okresie od dnia 18.02.2020 r. do dnia 19.06.2020 r. kontrolę kompleksową gospodarki finansowej i zamówień publicznych w Gminie Brzeźnica za 2019 rok. Wyniki kontroli omówiono i podpisano protokół w dniu 19.06.2020 r.
Zakresem kontroli objęto regulacje wewnętrzne dotyczące Gminy oraz jej jednostek organizacyjnych, funkcjonowanie kontroli zarządczej, prowadzenie rachunkowości, realizację wybranych rodzajów dochodów i wydatków, w tym wydatków na wynagrodzenia nauczycieli z tytułu wypłaty dodatku uzupełniającego, udzielanie zamówień publicznych, rozliczanie otrzymanych i udzielonych dotacji, zagadnienia dotyczące długu publicznego, gospodarkę mieniem komunalnym oraz rozliczenia budżetu z jednostkami organizacyjnymi.
W związku z przeprowadzoną kontrolą, zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych przekazuję Panu Wójtowi niniejsze wystąpienie pokontrolne.
Gmina dokonała wpłaty składki członkowskiej do Stowarzyszenia Gmin RP Euroregion „Sprewa-Nysa-Bóbr” w kwocie 4 554,00 zł jednorazowo w dniu 25.09.2019 r., zamiast w dwóch równych ratach odpowiednio do 31 stycznia i 1 lipca każdego roku, co jest niezgodne z uchwałą
nr 202/XLIV/18 z dnia 6 czerwca 2018 r. Konferencji Stowarzyszenia Gminy RP
2 Euroregion” Sprewa-Nysa-Bóbr”. Powyższe stanowi naruszenie art. 44 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.) stanowiącego, że wydatki publiczne powinny być dokonywane w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań. Wniesienie składki po terminie nie skutkowało zapłatą odsetek za zwłokę. Osobą odpowiedzialną za powyższą nieprawidłowość jest Wójt. Zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej i kont ksiąg pomocniczych na koniec okresów sprawozdawczych – od stycznia do czerwca 2019 r. zostały sporządzone po terminach określonych w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 351 z późn. zm.). Opóźnienia wynosiły od 19 do 20 dni. Mając powyższe na uwadze ksiąg rachunkowych nie można uznać za prowadzone bieżąco. Zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy o rachunkowości, księgi rachunkowe uznaje się za prowadzone bieżąco, jeżeli zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej są sporządzane przynajmniej za poszczególne okresy sprawozdawcze, nie rzadziej niż na koniec miesiąca, w terminie, o którym mowa w pkt 1, a za rok obrotowy - nie później niż do 85 dnia po dniu bilansowym. Obowiązek ten wynika również z obowiązującej w Urzędzie polityki rachunkowości. Odpowiedzialność za powyższą nieprawidłowość ponosi Skarbnik. W zakresie dochodów z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi stwierdzono, że 29 właścicieli nieruchomości spośród 30 przyjętych do kontroli nie zostało zawiadomionych przez właściwy organ o zmianie wysokości stawki opłaty w 2019 r., co jest niezgodne z art. 6m ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 2010 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem w przypadku uchwalenia nowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wójt, burmistrz lub prezydent miasta zawiadamia właściciela nieruchomości o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyliczonej jako iloczyn nowej stawki opłaty i danych podanych w deklaracji. W takim przypadku właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do złożenia nowej deklaracji i uiszcza opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości podanej w zawiadomieniu. Zawiadomienie zawiera pouczenie, że stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego. Osobą odpowiedzialną za powyższą nieprawidłowość jest E. K. – podinspektor ds. gospodarki odpadami. Inspektor kontroli stwierdził, że Gmina pobierała opłatę za gospodarowanie odpadami za styczeń 2019 r. wg nowej stawki przyjmując błędnie, iż uchwała nr IV/21/2018 Rady Gminy Brzeźnica z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zmiany uchwały dot. wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty obowiązuje 3 od dnia 1 stycznia 2019 r., pomimo że Kolegium Izby w rozstrzygnięciu nadzorczym stwierdziło nieważność § 4 niniejszej uchwały z powodu istotnego naruszenia art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r. poz. 1523 z późn. zm.). Zgodnie z powyższym uchwała weszła w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dz. U. Woj. Lub. 2018 poz. 3154 z dnia 31.12.2018 r. Od 17 właścicieli nieruchomości w poddanej kontroli próbie, zobowiązanych do wniesienia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, pobrano w styczniu 2019 r. opłatę w wysokości wyższej o kwotę 120,63 zł niż wynika z prawidłowego obliczenia, co jest niezgodne z art. 254 pkt 1 ustawy o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, w toku wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego obowiązuje zasada ustalania, pobierania i odprowadzania dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego na zasadach i w terminach wynikających z obowiązujących przepisów. Osobą odpowiedzialną za powyższą nieprawidłowość jest E. K. – podinspektor ds. gospodarki odpadami. Kontroli poddano wszystkie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych wydane i obowiązujące w 2019 r. oraz obowiązujące w 2019 r. a wydane w latach poprzednich w łącznej w kwocie 55 872, 20 zł. Kontrolujący stwierdził, że w jednym przypadku przedsiębiorca korzystający z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości 4,5 % alkoholu oraz na piwo przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży wydanego na podstawie decyzji nr DGH.7340.1.2.2018 z dnia 28.03.2018 r. Wójta Gminy Brzeźnica, ważnego od dnia 03.04.2018 r. do dnia 03.04.2022 r., dokonał wpłaty części I raty za 2019 r. w kwocie 218,35 zł w kasie Urzędu w dniu 01.02.2019 r., tj. po terminie określonym w art. 111 ust. 7 cyt. ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst. jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 2277 z późn. zm.), bez powiększenia o 30 % opłaty, tj. o kwotę 354,00 zł. Zgodnie z art. 111 ust. 7 ustawy opłata, o której mowa w ust. 1, wnoszona jest na rachunek gminy w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem w trzech równych ratach w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego lub jednorazowo w terminie do 31 stycznia danego roku kalendarzowego. Z treści art. 18 ust. 12 pkt 5 lit. b wynika, że zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, wygasa w przypadku niedopełnienia w terminach obowiązku dokonania opłaty w wysokości określonej w art. 111 ust. 2 i 5. Stosownie do art. 18 ust. 12b ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 12 pkt 5 lit. b, zezwolenie wygasa z upływem 30 dni od dnia upływu terminu dopełnienia obowiązku dokonania opłaty w wysokości określonej w art. 111 ust. 2 i 5, jeżeli przedsiębiorca w terminie 30 dni od dnia upływu terminu do dokonania czynności określonej w ust. 12 pkt 5 lit. b nie wniesie raty opłaty określonej w art. 111 ust. 2 albo 5, powiększonej o 30% tej opłaty. Mając powyższe na uwadze zezwolenie wydane na podstawie 4 decyzji nr DGH.7340.1.2.2018 z dnia 28.03.2018 r. Wójta Gminy Brzeźnica wygasło z dniem 02.03.2019 r. Odpowiedzialność za nie wydanie decyzji stwierdzającej wygaśnięcie ww. zezwolenia ponosi Wójt. Pomimo wygaśnięcia z mocy prawa z dniem 02.03.2019 r. ww. zezwolenia Gmina nadal pobierała od przedsiębiorcy opłatę z tego tytułu. Do dnia kontroli (09.03.2020 r.) przedsiębiorca wniósł nienależnie opłatę z ww. tytułu w łącznej kwocie 1 351,60 zł, co jest niegodne z art. 254 pkt 1 ustawy o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.). Zgodnie ze wskazanym przepisem w toku wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego, ustalanie, pobieranie i odprowadzanie dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego następuje na zasadach i w terminach wynikających z obowiązujących przepisów. Źródłami dochodów własnych gminy są wpływy z opłat innych stanowiących dochody gminy, uiszczanych na podstawie odrębnych przepisów, o czym stanowi art. 4 ust. 1 pkt 2 lit. f ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 23). Osobą odpowiedzialną za powyższą nieprawidłowość jest Wójt. Kontrola w zakresie udzielania zamówień publicznych wykazała, że sprawozdanie o udzielonych zamówieniach publicznych w roku 2019, przekazane zostało Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych w dniu 10.03.2020 r., tj. 9 dni po terminie określonym w art. 98 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 z późn. zm.). Zgodnie ze wskazanym przepisem zamawiający przekazuje sprawozdanie Prezesowi Urzędu w terminie do dnia 1 marca każdego roku następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie. Odpowiedzialność za powyższą nieprawidłowość ponosi Wójt. Kontrolujący stwierdził, że wartość szacunkowa zamówienia na odbiór i transport odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych, położonych na terenie Gminy Brzeźnica w 2020 r. ustalona została na podstawie aktualnych cen rynkowych, co jest niezgodne z art. 34 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy Prawo zamówień publicznych. Powyższe stanowi, że podstawą ustalenia wartości zamówienia na usługi lub dostawy powtarzające się okresowo lub podlegające wznowieniu w określonym czasie jest łączna wartość zamówień tego samego rodzaju udzielonych w terminie poprzednich 12 miesięcy lub w poprzednim roku budżetowym, z uwzględnieniem zmian ilościowych zamawianych usług lub dostaw oraz prognozowanego na dany rok średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, albo których zamawiający zamierza udzielić w terminie 12 miesięcy następujących po pierwszej usłudze lub dostawie. Odpowiedzialność za powyższą nieprawidłowość ponosi – R. P. – inspektor ds. budownictwa, gospodarki mieszkaniowej, komunalnej i drogownictwa. 5 Kontrola dotacji dla podmiotów spoza sektora finansów publicznych wykazała, że dotacja dla Parafii pw. Św. Marii Magdaleny w Brzeźnicy na remont konstrukcji dachowej w kościele pw. Św. Marii Magdaleny w Brzeźnicy w kwocie 4 000,00 zł udzielona została na wniosek z dnia 30.05.2019 r., tj. złożony po terminie, co jest niezgodne z § 6 ust. 1 uchwały Nr XIX/113/2017 Rady Gminy Brzeźnica z dnia 17 lutego 2017 r. w sprawie określenia zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. Powyższe stanowi, że wnioski o dotację celową na ochronę zabytków składa się w sekretariacie Urzędu Gminy Brzeźnica w terminie do 31 marca roku, w którym dotacja ma być udzielona. Zgodnie z § 6 ust. 3 niniejszej uchwały wnioski złożone po terminie pozostawia się bez rozpatrzenia. Niniejsza uchwała nie dopuszcza możliwości udzielenia dotacji na wniosek złożony po dniu 31 marca danego roku. Powyższą dotację przekazał Wójt Gminy Brzeźnica na podstawie umowy Nr GGR.4125.11. 2019.HK z dnia 18 czerwca 2019 r., z naruszeniem trybu udzielenia dotacji tj. na wniosek złożony po terminie w dniu 30.05.2019 r., niezgodnie z § 6 ust. 1 uchwały Nr XIX/113/2017 Rady Gminy Brzeźnica z dnia 17 lutego 2017 r. w sprawie określenia zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych, o czym stanowi art. 126 ustawy o finansach publicznych. Odpowiedzialność za powyższą nieprawidłowość ponosi Wójt. W projektach uchwał budżetowych Gminy na 2019 i 2020 r., a następnie w uchwałach budżetowych na te lata, wysokość zaplanowanych środków na przedsięwzięcia przewidziane do realizacji w ramach funduszu sołeckiego wynosiła odpowiednio: w 2019 r. – 50 000,00 zł i w 2020 r. - 30 000,00 zł i była niezgodna z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (tekst jedn. Dz. U. z 2014 r. poz. 301 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem kwota funduszu sołeckiego powinna wynosić odpowiednio: w 2019 r. - 224 514,27 zł i w 2020 r. - 252 276,20 zł. Odpowiedzialność za powyższą nieprawidłowość ponosi Wójt. W zakresie gospodarowania mieniem komunalnym stwierdzono, że w dniu 30.08.2019 r. zawarta została umowa zamiany nieruchomości stanowiącej własność gminy, działka nr 547/2 o pow. 0,08 ha położonej w Chotkowie i stanowiącej własność prywatną działki nr 22 o pow. 0,06 ha położonej w Chotkowie. Z tytułu zamiany zobowiązany uiścił na rzecz Gminy kwotę stanowiącą różnicę wartości, tj. 2 100,00 zł. Pomimo że z treści § 10 aktu notarialnego wynikało, że niniejsza czynność jest zwolniona z podatku VAT, na podstawie art. 43 ustawy z dnia 6 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), od transakcji odprowadzony został podatek VAT w kwocie 392,68 zł. Tym samym dochody w rozdziale 70005 § 0770 wykazane w sprawozdaniu Rb-27S za okres od początku roku do dnia 31.12.2019 r. zostały zaniżone o kwotę 392,68 zł. Stosownie do art. 254 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, w toku wykonywania budżetu jednostki samorządu terytorialnego obowiązuje zasada gospodarki finansowej ustalania, pobierania i odprowadzania dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego na zasadach i w terminach wynikających z obowiązujących przepisów. Źródłami dochodów własnych gminy są dochody z majątku gminy, o czym stanowi art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 23).Osobą odpowiedzialną za powyższą nieprawidłowość jest Skarbnik. Kontrolujący stwierdził, iż w 4 poddanych kontroli przypadkach spośród wszystkich transakcji zbycia nieruchomości w 2019 r. oraz w 1 przypadku transakcji zamiany nieruchomości właściwy organ nie podawał do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w prasie lokalnej, o zasięgu obejmującym co najmniej powiat, na terenie którego położona jest nieruchomość informacji o zamieszczeniu wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, co jest niezgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 65 z późn. zm.). Zgodnie z powyższym informację o zamieszczeniu wykazu właściwy organ podaje do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w prasie lokalnej o zasięgu obejmującym co najmniej powiat, na terenie którego położona jest nieruchomość. Osobą odpowiedzialną za powyższą nieprawidłowość jest H. K. - inspektor ds. gospodarki nieruchomościami, geodezji i rolnictwa. Kontrolujący stwierdził, że w przypadku transakcji zbycia działki nr 25/41 w Jabłonowie wyznaczony przez organizatora przetargu termin zawarcia umowy sprzedaży był krótszy niż 7 dni od doręczenia zawiadomienia osobie ustalonej jako nabywca nieruchomości, co jest niezgodne z art. 41 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Osobą odpowiedzialną za powyższą nieprawidłowość jest H. K. – inspektor ds. gospodarki nieruchomościami, geodezji i rolnictwa. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Brzeźnicy oraz Zespół Ekonomiczno -Administracyjny Szkół w Brzeźnicy prowadzą swoją działalność statutową w lokalach położonych w budynku stanowiącym własność Gminy, na podstawie umów użyczenia zawartych na czas nieoznaczony odpowiednio pomiędzy Kierownikiem ZEAS w Brzeźnicy i Kierownikiem OPS w Brzeźnicy a Wójtem, pomimo że ww. podmioty są jednostkami organizacyjnymi sektora finansów publicznych, nieposiadającymi osobowości prawnej. Instytucja użyczenia uregulowana 7 jest w przepisach prawa cywilnego w art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 1145, z późn. zm.). Z przepisu tego wynika, że przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. W odniesieniu do instytucji użyczenia należy stwierdzić, że jednym z koniecznych elementów stosunku cywilnoprawnego powstałego na skutek zawarcia umowy jest występowanie, co najmniej dwóch podmiotów posiadających osobowość prawną, tworzących dwie strony. W powyższej sytuacji mamy do czynienia wyłącznie z jednostkami organizacyjnymi sektora finansów publicznych, nieposiadającymi osobowości prawnej. Mając powyższe na uwadze Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Brzeźnicy oraz Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół w Brzeźnicy władają mieniem niezgodnie z zasadami określonymi art. 51 ust. 1 i 2 w zw. z art. 56 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 65 z późn. zm.). Odpowiedzialność za powyższą nieprawidłowość ponosi Wójt. Kontrola gospodarki mieniem wykazała, że Gminny Zakład Usługowy w Brzeźnicy nie ma prawnie uregulowanej formy władania nieruchomościami, co jest niezgodnie z art. 51 ust. 1 i 2, w związku z art. 56 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 65 z późn. zm.). Osobą odpowiedzialna za powyższą nieprawidłowość jest Wójt. Z ustaleń kontroli oraz z wyjaśnień osób odpowiedzialnych wynika, że przyczyną stwierdzonych nieprawidłowości są nieprzestrzeganie bądź niewłaściwa interpretacja przepisów prawa, pomyłki oraz przeoczenia i niedopatrzenia. Jednocześnie informuję, że w przypadku nieprawidłowości o incydentalnym charakterze lub wyeliminowanych w trakcie kontroli, po udzieleniu stosownego instruktażu, nie formułowano wniosków pokontrolnych. Przedstawiając powyższe uwagi, na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych wnoszę o: 1. Dokonywanie wydatków publicznych w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań, stosownie do art. 44 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 869 z późn. zm.). 2. Sporządzanie zestawień obrotów i sald, zgodnie z art. 18 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 351 z późn. zm.). 3. Bieżące prowadzenie ksiąg rachunkowych, stosownie do art. 24 ust. 5 ustawy o rachunkowości. 4. Zawiadamianie właściciela nieruchomości o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami 8 komunalnymi wyliczonej jako iloczyn nowej stawki opłaty i danych podanych w deklaracji, w przypadku uchwalenia nowej stawki opłaty, stosownie do art. 6m ust. 2a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 2010 z późn. zm.). 5. Ustalanie, pobieranie i odprowadzanie dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego na zasadach i w terminach wynikających z obowiązujących przepisów, zgodnie z art. 254 pkt 1 ustawy o finansach publicznych. 6. Przygotowywanie projektu uchwały budżetowej w szczególności w zakresie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji w ramach funduszu sołeckiego, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (tekst jedn. Dz. U. z 2014 r. poz. 301 z późn. zm.) w związku z art. 30 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz.713). 7. Pobieranie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości określonej w obowiązującej w tej sprawie uchwale organu stanowiącego gminy. 8. Wydawanie decyzji o wygaśnięciu zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych zgodnie z art. 18 ust. 12b ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst. jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 2277 z późn. zm.) 9. Przekazywanie sprawozdań o udzielonych zamówieniach Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych w terminie określonym w art. 98 ust. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 z późn. zm.). 10. Ustalenie wartości zamówienia na usługi lub dostawy powtarzające się okresowo lub podlegające wznowieniu w określonym czasie, zgodnie z art. 34 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy Prawo zamówień publicznych. 11. Przekazywanie dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków w trybie i na zasadach określonych w uchwale organu stanowiącego gminy. 12. Podawanie do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w prasie lokalnej o zasięgu obejmującym co najmniej powiat, na terenie którego położona jest nieruchomość informacji o zamieszczeniu wykazu nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży, zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2020 r. poz. 65 z późn. zm.). 13. Zawiadamianie osoby ustalonej jako nabywca nieruchomości o miejscu i terminie zawarcia umowy sprzedaży lub oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości, w sposób określony w art. 41 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami. 9 14. Uregulowanie prawnej formy władania nieruchomościami przez jednostki organizacyjne Gminy, stosownie do zasad określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami. Zgodnie z art. 9 ust. 3 i 4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo złożenia zastrzeżenia do Kolegium Izby. Informację o wykonaniu wniosków pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania proszę przekazać Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Zielonej Górze w terminie 30 dni od dnia otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego. Prezes Izby /-/ Ryszard Zajączkowski Do wiadomości: 1. Rada Gminy Brzeźnica
|
804052P118.pdf
|
sf Ww. Regionalna Izba Obrachunkowa
w Zielonej Górze
65-261 Zielona Góra, ul. Chmielna 18; tel. 68 829 19 00; fax: 68 329 19 08 www.zielonagora.rio.gov.pl e-mail: zielonagoraQrio.gov.pl
Zielona Góra, 2018.09.06 RIO.1.0921.14.2018
Pani Izabela Bojko Wójt Gminy Nowa Sól
WYSTĄPIENIE POKONTROLNE
Regionalna Izba Obrachunkowa w Zielonej Górze, działając na podstawie art. | ust. 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jedn. Dz. U. z 2016 r. poz. 561), przeprowadziła w okresie od 1 do 10 sierpnia 2018 r. kontrolę problemową obejmującą wybrane zagadnienia dotyczące realizacji zadań w ramach funduszu sołeckiego oraz udzielania zamówień publicznych w tym zakresie. Wyniki kontroli omówiono i podpisano protokół w dniu 13 sierpnia 2018 r.
Zakresem kontroli objęto procedurę przyznania środków z funduszu sołeckiego na 2017 r. i 2018 r. oraz realizację zadań w ramach funduszu sołeckiego oraz udzielania zamówień publicznych w tym zakresie, wykonywanych na podstawie wniosków zgłoszonych przez sołectwo Lubieszów.
Kontrolujący stwierdził, iż Wójt przyjęła wnioski Sołectwa Lubieszów o przyznanie środków z funduszu sołeckiego na 2017 i 2018 r., które powinny podlegać odrzuceniu, gdyż nie zawierały one uzasadnienia zgodnego z wymogami art. 5 ust. 3 i art. 2 ust. 6 ustawy zdnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r. poz. 301 z późn. zm.). Stosownie do art. 2 ust. 6 tej ustawy środki funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które zgłoszone we wniosku, o którym mowa w art. 5, są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy. Stosownie art. 5 ust. 5 ustawy o funduszu sołeckim wójt w terminie 7 dni od otrzymania odrzuca wniosek niespełniający warunków określonych w ust. 2 — 4, jednocześnie informując
o tym sołtysa. Osobą odpowiedzialną za tę nieprawidłowość jest Wójt.
2 W toku kontroli realizacji przedsięwzięć, wykonywanych na podstawie wniosku Sołectwa Lubieszów o przyznanie środków z funduszu sołeckiego na 2018 r. stwierdzono, iż w odpowiedzi na wniosek sołtysa o przygotowanie zleceń do realizacji, działająca w ramach upoważnienia Wójta – Skarbnik w piśmie z dnia 9 lipca 2018 r. odmówiła wystawienia zleceń. Jako argumenty wskazano: zły stan techniczny obiektu (wiata na boisku) i brak celowości przeprowadzenia naprawy obiektu; brak celowości naprawy drewnianego domku na boisku z uwagi na istniejącą koncepcję Gminy dot. modernizacji boiska, ze wsparciem Ministerstwa Sportu; planowaną wymianę koszy. Zadania dotyczące ułożenia płytek na placu zabaw oraz skrzynki na przyłącze energetyczne na placu zabaw uznano za niezasadne. Ustawa o funduszu sołeckim, po przyjęciu wniosku, o którym mowa w art. 5 ww. ustawy nakłada na Gminę obowiązek realizacji zawartych w nim przedsięwzięć. Zgodnie z art. 7 powyższej ustawy sołectwo ma możliwość złożenia do wójta wniosku o zmianę przedsięwzięć lub ich zakresu przewidzianych do realizacji w ramach funduszu, jednakże nie wcześniej niż po uchwaleniu budżetu gminy na dany rok i nie później niż do dnia 31 października danego roku budżetowego. Przyjęcie wniosku do realizacji ww. przedsięwzięć Rada Gminy wyraziła w załączniku nr 7 do Uchwały Nr XLII/259/2017 z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie uchwały budżetowej Gminy Nowa Sól na 2018 r. Zgodnie z art. 5 ust. 11 ustawy o funduszu sołeckim uchwalając budżet, rada gminy odrzuca wniosek, w przypadku gdy zamierzone przedsięwzięcia nie spełniają wymogów określonych w art. 2 ust. 6 lub 7. Osobą odpowiedzialną za stwierdzona nieprawidłowość jest Wójt. Z ustaleń kontroli oraz wyjaśnień osób odpowiedzialnych wynika, że przyczyną ww. nieprawidłowości jest niewłaściwa interpretacja przepisów prawa. Jednocześnie informuję, że w przypadku nieprawidłowości o incydentalnym charakterze lub wyeliminowanych w trakcie kontroli, po udzieleniu stosownego instruktażu, nie formułowano wniosków pokontrolnych, a w pozostałym zakresie kontroli wymienionym we wstępie wystąpienia nie stwierdzono nieprawidłowości. Przedstawiając powyższe uwagi, na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych wnoszę o: 1. Odrzucanie wniosków sołectw o przyznanie środków z funduszu sołeckiego niespełniających wymogów art. 2 ust. 6 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r. poz. 301 z późn. zm.) zgodnie z art. 5 ust. 5 tej ustawy. 3 2. Realizację przyjętych wniosków sołectw o przyznanie środków z funduszu sołeckiego, zgodnie ze wskazanymi w nich przedsięwzięciami oraz uchwałą budżetową w tym zakresie. Zgodnie z art. 9 ust. 3 i 4 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, do wniosków zawartych w wystąpieniu pokontrolnym przysługuje prawo zgłoszenia zastrzeżenia do Kolegium Izby. Informację o wykonaniu wniosków pokontrolnych lub przyczynach ich niewykonania proszę przekazać Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Zielonej Górze w terminie 30 dni od dnia otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego. Prezes Izby /-/ Ryszard Zajączkowski Do wiadomości: 1. Rady Gminy Nowa Sól.
|
odp_inf_publi_rio_zg.pdf
|
Regionalna Izba Obrachunkowa
w Zielonej Górze 65-261 Zielona Góra, ul. Chmielna 13; tel. 68 329 19 00; fax: 68 329 19 03
www.zielonagora.rio.gov.pl e-mail: zielonagoraQrio.gov.pl
Zielona Góra, 2021.06.25 RIO.I1.062.9.2021
Sz. P.
Katarzyna Batko-Tołuć
Szymon Osowski
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa
sprawa-38696Q©fedrowanie.siecobywatelska.pl
W odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej z dnia 11 czerwca 2021 r.
w zakresie uchwał, zaleceń pokontrolnych, opinii, innych wystąpień, stanowisk czy interpretacji z
zakresu funduszu sołeckiego, wydanych w latach 2018-2021, przekazuję skany wnioskowanych dokumentów.
Jednocześnie informuję, że ww. dokumenty publikowane są na stronie podmiotowej BIP
Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze.
Z poważaniem Prezes lzby
Ryszard Zajączkowski
|