OA.1431.90.2021
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
sprawa-39165@fedrowanie.siecobywatelska.pl
dotyczy: udostępnienia informacji publicznej.
Odpowiadając na wniosek z dnia 18 czerwca 2021 r. o udostępnienie informacji publicznej w zakresie prowadzenia profilu gminy Polkowice na Facebooku, przesyłamy informację:
CZĘŚĆ I - OFICJALNY PROFIL GMINY/MIASTA NA FACEBOOKU
1. Czy gmina prowadzi swój profil na Facebooku?
a) tak
b) tak, nawet kilka (jeśli jest kilka profili, w tym tematyczne, do odpowiadania na dalsze pytania prosimy wybrać ten profil, który ma charakter ogólny i dotyczy codziennego funkcjonowania urzędu/miasta/gminy)
c) nie (prosimy o przejście do pytania nr 10)
2. Jaką rolę ma pełnić profil gminy na Facebooku w Państwa gminie/mieście? (możliwe jest udzielenie kilku odpowiedzi)
a) informacyjną (ułatwia trafienie do mieszkańców z informacjami dostępnymi także w BIP lub na stronie internetowej)
b) promocyjną (promowanie walorów miasta/gminy na zewnątrz)
c) dyskusyjną (pomaga wszystkim mieszkańcom/mieszkankom dyskutować ze sobą o sprawach, które na co dzień dzieją się w gminie/mieście)
d) ma ułatwiać codzienny kontakt przedstawicieli urzędu z mieszkańcami/mieszkankami (np. na profilu pojawia się także wójt/burmistrz/prezydent i przedstawia mieszkańcom/mieszkankom swoją działalność, odpowiada na pytania; pojawiają się inni przedstawiciele urzędu, zadawane są mieszkańcom pytania o sprawy gminy itp.)
e) Inna, jaką? Informacyjną, prezentowane są treści ważne z punktu widzenia Urzędu i mieszkańców
3. Czy zasady korzystania przez gminę/miasto z Facebooka zostały poprzedzone dyskusją mającą odzwierciedlenie w jakichś dokumentach? Jeśli tak, prosimy o więcej informacji o tym, jakie to dokumenty.
Wraz z zakończeniem prac nad Strategią Promocji Gminy Polkowice, zostanie przyjęty dokument określający powyższe zasady.
4. Jak wygląda kwestia umieszczania informacji na Facebooku?
a) umieszczane są tylko informacje, które znalazły się wcześniej w BIP lub na stronie internetowej urzędu
b) Facebook to pierwsze i najszybsze miejsce umieszczania informacji, tam informacje trafiają w pierwszej kolejności
c) Na Facebooka przygotowywane są różne treści, niekoniecznie pokrywające się z tym, co na stronie internetowej i w BIP
d) Inne, Publikowane są posty o charakterze informacyjno – promocyjnym i lifestylowym
5. Czy zasady blokowania i ukrywania komentarzy oraz blokowania użytkowników Facebooka zostały spisane w regulaminie lub innym dokumencie przygotowanym w urzędzie? (nie chodzi o regulamin Facebooka)
a) tak
b) nie
Odpowiedź jak w pkt. 3
6. Czy w ciągu ostatnich 12 miesięcy (1 maja 2020 r. - 30 kwietnia 2021 r.) na oficjalnym profilu gminy/miasta zablokowani byli jacyś użytkownicy?
a) tak, 4 „fejkowe” konta
b) nie
6.1. W jakich sytuacjach zablokowany użytkownik zostaje na powrót odblokowany?
Odpowiedź jak w pkt. 3
7. Ile osób jest obecnie (na dzień odpowiedzi na wniosek) zablokowanych na oficjalnym profilu gminy/miasta w tym serwisie?
4 „fejkowe” konta
7.1. Czy są wśród nich użytkownicy, którzy zostali zablokowani po raz kolejny?
a) tak
b) nie
c) nie dotyczy
d) Inna sytuacja (jaka?)
8. Czy profil Facebook gminy prowadzą pracownicy urzędu czy zewnętrzny podmiot (osoba/firma)?
a) pracownicy urzędu
b) podmiot zewnętrzny (osoba/firma) (proszę przejść do pytania 8.2)
8.1. Prosimy o wskazanie stanowisk, na których są zatrudnieni oraz zakresu ich obowiązków związanych z prowadzeniem Facebooka (czy jest to konkretnie opisane czy tylko wskazane, że prowadzą media społecznościowe?)
Dyrektor Wydziału Promocji, Turystyki i Komunikacji Społecznej – Administrator
Zastępca Dyrektora Wydziału Promocji, Turystyki i Komunikacji Społecznej – Administrator
Rzecznik Prasowy - Redaktor
Główny Specjalista ds. komunikacji medialnej - Administrator
Inspektor ds. kreowania marki „Polkowice” - Administrator
Inspektor ds. komunikacji medialnej - Redaktor
Pomoc administracyjna – Administrator, Redaktor
8.2 Kto decyduje o zablokowaniu użytkowników na Facebooku?
Pracownicy Wydziału Promocji, Turystyki i Komunikacji Społecznej
PONIŻSZE PYTANIA DOTYCZĄ TYLKO PODMIOTÓW ZEWNĘTRZNYCH PROWADZĄCYCH PROFIL. JEŚLI PROWADZI GO PRACOWNIK URZĘDU, NALEŻY PRZEJŚĆ DO PYTANIA 9
8.3. Prosimy o wskazanie, jakie ma uprawnienia w ramach prowadzenia profilu. Prosimy o wskazanie roli zgodnie z klasyfikacją serwisu Facebook: https://www.facebook.com/help/289207354498410
a) Administrator - dostęp do Facebooka z pełną kontrolą
b) Redaktor - dostęp do Facebooka z częściową kontrolą
c) Moderator - dostęp do zadań: Odpowiedzi na wiadomości, Aktywność w społeczności, Reklamy,
Statystyki
d) Reklamodawca - dostęp do zadań: Reklamy, Statystyki
e) Analityk - dostęp do zadań: Statystyki
f) Inna - jaka?
8.3.1. Prosimy o informację o zakresie zadań związanych z wykonywaniem umowy na rzecz urzędu, chodzi o opisanie, jakie zadania znajdują się w umowie.
8.3.2. Prosimy o informację o wysokości miesięcznego wynagrodzenia, które firma zewnętrzna otrzymuje z tego tytułu.
9. Czy widoczność wpisów na gminnym profilu Facebook jest ograniczana? Chodzi o sytuacje, w których post NIE JEST tzw. wpisem publicznym.
NIE
CZĘŚĆ II - OFICJALNY PROFIL W/B/P
10. Czy istnieje oficjalny profil wójta/burmistrza/prezydenta na Facebooku?
a) tak
b) nie
11. Czy prowadzenie oficjalnego profilu wójta/burmistrza/prezydenta na Facebooku jest opłacane z budżetu gminy?
NIE, Administratorem profilu „Burmistrz Polkowic Łukasz Puźniecki” jest Łukasz Puźniecki, burmistrz Polkowic
12. Jeśli nie istnieje oficjalny profil, to czy wójt/burmistrz/prezydent prowadzi swój własny profil, na którym informuje o sprawach, które dzieją się w gminie/mieście?
CZĘŚĆ III - REKLAMA GMINY/MIASTA W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH
13. Czy na którymkolwiek z profili na Facebooku, którego prowadzenie jest opłacane przez gminę, realizowane są działania reklamowe, takie jak płatna promocja profilu, konkretnych wpisów lub kampanie reklamowe? Chodzi o sytuacje, kiedy taka promocja jest opłacana z budżetu gminy.
a) Tak - zarówno na profilu(ach) gminy, jak i wójta/burmistrza/prezydenta.
b) Tak - tylko na profilu(ach) gminy
c) Tak - tylko na oficjalnym profilu wójta/burmistrza/prezydenta
d) Nie - nie realizujemy płatnych kampanii reklamowych w social mediach.
e) Inna sytuacja - jaka?
Ignatowska-Zając
Sekretarz Gminy
Podpis elektroniczny
Za treść informacji odpowiada:
Krzysztof Kaczanowski – Dyrektor Wydziału Promocji, Turystyki i Komunikacji Społecznej
Informacja z zakresu ochrony danych osobowych
Dotyczy: wniosku o udostępnienie informacji publicznej
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. informuje się:
Administratorem danych osobowych jest Burmistrz Polkowic, z siedzibą w Urzędzie Gminy Polkowice, Rynek 1, 59-100 Polkowice.
W Urzędzie funkcjonuje powołany przez Administratora Inspektor Ochrony Danych, z którym można skontaktować się w sprawach związanych z przetwarzaniem danych:
przy użyciu poczty elektronicznej na adres e-mail: iod@ug.polkowice.pl,
w siedzibie Urzędu Gminy Polkowice,
korespondencyjnie na adres Urzędu: Rynek 1, 59-100 Polkowice.
Dane osobowe gromadzone i przetwarzane są w celu wykonywania przez Burmistrza Polkowic obowiązku udostępnienia informacji publicznej na wniosek.
Podstawą prawną przetwarzania danych jest:
ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej
ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego
Podanie danych osobowych jest wymogiem ustawowym, bądź dobrowolne w zależności od celu
i podstawy prawnej przetwarzania. Jednakże niepodanie danych w zakresie wymaganym przez administratora może skutkować niemożnością realizacji celu.
Dane osobowe będą przechowywane przez okres załatwiania sprawy w Urzędzie, a po jego zakończeniu przez odpowiedni okres wynikający z przepisów prawa, dotyczących obowiązku archiwizacji dokumentów.
Osoby, których dane dotyczą mają prawo do:
dostępu do swoich danych osobowych,
żądania sprostowania danych, które są nieprawidłowe,
żądania usunięcia danych, gdy:
dane nie są już niezbędne do celów, dla których zostały zebrane,
dane przetwarzane są niezgodnie z prawem,
żądania ograniczenia przetwarzania, gdy:
osoby te kwestionują prawidłowość danych,
przetwarzanie jest niezgodne z prawem, a osoby te sprzeciwiają się usunięciu danych,
Administrator nie potrzebuje już danych osobowych do celów przetwarzania, ale są one potrzebne osobom, których dane dotyczą, do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń,
wniesienia skargi do organu nadzorczego, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, w przypadku gdy uzna, że przetwarzanie danych narusza obowiązujące przepisy prawa z zakresu ochrony danych osobowych.
Podczas przetwarzania w celu rozpatrzenia wniosku o udostępnienie informacji publicznej nie dokonuje się zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym profilowania.