Urząd Miasta Lublin
LUBLIN
2023
EUROPEJSKA
STOLICA
MŁODZIEŻY - .
Sekretarz Miasta Lublin
plac Króla Władysława Łokietka 1, 20-109 Lublin, tel.: +48 81 466 2010, fax: +48 81 466 2011
ePUAP: /UMLublin/SkrytkaESP, e-mail: sekretarz©lublin.eu, www.um.lublin.eu
KP-PP-1.1431.292.2021 Lublin, dnia 30 czerwca 2021 r.
Pan Szymon Osowski
Pani Katarzyna Batko-Tołuć
Pani Marzena Błaszczyk
członkowie zarządu
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2, 02-605 Warszawa
sprawa-38814Q0fedrowanie.siecobywatelska.pl
Szanowni Państwo,
w dniu 18 czerwca 2021 r. do Urzędu Miasta Lublin wpłynął wniosek o udostępnienie
informacji publicznej o następującej treści:
„Część I — oficjalny profil Gminy/Miasta na facebooku
1. Czy gmina prowadzi swój profil na Facebooku?
a) tak,
b) tak, nawet kilka (jeśli jest kilka profili w tym tematyczne, do odpowiadania na dalsze
pytania prosimy wybrać ten profil, który ma charakter ogólny i dotyczy codziennego
funkcjonowania urzędu/miasta/gminy)
c) nie (prosimy o przejście do pytania nr 10)
2. Jaką rolę ma pełnić profil gminy na Facebooku w Państwa gminie/mieście? (możliwe jest
udzielenie kilku odpowiedzi)
a) informacyjną (ułatwia trafienie do mieszkańców z informacjami dostępnymi także w BIP lub
na stronie internetowej)
b) promocyjną (promowanie walorów miasta/gminy na zewnątrz)
c) dyskusyjną (pomaga wszystkim mieszkańcom/mieszkankom dyskutować ze sobą
o sprawach, które na co dzień dzieją się w gminie/mieście)
d) ma ułatwiać codzienny kontakt przedstawicieli urzędu z mieszkańcami/mieszkankami (np.
na profilu pojawia się także wójt/burmistrz/prezydent i przedstawia
mieszkańcom/mieszkankom swoją działalność, odpowiada na pytania; pojawiają się inni
przedstawiciele urzędu, zadawane są mieszkańcom pytania o sprawy gminy itp.)
e) Inna, jaką?
Nr dokumentu Mdok: 336155/06/2021/W Strona 1 z 6
Urząd Miasta Lublin ją. „A
3. Czy zasady korzystania przez gminę/miasto z Facebooka zostały poprzedzone dyskusją
mającą odzwierciedlenie w jakichś dokumentach? Jeśli tak, prosimy o więcej informacji o tym,
jakie to dokumenty.
4. Jak wygląda kwestia umieszczania informacji na Facebooku?
a) umieszczane są tylko informacje, które znalazły się wcześniej w BIP lub na stronie
internetowej urzędu
b) Facebook to pierwsze i najszybsze miejsce umieszczania informacji, tam informacje trafiają
w pierwszej kolejności
c) Na Facebooka przygotowywane są różne treści, niekoniecznie pokrywające się z tym, co
na stronie internetowej i w BIP
d) Inne, jakie?
5. Czy zasady blokowania i ukrywania komentarzy oraz blokowania użytkowników Facebooka
zostały spisane w regulaminie lub innym dokumencie przygotowanym w urzędzie? (nie chodzi
o regulamin Facebooka)
a) tak
b) nie
6. Czy w ciągu ostatnich 12 miesięcy (1 maja 2020 r. - 30 kwietnia 2021 r.) na oficjalnym
profilu gminy/miasta zablokowani byli jacyś użytkownicy?
a) tak
b) nie
6.1. W jakich sytuacjach zablokowany użytkownik zostaje na powrót odblokowany?
7. lle osób jest obecnie (na dzień odpowiedzi na wniosek) zablokowanych na oficjalnym
profilu gminy/miasta w tym serwisie?
7.1. Czy są wśród nich użytkownicy, którzy zostali zablokowani po raz kolejny?
a) tak
b) nie
c) nie dotyczy
d) Inna sytuacja (jaka?)
8. Czy profil Facebook gminy prowadzą pracownicy urzędu czy zewnętrzny podmiot
(osoba/firma)?
a) pracownicy urzędu
b) podmiot zewnętrzny (osoba/firma) (proszę przejść do pytania 8.2)
8.1. Prosimy o wskazanie stanowisk, na których są zatrudnieni oraz zakresu ich obowiązków
związanych z prowadzeniem Facebooka (czy jest to konkretnie opisane czy tylko wskazane,
Że prowadzą media społecznościowe?)
8.2 Kto decyduje o zablokowaniu użytkowników na Facebooku?
Poniższe pytania dotyczą tylko podmiotów zewnętrznych prowadzących profil. Jeśli
prowadzi go pracownik Urzędu, należy przejść do pytania 9.
Znak sprawy: KP-PP-1.1431.292.2021
Strona 2 z6 Nr dokumentu Mdok: 336155/06/2021/W
Urząd Miasta Lublin nokaĄ M
8.3. Prosimy o wskazanie, jakie ma uprawnienia w ramach prowadzenia profilu. Prosimy
o wskazanie roli zgodnie z klasyfikacją serwisu Facebook:
https://www.facebook.com/help/289207354498410
a) Administrator - dostęp do Facebooka z pełną kontrolą
b) Redaktor - dostęp do Facebooka z częściową kontrolą
c) Moderator - dostęp do zadań: Odpowiedzi na wiadomości, Aktywność w społeczności,
Reklamy, Statystyki
d) Reklamodawca - dostęp do zadań: Reklamy, Statystyki
e) Analityk - dostęp do zadań: Statystyki
f) Inna - jaka?
8.3.1. Prosimy o informację o zakresie zadań związanych z wykonywaniem umowy na rzecz
urzędu, chodzi o opisanie, jakie zadania znajdują się w umowie.
8.3.2. Prosimy o informację o wysokości miesięcznego wynagrodzenia, które firma
zewnętrzna otrzymuje z tego tytułu.
9. Czy widoczność wpisów na gminnym profilu Facebook jest ograniczana? Chodzi
o sytuacje, w których post nie jest tzw. wpisem publicznym.
Część II — oficjalny profil W/B/P
10. Czy istnieje oficjalny profil wójta/burmistrza/prezydenta na Facebooku?
a) tak
b) nie
11. Czy prowadzenie oficjalnego profilu wójta/burmistrza/prezydenta na Facebooku jest
opłacane z budżetu gminy?
12. Jeśli nie istnieje oficjalny profil, to czy wójyburmistrz/prezydent prowadzi swój własny
profil, na którym informuje o sprawach, które dzieją się w gminie/mieście?
Część III — reklama Gminy/miasta w mediach społecznościowych
13. Czy na którymkolwiek z profili na Facebooku, którego prowadzenie jest opłacane przez
gminę, realizowane są działania reklamowe, takie jak płatna promocja profilu, konkretnych
wpisów lub kampanie reklamowe? Chodzi o sytuacje, kiedy taka promocja jest opłacana
z budżetu gminy.
a) Tak - zarówno na profilu(ach) gminy, jak i wójta/burmistrza/prezydenta.
b) Tak - tylko na profilu(ach) gminy
c) Tak - tylko na oficjalnym profilu wójta/burmistrza/prezydenta.
d) Nie - nie realizujemy płatnych kampanii reklamowych w social mediach.
e) Inna sytuacja - jaka?
13.1. Prosimy o informację o łącznych kosztach płatnych kampanii reklamowych
zrealizowanych w mediach społecznościowych gminy między 1 maja 2020 r. a 30 kwietnia
2021 r. (o ile dotyczy).”
Znak sprawy: KP-PP-l.1431.292.2021
Nr dokumentu Mdok: 336155/06/2021/W Strona 3 z 6
Urząd Miasta Lublin NĄ A
Odpowiadając na powyższe informuję, co następuje.
Ad 1.
Odpowiedź a).
Ad 2.
Odpowiedzi a) i b).
Ad 3.
Organ nie posiada dokumentów, o których mowa w pkt 3.
Ad 4.
Odpowiedź c).
Ad 5.
Odpowiedź b).
Ad 6.
Odpowiedź b).
Ad 6.1.
Nie dotyczy.
Ad 7. oraz 7.1.
Nie dotyczy.
Ad 8.
Odpowiedzi a) i b).
Ad 8.1.
Kierownik referatu, inspektor, pomoc administracyjna.
Odnosząc się natomiast do pytania dotyczącego zakresu obowiązków pracowników
urzędu związanych z prowadzeniem Facebooka informuję, że informacje w tym zakresie
znajdują się już w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Lublin w zakładce:
Informacja publiczna » Wnioski o udostępnienie informacji publicznej » 2021 » 120. Wniosek
o dostęp do informacji publicznej dotyczący obsługi medialnej oraz mediów
społecznościowych w Urzędzie Miasta Lublin (Część I, Ad 1.), link bezpośredni:
https://bip.lublin.eu/informacja-publiczna/wnioski-o-udostepnienie-informacji-
publicznej/2021/120-wniosek-o-dostep-do-informacji-publicznej-dotyczacy-obslugi-medialnej-
oraz-mediow-spolecznosciowych-w-urzedzie-miasta-lublin,436,28072,2.html .
Zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej
(Dz. U.z 2020 r. poz. 2176), udostępnienie informacji publicznej w Biuletynie Informacji
Publicznej wyłącza obowiązek ponownego jej udostępnienia na wniosek zainteresowanego
w trybie art. 10 ust. 1 cyt. ustawy o dostępie do informacji publicznej (por. wyrok z dnia
1 grudnia 2005 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, sygn. akt II SA/Gd
436/05).
Ad 8.2.
Nie dotyczy.
Ad 8.3.
Znak sprawy: KP-PP-1.1431.292.2021
Strona 4 z 6 Nr dokumentu Mdok: 336155/06/2021/W
Urząd Miasta Lublin A fi
Odpowiedź a).
Ad 8.3.1.
1) usługa prowadzenia fan page Miasta Lublin na portalu społecznościowym
Facebook, w tym:
a) wsparcie w zakresie prowadzenia fan page'a zwłaszcza po godzinach pracy Urzędu
(od poniedziałku do piątku po godzinie 15:30 oraz w weekendy) - publikowanie postów, galerii
zdjęć, filmów, linków;
b) aktywizacja fanów;
c) optymalizacja profilu i strategia jego rozwoju;
d) interakcja z fanami;
e) szybka publikacja przesłanych informacji;
f) codzienne monitorowanie treści związanych z marką Lublin na portalach
społecznościowych;
g) comiesięczne raportowanie skuteczności działań;
h) wykonywanie aplikacji konkursowych,
i) sygnalizowanie pojawienia się informacji drażliwych, konsultowanie pożądanych
rozwiązań;
j) moderowanie forum, dyskusji, animacja i moderacja komentarzy pojawiających się na
profilu;
k) kreowanie nowych tematów do dyskusji, pytań;
D wsparcie w zakresie obsługi graficznej profili Miasta Lublin w mediach
społecznościowych (Facebook, Instagram);
2) wsparcie działań komunikacyjnych poprzez wykorzystanie płatnych narzędzi Facebook
Ads przy miesięcznym budżecie 400 zł (słownie: czterysta złotych 00/100) w okresie
obowiązywania umowy, w tym:
a) przeprowadzenia działań marketingowych _ w postaci wsparcia działań
komunikacyjnych na profilu Miasta Lublin na portalu Facebook poprzez wykorzystanie
płatnych narzędzi Facebook Ads (promocja postów lub promocja wydarzeń albo promocja
zewnętrznych stron internetowych), skutkujących co najmniej 571 kliknięciami/aktywnościami
łącznie, w danym miesiącu rozliczeniowym;
b) promowanie za pomocą wyżej wymienionych narzędzi wskazanych postów lub
wydarzeń lub stron www;
c) dostarczenie raportu wykazującego ilość aktywności/kliknięć pod każdym
z promowanych działań na koniec każdego miesiąca;
3) raportowanie:
a) comiesięczne raporty podsumowujące wykonanie przedmiotu umowy;
b) comiesięczne zestawienie trendów określających zainteresowania internautów
mogących mieć związek z treściami promocyjnymi marki Lublin.
Ad 8.3.2.
2952 zł brutto.
Znak sprawy: KP-PP-l.1431.292.2021
Nr dokumentu Mdok: 336155/06/2021/W Strona 5 z 6
A
—
-
Urząd Miasta Lublin HALĄ
A m
Ad 9.
Nie.
Część II.
Ad 10.
Odpowiedź a).
Ad 11.
Nie.
Ad 12.
Z uwagi na odpowiedź w zakresie pkt 10 - nie dotyczy.
Część III.
Ad 13.
Odpowiedź d).
Ad 13.1.
Nie dotyczy.
Sekretarz Miasta Lublin
Andrzej Wojewódzki
(dokument w postaci elektronicznej podpisany
kwalifikowanym podpisem elektronicznym)
Załącznik: Klauzula informacyjna
Znak sprawy: KP-PP-1.1431.292.2021
Strona 6 z 6 Nr dokumentu Mdok: 336155/06/2021/W