Departament Prezydenta 6
urząd
miejski
wrocławia
Państwo:
Katarzyna Batko-Tołuć
Marzena Błaszczyk
Szymon Osowski
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
Wrocław, 6.07.2021 r.
WPM.1431.1.2021
Dotyczy: odpowiedź na przesłany wniosek o udostępnienie informacji publicznej.
Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na przesłany wniosek o udostępnienie informacji publicznej dot.
profili w mediach społecznościowych przesyłam odpowiedzi. W części I i III
odpowiedzi dotyczą oficjalnego profilu miejskiego na Facebook:
Qwroclaw.wroclove.
Proszę przyjąć moje przeprosiny z powodu kilkudniowej zwłoki w przesłaniu
odpowiedzi. Wynikło to z nieprzewidzianej nieobecności pracownika,
odpowiedzialnego za przygotowanie odpowiedzi.
Z wyrazami szacunku,
DYREKTOR WYDZIAŁU
Et Michalski
Sprawę prowadzi:
Marlena Mazur Marlena.mazurQum.wroc.pl
Załącznik: Wypełniony kwestionariusz
Wydział Promocji Miasta i Turystyki
Przejście Zelaźnicze 1; 50-107 Wroclaw
tel. +48 717 77 82 10
fax +48 717 77 8691
wpmQ©Qum.wroc.pl
www.wrociaw.pl
CZĘŚĆ I - OFICJALNY PROFIL GMINY/MIASTA NA FACEBOOKU
1. Czy gmina prowadzi swój profil na Facebooku?
b) tak, nawet kilka (jeśli jest kilka profili, w tym tematyczne, do odpowiadania na dalsze
pytania prosimy wybrać ten profil, który ma charakter ogólny i dotyczy codziennego
funkcjonowania urzędu/miasta/gminy)
2. Jaką rolę ma pełnić profil gminy na Facebooku w Państwa gminie/mieście?
(możliwe jest udzielenie kilku odpowiedzi)
a) informacyjną (ułatwia trafienie do mieszkańców z informacjami dostępnymi także w BIP
lub na stronie internetowej)
b) promocyjną (promowanie walorów miasta/gminy na zewnątrz)
c) dyskusyjną (pomaga wszystkim mieszkańcom/mieszkankom dyskutować ze sobą
o sprawach, które na co dzień dzieją się w gminie/mieście)
3. Czy zasady korzystania przez gminę/miasto z Facebooka zostały poprzedzone
dyskusją mającą odzwierciedlenie w jakichś dokumentach? Jeśli tak, prosimy
o więcej informacji o tym, jakie to dokumenty.
Prowadzenie bieżącej komunikacji w miejskich mediach społecznościowych poparte jest
bieżącą analizą obecnych trendów funkcjonujących w Internecie, a także analizą grup
odbiorców i ich reakcji na poszczególne treści udostępniane na fanpage'u. Na tej podstawie
wprowadzane są różnego rodzaju modyfikacje i aktualizacje działań komunikacyjnych.
4. Jak wygląda kwestia umieszczania informacji na Facebooku?
c) Na Facebooka przygotowywane są różne treści, niekoniecznie pokrywające się
z tym, co na stronie internetowej i w BIP
5. Czy zasady blokowania i ukrywania komentarzy oraz blokowania użytkowników
Facebooka zostały spisane w regulaminie lub innym dokumencie przygotowanym
w urzędzie? (nie chodzi o regulamin Facebooka)
a) tak - regulamin fanpage'u
6. Czy w ciągu ostatnich 12 miesięcy (1 maja 2020 r. - 30 kwietnia 2021 r.) na
oficjalnym profilu gminy/miasta zablokowani byli jacyś użytkownicy?
a) tak
6.1. W jakich sytuacjach zablokowany użytkownik zostaje na powrót
odblokowany?
Z zasady blokowane są tylko i wyłącznie konta fikcyjne lub profile pozostawiające
komentarze spamujące (np. dotyczące zbiórek, kredytów) oraz profile, które łamią
regulamin fanpage'u i/oraz Facebooka. Nie zdarzają się przypadki odblokowywania kont.
7. Ile osób jest obecnie (na dzień odpowiedzi na wniosek) zablokowanych na
oficjalnym profilu gminy/miasta w tym serwisie?
Na oficjalnym profilu miejskim zablokowanych jest 75 kont. Podana liczba liczona jest od
momentu utworzenia oficjalnego fanpage'a miejskiego.
7.1. Czy są wśród nich użytkownicy, którzy zostali zablokowani po raz kolejny?
b) nie
8. Czy profil Facebook gminy prowadzą pracownicy urzędu czy zewnętrzny
podmiot (osoba/firma)?
a) pracownicy urzędu
8.1. Prosimy o wskazanie stanowisk, na których są zatrudnieni oraz zakresu ich
obowiązków związanych z prowadzeniem Facebooka (czy jest to konkretnie
opisane czy tylko wskazane, że prowadzą media społecznościowe? )
Stanowisko: Specjalista ds. projektów specjalnych
Strona 2/3
Zakres: Przygotowywanie oraz udostępnianie komunikatów na Facebooku, monitoring
pojawiających się komentarzy, tworzenie wydarzeń online oraz prowadzenie związanej
z nimi komunikacji, planowanie kampanii internetowych, tworzenie baz zdjęć będących
załącznikami do poszczególnych treści.
8.2 Kto decyduje o zablokowaniu użytkowników na Facebooku?
Decyzję podejmuje Administrator w oparciu o ogólnie dostępny regulamin umieszczony na
fanpage'u.
9. Czy widoczność wpisów na gminnym profilu Facebook jest ograniczana? Chodzi
o sytuacje, w których post NIE JEST tzw. wpisem publicznym.
Wszystkie wpisy na oficjalnym profilu miejskim są treściami publicznymi.
CZĘŚĆ II - OFICJALNY PROFIL W/B/P
10. Czy istnieje oficjalny profil wójta/burmistrza/ prezydenta na Facebooku?
a) tak
11. Czy prowadzenie oficjalnego profilu wójta/burmistrza/prezydenta na
Facebooku jest opłacane z budżetu gminy?
Nie, prowadzenie oficjalnego profilu prezydenta nie jest opłacane z budżetu gminy. Profil
jest administrowany i prowadzony przez p. Jacka Sutryka.
CZĘŚĆ III - REKLAMA GMINY /MIASTA W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH
13. Czy na którymkolwiek z profili na Facebooku, którego prowadzenie jest
opłacane przez gminę, realizowane są działania reklamowe, takie jak płatna
promocja profilu, konkretnych wpisów lub kampanie reklamowe? Chodzi
o sytuacje, kiedy taka promocja jest opłacana z budżetu gminy.
b) Tak - tylko na profilu(ach) gminy.
13.1. Prosimy o informację o łącznych kosztach płatnych kampanii reklamowych
zrealizowanych w mediach społecznościowych gminy między 1 maja 2020 r. a 30
kwietnia 2021 r. (o ile dotyczy).
Wg danych zawartych w Urzędowym Rejestrze Umów w roku 2020 (okres obowiązywania
umów: od 24.04.2020 do 30.11.2020) na targetowane kampanie na Facebooku i w mediach
społecznościowych wydano łącznie 34 962,75 zł brutto. Do 30 kwietnia 2021 r. łączny koszt
płatnych kampanii w roku 2021 wyniósł 26 400 zł netto + VAT.
Strona 3/3