14) Nadleśnictwo Szubin
w LE)
Szubin Wieś 04.10.2021 r.
Marta Jagusztyn-Krynicka
członkini zarządu
Fundacji Lasy i Obywatele.
Nadleśnictwo Szubin, w odpowiedzi na Pani wniosek o udostępnieniu informacji
o środowisku i jego ochronie w zakresie listy rębni i trzebieży wykonanych od czasu
rozpoczęcia bieżącego Planu Urządzenia Lasu, przesyła w załączeniu wskazane dane
z podziałem na wykonanie 2014-2020 i plan na 2021 rok.
W celu prawidłowej interpretacji załączonych plików Nadleśnictwo zwraca uwagę na
niektóre zagadnienia mogące pomóc w wykorzystaniu przez Panią podanych
informacji:
1. Nadleśnictwo Szubin jest jednym z największych nadleśnictw w Polsce
(powyżej 25 tys. ha) przez to powierzchni przeznaczonych do wykonania cięć
w Planie Urządzania Lasu jest więcej, niż w innych jednostkach.
2. Obecnie Nadleśnictwo Szubin wykonuje Plan Urządzania Lasu sporządzony na
lata 2014-2023 i jest w jego ósmym roku realizacji.
3. Interpretowanie wielkości cięć powierzchniowych, z której zostały usunięte
drzewa, na podstawie powierzchni manipulacyjnej może wprowadzić odbiorcę
danych w błąd, ponieważ powierzchnia cięcia tzw. zredukowana jest znacznie
mniejsza. Taka sytuacja ma szczególnie zastosowanie przy wykonywaniu rębni
częściowych, coraz częściej stosowanych na terenie Nadleśnictwa.
W przypadku Nadleśnictwa Szubin analizie możemy poddać jedynie lata
w których prowadzono „normalną” ewidencję cięć, z wyłączeniem powierzchni
w latach tzw. klęskowych, gdzie z uwagi na rozmiar prac procedury rozliczania
powierzchni zostały uproszczone. Biorąc pod uwagę wcześniejszy okres pracy
w latach 2014 do 2016 trzeba zaznaczyć, że w roku 2014 powierzchnia
manipulacyjna wyniosła 289,65 ha a odnowiona 121,18 ha, w roku 2015
powierzchnia manipulacyjna wyniosła 366,12 ha a odnowiona 178,89 ha,
w roku 2016 powierzchnia manipulacyjna wyniosła 330,44 ha a odnowiona
249,71 ha. Sumując ten okres możemy uzyskać procent powierzchni cięć
rębnych na której usunięto drzewa na poziomie około 56%. Z powyższych
danych wynika, że wycina się mniej niż to, co przedstawia tabela ujmująca za
podstawową daną w kolumnie „powierzchnia manipulacyjna”.
4. W latach 2017- 2019 znaczna część użytków rębnych jak i trzebieży była
wykonywana na skutek wichury z dnia 11.08.2017 roku. Huraganowy wiatr
spowodował szkody na obszarze 10 tys. ha Nadleśnictwa. Odtworzenia,
przywrócenia lasu wymagała powierzchnia ponad 2 tys. ha. Reszta terenu
uszkodzona w wyniku wichury została poddana zabiegom trzebieżowym oraz
cięciom tzw. przygodnym w celu jak najdłuższego utrzymania uszkodzonych
drzewostanów, w jak najlepszej kondycji zdrowotnej. Powierzchnie po zrębach
lub do przebudowy zostały już w znacznej części odnowione według ściśle
Nadleśnictwo Szubin, ul. Szubin Wieś 52, 89-200 Szubin
tel.: +48 52 39-10-310, fax: +48 52 39-10-337, e-mail: szubinQtorun.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
określonych planów gospodarczych (rok 2018 - 346,16 ha, rok 2019 - 727,11
ha, rok 2020 - 563,49 ha, jesteśmy w trakcie odnawiania w 2021roku 466,67 ha,
plan na rok 2022 - 135,45 ha oraz na rok 2023 -22,25 ha). Powierzchnie, na
których wykonywaliśmy cięcia, gdzie drzewa zostały połamane lub powalone
zostały oznaczone na końcu symbolu zabiegu literą „K” np. TPPK, TPNK,
TWNK, IBK.
5. Każdy zarządca i właściciel lasu musi dbać o stan sanitarny lasu i musi
reagować i przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się czynników szkodotwórczych.
Takie zdarzenia na terenie Nadleśnictwa miały miejsce i zostały także ujęte
w przekazanych danych. Powierzchnie te od 12.02.2020 roku, w celu
szczegółowej analizy problemu szkód w drzewostanach zostały oznaczone,
przy symbolu zabiegu, literą „S”. Zastosowanie rębni w tych przypadkach jest
działaniem ostatecznym i konsultowanym np. z Zakładem Ochrony Lasu.
W ostatnim czasie odnotowano uszkodzenia drzewostanów związane z
wahaniem poziomu wód gruntowych, suszą, wystąpieniem szkodliwych owadów
(kornik drukarz, ostrozębny), jemioły.
6. Dane zawarte w planie na rok 2021 wykonania rębni i trzebieży mogą ulec
zmianie.
Lasy Państwowe jak i Nadleśnictwo Szubin, wchodzące w ich skład, zarządzają
majątkiem Skarbu Państwa, czyli wszystkich Polaków na zasadach ustalonych przez
Naród. Leśników obowiązują, tak jak wszystkich obywateli, przepisy prawa, ustawy,
akty wykonawcze, wewnętrzne instrukcje i zasady, doprecyzowujące prace na terenie
Lasów. Ustawa o lasach została uchwalona przez Sejm i podpisana przez Prezydenta
w roku 1991, uchwalona przez władze wybrane przez obywateli w wyborach
demokratycznych. Pomimo zdarzających się problemów z informowaniem
społeczeństwa o działalności Lasów Państwowych wynikających często z braku
bieżącego śledzenia przez obywateli wysyłanych np. z nadleśnictw, komunikatów i
ogłoszeń np. o konsultacjach społecznych, możemy zapewnić, że prowadzimy prace
na zarządzanym przez Nadleśnictwo terenie realizując cele zapisane w Ustawie.
Dla przypomnienia przytoczmy zapisy Ustawy poniżej:
1) zachowania lasów i korzystnego ich wpływu na klimat, powietrze, wodę, glebę,
warunki życia i zdrowia człowieka oraz na równowagę przyrodniczą;
2) ochrony lasów, zwłaszcza lasów i ekosystemów leśnych stanowiących
naturalne fragmenty rodzimej przyrody lub lasów szczególnie cennych ze
względu na: a) zachowanie różnorodności przyrodniczej, b) zachowanie leśnych
zasobów genetycznych, c) walory krajobrazowe, d) potrzeby nauki;
3) ochrony gleb i terenów szczególnie narażonych na zanieczyszczenie lub
uszkodzenie oraz o specjalnym znaczeniu społecznym,
4) ochrony wód powierzchniowych i głębinowych, retencji zlewni, w szczególności
na obszarach wododziałóów i na obszarach zasilania zbiorników wód
podziemnych;
5) produkcji, na zasadzie racjonalnej gospodarki, drewna oraz surowców
i produktów ubocznego użytkowania lasu.
Przytoczone wyżej punkty są realizowane przez leśników z zachowaniem w Ustawie
kolejności, nie pomijając jednak punktu piątego, mówiącego o celu, realizacji
pozyskania, produkcji, w mowie potocznej, wykonywania wycinki, wyrębów, zrębów,
trzebieży ito. Drewno, które było/jest wycięte w wyniku prawidłowo wykonywanej
gospodarki leśnej jest materiałem tzw. ekologicznym mającym około 30 tys.
zastosowań. Budownictwo, górnictwo, energetyka, przemysł meblarski, papierniczy
oraz produkcja narzędzi, instrumentów muzycznych, sprzętu sportowego, zabawek,
materiałów biurowych to tylko niektóre przykłady używanego przez obywateli drewna.
Czy w dobie zmian klimatycznych należałoby je zastąpić materiałami kopalnymi,
ropopochodnymi?
Już 95 lat Lasy Państwowe zarządzają znacznym obszarem Kraju i w naszej ocenie
jak i większości obywateli, mamy jedne z najładniejszych lasów w Europie, jeśli nie
najpiękniejsze. Taki wygląd i ilość lasów wiąże się z rygorystycznego podejścia
leśników do zapisów prawa w Polsce oraz wykorzystywaniu/podpatrywaniu praw
przyrody. Lesistość Kraju i zasoby leśne na początku działalności Lasów Państwowych
nie przystawały do tych obserwowanych obecnie. Po drugiej wojnie lesistość wynosiła
zaledwie 20,8% a obecnie wynosi około 30%. Leśnicy stale powiększają zasoby lasów
nie tylko powierzchniowe, ale także masowe, wycinając mniej drzew niż przyrasta,
czyli lasy w Polsce są coraz starsze i dorodniejsze. Realizowana jest przez to zasada
zapisana w Ustawie mówiąca o użytkowaniu lasu przez pozyskanie drewna w taki
sposób, aby nie przekroczyć możliwości produkcyjnych lasu.
Wszystkie te działania w oparciu o Ustawę z 1991 roku Lasy Państwowe wykonują nie
korzystając ze środków budżetu państwa, a tym samym nie obciążają kieszeni
obywateli.
Mamy nadzieję, że pomogliśmy w zgłębianiu tematyki związanej z wykonywaniem
pozyskania drewna na terenie Nadleśnictwa Szubin. W przypadku pytań lub
wątpliwości prosimy o kontakt.