Lasy Państwowe Nadleśnictwo Kolumna, ul. Leśników Polskich 1c, 98 - 100 Łask
tel.: +48 43 675-42-06; +48 43 675-43-59, fax: wew.114, e-mail: kolumna@lodz.lasy.gov.pl
Nadleśnictwo Kolumna
www.lodz.lasy.gov.pl/kolumna
Łask, dnia 06-10-2021
Znak spr.: Z.0172.21.2021
Pani
Marta Jagusztyn - Krynicka
Fundacja Lasy i Obywatele
Dotyczy: Wniosku o udostępnienie informacji o środowisku.
W odpowiedzi na Państwa wniosek z dnia 06.09.2021 roku o udostępnienie informacji
o środowisku w zakresie:
1. Listy wszystkich rębni i trzebieży wykonanych w nadleśnictwie od czasu
rozpoczęcia bieżącego Planu Urządzenia Lasu do 31 grudnia 2020.
2. Listy wszystkich rębni i trzebieży, które zaplanowane są do wykonania w roku
2021.
Nadleśnictwo Kolumna informuje, że żądane informacje nie stanowią informacji o
środowisku w rozumieniu ustawy z dnia 3 października 2008 o udostępnianiu informacji
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o
ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. 2021 poz. 247) a ponadto, Nadleśnictwo
nie jest obowiązane do udostępnienia informacji w trybie w/w ustawy.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 9 ust. 1 u.u.i.ś. udostępnieniu w trybie tej ustawy podlegają informacje
dotyczące:
1) stanu elementów środowiska, takich jak: powietrze, woda, powierzchnia ziemi,
kopaliny, klimat, krajobraz i obszary naturalne, w tym bagna, obszary nadmorskie
i morskie, a także rośliny, zwierzęta i grzyby oraz inne elementy różnorodności
biologicznej, w tym organizmy genetycznie zmodyfikowane, oraz wzajemnych
oddziaływań między tymi elementami;
Lasy Państwowe Nadleśnictwo Kolumna, ul. Leśników Polskich 1c, 98 - 100 Łask
tel.: +48 43 675-42-06; +48 43 675-43-59, fax: wew.114, e-mail: kolumna@lodz.lasy.gov.pl
Nadleśnictwo Kolumna
www.lodz.lasy.gov.pl/kolumna
2) emisji, w tym odpadów promieniotwórczych, a także zanieczyszczeń, które
wpływają lub mogą wpłynąć na elementy środowiska, o których mowa w pkt 1;
3) środków, takich jak: środki administracyjne, polityki, przepisy prawne dotyczące
środowiska i gospodarki wodnej, plany, programy oraz porozumienia w sprawie
ochrony środowiska, a także działań wpływających lub mogących wpłynąć na
elementy środowiska, o których mowa w pkt 1, oraz na emisje i zanieczyszczenia,
o których mowa w pkt 2, jak również środków i działań, które mają na celu ochronę
tych elementów;
4) raportów na temat realizacji przepisów dotyczących ochrony środowiska;
5) analiz kosztów i korzyści oraz innych analiz gospodarczych i założeń
wykorzystanych w ramach środków i działań, o których mowa w pkt 3;
6) stanu zdrowia, bezpieczeństwa i warunków życia ludzi, oraz stanu obiektów
kultury i obiektów budowlanych - w zakresie, w jakim oddziałują na nie lub mogą
oddziaływać:
a) stany elementów środowiska, o których mowa w pkt 1, lub
b) przez elementy środowiska, o których mowa w pkt 1 – emisje i
zanieczyszczenia, o których mowa w pkt 2, oraz środki, o których mowa w
pkt 3.
Plan urządzenia lasu, jako podstawowy dokument gospodarki leśnej (art. 6 ust. 1
pkt 6 ustawy o lasach), służy realizacji jej celów i zadań. Trwale zrównoważona
gospodarka leśna opiera się na wypełnianiu przez lasy zarówno funkcji ochronnych,
gospodarczych, jak i społecznych (art. 6 ust. 1 pkt 1a ustawy o lasach). Tak więc plan
urządzenia lasu jest dokumentem kompleksowym, regulującym nie tylko sprawy
„ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania zasobów i upraw
leśnych”, ale także „pozyskiwania drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia,
zwierzyny oraz płodów runa leśnego” oraz „realizację pozaprodukcyjnych funkcji lasu”
(art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o lasach).
Wykonane na podstawie planu urządzenia lasu rębnie i trzebieże stanowią
wyłącznie realizację zadań gospodarczych przewidzianych w planie urządzenia
lasu, nie zaś działań z zakresu ochrony środowiska. Nie stanowią zatem informacji
o środowisku. Dodatkowo należy wskazać, że Plan Urządzenia Lasu sporządzony na
lata 2016-2025 dla Nadleśnictwa Kolumna w Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych
w Łodzi na podstawie stanu lasu w dniu 1 stycznia 2016 r. Opis ogólny lasów
Lasy Państwowe Nadleśnictwo Kolumna, ul. Leśników Polskich 1c, 98 - 100 Łask
tel.: +48 43 675-42-06; +48 43 675-43-59, fax: wew.114, e-mail: kolumna@lodz.lasy.gov.pl
Nadleśnictwo Kolumna
www.lodz.lasy.gov.pl/kolumna
nadleśnictwa (elaborat) wraz z Decyzją Ministra Środowiska zatwierdzającą w/w plan są
udostępnione
publicznie
w
BIP
Nadleśnictwa
Kolumna
na
stronie
https://www.gov.pl/web/nadlesnictwo-kolumna/plan-urzadzenia-lasu i w/w dokumenty
zawierają dane o rozmiarze (etacie) użytkowania rębnego oraz powierzchni cięć w
użytkowaniu przedrębnym wraz z szacunkowym rozmiarem (etatem) tego użytkowania.
Nadleśnictwo co do zasady zobligowane jest do realizacji rozmiaru zadań określonych
w Decyzji Ministra zatwierdzającej Plan Urządzenia Lasu, który to przed zatwierdzeniem
podlega wyłożeniu do publicznej wiadomości i poddawany jest konsultacjom
społecznym. Realizacja tego planu w poszczególnych latach w odniesieniu do
poszczególnych wydzieleń leśnych, których w Nadleśnictwie Kolumna jest ponad 9500
stanowi informację wtórną, przeznaczoną do wewnętrznych analiz zaawansowania
wykonania planu 10-cio letniego.
Tym bardziej nie stanowi takiej informacji lista rębni i trzebieży
planowanych do wykonania w roku 2021. Zatwierdzenie poszczególnych pozycji cięć
w planie na dany rok nie zawsze oznacza, że na danej powierzchni będą prowadzone
cięcia. Zmiany mogą być determinowane m.in. przez konieczność reakcji na stan
sanitarny lasu. Zatem plan ten jest jedynie wstępnym i roboczym opracowaniem, który
może być oraz jest modyfikowany i stanowi dane przeznaczone do wewnętrznego
komunikowania się pracowników nadleśnictwa: leśniczego z inżynierem nadzoru oraz
nadleśniczym lub jego zastępcą. W rozważanym przypadku dostarczenie w/w danych
za rok 2021, wynikających wyłącznie z wewnętrznych, roboczych dokumentów
Nadleśnictwa, nie stanowi informacji o środowisku.
Po dokonaniu dokładnej analizy przedmiotowego wniosku Nadleśnictwo stoi
zatem na stanowisku, iż żądane informacje nie stanowią żadnego z rodzaju informacji o
środowisku, określonego w art. 9 ust. 1 u.u.i.ś. Lista wykonanych ani planowanych rębni
i trzebieży nie mieści się w żadnej z kategorii informacji o środowisku, wskazanych
powyżej. W związku z tym nie mogą one podlegać udostępnieniu w trybie przepisów
u.u.i.ś.
Dodatkowo, przepis art. 8 ust. 1 u.u.i.ś. nakłada obowiązek udostępniania
informacji o środowisku na „władze publiczne”, a pojęcie to zdefiniowane jest w art. 3
ust. 1 pkt 15a i obejmuje: Sejm, Senat, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, organy
administracji, sądy, trybunały oraz organy kontroli państwowej i ochrony prawa. Z kolei
Lasy Państwowe Nadleśnictwo Kolumna, ul. Leśników Polskich 1c, 98 - 100 Łask
tel.: +48 43 675-42-06; +48 43 675-43-59, fax: wew.114, e-mail: kolumna@lodz.lasy.gov.pl
Nadleśnictwo Kolumna
www.lodz.lasy.gov.pl/kolumna
pojęcie „organów administracji” w rozumieniu u.u.i.ś. – zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 9 –
obejmuje:
a) ministrów, centralne organy administracji rządowej, wojewodów, działające w ich
lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej, organy
jednostek samorządu terytorialnego,
b) inne podmioty wykonujące zadania publiczne dotyczące środowiska i jego
ochrony.
Nadleśnictwa Lasów Państwowych nie mieszczą się w katalogu podmiotów
wymienionych w lit. a, w szczególności nie stanowią terenowych organów administracji
rządowej. W myśl art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U.
z 2020 r., poz. 1463 ze zm.) nadleśnictwem jako podstawową jednostką organizacyjną
Lasów Państwowych kieruje nadleśniczy, a jego zadaniem jest samodzielne
prowadzenie gospodarki leśnej w nadleśnictwie. Zgodnie z art. 5 ust. 3 ww. ustawy,
starosta może powierzyć nadleśniczemu, w drodze porozumienia, prowadzenie w jego
imieniu spraw z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących
własności Skarbu Państwa, w tym wydawanie decyzji administracyjnych w pierwszej
instancji. W takim przypadku nadleśniczy staje się organem administracji w znaczeniu
funkcjonalnym (art. 1 pkt 2 k.p.a.), nie jest on jednak terenowym organem administracji
rządowej ani organem jednostki samorządu terytorialnego.
W ocenie Nadleśnictwa, nie jest ono również „innym podmiotem wykonującym
zadania publiczne dotyczące środowiska i jego ochrony”, o którym mowa w art. 3 ust. 1
pkt 9 b) ustawy. W wyroku z dnia 24 lutego 2016 r., I OSK 2267/14, Naczelny Sąd
Administracyjny przyjął bardzo wąskie rozumienie pojęcia „zadań publicznych
dotyczących środowiska i jego ochrony”. Zdaniem Sądu chodzi tu o zadania
nakierowane wyłącznie na troskę o stan środowiska i jego ochronę. Przesłanki tej nie
spełnia więc np. Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w m. st. Warszawie Sp. z o.
o., pomimo że do jego zadań należy odbiór nieczystości, zatem nie jest ono podmiotem
obowiązanym do udostępniania informacji o środowisku. NSA uznał, że wyrok Sądu I
instancji „nie narusza art. 8 i art. 3 ust. 1 pkt 9 lit. b u.u.i.ś. ani art. 2 ust. 2 lit. c Konwencji
z Aarhus. Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku należycie wprowadza do
polskiego systemu prawnego instytucje Konwencji z Aarhus. Definicja organu (inne
podmioty, gdy są one powołane z mocy prawa lub na podstawie porozumień do
wykonywania zadań publicznych dotyczących środowiska i jego ochrony; art. 3 ust. 1
Lasy Państwowe Nadleśnictwo Kolumna, ul. Leśników Polskich 1c, 98 - 100 Łask
tel.: +48 43 675-42-06; +48 43 675-43-59, fax: wew.114, e-mail: kolumna@lodz.lasy.gov.pl
Nadleśnictwo Kolumna
www.lodz.lasy.gov.pl/kolumna
pkt 9 lit. b u.u.i.ś.) nie zmienia zakresu ustawowych zadań organów administracji
publicznej, a jedynie ma zapobiegać uchylaniu się innych podmiotów, działających w
zakresie objętym definicją ustawową, od ich obowiązków.”
Biorąc pod uwagę powyższe, Nadleśnictwo, w świetle przepisów u.u.i.ś. nie jest
organem zobowiązanym do udostępniania informacji o środowisku, bowiem nie spełnia
przesłanek uznania go za „władzę publiczną” w rozumieniu ustawy.
Z poważaniem
Marcin Król
Nadleśniczy
Nadleśnictwo Kolumna
/podpisano elektronicznie/