WÓJT GMINY BISKUPIEC
ut.Rynek 1
13-340 BISKUPIEC
pow. nowomiejski ; waj warmińsko mazurskie
%eL47 460 57, 47 450 58, tax 47 479 53 Biskupiec, dnia 10 listopada 2021 r.
OP.1431.20.2021
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
w. odpowiedzi na wniosek z dnia 4 listopada 2021 r. o udostępnienie informacji publicznej w
zakresie RAPORTU O STANIE GMINY za 2020 rok poprzez wypełnienie ankiety znajdującej tut. Urząd
oświadcza, co następuje: Ustosunkowując się do zagadnień zawartych w treści pytań postawionych w
ankiecie a przede wszystkim w ogóle do wniosku będącego ankietą należy wyraźnie zasygnalizować,
że wniosek (w przekonaniu Wnioskodawcy dotyczący udostępnienia informacji publicznej), który
obejmuje pytania z podanymi alternatywnie odpowiedziami, jak również pytania o zdarzenia przyszłe
lub takie które jeszcze nie nastąpiły nie stanowi informacji publicznej (dla por. np. wyrok WSA w
Warszawie z dnia 21grudnia 2010r. II SAB/Wa 219/10).
Informacja publiczna w sensie definicyjnym, ale i systemowym jest często nieprawidłowo
pojmowana (ztaką sytuacją mamy do czynienia wtym konkretnym przypadku). Należy w tym
miejscu z całą mocą podnieść, że informacja publiczna odnosi się do sfery faktów, a wnioskiem o jej
wydanie może być objęte jedynie pytanie o określone fakty na dzień udzielenia odpowiedzi (dla por.
wyrok WSA w Szczecinie z dnia 18 maja 2017r. Il SAB/Sz 155/16).
w. przedmiotowym wniosku podmiot zainteresowany, pozostając w mylnym przeświadczeniu,
że domaga się udostępnienia informacji publicznej, wnosi o wypełnienie ankiety (a więc pewnego
materiału jeszcze nie wytworzonego przez adresata i nie istniejącego obiegu formalnoprawnym, tj. w
postaci dokumentu), zapominając zapewne o tym, że nawet wypełniona ankieta (w treści w której
adresat dokonuje wyboru odpowiedzi na pytania spośród kilku opcji) nie jest informacją publiczną,
gdyż odpowiedzi zawarte w ankiecie nie stanowią rozstrzygnięć (decyzji) organu a to oznacza, że nie są
rodzajem dokumentu urzędowego.
Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sądów administracyjnych przymiot informacji
publicznej posiadają wszelkiego rodzaju dokumenty urzędowe organu ( będące dowodem tego, co w
nich urzędowo stwierdzono, zaświadczono bądź podano), wytworzone w ramach „realizacji
powierzonych mu zadań, a więc dokumenty powstałe w związku z prowadzeniem konkretnych
spraw. (dla por. wyrok NSA z dnia 22 kwietnia 2020r. | OSK 967/19, LEX nr 3030563; wyrok WSA
w Szczecinie z dnia 16 stycznia 2020r. II SAB/Sz 107/19, LEX nr 2798751). Rozpoznanie w/w
wniosku ( ogranicza się on faktycznie do wytworzenia pewnego materiału analitycznego — ankiety,
która nawet w sferze zamysłu u adresata wcześniej się nie pojawiła) zgodnie z żądaniem
wnioskodawcy, tj. w trybie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst
jednolity : Dz.U. z 2021 r. poz. 1598 ze zm. .) wobec stwierdzenia organu, iż przedmiotowa informacja
jako całość , nie ma charakteru informacji publicznej,(nie ma waloru informacji publicznej), nie obliguje
organu do wydania decyzji o odmowie udostępnienia informacji, o jakiej mowa w art.16 ust.1 w/w
Ustawy, lecz jedynie przybiera postać zawiadomienia o tym wnioskodawcy w formie zwykłego pisma
informacyjnego mającego charakter czynności materialno- technicznej (dla por. taki pogląd wyrażono
w orzeczeniach: w wyroku WSA w Gliwicach z dnia 23 czerwca 2020r. III SAB/GL 93/20 , LEX nr 3029648
orazw wyroku WSA w Poznaniu z dnia 19 grudnia 2019r. II SA/Po 641/19 , LEX nr 2768476).
Z poważaniem
w T
mgr inż. Arkadiusz Dobek
Otrzymują:
1. adresat
2.a/a