BURMISTRZ PASŁEKA
b Pasłęk dnia 09.11.2021 r.
ORG.1431.13.2021
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
sprawa-42181Qfedrowanie.siecobywatelska.pl
Niniejszym udzielam odpowiedzi na pytania zadane przez wasze stowarzyszenie w piśmie z
dnia 04.11.2021 roku.
W związku z tym, iż ww. pismo zawiera gotowe, sugestywne odpowiedzi do zaznaczenia na
zadane pytania, nie uwzględniające obowiązującego stanu prawnego w przedmiocie przygotowania,
przedstawienia i rozpatrzenia raportu o stanie gminy Pasłęk w 2020 roku, a w związku z tym
wskazanie sugerowanych odpowiedzi mogłoby nasuwać wniosek, że gmina Pasłęk nieprawidłowo
realizuje obowiązek związany z opracowaniem, przedstawieniem i rozpatrzeniem raportu o stanie
gminy, poniżej udziela się odpowiedzi na zadane pytania z pominięciem sugerowanych odpowiedzi,
natomiast z uwzględnieniem obowiązującego stanu prawnego i stanu faktycznego dotyczącego
raportu o stanie gminy Pasłęk w 2020 roku.
Ad. 1.
Odp. : Raport o stanie gminy Pasłęk za 2020 r. , zgodnie z art. 28aa ust. 2 ustawy o samorządzie
gminnym obejmuje podsumowanie działalności Burmistrza Pasłęka w 2020 roku, w tym w
szczególności realizację polityk, programów i strategii, uchwał rady gminy i budżetu gminy oraz
pozostałych zadań własnych obligatoryjnych i fakultatywnych gminy. W związku z tym na
zawartość raportu miały wpływ wszystkie osoby uczestniczące w procesach ustanawiania i
realizacji ww. polityk, programów, uchwał, budżetu i pozostałych zadań gminy w 2020 roku , tj.
rada gminy - radni, burmistrz, pracownicy samorządowi, stowarzyszenia i organizacje działające na
terenie gminy realizujące zlecone zadania gminy, mieszkańcy realizujący swoje obowiązki i
uprawnienia wynikające z przepisów prawa lub realizujący inne przedsięwzięcia z własnej
inicjatywy. Stan gminy Pasłęk w 2020 roku, będący efektem działań wszystkich ww osób, został
opisany w liczącym 224 strony Raporcie o stanie Miasta i Gminy Pasłęk w 2020 roku.
Ad. 2.
Największy wpływ na zawartość raportu o stanie gminy w 2020 roku miały zrealizowane w 2020
roku zadania gminy w poszczególnych dziedzinach działalności przypisanych gminie oraz
wskaźniki oceniające stopień realizacji zadań gminy wpływających na stan gminy wynikające z
porównania danych za 2020 rok do trzech poprzednich lat, tj. 2017-2019.
Ad. 3.
Kompetencje do określenia szczegółowych wymogów dotyczących raportu o stanie gminy
ustawodawca przypisał wyłącznie radzie gminy, w formie fakultatywnej. Stanowi o tym art. 28aa
ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym. Rada Miejska w Pasłęku dotychczas nie skorzystała z tych
kompetencji. Należy przyjąć, że w przypadku gdy rada gminy nie skorzystała z tych kompetencji,
raport sporządza wójt/burmistrz w kształcie zakreślonym w ustawie. Dopuszczenie do określenia
zawartości raportu przez gremia do tego niepowołane prowadziłoby do braku możliwości wzięcia
odpowiedzialności za ten raport przez podmiot zobowiązany do jego sporządzenia.
Ad. 4.
Zgodnie z art. 28aa ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym przygotowanie i przedstawienie raportu o
stanie gminy należy do kompetencji i obowiązku wójta/burmistrza/prezydenta miasta, a nie radnych
gminy. Radni jako członkowie rady gminy zostali wskazani w ustawie do rozpatrzenia raportu a nie
do jego przygotowania. Przepisy przywołanej ustawy nie przewidują udziału radnych w
przygotowaniu raportu o stanie gminy. Zgodnie z art. 28aa ust. 3 rada gminy może jedynie w
drodze uchwały określić szczegółowe wymogi dotyczące raportu. Rada Miejska w Pasłęku
dotychczas nie skorzystała z uprawnienia do określenia szczegółowych wymogów dotyczących
raportu o stanie gminy, co jest pochodną tego że przedłożone jej dotychczas do rozpatrzenia
raporty o stanie gminy za lata 2019 i 2020 zostały przez nią ocenione jako rzetelne, bardzo
szczegółowe, wyczerpujące, obejmujące całe spektrum działalności gminy, wychodzące poza
obligatoryjny zakres raportu wskazany w ustawie. Natomiast wpływ radnych na stan gminy Pasłęk i
realizację jej zadań w 2020 roku, a tym samym na kształt raportu o stanie gminy Pasłęk w 2020
roku, został wskazany w odpowiedzi na pytanie nr 1 ( Ad. 1).
Ad. 5.
Podstawowy problem ze sporządzeniem raportu o stanie gminy Pasłęk w 2020 roku polegał na tym,
że rok 2020 był rokiem pandemii, a jej skutki mające wpływ na stan gminy i realizację zadań gminy
w 2020 roku spowodowały, że porównanie wskaźników realizacji zadań gminy w 2020 roku z
latami poprzednimi było obciążone negatywnymi skutkami pandemii niezależnymi od gminy i jej
organów.
Ad. 6.
Nie ma ustawowego obowiązku informowania o możliwości udziału w debacie nad raportem o
stanie gminy. Uprawnienie mieszkańców do udziału w debacie nad raportem o stanie gminy wynika
wprost z ustawy o samorządzie gminy. Pomimo braku takiego obowiązku, Burmistrz Pasłęka
poinformował mieszkańców gminy o czasie i miejscu tej debaty w Biuletynie Informacji Publicznej
Urzędu Miejskiego w Pasłęku.
Ad. 7.
Obok ustawowo zagwarantowanej możliwości udziału mieszkańców w debacie nad raportem o
stanie gminy - w trybie określonym w art. 28aa ust. 6 — 8 ustawy o samorządzie gminnym,
Regulamin pracy Rady Miejskiej w Pasłęku zawiera przepisy umożliwiające udział mieszkańców w
sesjach rady gminy, w tym zabieranie głosu w sprawach będących przedmiotem sesji.