GMINA HACZÓW
36-213 HACZÓW 573
NIP: 686-15-582-38
woj. podkarpackie
0A.1431.11.2022 Haczów, dnia 22.02.2022r.
Fundacja Lasy i Obywatele
Odpowiadając na Państwa wniosek z dnia 21.02.2022r., o udostępnienie informacji
publicznej poniżej przedstawiam odpowiedzi na zadane pytania:
Pytanie 1. Czy przedstawiciele gminy/miasta zgłaszali wnioski podczas konsultacji
społecznych Planów Urządzenia Lasu organizowanych przez Lasy Państwowe dla nadleśnictw
znajdujących się na terenie gminy?
1. Tak.
1.1 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji jakie to były wnioski i czy zostały przyjęte,
częściowo przyjęte, czy też odrzucone.
1.2 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji czy wnioski zostały przyjęte, częściowo
przyjęte, czy też odrzucone.
2. Nie
Pytanie 2. Czy gmina/miaste utworzyła/e tak zwane małe formy ochrony przyrody na
obszarach leśnych zarządzanych przez Lasy Państwowe znajdujących się na jej terenie?
1. Tak.
1.1 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji jakie to były formy ochrony przyrody
i jaką otrzymały nazwę i kto zainicjował ich powstanie
1.2 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji kto zainicjował powstanie tych form
ochrony przyrody
2. Nie
Pytanie 3. Czy gmina/miaste brała udział w procesie wyznaczania stref High Conservation
Value Forest (lasów o szczególnych walorach) w ramach systemu certyfikacji gospodarki
leśnej Forest Stewardship Council?
1. Tak.
Jeżeli tak, to:
1.1. Czy w toku procesu wyznaczania gmina otrzymała kwestionariusz?
1.2. Czy kwestionariusz został wyłożony do konsultacji z lokalną społecznością?
1.3. Czy w wyniku tego procesu utworzono strefę lasu o szczególnych walorach (HCVF)?
2. Nie
Pytanie 4. Czy władze bądź przedstawiciele gminy/młasta-w jakikolwiek inny sposób (czyli na
przykład poprzez apele, uchwały, wnioski, dialog, negocjacje) wpływali bądź próbowali
wpłynąć na sposób prowadzenia gospodarki leśnej w gminie przez Lasy Państwowe?
1. Tak.
1.1 Jeżeli tak, to wnioskujemy o informacje jaka jest dokumentacji takich działań
(np. pisemny apel, uchwała, protokół spotkania)
1.2 Jeżeli tak i jeżeli istnieje dokumentacja wnioskujemy o jej przesłanie
2. Nie
Wyjaśnienia
Pyt.l Wyjaśnienie: Każde nadleśnictwo raz na dziesięć lat tworzy swój główny dokument
planistyczny — Plan Urządzenia Lasu. Podczas tworzenia tego dokumentu przedstawiciele
gminy oraz społeczeństwa mogą zgłaszać uwagi i wnioski do projektu Planu Urządzenia Lasu
na następną dekadę, a Lasy Państwowe są zobowiązane takie uwagi i wnioski rozpatrzyć.
Pyt. 2 Zgodnie z ustawą o ochronie przyrody rada gminy bądź rada miasta może w drodze
uchwały tworzyć w lasach tak zwane małe formy ochrony przyrody: pomniki przyrody, użytki
ekologiczne, zespoły przyrodniczo krajobrazowe.
Pyt. 3 Nadleśnictwa poddające się systemowi certyfikacji gospodarki leśnej Forest Stewardship
Council (a jest to ogromna większość nadleśnictw w Polsce), są zobowiązane tworzyć
w zatządzanych przez siebie lasach strefy lasów o szczególnych walorach High Conservation
Value Forest. Jedna z kategorii tych lasów — lasów kluczowych dla tożsamości kulturowej
lokalnej społeczności (HCVF6) powinna być ustalana w porozumieniu z lokalnymi władzami
na poziomie gmin. Zgodnie z dokumentem opisującym kryteria wyznaczania tych lasów Lasy
Państwowe „powinny w toku certyfikacji stworzyć kwestionariusz, który będzie
rozsyłany do gmin, a na miejscu wykładany do konsultacji z lokalną społecznością. Jeżeli
gminy wskażą obszary leśne, które do tej kategorii powinny należeć, wraz z uzasadnieniem,
obszary te będą desygnowane jako lasy kluczowe dla tożsamości kulturowej lokalnej
społeczności" (Kryteria Wyznaczania Lasów o Szczególnych Walorach Przyrodniczych
(HCVF) w Polsce, str 9, https://pl.fsc.org/pl-pl/standardy-i-inne-dokumenty, w zakładce
Certyfikacja lasów)
Pyt. 4 Rosnąca liczba gmin w Polsce reprezentując interes mieszkańców podejmuje próby
oddziaływania na Lasy Państwowe, by zapewnić zrównoważony sposób prowadzenia
gospodarki leśnej oraz zrównoważone realizowanie przez lasy funkcji społecznej,
przyrodniczej i gospodarczej.
Otrzymują:
1. Adresat
2.A/a