Ypłynę ło dnia 2021. )-..1.6 2044626
Krosno, 09.06.2021 r.
:S6 ZAĄCZNIKÓW. ....44iosvos40065505500600
Zn.spr.: Z8.2216.5.2020 | -UG5A. 0.1.
Sz. P.
Grzegorz Dominik
Burmistrz Gminy Narol
Dotyczy OR.030.5.2021 z dnia 5.05.2021 roku oraz wcześniejszej korespondencji
w sprawie ujęcia w planie urządzenia lasu Nadleśnictwa Narol koncepcji utworzenia
infrastruktury turystycznej na wzgórzu Wielki Dział, a także formy prawnej, zakresu
i warunków udostępnienia oznaczonych części nieruchomości w zarządzie
Nadleśnictwa Narol.
W odpowiedzi na pismo przywołane we wstępie pragnę poinformować Pana
Burmistrza, że aktualnie procedowany jest projekt planu urządzenia lasu dla
Nadleśnictwa Narol, który wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2023 roku. Częścią
składową tego dokumentu jest m.in. kierunkowe określenie potrzeb w zakresie
infrastruktury technicznej służącej turystyce i rekreacji, w tym również w zakresie
budowy, utrzymania oraz remontów obiektów i urządzeń turystyczno-rekreacyjnych.
Uwzględniając powyższe, ujęcie w planie urządzenia lasu koncepcji
zagospodarowania turystyczno - rekreacyjnego, planowanego do realizacji na wzgórzu
Wielki Dział, jest zasadniczo czynnością techniczną, z zastrzeżeniem, że sposób
zagospodarowania będzie zgodny i spójny z przepisami ustawy z dnia 28 września
1991r. olasach (tekst jedn. Dz.U. 2020.1463 ze zm. -dalej „uol” lub „ustawa
o lasach") oraz z przepisami ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych
i leśnych (tekst jedn. Dz.U. 2017.1161 ze zm. - dalej „uogril” lub „ustawa o ochronie
gruntów rolnych i leśnych”). Aspekty prawne dotyczące sposobu i zakresu
zagospodarowania terenów leśnych, niepowodujące wyłączenia gruntów z produkcji,
zostaną omówione w dalszej części mojego pisma.
W przypadku jeżeli planowane zagospodarowanie terenów leśnych będzie
wykraczało poza zakres możliwy do realizacji w ramach gospodarki leśnej, konieczne
będzie ustalenie odpowiedniego przeznaczenia tego terenu w miejscowym planie
zagospodarowania przestrzennego oraz uzyskanie zezwolenia na wyłączenie gruntu
leśnego z produkcji.
W planie urządzenia lasu obiekty infrastruktury turystycznej ujmowane są
zarówno w części opisowej, jak również na mapach. Leśna Mapa Numeryczna
prowadzona jest z dokładnością właściwą dla mapy ewidencyjnej. Dlatego niezwykle
RDLP w Krośnie, ul. Bieszczadzka 2, 38-400 Krosno, www.krosno.lasy.gov.pl
www.krosno.lasy.gov.pl
Tel.:+48134373900, fax: +48134373902, e-mail: rdl
PNŃST
14P) Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Krośnie
ważne jest, aby koncepcja, projekt lub plan zagospodarowania terenu, były
sporządzone precyzyjnie, zarówno w zakresie lokalizacji przestrzennej, jak również
poprzez precyzyjne opisanie zamierzenia w zakresie celu i sposobu przyszłego
zagospodarowania oraz użytkowania gruntów i obiektów, w tym planowanych do
wybudowania, a także poprzez przedstawienie przynajmniej przybliżonej wizualizacji
poszczególnych elementów przyszłej infrastruktury.
Definicje lasu, gospodarki leśnej oraz trwale zrównoważonej gospodarki leśnej
zostały zawarte w ustawie o lasach (art. 3 i art. 6 ust. 1 pkt. 1i 1a), natomiast definicje
wyłączenia gruntu z produkcji oraz urządzeń turystycznych - o których mowa w art. 3
pkt 2 uol - w ustawie o ochronie gruntów rolnych i leśnych.
Lasem w rozumieniu ustawy o lasach jest grunt o zwartej powierzchni co najmniej
0,10 ha, pokryty roślinnością leśną (uprawami leśnymi) - drzewami i krzewami oraz
runem leśnym - lub przejściowo jej pozbawiony, przeznaczony do produkcji leśnej,
stanowiący rezerwat przyrody, wchodzący w skład parku narodowego albo wpisany do
rejestru zabytków. Lasem jest także grunt związany z gospodarką leśną, zajęty pod
wykorzystywane dla potrzeb gospodarki leśnej budynki i budowle, urządzenia
melioracji wodnych, linie podziału przestrzennego lasu, drogi leśne, tereny pod liniami
energetycznymi, szkółki leśne, miejsca składowania drewna, a także wykorzystywan
na parkingi leśne i urządzenia turystyczne.
Poprzez gospodarkę leśną, zgodnie z przywołaną wyżej ustawą, należy rozumieć
działalność leśną w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu,
utrzymania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną,
pozyskiwania - z wyjątkiem skupu - drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia,
zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów oraz realizację
ozaprodukcyjnych funkcji lasu, natomiast poprzez trwale zrównoważoną gospodarkę
leśną - działalność zmierzającą do ukształtowania struktury lasów i ich wykorzystania
w sposób i tempie zapewniającym trwałe zachowanie ich bogactwa biologicznego,
wysokiej produkcyjności oraz potencjału regeneracyjnego, żywotności i zdolności do
ełniania, teraz i w przyszłości, wszystkich ważnych ochronnych, gospodarczych
i socjalnych funkcji na poziomie lokalnym, narodowym i globalnym, bez szkody dla
innych ekosystemów.
Odnośnie przepisów o ochronie gruntów rolnych i leśnych, uogril wprowadza do
polskiego porządku prawnego m.in. pojęcie wyłączenia gruntów z produkcji, przez co
należy rozumieć rozpoczęcie innego niż rolnicze lub leśne użytkowania gruntów, czyli
użytkowania wykraczającego poza zakres przywołanych wyżej definicji lasu,
gospodarki leśnej oraz trwale zrównoważonej gospodarki leśnej. Jednocześnie
w ustawie o ochronie gruntów rolnych i leśnych została zawarta legalna definicja
RDLP w Krośnie, ul. Bieszczadzka 2, 38-400 Krosno, www .krosno .lasy.gov.pl
Tel.:+48134373900, fax: +48134373902, e-mail: rdlpQkrosno lasy.gov.pl www.krosno.lasy.gov.pl
(2
jA
| Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Krośnie
urządzeń turystycznych, czyli takich, których lokalizacja na gruntach leśnych nie
powoduje wyłączenia gruntu leśnego z produkcji, ale pozwala na zaliczenie tych części
nieruchomości do gruntów związanych z gospodarką leśną, o których mowa w art. 3
pkt 2 ustawy o lasach. Zgodnie z tym przepisem, poprzez urządzenia turystyczne,
wymienione w ustawie enumeratywnie, rozumie się: parkingi, pola biwakowe, wieże
widokowe, kładki, szlaki turystyczne (ścieżki dydaktyczne) i miejsca widokowe.
Zasady gospodarki nieruchomościami w Państwowym Gospodarstwie Leśnym
Lasy Państwowe uregulowane zostały w rozdziale 6a ustawy o lasach. W tym zakresie
ustawa o lasach jest przepisem szczególnym w stosunku do przepisów kodeksu
cywilnego oraz do ustawy o gospodarce nieruchomościami, co oznacza, że w zakresie
tam uregulowanym, stosuje się ściśle przepisy uol.
Spośród dopuszczalnych tytułów prawnych do nieruchomości wymienionych
w ustawie o lasach, w mojej ocenie odpowiednich zarówno dla Inwestora (Gminy
Narol) jak i dla zarządzającego lasami (Nadleśnictwa Narol), ustawa o lasach
dopuszcza w szczególności:
1) Przekazanie przez Dyrektora Generalnego LP, na wniosek zainteresowanego
ministra lub organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego,
w użytkowanie wskazanej przez wnioskodawcę jednostce organizacyjnej (...)
lasów, gruntów oraz innych nieruchomości, bez zmiany ich dotychczasowego
przeznaczenia, jeżeli za tym przemawiają względy - w kontekście niniejszej
sprawy: nauki lub dydaktyki, opieki nad zabytkami lub wypoczynku ludności.
Przekazanie następuje w drodze umowy, w której określa się termin i warunki
użytkowania oraz jednostkę sprawującą nadzór nad gospodarką leśną. W praktyce
Lasy Państwowe w umowie reprezentuje, a także nadzoruje wykonanie umowy,
właściwy miejscowo nadleśniczy, działający z upoważnienia Dyrektora
Generalnego. W przypadku ustania potrzeb, dla których umowa została zawarta,
atakże w przypadku wykorzystywania ich niezgodnie z celami, dla których
nieruchomości zostały oddane w użytkowanie, lub prowadzenia gospodarki leśnej
w sposób niezgodny z planem urządzenia lasu, Dyrektor Generalny, na wniosek
dyrektora regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, pozbawia jednostkę prawa
użytkowania (por. art. 40 uol).
2) Wydzierżawienie przez Nadleśniczego, za moją zgodą, lasów (drzewostany)
igruntów związanych z gospodarka leśną (drogi leśne oraz linie podziału
przestrzennego lasu), z obowiązkiem zachowania przez dzierżawcę celów i zadań
ospodarki leśnej określonych w planie urządzenia lasu.
RDLP w Krośnie, ul. Bieszczadzka 2, 38-400 Krosno, www .krosno.lasy.gov.pl
Tel.:+48134373900, fax: +48134373902, e-mail: rdlpQkrosnolasy.gov. www.krosno.lasy.gov.pl
cji Lasów Państwowych w Krośnie
Podsumowując rozważania dotyczące tytułu prawnego do nieruchomości,
uwzględniając także opinię wyrażoną w piśmie skierowanym przez Dyrektora RDLP
w Krośnie do Dyrektora Generalnego LP, przekazanym także do wiadomości Gminie
Narol (opinia do wniosku Gminy z dnia 02.12.2020 r., znak spr. ZS.2216.5.2020
o przekazanie tych gruntów i budowli w użytkowanie), pragnę poinformować Pana
Burmistrza, że zawarcie umowy oraz wydanie nieruchomości do używania może
nastąpić zarówno w formie umowy dzierżawy, jak również w formie umowy
użytkowania, przy czym - w mojej ocenie - najbardziej właściwe będzie przekazanie
w użytkowanie funkcjonalnie wyodrębnionych części lasu, wraz z budowlami. W tym
celu niezbędne będzie zmodyfikowanie isprecyzowanie wniosku skierowanego
w 2020 roku do Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych.
Udostępnienie terenu może nastąpić po spełnieniu następujących warunków:
1) Przekazanie w użytkowanie lub wydzierżawienie może dotyczyć wyłącznie
obszaru niezbędnego do realizacji zamierzenia, co winno zostać uwidocznione
irozliczone na mapach wykonanych z dokładnością właściwą dla opracowań
geodezyjnych oraz w skali umożliwiającej uwidocznienie wszystkich istotnych
szczegółów przyszłego zagospodarowania terenu. Przedmiotowa mapa winna
zostać sporządzona i przekazana Nadleśnictwu Narol także w postaci cyfrowej.
Wstępna koncepcja przeprowadzenia ścieżki turystyczno - dydaktycznej, ze
względu na uwypuklenie w niej przede wszystkim aspektu historycznego, małą
skalę mapy, wyłącznie kierunkowe sformułowanie zaleceń do uwzględnienia
w procesie projektowania ścieżki i planowania prac, a w szczególności nie
odniesienie się do aspektów ochrony przyrody, jest niewystarczająca do
uwzględnienia zamierzenia w planie urządzenia lasu oraz do zawarcia
jednoznacznej umowy.
2) Niezbędne jest także wyznaczenie poszczególnych obszarów funkcjonalnych oraz
określenie sposobów zagospodarowania terenu przy poszczególnych bunkrach,
sposobu wykonania ścieżek turystycznych oraz przyszłych obiektów infrastruktury
turystycznej, w tym wieży widokowej oraz dojazdu i parkingu dla samochodów,
motocykli i rowerów (parametry obiektów i technologia ich wykonania), a także
opisanie zasad ich funkcjonowania i udostępniania.
3) Sposób i zakres zagospodarowania winny mieścić się w granicach określonych
w definicjach: lasu, gospodarki leśnej oraz trwale zrównoważonej gospodarki
leśnej, a rodzaj i funkcje obiektów budowanych - w zakresie określonym w definicji
urządzeń turystycznych.
RDLP w Krośnie, ul. Bieszczadzka 2, 38-400 Krosno, www.krosno.lasy.gov.pl
Tel.:+48134373900, fax: +48134373902, e-mail: rdlpQO krosno lasy.gov.pl www.krosno.lasy.gov.pl
PRS
14P) Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Krośnie
4) Wszelkie prace konserwatorskie, budowlano - montażowe oraz zasady
użytkowania obiektu winny także uwzględniać zakazy i nakazy wynikające
z przepisów o ochronie przyrody, w szczególności z planów zadań ochronnych
dla obszarów Natura 2000 (PLH180017-Horyniec i PLB060012-Roztocze) oraz
ustalenia zawarte w porozumieniu Nadleśnictwa Narol z RDOŚ w Rzeszowie
zdnia 21.08.2019 r., nr POIŚ.02.04.00-00-0148/16/01, zawartym w ramach
realizacji projektu „Ochrona zagrożonych gatunków nietoperzy w ramach sieci
Natura 2000 w województwie podkarpackim”.
5) Wydanie nieruchomości na cele budowlane oraz do dalszego używania może
nastąpić po przedłożeniu Nadleśnictwu Narol wszelkich, wymaganych przepisami
prawa, dokumentów z zakresu prawa budowlanego, ochrony przyrody oraz
ochrony zabytków.
6) Użytkownik/dzierżawca, na podstawie umowy, będzie w szczególności
zobowiązany do utrzymania estetyki i porządku na terenie przekazanym do
używania, utrzymania obiektów i urządzeń w sprawności oraz do zapewnienia
bezpieczeństwa funkcjonowania obiektu.
Plan Zadań Ochronnych dla obszaru PLH180017-Horyniec nakazuje, aby
w ramach czynnej ochrony nietoperzy, między innymi Mopka i Nocka dużego,
utrzymywać zadrzewienie w bezpośrednim otoczeniu schronów, umożliwiając
swobodny dolot nietoperzy do miejsc zimowania i rojenia. W obrębie wyznaczonych
stref należy więc dążyć do utrzymania pełnego zwarcia koron drzew. W przypadku
konieczności usunięcia drzew, nie należy dopuścić do nadmiernego rozrzedzenia ich
koron, w szczególności prowadzących do powstania luk większych niż 5 ar. Natomiast
usunięcie drzew i krzewów na większych powierzchniach winno być uzgodnione
z organem sprawującym nadzór nad obszarem Natura 2000. W razie konieczności
prowadzenia cięć w rejonie zimowisk, nie należy dopuścić do izolacji schronów
i otaczających je zadrzewień, od sąsiadujących terenów leśnych.
W celu zwiększenia efektywności ochrony nietoperzy, Nadleśnictwo Narol
zawarło porozumienie z RDOŚ w Rzeszowie. Projekt ten zakłada ochronę czynną,
poprzez (m.in.) założenie krat w bunkrach, utrzymywanie istniejących zadrzewień
w bezpośrednim sąsiedztwie schronów czy nieudostępnianie bunkrów w okresie
hibernacji nietoperzy. Ponadto, co istotne, strony porozumienia, nie mogą przenosić
wynikających z niego praw i obowiązków na inne podmioty. W związku z tym uważam,
że dokument ten winien zostać zmieniony, w szczególności poprzez dopisanie do tego
dokumentu Gminy Narol, jako strony porozumienia. W zmienionym dokumencie
zawarte zostałyby także szczegółowe zasady dotyczące przeprowadzenia prac
konserwatorskich, zakres wycinki drzew i krzewów -niezbędny do ekspozycji
©
PEFC
reronasnar
pora
„ZL,
A
paz -5-
RDLP w Krośnie, ul. Bieszczadzka 2, 38-400 Krosno, www.krosno.lasy.gov.pl
Tel.:+48134373900, fax: +48134373902, e-mail: rdl www.krosno.lasy.gov.pl
Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Krośnie
poszczególnych obiektów, jednocześnie gwarantujący realizację działań na rzecz
ochrony przyrody, a także zasady przyszłego zagospodarowania oraz udostępniania
bunkrów, z uwzględnieniem wymagań przedmiotów ochrony.
Jan Mazur
Zastępca Dyrektora ds. Gospodarki Leśnej
Do wiadomości:
1) Nadleśniczy Nadleśnictwa Narol
2) Wydział ZU - w/m
RDLP w Krośnie, ul. Bieszczadzka 2, 38-400 Krosno, www .krosno.lasy.gov.pl
Tel.:+48134373900, fax: +48134373902, e-mail: rdl
www.krosno.lasy.gov.pl