SIAINY Uchwała Nr XVIII 140/2012
Rady Gminy Świętajno
z dnia 06 września 2012 r.
w sprawie zaopiniowania wniosku o uznanie lasów za ochronne
Na podstawie art. 18 ust.2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
(tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art.16 ust.2 ustawy z dnia
28 września 1991 r. o lasach (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 z późn. zm.) Rada Gminy
Świętajno uchwala, co następuje:
$1.
Wyraża się negatywną opinię odnośnie uznania 13 998 ha lasów stanowiących własność
Skarbu Państwa, będących w zarządzie Nadleśnictwa Spychowo i położonych na terenie
gminy Świętajno za lasy ochronne.
52.
Uzasadnienie uchwały stanowi załącznik do uchwały.
$3.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Świętajno.
$3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rądy)Gminy
Dariusz Rokicki / Ą 2 j
"74 o
YA LHA
/
|
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2005 r.
Nr 45, poz. 435 z późn. zm.) minister właściwy do spraw środowiska, w drodze decyzji,
uznaje las za ochronny lub pozbawia go tego charakteru, na wniosek Dyrektora Generalnego.
Jednym z dokumentów. niezbędnych do wydania tej decyzji jest opinia właściwej miejscowo
rady gminy — w odniesieniu do lasów stanowiących własność Skarbu Pastwa. Natomiast
zgodnie z art. 16 ust. 2 rada gminy powinna wyrazić opinię w ciągu dwóch miesięcy od dnia
otrzymania wystąpienia o jej wyrażenie. W razie upływu tego terminu i braku opinii uważa
się, że rada gminy nie zgłasza zastrzeżeń.
Nadleśniczy Nadleśnictwa Spychowo pismem znak spr. Z-70-01/12 z dnia 10.07.2012
r. zwrócił się do Rady Gminy Świętajno z prośbą o zaopiniowanie projektu lasów
ochronnych sporządzonego przez Biuro Urządzania Lasów i Geodezji Leśnej w Olsztynie.
Powierzchnia lasów projektowanych do uznania za ochronne na terenie Nadleśnictwa
Spychowo leżącego w zasięgu gminny Świętajno to 13 998 ha (obecnie 1198,80 ha).
W związku z powyższym w dniu 07.08.2012 r. Przewodniczący Rady Gminy odesłał
wniosek, zwracając się do Nadleśniczego Nadleśnictwa Spychowo o jego uzupełnienie o:
l. w części „wiodąca kategoria ochronności” - przedstawienie opinii, badań, analiz
naukowych, eksperckich lub innych dokumentów stwierdzających, że wnioskowane lasy
powinny zostać uznane za ochronne. Zapisanie, że 100 % lasów stanowi cenne fragmenty
rodzimej przyrody bez należytego uzasadnienia jest niepoważnym traktowaniem Rady
wydającej opinię.
2. w miejscu „uzasadnienie wniosku” - wskazanie konkretnych działań, które zostaną
zrealizowane w poszczególnych drzewostanach wraz z ich uzasadnieniem oraz wskazaniem
niemożliwości ich wykonania w przypadku lasów gospodarczych.
3. w części „wnioskowanie szczególne sposoby prowadzenia gospodarki leśnej” - wskazanie
cełów szczególnych dla poszczególnych drzewostanów z uwzględnieniem walorów
przyrodniczych, turystycznych, Natury 2000, zmniejszenia dochodów. Należało wykazać ich
połączenie i dobry wpływ oraz brak możliwości ich realizacji w lasach gospodarczych.
Należało też przedstawić analizę ich wpływu na te obszary.
k
W dniu 29.08.2012 r. wpłynęła odpowiedź na w/w pismo (pismo znak spr.
Z-70-01/12 z dnia 21.08.2012 r.), niemniej jednak nie znalazło się w niej oczekiwane
uzupełnienie do wniosku. Nadleśniczy Nadleśnictwa Spychowo powołując się na art. 16
ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach oraz rozporządzenie z dnia 25 sierpnia 1992 r. w
sprawie zasad i trybu uznania lasów za ochronne oraz szczegółowych zasad prowadzenia w
nich gospodarki leśnej wyjaśnił, że w przepisach tych nie określono warunków formalnych
wniosku o opinie właściwej Rady Gminy, a zatem zwrot bądź uzupełnienie wniosku na
prośbę organu opiniującego nie znajduje oparcia w obowiązując przepisach.
Rozpatrując zatem wniosek w przedłożonym kształcie, Rada Gminy Świętajno stoi
na stanowisku, iż obecna powierzchnia lasów objętych ochroną dostatecznie zabezpiecza
potrzeby w zakresie stwarzania niezbędnych ostoi dla rzadkich gatunków zwierząt
oraz obejmuje najbardziej cenne fragmenty rodzimej przyrody. Należy przy tym pamiętać,
że obszar będący przedmiotem rozważań podlega ochronie poprzez warunki określone
dla programu Natura 2000, przy czym nie wydaje się, by ta ochrona nie była wystarczająca.
Ponadto wnioskodawca w żaden sposób nie wykazał, że ustanowienie lasów ochronnych
wzmocni ochronę tych obszarów. A wykazane sposoby prowadzenia gospodarki leśnej tak
naprawdę nie wnoszą nic nowego. Przykłady:
a) podczas realizacji zabiegów zapewnić należytą ochronę chronionych siedlisk
oraz faunie 1 florze.
b) podczas realizacji zabiegów należy zapobiegać niszczeniu oraz degradacji siedlisk
objętych ochroną.
Czyżby Nadleśnictwo do tej pory nic w tym względzie nie robiło, przecież na terenie
łasów znajduje się oprócz Natury 2000 tyle innych form ochrony przyrody (rezerwaty
przyrody, zespoły przyrodniczo - krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu), a także
Leśny Kompleks Promocyjny, dla których wprowadzone są stosowne uregulowania
dotyczące ochrony przyrody a do ich przestrzegania zobowiązane są również służby leśne.
Wspomniane wyżej przykłady również nie tłumaczą w jaki sposób Nadleśnictwo zamierza
zapewnić między innymi różnorodność biologiczną obszarów Natura 2000, ochronę siedlisk
przyrodniczych, brak po prostu konkretnych działań. Pamiętajmy, że w naszym przypadku
Natura 2000 to głównie obszar specjalnej ochrony ptaków.
Rada Gminy podczas rozpatrywania w/w wniosku poszła o krok dalej i postawiła
przed sobą dodatkowe pytanie: skoro posiadamy tak cenne przyrodniczo tereny to może
zamiast lasów ochronnych utworzyć Park Narodowy, wtedy wszystkie przesłanki by chronić
przyrodę zostaną spełnione w sposób priorytetowy i profesjonalny.
Przedstawiony w informacjach zamieszczonych we wniosku sposób prowadzenia
gospodarki leśnej jest mało przejrzysty i brak mu konsekwencji. Powszechnie wiadomo, że
dochodem Nadleśnictw są wpływy ze sprzedaży pozyskiwanego drewna, co wiąże się z
prowadzeniem stałej i systematycznej gospodarki leśnej. I tak z jednej strony Nadleśnictwo
próbuje przekonać do tworzenia lasów ochronnych, z drugiej strony zwiększa się etat
pozyskania, a zwiększone pozyskiwanie drewna przeczy przesłankom ochronnym.
Ponadto uznanie lasu za ochronny może pozbawić mieszkańców gminy jego
różnorodnych funkcji, tj. wpłynąć na:
- ograniczenie pozyskiwania drewna, zwierzyny lub płodów runa leśnego,
- ograniczenie udostępniania lasu dla ludności.
Stanowi o tym $ 4 ust. 1 pkt. 1 i 4 Rozporządzenia Ministra Ochrony Środowiska,
Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 25 sierpnia 1992 r., w sprawie szczegółowych zasad
i trybu uznawania lasów za ochronne oraz szczegółowych zasad prowadzenia w nich
gospodarki leśnej /Dz. U. z dnia 1992 r., nr 67, poz. 337/. Analizując ten ostatni aspekt,
wątpliwość budzi postawiona w uzasadnieniu wniosku teza, że skutkiem społecznym
po utworzeniu lasu ochronnego będzie wzrost atrakcyjności turystycznej regionu.
W zestawieniu z sytuacją, gdy przeciętnemu Kowalskiemu planuje się ograniczenie
możliwości wstępu na teren lasu — argumentacja ta wydaje się wątpliwa.
Nie bez znaczenia w omawianej sprawie jest kwestia dochodów gminy z tytułu
podatku leśnego. Rzeczą oczywistą jest zmniejszenie tych dochodów przy zwiększeniu
powierzchni lasów ochronnych. W przypadku Gminy Świętajno obniżenie stawki podatku
leśnego wyniesie 50 %, co wynika z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o
podatku leśnym (Dz. U. z 2002 r. nr 200, poz. 1682 z późn. zm.). Obecnie stawka za I ha
lasów wynosi 41,07 zł. Czyli 41,07 zł x 13 998 ha = 574.897,86 zł., 50 % z tej kwoty
287.448,92 zł. (tyle środków będzie mniej, jeśli obszar 13 998 ha zostałby uznany za las
ochronny). Dla przykładu wpływy do budżetu gminy z tytułu podatku od nieruchomości,
podatku rolnego i leśnego w 2011 r. to 3089,696,96 zł, z tego 15,66 % stanowi podatek leśny.
W związku z powyższym podjęcie uchwały wyrażającej negatywną opinię jest
zasadne. Rada przy podejmowaniu tak ważnej decyzji dla „kondycji” budżetu gminy, jak
i lokalnej społeczności nie może mieć żadnych wątpliwości co do podjętej decyzji, nie ma tu
również miejsca na błędy.
Jako podsumowanie wyżej opisanego stanowiska warto przypomnieć słowa prof.
Tomasza Boreckiego, który w wywiadzie dla „„Lasu Polskiego” powiedział: „Samorządy
lokalne powinny w pierwszej kolejności i w satysfakcjonującym stopniu partycypować
w efektach finansowych gospodarki leśnej po to, by współuczestniczyć w poprawie harmonii
lasu i otoczenia”.