Na podstawie art. 61 ust. 1 i Konstytucji RP i art. 10 ust. 1 ustawy o
dostępie do informacji publicznej, Fundacja Lasy i Obywatele wnosi o
udostępnienie informacji publicznych w odpowiedzi na poniższe cztery
pytania.
Wszystkie pytania dotyczą okresu od 1 stycznia 2018 do dnia, gdy
przesyłana jest odpowiedź na wniosek. Na końcu wniosku zamieszczono
wyjaśnienie z dodatkowymi informacjami naświetlającymi kontekst
pytań.
Pytanie 1. Czy przedstawiciele gminy/miasta zgłaszali wnioski podczas
konsultacji społecznych Planów Urządzenia Lasu organizowanych przez
Lasy Państwowe dla nadleśnictw znajdujących się na terenie gminy?
Ad. 1.Nie
1.1 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji jakie to były
wnioski i czy zostały przyjęte, częściowo przyjęte, czy też
odrzucone.
1.2 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji czy wnioski
zostały przyjęte, częściowo przyjęte, czy też odrzucone.
Ad.1.1. Nie
Pytanie 2. Czy gmina/miasto utworzyła/o tak zwane małe formy ochrony
przyrody na obszarach leśnych zarządzanych przez Lasy Państwowe
znajdujących się na jej terenie?
Ad.2. Nie.
1.1 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji jakie to były
formy ochrony przyrody i jaką otrzymały nazwę i kto zainicjował ich
powstanie
1.2 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji kto zainicjował
powstanie tych form ochrony przyrody
Ad. 1.1. Nie
Pytanie 3. Czy gmina/miasto brała udział w procesie wyznaczania stref
High Conservation Value Forest (lasów o szczególnych walorach) w
ramach systemu certyfikacji gospodarki leśnej Forest Stewardship
Council?
Ad. 3. Nie.
Jeżeli tak, to:
1.1. Czy w toku procesu wyznaczania gmina otrzymała kwestionariusz?
1.2. Czy kwestionariusz został wyłożony do konsultacji z lokalną
społecznością?
1.3. Czy w wyniku tego procesu utworzono strefę lasu o szczególnych
walorach (HCVF)?
Ad.1.1. Nie
Ad. 1.2 Nie
Ad. 1.3 Nie
Pytanie 4. Czy władze bądź przedstawiciele gminy/miasta w jakikolwiek
inny sposób (czyli na przykład poprzez apele, uchwały, wnioski,
dialog, negocjacje) wpływali bądź próbowali wpłynąć na sposób
prowadzenia gospodarki leśnej w gminie przez Lasy Państwowe?
Ad. 4. Nie.
1.1 Jeżeli tak, to wnioskujemy o informacje jaka jest dokumentacji
takich działań (np. pisemny apel, uchwała, protokół spotkania)
1.2 Jeżeli tak i jeżeli istnieje dokumentacja wnioskujemy o jej
przesłanie
Ad.1.1. Nie
Ad.1.2 Nie
Wyjaśnienia
Pyt.1 Wyjaśnienie: Każde nadleśnictwo raz na dziesięć lat tworzy
swój główny dokument planistyczny – Plan Urządzenia Lasu. Podczas
tworzenia tego dokumentu przedstawiciele gminy oraz społeczeństwa
mogą zgłaszać uwagi i wnioski do projektu Planu Urządzenia Lasu na
następną dekadę, a Lasy Państwowe są zobowiązane takie uwagi i
wnioski rozpatrzyć.
Pyt. 2 Zgodnie z ustawą o ochronie przyrody rada gminy bądź rada
miasta może w drodze uchwały tworzyć w lasach tak zwane małe formy
ochrony przyrody: pomniki przyrody, użytki ekologiczne, zespoły
przyrodniczo krajobrazowe.
Pyt. 3 Nadleśnictwa poddające się systemowi certyfikacji gospodarki
leśnej Forest Stewardship Council (a jest to ogromna większość
nadleśnictw w Polsce), są zobowiązane tworzyć w zarządzanych przez
siebie lasach strefy lasów o szczególnych walorach High Conservation
Value Forest. Jedna z kategorii tych lasów – lasów kluczowych dla
tożsamości kulturowej lokalnej społeczności (HCVF6) powinna być
ustalana w porozumieniu z lokalnymi władzami na poziomie gmin. Zgodnie
z dokumentem opisującym kryteria wyznaczania tych lasów Lasy
Państwowe „powinny w toku certyfikacji stworzyć kwestionariusz,
który będzie
rozsyłany do gmin, a na miejscu wykładany do konsultacji z lokalną
społecznością. Jeżeli gminy wskażą obszary leśne, które
do tej kategorii powinny należeć, wraz z uzasadnieniem, obszary te
będą desygnowane jako lasy kluczowe dla tożsamości kulturowej
lokalnej społeczności” (Kryteria Wyznaczania Lasów o Szczególnych
Walorach Przyrodniczych (HCVF) w Polsce, str 9,
https://pl.fsc.org/pl-pl/standardy-i-inne-dokumenty, w zakładce
Certyfikacja lasów)
Pyt. 4 Rosnąca liczba gmin w Polsce reprezentując interes
mieszkańców podejmuje próby oddziaływania na Lasy Państwowe, by
zapewnić zrównoważony sposób prowadzenia gospodarki leśnej oraz
zrównoważone realizowanie przez lasy funkcji społecznej,
przyrodniczej i gospodarczej.
Prosimy o przesłanie odpowiedzi na adres
sprawa-45849@info.lasyiobywatele.pl
Marta Jagusztyn
Członkini Zarządu, zgodnie z zasadami reprezentacji --
Fundacja Lasy i Obywatele
KRS 0000906912
tel. 515-832-707
--
pozdrawiam,
Urząd Gminy Perlejewo
tel/fax 85 65 78 515
Informuję, że Państwa dane osobowe przetwarzane są na podstawie: art. 6 ust. 1 lit. a oraz art. 6 ust. 1 lit. f ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. – w celu prowadzenia korespondencji elektronicznej. >>RODO