URZĄD MIASTA PIŁY
plac Staszica 10
64-920PIŁA . Piła, 3 marca 2022 r.
OP.1431.29.2022.III
Pani Marta Jagusztyn
członek zarządu
Fundacji Lasy i Obywatele
sprawa-46568(Qinfo.lasyiobywatele.pl
Odpowiadając na Pani wniosek z dnia 21 lutego 2022 r. godz. 70, uzupełniony
wnioskiem z dnia 23 lutego 2022 r. godz. 15”, otrzymanych za pośrednictwem poczty
elektronicznej, w brzmieniu następującym:
„Na podstawie art. 61 ust. 1 i Konstytucji RP i art. 10 ust. I ustawy o dostępie do
informacji publicznej, Fundacja Lasy i Obywatele wnosi o udostępnienie informacji
publicznych w odpowiedzi na poniższe cztery pytania.
Wszystkie pytania dotyczą okresu od 1 stycznia 2018 do dnia, gdy przesyłana jest
odpowiedź na wniosek. Na końcu wniosku zamieszczono wyjaśnienie z dodatkowymi
informacjami naświetlającymi kontekst pytań.
Pytanie 1. Czy przedstawiciele gminy/miasta zgłaszali wnioski podczas konsultacji
społecznych Planów Urządzenia Lasu organizowanych przez Lasy Państwowe dla
nadleśnictw znajdujących się na terenie gminy?
1. Tak.
1.1 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji jakie to były wnioski i czy zostały
przyjęte, częściowo przyjęte, czy też odrzucone.
1.2 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji czy wnioski zostały przyjęte,
częściowo przyjęte, czy też odrzucone.
2. Nie
Pytanie 2. Czy gmina/miasto utworzyła/o tak zwane małe formy ochrony przyrody na
obszarach leśnych zarządzanych przez Lasy Państwowe znajdujących się na jej terenie?
1. Tak.
LI Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji jakie to były formy ochrony przyrody
i jaką otrzymały nazwę i kto zainicjował ich powstanie
1.2 Jeżeli tak, wnioskujemy o przesłanie informacji kto zainicjował powstanie tych form
ochrony przyrody
2. Nie
Pytanie 3. Czy gmina/miasto brała udział w procesie wyznaczania stref High
Conservation Value Forest (lasów o szczególnych walorach) w ramach systemu
certyfikacji gospodarki leśnej Forest Stewardship Council?
1. Tak.
Jeżeli tak, to:
1.1. Czy w toku procesu wyznaczania gmina otrzymała kwestionariusz?
1.2. Czy kwestionariusz został wyłożony do konsultacji z lokalną społecznością?
1.3. Czy w wyniku tego procesu utworzono strefę lasu o szczególnych walorach
(HCVF)?
2. Nie
Pytanie 4. Czy władze bądź przedstawiciele gminy/miasta w jakikolwiek inny sposób
(czyli na przykład poprzez apele, uchwały, wnioski, dialog, negocjacje) wpływali bądź
próbowali wpłynąć na sposób prowadzenia gospodarki leśnej w gminie przez Lasy
Państwowe?
1. Tak.
1.1 Jeżeli tak, to wnioskujemy o informacje jaka jest dokumentacji takich działań (np.
pisemny apel, uchwała, protokół spotkania)
1.2 Jeżeli tak i jeżeli istnieje dokumentacja wnioskujemy o jej przesłanie
2. Nie
Wyjaśnienia
Pyt.l Wyjaśnienie: Każde nadleśnictwo raz na dziesięć lat tworzy swój główny
dokument planistyczny — Plan Urządzenia Lasu. Podczas tworzenia tego dokumentu
przedstawiciele gminy oraz społeczeństwa mogą zgłaszać uwagi i wnioski do projektu
Planu Urządzenia Lasu na następną dekadę, a Lasy Państwowe są zobowiązane takie
uwagi i wnioski rozpatrzyć.
Pyt. 2 Zgodnie z ustawą o ochronie przyrody rada gminy bądź rada miasta może w
drodze uchwały tworzyć w lasach tak zwane małe formy ochrony przyrody: pomniki
przyrody, użytki ekologiczne, zespoły przyrodniczo krajobrazowe.
Pyt. 3 Nadleśnictwa poddające się systemowi certyfikacji gospodarki leśnej Forest
Stewardship Council (a jest to ogromna większość nadleśnictw w Polsce), są
zobowiązane tworzyć w zarządzanych przez siebie lasach strefy lasów o szczególnych
walorach High Conservation Value Forest. Jedna z kategorii tych lasów — lasów
kluczowych dla tożsamości kulturowej lokalnej społeczności (HCVF6) powinna być
ustalana w porozumieniu z lokalnymi władzami na poziomie gmin. Zgodnie
z dokumentem opisującym kryteria wyznaczania tych lasów Lasy Państwowe „powinny
w toku certyfikacji stworzyć kwestionariusz, który będzie
rozsyłany do gmin, a na miejscu wykładany do konsultacji z lokalną społecznością.
Jeżeli gminy wskażą obszary leśne, które do tej kategorii powinny należeć, wraz
z uzasadnieniem, obszary te będą desygnowane jako lasy kluczowe dla tożsamości
kulturowej lokalnej społeczności” (Kryteria Wyznaczania Lasów o Szczególnych
Walorach Przyrodniczych (HCVF) w Polsce, str 9,
https://pl.fśc.org/pl-pl/standardy-i-inne-dokumenty, w zakładce Certyfikacja lasów)
Pyt 4 Rosnąca liczba gmin w Polsce reprezentując interes mieszkańców podejmuje
próby oddziaływania na Lasy Państwowe, by zapewnić zrównoważony sposób
prowadzenia gospodarki leśnej oraz zrównoważone realizowanie przez lasy funkcji
społecznej, przyrodniczej i gospodarczej.
Prosimy o przesłanie odpowiedzi na adres (...)”
oraz
„W związku z wnioskiem o dostęp do informacji publicznej przesłanym do Państwa
w dniu 21 lutego wyjaśniamy że pytanie nr I
"Czy przedstawiciele gminy/miasta zgłaszali wnioski podczas konsultacji społecznych
Planów Urządzenia Lasu organizowanych przez Lasy Państwowe dla nadleśnictw
znajdujących się na terenie gminy?"
odnosi się do konsultacji społecznych Planów Urządzenia Lasu organizowanych przez
Lasy Państwowe dla nadleśnictw a NIE uproszczonych Planów Urządzenia Lasu
sporządzanych przez starostwa
Prosimy o korespondencję na adres (...)”,
— informuję, że zgodnie z art. 10 ust. I, art. 4 ust. 3 i art. 14 ust. 1 ustawy z dnia
6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2176
z późn. zm.), na wniosek udostępniana jest informacja publiczna będąca w posiadaniu
podmiotu zobowiązanego do udostępnienia informacji publicznej, która nie została
opublikowana w Biuletynie Informacji Publicznej i przekazuję, co następuje.
Ad1i3.
Gmina Piła nie zgłaszała wniosków podczas konsultacji społecznych Planów
Urządzenia Lasu oraz nie brała udziału w procesie wyznaczania stref lasów
o szczególnych walorach.
Ad 2.
Od dnia 1 stycznia 2018 roku, zgodnie z art. 44 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r.
o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 poz. 1098 z późn. zm.), nie ustanowiono na
terenach zarządzanych przez Lasy Państwowe pomników przyrody, stanowisk
dokumentacyjnych, użytków ekologicznych lub zespołów przyrodniczo—
krajobrazowych.
Ad4.
Przedstawiciele Gminy Piła nie wpływali poprzez apele, uchwały, wnioski, dialog,
czy negocjacje na sposób prowadzenia gospodarki leśnej, przez Lasy Państwowe, na
terenie gminy.
Jednocześnie wyjaśniam, że treść wniosku o udostępnienie informacji publicznej
musi obejmować jasne i precyzyjne sformułowania, z których wynika, co jest
przedmiotem żądania udostępnienia informacji publicznej, niezbędne jest bowiem
wykazanie, że żądana informacja ma charakter informacji publicznej, a wszelkie
wyjaśnienie czy uzupełnienia są bez związku z przepisami ustawy o dostępie do
GA:
omanrt Szarzyński
Sekretarz Gminy Piła
informacji publicznej.
Administratorem Pani/Pana danych osobowych (ADO) podanych we wniosku jest
Gmina Piła, reprezentowana przez Prezydenta Miasta Piły, z siedzibą plac Staszica 10,
64-920 Piła. Dane kontaktowe inspektora ochrony danych: ido(Qum.pila.pl.
Zbieranie danych osobowych przez ADO jest niezbędne do rozpatrzenia
Pani/Pana wniosku w sprawie udostępnienia informacji publicznej. Przetwarzanie
danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego
na administratorze, zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c RODO', w zakresie rozpatrzenia
wniosku na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2176 z późn. zm.).
Zebrane dane osobowe mogą być udostępniane podmiotom uprawnionym
na podstawie przepisów prawa.
Zebrane dane będą przechowywane zgodnie z ustawą z dnia 14 lipca 1983 r.
o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164) oraz
na podstawie przepisów szczególnych określających inny okres archiwalny niż
wymieniona ustawa.
Na podstawie przepisów o ochronie danych osobowych ma Pani/Pan prawo do:
dostępu do swoich danych osobowych, zgodnie z postanowieniami art. 15 RODO;
sprostowania swoich danych osobowych, zgodnie z postanowieniami art. 16 RODO;
usunięcia swoich danych osobowych, zgodnie z postanowieniami art. 17 RODO;
ograniczenia przetwarzania swoich danych osobowych, zgodnie
z postanowieniami art. 18 RODO;
5. wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania swoich danych osobowych, zgodnie
z postanowieniami art. 21 RODO;
6. wniesienia skargi do organu nadzorczego, zgodnie z postanowieniami art. 77
RODO.
Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednakże niepodanie danych jak
we wniosku skutkować może brakiem możliwości rozpatrzenia wniosku.
Pp
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony
osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich
danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) — Dziennik Urzędowy
Unii Europejskiej — 4.5.2016 L 119/1