26 LIS. 202]
Mysłowice, Ania -.......--.oeeeee ecco. 20Ż1T.
Chada 158 DA!
Prezydent
Miasta Mysłowice
Szanowny Pan
$tanisław Jeziorański
Nadleśniczy Nadleśnictwa Katowice
ul. Kijowska 37B
40-754 Katowice
W nawiązaniu do pisma z dnia 28.09.2021 r., z żalem informuję, że mieszkańcy Mysłowic
coraz częściej wyrażają swoje zaniepokojenie kondycją lasów na terenie miasta Oraz zgłaszają
wątpliwości, co do sposobu prowadzenia gospodarki leśnej wiążącej się 2 usuwaniem dużych
oawierzchni drzewostanów. Najbardziej niepokojące są intensywne prace wycinkowe prowadzone
przez Nadleśnictwo Katowice w miejscach, gdzie las jest aktywnie użytkowany społecznie Oraz ma
duże znaczenie w adaptacji terenów miejskich do postępujących zmian klimatu (m. in. poprawa
jakości powietrza, czy ochrana przed nadmiernym hałasem).
Lasy na terenach należących do Miasta Mysłowice mają status lasów ochrannych
(tzw. podmiejskich) tj. lasów położonych w granicach administracyjnych miast (liczących ponad 50
tys, mieszkańców) i w odległości do 10 km od ich granic administracyjnych (art. 15 pkt / Mit. a ustawy
zdnia 28 września 1991 roku o lasach (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1275) w związku z tym podlegają
z mocy samej ustawy szczepólnej ochronie. Zgodnie z doktryną prawa (por. W. Radecki D. Danecka,
Komentarz do ustawy o | asach, 2021, 1. Chmielewski, Lasy ochronne. Przyczynek do rozważoń nad
administracyjno-prówną probiemotyką lasów szczególnie chronionych, 2014) jest to szczególny rodzaj
lasów realizujących funkcje pozaprodukcyjne: ekologiczne i społeczne. Zgodnie z projektowanym
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Mysłowice
„zbiorowiska leśne na terenie Mysłowice zajmują powierzchnię 1907 ha (stan z 2015 r). Na użytki
leśne, według ewidencji gruntów i budynków, przypada - 1812,4 ha (dane na rok 2019), co stanowi
27,6% ogólnej powierzchni: miasta”. Większość lasów połoronych na obszarze Mysłowic est
wykorzystywana przez mieszkańców jako ważne miejsca odpoczynku i rekreacji. Pełnią one również
ważne funkcje ekologiczne, korzystnie oddziałując na warunki panujące w mieście [zarówno na
da ida ia "4
WZW W WOTIREWAS ER
DPI ONO CJEW KIL JLMO
miał poł LET:
terenach zamieszkanych jak i niezamieszkanych) oraz pozytywnie wpływają na jakość życia jego
mieszkańców, z których część celowo wybrała Mysłowice jako miejsce zamieszkania głównie ze
względu na otaczające je lasy.
Mieszkańców najbardziej niepokoi wycinanie dużych powierzchni lasów na terenie miasta,
usuwanie wiekowych i okazatych drzew oraz dewastacja dróg leśnych. Takie postępowanie prowadzi
do utraty walorów krajobrazowych oraz funkcji ochronnych i społecznych lasów, na korzyść funkcji
gospodarczych. Mieszkańcy Miasta Mysłowice oraz lokalne społeczności, które najbardziej dotyka
prowadzona w ten sposób gospodarka leśna uważają, że należy skupić się na utrzymaniu ochronnego
charakteru lasów. Zwracając też uwagę na konieczność wzmocnienia ich funkcji ekologicznych
i społecznych, co jest niezbędne do poprawy warunków klimatycznych w mieście, w tym ochronę
mieszkańców przed nadmiernym hałasem oraz poprawę jakości powietrza nie tylko Mysłowic, ale
i całego regionu. Wskazywane są także istotne funkcje rekreacyjne i edukacyjne jakie pełnią lasy.
W miastach i strefach podmiejskich powinno zaprzestać się wielkoobszarowego pozyskiwania
drewna oraz oczyszczania lasu z martwego drewna. Ma to istotne znaczenie dla utrzymania zdolności
adaptacyjnych regionu oraz utrzymania bioróżnorodności. Utrzymanie lasów jako stref ochronnych
miasta pozwoli na ograniczenie postępującej coraz szybciej degradacji środowiska w tym spadku
retencji wód gruntowych, czy osłabienie zdolności regeneracyjnych dominujących gatunków drzew.
Pozostawienie w lasach martwego drewna będzie natomiast działać korzystnie na utrzymanie
bioróżnorodności oraz zapobiegać zaburzeniom różnego rodzaju procesów ekologicznych np. obiegu
materii i postępującym procesom wyjaławiania gleb. Dobrze funkcjonujący ekosystem leśny będzie
również przeciwdziałał gwałtownym zmianom klimatycznym, które są obecnie obserwowane.
Umożliwi on m. in. deponowanie CO, w postaci biomasy drzewnej (dotyczy do zarówno żywych drzew
jak i martwego drewna).
Postępująca coraz szybciej degradacja środowiska, sprowadza bezpośrednie zagrożenie nie
tylko dla stabilności procesów przyrodniczych w lasach miejskich, ale przede wszystkim dla
utrzymania jakości życia mieszkańców miasta i regionu. Pogorszenie jakości otoczenia przyrodniczego
sprowadza na mieszkańców miasta zagrożenie dla ich dobrostanu zdrowotnego, psychicznego oraz
społecznego. W takiej sytuacji potrzebne jest natychmiastowe podjęcie działań zapobiegawczych
i naprawczych w kierunku osiągnięcia bezpieczeństwa klimatycznego jako nowej perspektywy działań
nakierowanych na utrzymanie i poszerzenie błękitno-zielonej infrastruktury miasta, a także
przygotowanie jej na nasilające się ekstremalne zjawiska klimatyczne. Wymaga to wprowadzenia
zmian w sposobie gospodarki leśnej i zwiększenie nacisku na utrzymanie funkcji ochronnych
i społecznych lasów. Odstąpienie od wielkopowierzchniowych wycinek na rzecz utrzymania lasów
w stanie jak najbardziej zbliżonym do naturalnego (z ewentualnymi zabiegami fitosanitarnymi
mającymi na celu zapewnienie w miejscach użytkowanych społecznie bezpieczeństwa) oraz położenie
nacisku na ochronę przyrody przez powołanie nowych i zwiększenie istniejących do tej pory form
ochrony. Jednocześnie konieczne jest rozpatrywanie w sposób indywidualny planów
zagospodarowania poszczególnych drzewostanów z uwzględnieniem potrzeb mieszkańców miasta
Mysłowice.
Z uwagi na ryzyko zmian klimatycznych oraz bezsporny priorytet zdrowotnych i społecznych
funkcji lasu dla mieszkańców konieczne jest zweryfikowanie aktualnych Planów Urządzania Lasu oraz
podjęcie niezbędnych zmian prawnych. Powinny one zmierzać w kierunku przedefiniowania działań
gospodarczych z celów produkcyjnych na zasady leśnictwa ekosystemowego.
Mając na uwadze przytoczone argumenty, mieszkańcy Mysłowic zgłaszają pilną potrzebę
wprowadzenia modyfikacjj w obecnym modelu prowadzenia gospodarki leśnej na terenach
mysłowickich lasów, tak aby realizowały one w sposób ciągty swoje wiodące funkcje: społeczną
iochronną — kluczowe na obszarze zurbanizowanym. Fakt determinacji mieszkańców potwierdza
inicjatywa przeprowadzenia ankiety, której wyniki załączam do niniejszego pisma z prośbą o ich
dokładne przeanalizowanie. Z ankiety wynika jednoznacznie, że lasy są miejscem, gdzie mieszkańcy
chętnie spędzają czas, co pozytywnie wpływa na ich samopoczucie i zdrowie. W tak trudnych dla
wszystkich czasach pandemii lasy bywają jedyną ostoją i dają możliwość spędzenia czasu na świeżym
powietrzu w otoczeniu przyrody. Zwracam uwagę, że zdecydowana większość ankietowanych uważa,
że potrzebne są zmiany w sposobie pozyskiwania drewna m.in. poprzez odstąpienie od rębni
zupełnej.
W związku z powyższym strona społeczna postuluje następujące zmiany dotyczące
wskazówek gospodarczych określonych w bieżącym Planie urządzania lasu dla Nadleśnictwa Katowice
w latach 2020-2029:
1. Zmniejszenie ilości etatów użytkowania rębnego o 50% w związku z ograniczeniem funkcji
gospodarczej jako podrzędnej w lasach ochronnych,
2. Odstąpienie od rębni zupełnych i gniazdowych na rzecz rębni złożonych z długim okresem
odnowienia,
3. Przywrócenie wieków rębności obowiązujących w poprzednim planie urządzania lasu,
4. Wyznaczenie stref intensywnego użytkowania społecznego: wokół terenów, zabudowanych,
przyosiedlowych, zakładów przemysłowych, przy drogach, szlakach oraz obszarach mających
znaczenie dla ludności jako pasy izolacyjne, gdzie wprowadzony zostanie całkowity zakaz
wycinek i wykonywane będą wyłącznie zabiegi pielęgnacyjne oraz poprawiające
bezpieczeństwo,
Preferowanie w większym stopniu niż dotychczas naturalnego odnowienia lasu,
W celu zapewnienia maksymalnej ochrony gleby całkowita rezygnacja z mechanicznego jej
odnawiania oraz stosowania rabatowałków,
Zmniejszenie grodzenia zrębów siatką na rzecz repelentów,
Powołanie nowych i zwiększenie istniejących form ochrony lasu, m. in. lasy referencyjne,
pomniki przyrody, użytki ekologiczne, strefy ochrony gatunkowej roślin i zwierząt,
indywidualny sposób zagospodarowania poszczególnych drzewostanów, w tym
uwzględniający m. in. potrzeby stref i intensywnego użytkowania społecznego, zachowania
cennych starodrzewów oraz siedlisk naturowych.
Spora część z postulowanych powyżej działań określona została w Rozporządzeniu Ministra
Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 25 sierpnia 1992r. w sprawie
szczegółowych zasad i trybu uznawania lasów za ochronne oraz szczegółowych zasad prowadzenia w
nich gospodarki leśnej (Dz. U. 1997 nr 35 poz. 275). Lokalna społeczność oczekuje, iż w myśl
przytoczonego rozporządzenia dla mysłowickich lasów ochronnych ustalone zostaną i wprowadzone
szczególne sposoby prowadzenia gospodarki leśnej uwzględniające wymienione powyżej postulaty
społeczne.
PREZYDENT. MIASTA
MYS ICE
Otrzymujg:
— adresat
OS-1 - a/a