Odpowiedź_Nadleśnictwa_Olsztyn_14.03.pdf
|
Nadleśnictwo Olsztyn Nadleśnictwo Olsztyn, Zazdrość 3, 10-687 Zazdrość, www.olsztyn.olsztyn.lasy.gov.pl tel.: +48 89 526 89 17, e-mail: olsztyn@olsztyn.lasy.gov.pl Bank BOŚ SA 86 1540 1072 2001 5011 9018 0001 www.lasy.gov.pl Zazdrość, 14.03.2022 r. Zn. spr.: ZG.054.1.2022 - wyłącznie drogą elektroniczną- Sz. P. Marta Jagusztyn Fundacja Lasy i Obywatele sprawa-44158@info.lasyiobywatele.pl W nawiązaniu do wniosków Fundacji Lasy i Obywatele z 15 lutego 2022 r. oraz z 22 Lutego 2022 r. o dostęp do informacji o środowisku i jego ochronie, Nadleśnictwo Olsztyn informuje, że od 1 stycznia 2018 r. do momentu odpowiedzi na ww. pismo poza procesem tworzenia Planu Urządzenia Lasu odbyły się: 1) Konsultacje społeczne Ekosystemy Referencyjne na terenie Nadleśnictwa Olsztyn. Formularz zgłaszania uwag/wniosków wraz z odpowiedzią Nadleśnictwa Olsztyn z dn. 19.03.2018 r., ZG.720.02.2018, 2) Konsultacje społeczne HCVF – lasów o szczególnych walorach przyrodniczych. Formularz konsultacyjny do nowych powierzchni nieujętych w propozycjach nadleśnictwa oraz odpowiedź Nadleśnictwa Olsztyn z dn. 14.06.2019, zn. Spr.:ZG.720.04.2019 wraz z Formularzem konsultacyjnym dotyczący sposobu rozpatrzenia wniesionych uwag. Z poważaniem, Paweł Artych Nadleśniczy Załączniki: 1. Załącznik nr 1 Konsultacje społeczne Ekosystemy Referencyjne na terenie Nadleśnictwa Olsztyn. 2. Załącznik nr 2 Konsultacje społeczne HCVF w Nadleśnictwie Olsztyn. Do wiadomości: RDLP w Olsztynie
|
zał._1.pdf
|
4
Wzór nr 1
Konsultacje społeczne EKOSYSTEMY REFERENCYJNE * NA TERENIE NADLESNICTWA OLSZTYN
FORMULARZ ZGŁASZANIA UWAG / WNIOSKÓW
Podmiot zgłaszający Partia Razem, Okręg Olsztyński
Osoba do kontaktu Magdalena Rutkowska
Telefon/ e-mail 530960615 Adres pocztowy Ul. Kołłątaja 5, lok. 321 |
Element, którego dotyczy Propozycja zmiany/ Uzasadnienie! uwaga (adres leśny) ___ Zgłaszana uwaga
Drzewostan ten jest jednym ze starszych i większych powierzchniowo referencji w Nadleśnictwie, z dużym zróżnicowaniem gatunkowym drzewostanu oraz korzystną lokalizacją przy jeziorze i obiekcie turystycznym. Pozostawienie go naturalnym procesom posiada tu nie tylko walor 05-192 b -00 Pozostawienie na liście przyrodniczy, ale może powierzchni referencyjnych zostać wykorzystane edukacyjnie w oparciu o pobliską infrastrukturę turystyczną z uwagi na bliskość Olsztyna (LKP Lasy Olsztyńskie). Zagrożenie ze strony martwych drzew dla ruchu turystycznego może być ograniczone poprzez znajdowanie, obalanie I pozostawianie na gruncie | martwych drzew stojących
! Jedynie propozycje zmian/uwag uzasadnione przez podmiot zgłaszający będą uwzględnione w procesie konsultacji.
Nadleśnictwo Olsztyn, ul. Marii Zientary-Malewskiej 51/53, 10-308 Olsztyn tel.: +48 89 526 89 17, fax: +48 89 526 00 48, e-mail: olsztynQolsztyn.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
Z Uszej (G2-GLOZ uńjzs|O EMDIuSse|pEN Td IeJ0qEJ] L'Z'€ Pd) obsuq3l eluemoyjAzn po els slnda]spo I suejMopoU i6siqez Sis ezolueJBo Uo/] USEYSI|DSIS EN '2uusibeq oysIjpeirs suzAz nleJy IIEHS M SIĄPEZJ SIUMAJEJOI -qQIN 1 OĄSI|PSIS © (£MEZSJIEJM "70027 d1lO nse] AuolysO efoynijisu|) AuoJyoo elzpojaw [eMoSsYĄa|dUoM -OMOYĄSIUBO f[eueMoSo0]S M MOJlupoyzsS IloepeJb yuoAujebusjod E|p niodo WelysIubo uo SIS 9e]S ezouw [eusoe| I4lepodsob [omwoleMmo] Am/jyedsisd Z "WAMOJEILUAMOHM|SIM | -OlupsJs LoumaJp WAMIEW Z UDAUEZEIMZ uoAuzolbojoye ZSIU n|aim NSEZ9 SIS2IĄO LUIUP9IS M EIUE]JSMOd 9SOMI[ZOLUU EZIEMIS 'EUOZOJ;Z eluqol ob elusimoupo ]SEILUEZ Wosa901d wAu|eJn]ieu n]ysiqo obs] sIusiMEJSOZOJ '(p'e p6L) MOUE]SOMSZJpP uońuemouodold HSIM AZSPOŁU | OySI|[peois szszoqn eu I6emn z UsAzolupoJAz.Jd MOJZSOĄ EUMOJAM 8I1U EMOIUSO| obswes obs] UDELEJ M 8uul Eu EluejeizpAM obaj Euelw7Z '(0L07 80'6L
uńzs|O :„U4ZSIO d1dH elus12] EU SIso| M EUM9SJP
obeMJELU EIUEIMEJ]SOZOd sokzoĄop Alnpadold" M G'p'pid) nypedn obeueMmo|o.J]uoysiu oyAZAJ sujesl EleZJEMS 210]
usoAufAouelejel Iluyoz1eiMod SIOSI| EU SIUS8IMEJSOZOd
007E-pze”OÓL
10-3/4-b-00
Pozostawienie na liście powierzchni referencyjnych
wydzieleniami 374 b, 372 ij,K stanowi zwarty kompleks nad jeziorem Pawlik o dużym zróżnicowaniu wilgotnościowym | żyznościowym (BMśw, LMw, LMb) i wiekowym na dość małej powierzchni. Zgodnie z założeniami Planu urządzania lasu rozdz 3.1.2 i inne) i Programu ochrony przyrody (rozdz. 8.2, 8.3 I inne) sugeruje się stosowanie bufory 20- o0m (strefa ekotonowa). Z uwagi na sąsiedztwo młodnika po rębni złożonej od zachodu utrzymanie tak zróżnicowanej struktury z rosnącym udziałem martwego drewna może zwiększyć retencję wodną (HCVF 4.1) i stanowić alternatywna bazę żerową ograniczającą szkody w odnowieniu sztucznym
© Razem z wydzieleniami 374 a, 372 i jj,K stanowi zwarty kompleks nad jeziorem Pawlik o dużym zróżnicowaniu wilgotnościowym | żyznościowym (BMśw, LMw, LMb) i wiekowym na dość małej powierzchni. Zgodnie z założeniami Planu urządzania lasu rozdz 3.1.2 I inne) i Programu ochrony przyrody (rozdz. 8.2, 8.3 I inne) sugeruje się stosowanie bufory 20-
SIU8IMEJSOZOJ OSeliupszJd weue18] UAUEMOZIUETJNZ sls wńobelelimzoJ
007U-26-Cc0
eluwAńsuedsyos usAulAdouelejeJ Iuyszieimod 00-8-26-20
z elnpeisks 'obauge| SloSI| EU SIU8IME]SOZOd odd, "GO nsye|diwoy S91UEJ6 007%-26-c0 0074-267c0
elupoyseEz-oMO0IUpnłod EIMOUEJS 2] SIUUDZI8IMOJd (EMEZSIEJJ | "0027 'd1lIO 'nse] AuoJjysO eloyn.]su|) Auolyo0 erzpojew l[emosysaj|diuoy -OMOYSIUGO [euemoso]s M MOjlupoyzs I[oEpEJG uoAuljelouegjod ejp niodo weslysiubo uo SIS 9B]S szouw [euse| IHĄlepodsoO [amwOJEMO] Am/jysdsied Z "UWAMOJEILUAMOY|BIM | -OIupsiSs UsuMm81p LUAMIEL Z UJAUEZEIMZ uoAuzolbojoys zsiu njeim NSEZO SIs2IyO LIUP9JS M BIUEJSMOd 9SOMI|ZOLU EZJIEMIS UOSS9D0JA wAuleJnieu nlysiqo obs] siIusiIMEJSOZOd 'emoyun]eB 2S1n]Ąn.J]S ebleboq epelsod I nySI|jpols wAuz/z 9Sop eu 'nys8iM WIUpeaJs M 1sef "UAUpOMm welysio peu uAusoj| SIsys|diuoy LUAJEMZ M 8IS elnpleuz EB] EIUUDZI8IMOd
uoAulAousJejel IuyoZzIeiMOd SIOSI| EU SIUSIMEJSOZOJ
00-FZ6L-CO
wAuzonizs niusiMOUpPO M Apoyzs koklezolueJbo EMOJOSZ SZEQ EUMĄJEUJOIJE JIMOUBEJS I keupom olbus]el AZSĄSIMZ SZOLU EUMSJp OobaMUELU wełerzpn WASEUSOJ z Anqiyn4qs [euemooluzoJz YB] SIUEWAZJJN Npousez po leuozołjz luqsl od EylupołLu oMmizpalses eu I6emn 7 '(EMOLUO]OYS EJ2J]S) LUOG
na takim obszarze bogatej i zróżnicowanej powierzchni lasu liściastego da korzyści krajobrazowe | wizerunkowe, a dość młody wiek da możliwość stworzenia infrastruktury edukacyjno-turystycznej dla lokalnej społeczności w ramach działalności LKP Żyzność, duże zróżnicowanie gatunkowe i wiekowe oraz umiejscowienie wraz z wydzieleniem 111 g na północnej granicy lasu czyni z tej powierzchni dobry ekoton między lasem a otwartym polem Brak merytorycznego uzasadnienia podejmowanych zmian. Usuwanie powierzchni referencyjnych z listy kłóci się całkowicie z ideą ich tworzenia w celu obserwacji naturalnych procesów i pozostawienia „ch do pełnej starości i naturalnego rozpadu” (pkt.4.5 w „Procedury dotyczące pozostawiania martwego drewna w lesie na terenie RDLP Olsztyn” Olsztyn 19.08.2010; KRAJOWY STANDARD ODPOWIEDZIALNEJ GOSPODARKI LEŚNEJ FSC© W POLSCE) i wymaga precyzyjnego uzasadnienia oraz wniosku do Regionalnego Dyrektora Lasów Państwowych (Załącznik nr 1 do zarządzenia Nr 24 z dnia 26.08.2008 dyrektora RDLP w Olsztynie)
Pozostawienie na liście
02-111-d-00 | powierzchni referencyjnych
Pozostawienie na liście powierzchni referencyjnych
Olsztyn, dn./4.03.2018
Zn. spr.: ZG.720.02.2018
Partia Razem |
Zarząd Okręgu Warmińsko-Mazurskiego ul. Kołłątaja 5, lok. 321
10-034 Olsztyn
Dziękuję za Państwa aktywny udział w konsultacjach społecznych oraz za przesłane uwagi i opinie do zmian powierzchni referencyjnych w Nadleśnictwie Olsztyn. Wszystkie przesłane uwagi zostały starannie i wnikliwie przeanalizowane pod kątem merytorycznego uzasadnienia i celowości.
Chciałbym podkreślić, że w większości projektowane zmiany w powierzchniach, a szczególnie ich usunięcie z wykazu, jest następstwem uwag i wniosków zgłaszanych na bieżąco przez społeczeństwo korzystające z naszych lasów.
1. oddz. 192b, 97b, 97c, 97f, 97g, 97h, 201g i 46 n. — uwag nie uwzględniono.
Powierzchnie te zlokalizowane są przy obiektach i ścieżkach turystycznych, oraz innych miejscach wypoczynku ( ogródki działkowe). Jak sami Państwo dostrzegliście, powierzchnie znajdujące się przy obiekcie turystycznym mogą zostać „wykorzystane edukacyjnie w oparciu o pobliską infrastrukturę turystyczną z uwagi na bliskość Olsztyna, a „Procedury dotyczące pozostawiania martwego drewna w lesie na terenie RDLP Olsztyn [Olsztyn 19.08.2010] w punkcie 6 przywołanego dokumentu mówią : ,, z w/w zasad wyłączone są. drzewostany o zwiększonej penetracji ludności, np.: tereny przy drogach publicznych, miejscach edukacji i rekreacji, fragmenty przy szlakach turystycznych i ośrodkach wypoczynkowych itd."
2. oddz. 127 f, 111 d — uwag nie uwzględniono.
Obie powierzchnie mają w składzie gatunkowym duży udział świerka, który na skutek
wyjątkowo niekorzystnych warunków klimatycznych występujących na przestrzeni
Nadleśnictwo Olsztyn, ul. Marii Zientary-Malewskiej 51/53, 10-308 Olsztyn tel.: +48 89 526 89 17, fax: +48 89 526 00 48, e-mail: olsztynQolsztyn.lasy.gov.pl www.lasy.gov.pl
'8lu4]ZSIO M d 10H EJOJĄSIAQ] Op AuełsazJd siuejSsoz
'euzosałods aloejjnsuoy Aoelelupaj6Gzmn 'yoAufAoueslajsl IuyszisiMod 2izE4AM M UEILUZ 8lus8lIs8luM O yesolum sz 'lnuuojul 'i6emn suełsszid ez OElnysIZq
'uh]jzs|O OoN4DIU$8|pEN ZzsZzId
usAuozpemoJd ysAulAouelejel luyozIi8IMOd SIZEĄAM M IUUDZJSIMOd 'MM niuelme]sozod
o Lałemop/ospez 'lwueysolum I! IuebemMn EMSUEJ Zzszid lwuAuełsszid z ©ls
niueuzodez od zelo ueliuz yońuemouodoJdez slzijeue [eumouod feuozpemoldszid od
'ouolupŚ]56zmn I6Emn — W z6b 'q bZE 'E bZE 'ZPDPO '€
'MOpeMmO UDAMI|poyzsS IfoepEJG niuemejsmod siuebsiqodez n|eo eu Ąel
epaq 2 sluEjeIz(] 'Maz1p uoAzouApelod sluemnsn sujenjuame aluApal 'obszolepodsob
Eeluemoyj]Azn U! ezoeuzo slu nzey4ńm z luvyszlielmod aloslunsn 87 'WEZOEUZEZ
"UuoseLs]sAsoy2 M
Apoyzs eznp 9eMopoMmods SZ0LU UDE/EIZPDO 'MM M MSZ1Ip UDALUOIqE;SO slusiME]soZ0d
sujeniuame 'ylelms ]sel ńoelnutruop ermjunie6 zslumQl UJEUE]SOMSZJP
uońoelnpeises m ez 'yej S6emn pod oblorg „qolouo | MOPEMO UDAMI|POĄZS
loepei6 niuemejsmod eluebsiqodez 1sel ieluepez LAumo;6 felojy "ey/yeElIo1d"
jsel ysAuse| mowajsAsoys Auolyo0 pesez usńumo;6 z eupel (1 LLOZ EpEedoJSI|
ZZ Elup Z UDAMOMISUEHd MOSE] OBbsujelsues) EJojysJA(] Eluszpkzie7 op HMluzokłez)
nse] AuolusO eEloyn.]su| z slupoG7 'elueiqe;jso Amelqo slnzeyAm 'e| nyjlj UDIU]e]sO
|
zał._2.pdf
|
Tabela nr 3. Formularz konsultacyjny do nowych powierzchni nieujetych w propozycjach nadlesnictwa
tem referencyjni
Kryteria wyznaczania lasów o szczególnych walorach przyrodniczych (High Conservation Value Forests) w Polsce, Adaptacja do warunków Polski, lipiec 2006 - HCVF 3.1. - ekosystemy skrajnie rzadkie i ginące, marginalne z punktu widzenia gospodarki leśnej - buczyny storczykowe, świetliste dąbrowy, lasy zboczowe, bory, brzeziny i świerczyny bagienne.
Wyznaczony obszar powinien być wyłączony z użytkowania - należy oczekiwać jego "przeznaczenia do ochrony przyrody", (w praktyce zwykle nie należy w nie ingerować, chyba że występują szczególne potrzeby przyrodnicze).
Wymaga to desygnacji jako ochronne-cenne fragmenty rodzimej przyrody i równoczesnego zaliczenia do gospodarstwa specjalnego.
Zwłaszcza, że siedlisko (w typie siedliskowym Bb) jest bardzo słabo produktywne, dla gospodarki leśnej mało przydatne lub nieprzydatne z powodu skrajnych warunkow siedliskowych, bonitacja drzewostanu bardzo niska (4., 5. klasa).
W borze tym ponadto występuje m.in. Bagno zwyczajne (Rhododendron tomentosum syn. Ledum palustre L. 1753))- roślina od 2014 roku objęta ochroną częściową.
Zgodnie z $ 6 ust. 1 pkt 1-3 w zw. z Ip. 257 Załącznika nr 2 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 października 2014 r. w sprawie ochrony gatunkowej roślin, wprowadza się następujące zakazy: 1) umyślnego niszczenia; 2) umyślnego zrywania lub uszkadzania; 3) niszczenia ich siedlisk.
1|Olsztyn HCVF 3.1/ siedlisko priorytetowe 91D0-2 wydzielenie leśne 161 G
||| |sosnowybórbagieiy | ||| JJ | ////__ |siedlisko priorytetowego Natura 2000 FETIR TARTOEP REEETIEE DOP E ZZ AEZ M PAPA AAAA PZ RE] PEL ZWZE A>ZIEREAA |
Las położony w wydzieleniach leśnych 161 i 162 jest jedynym większym skupiskiem zieleni znajdującym się w pobliżu blokowisk Pieczewa - ulic: Turkowskiego, Stramkowskiej, Żurawskiego, Wilczyńskiego, Gębika, i Sikiryckiego.
Wskazany powyżej fragment lasów stanowi swoistą strefę buforową pomiędzy siedzibami mieszkańców, a nowowybudowaną obwodnicą oraz innymi obciążeniami cywilizacyjnymi.
Obszarem HCVF 6 oczywiście powinna być objęta ta część wydzielenia leśnego, która nie jest objęta wnioskiem jak wyżej.
Co istotne w południowej części znajduje się ponad stuletni drzewostan (wydzielenie 162i) dębów tak istotnych w kulturze Polaków, w którym można również znaleźć drzewa o rozmiarach pomnikowych.
Ponadto las ten jest miejscem chętnie odwiedzanym przez mieszkańców osiedla jak i osiedli ościennych (Jaroty, Nagórki, Osiedle Generałów) celem rekreacji (biegi, rower) spacerów, czy miejscem wybiegu dla swojego pupila.
W związku z tym las ten spełnia warunki aby objąć go ochroną poprzez wpisanie na listę HCVF 6.
2 HCVF 6 - Lasy kluczowe dla tożsamości kulturowej lokalnych |wydzielenie leśne 161 i 162
społeznośhi ||| Drzewostan znajdujący się we wskazanym wydzieleniu nie jest
atrakcyjny pod kątem gospodarki leśnej (brzoza), a stanowi skrawek zieleni
wewnątrz osiedla.
Miejsce ważne dla lokalnej społeczności ze względu na możliwość odbywania w
tym miejscu spacerów, odpoczynku i rekreacji.
Olsztyn
W związku z tym warto pozostawić wskazany fragment lasu w takim stanie w jakim się obecnie znajduje, nie prowadzić w nim żadnych prac zmierzających do jego utraty bądź zniszczenia.
3|Olsztyn HCVF 6 - Lasy kluczowe dla tożsamości kulturowej lokalnych |wydzielenie leśne 61
społeczności
(|4P > Nadleśnictwo Olsztyn
Olsztyn, dny//.06.2018
Źn. spr.: £G.720.04.2019
Dziękuję za Pana aktywny udział w konsultacjach społecznych oraz za przesłane uwagi I opinie do zmian w wykazie Lasów o szczególnych walorach przyrodniczych ( High Conservation Value Forests) w Nadleśnictwie Olsztyn. Wszystkie przesłane uwagi zostały starannie i wnikliwie przeanalizowane pod kątem merytorycznego uzasadnienia i celowości.
Zapewniam, że Nadleśnictwo prowadzi zrównoważoną gospodarkę leśną, dba o naturalne nawet niewielkie fragmenty rodzimej przyrody oraz gatunki chronione i cenne przyrodniczo.
Wskazane przez Pana oddziały położone są przy osiedlach i służą lokalnej społeczności . W związku z powyższym prace gospodarcze na tym terenie zostały bardzo ograniczone. Usuwane są drzewa niebezpieczne - zagrażające życiu i zdrowiu
ludzi.
H reanezył
Gj:<
Załączniki:
Tabela nr 5.Formularz konsultacyjny dotyczący sposobu rozpatrzenia wnioskowanych uwag.
Nadleśnictwo Olsztyn, ul. Marii Zientary-Malewskiej 51/53, 10-308 Olsztyn tel.: +48 89 526 89 17, fax: +48 89 526 00 48, e-mail: olsztynQolsztyn.lasy.gov.pl www. .lasy.gov.pl
Tabela nr 4. Formularz konsultacyjny dotyczący sposobu rozpatrzenia wniesionych uwag
joruba 2 aa zez R R LE = a b da Zadar o ah EB Zee oe DEO ĄCE ATE A -B oo B= PIC inni dł -- aa got -TeJ
| 3.1 Formularz nr 3 2 uwaga nr 2 HCVF 6
161,162 Formularz nr 3 3 pz ____uwaga nr 3 61 HCVF 6
Zgodnie z kryteriamin wyznaczania lasów o szczególnych walorach przyrodniczych w Polsce, do HCVF 3.1 zaliczamy między innymi bory bagienne w dobrym lub doskonałym stanie zachowania o reprezentatywności A lub B wg kryteriów Natura 2000.Proponowane wydzielenie na większości powierzchni z uwagi na niwłaściwe stosunki wodne i ekspansję roślin zielnych wykazuje objawy degradacji. Większość wydzielenia zajmują zbiorowiska zastępcze. W związku z powyższym nie można tu mówić o dobrym lub doskonałym stanie zachowania. Z uwagi na przewagę zbiorowisk zastępczych w wydzieleniu , dużą penetrację ludności lokalnej i potrzebę usuwania drzew niebezpiecznych oraz duże zagrożenie pożarowe wniosek nie został uwzględniony.
Formularz nr 3 uwaga nr 1
Wniosek nie został uwzględniony, gdyż lasy kluczowe dla tożsamości kulturowej lokalnej społeczności są to tereny ważne kulturowo, przyrodniczo, ekonomicznie czy też religijnie dla społeczności lokalnej., np. cnentarze,pomniki przyrody, stanowiska archeologiczne, grodziska, parki podworskie, kapliczki itp. Ta kategoria powinna być ustalana w porozumieniu z lokalnymi władzami na poziomie gmin. Do tej pory gmina nie złożyła takiej propozycji. Sprawy prowadzenia gospodarki leśnej w: " jedynym większym skupisku zieleni”, Nadleśnictwo na bieżąco konsultuje z Radami Osiedli Mieszkaniowych sąsiadujących ze wskazanym drzewostanem. Trudny do zrozumienia i akceptacji wydaje się też pomysł połączenia szeroko pojętej ochrony przyrody z "miejscem wybiegu dla swojego pupila”. Wniosek nie został uwzględniony, gdyż wskazany oddział leśny nie znajduje się w zarządzie Nadleśnictwa Olsztyn .
|