Nadleśnictwo Nowy Targ, ul. Kowaniec 70, 34-400 Nowy Targ, www.nowytarg.krakow.lasy.gov.pl
tel.: +48 18 266-29-47, lub: +48 18 266-29-25, e-mail: nowytarg@krakow.lasy.gov.pl
Bank BOŚ 03 1540 1115 2043 6050 0004 0001
Nadleśnictwo Nowy Targ
www.lasy.gov.pl
Nowy Targ, 21.03.2022 r.
Zn. spr.: Z.0172.4.2022
Nadleśniczy Józef Oskwarek
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Nowy Targ
ul. Kowaniec 70
34-400 Nowy Targ
Zarząd
Fundacji Lasy i Obywatele
ul. Płk. Zoltána Baló 4 / 16
02 - 793 Warszawa
ROZSTRZYGNIĘCIE
podmiotu nie będącego organem władzy publicznej,
po rozpatrzeniu sprawy dotyczącej dostępu do informacji o środowisku i jego
ochronie
Działając w imieniu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Nowy Targ ( dalej jako „PGL LP” albo „Nadleśnictwo” ), na podstawie
art. 20 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 2 pkt 3 oraz art. 19 ust. 2 pkt 2 Ustawy z dnia 3
października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale
społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko
/ t. j. Dz.U. z 2021 poz.2373, 2389 - dalej jako u.u.i.ś. /,
po rozpatrzeniu wniosku Fundacji Lasy i Obywatele zarejestrowanej w KRS pod Nr.
0000906912 ( dalej jako „Wnioskodawca” ) przesłanego pocztą elektroniczną do
Nadleśnictwa w dniu 15 lutego 2022 r. ( na wezwania Nadleśnictwa uzupełnionego
dnia 24.02.22r. podpisem zaufanym ePUAP oraz dnia 9.03.22r. co do zakresu
wniosku do informacji o środowisku i jego ochronie w rozumieniu art. 8 ust. 1 u.u.i.ś. )
o udostępnienie informacji o środowisku i jego ochronie obejmującej informacje na
temat zgłaszanych przez stronę społeczną wniosków, postulatów i spostrzeżeń na
temat prowadzonej przez Nadleśnictwo gospodarki leśnej w ramach wykonywania
przez nie zatwierdzonego Planu Urządzenia Lasu,
2
1. odmawiam udostępnienia informacji o środowisku i jego ochronie
obejmującej informacje na temat zgłaszanych przez stronę społeczną
wniosków,
postulatów
i
spostrzeżeń
na
temat
prowadzonej
przez
Nadleśnictwo gospodarki leśnej w ramach wykonywania przez nie
zatwierdzonego Planu Urządzenia Lasu, ponieważ wniosek jest w sposób
oczywisty niemożliwy do zrealizowania ;
2. zwracam wniosek wnioskodawcy, gdyż nie można ustalić podmiotu w
którego posiadaniu znajduje się żądana informacja.
UZASADNIENIE
Wnioskiem przesłanym pocztą elektroniczną w dniu 15 lutego 2022 r. - uzupełnionym
dnia 24.02.22r. oraz dnia 9.03.22r - Wnioskodawca zwrócił się o udostępnienie
informacji o środowisku i jego ochronie w rozumieniu art. 8 ust.1 u.u.i.ś. :
„ Na podstawie ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku
i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania
na środowisko wnosimy o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania. Pytania zadaje
Fundacja Lasy i Obywatele.
Pytania odnoszą się do wszelkich procesów konsultacji społecznych, zgłaszania uwag,
wniosków, petycji i współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o gospodarce leśnej,
które :
1. odbyły się poza procesem tworzenia Planu Urządzenia Lasu (PUL), czyli, inaczej mówiąc
tych, które dotyczyły wdrażania już zatwierdzonego PUL, a nie tworzenia nowego PUL.
2. miały miejsce w Nadleśnictwie od 1 stycznia 2018 roku do momentu odpowiedzi na to
pismo.
Pytania są kontynuacją monitoringu, który przeprowadziliśmy wraz z Siecią Obywatelską
Watchdog na przełomie roku 2020/21. W wyniku tego monitoringu wiele z nadleśnictw
odmówiło nam dostępu do informacji. Wybrane odmowy zaskarżyliśmy do sądu
administracyjnego. We wszystkich zakończonych już sprawach sądy orzekły bezprawność
odmowy informacji. Liczymy więc na to, że zgodnie z prawem udzielą nam Państwo
informacji.
Pytania
1. Wnioskujemy o przesłanie listy przypadków z okresu od 1 stycznia 2018 roku do momentu
odpowiedzi na to pismo, gdy przedstawiciele strony społecznej zgłaszali postulaty, pytania,
wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa? Dla
każdego przypadku wnioskujemy o podanie:
3
a. kto zgłaszał postulaty, pytania, wnioski i uwagi dotyczące prowadzenia gospodarki leśnej
na terenie Nadleśnictwa?
b. zagadnień, których dotyczyły pytania, wnioski i uwagi zgłaszane przez stronę społeczną.
c. rezultatów zgłaszania pytań, postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną, a w
szczególności informacji, czy w wyniku zaangażowania strony społecznej Nadleśnictwo
zmodyfikowało swoje plany prowadzenia gospodarki leśnej i jeżeli tak, to w jaki sposób.
d. dokumentacji komunikacji Nadleśnictwa ze stroną społeczną.
Przyjęte definicje terminów użytych w pytaniach podano poniżej.
"Strona społeczna": mieszkańcy/ki, lokalne społeczności, indywidualne działaczki/e,
organizacje pozarządowe, media, samorząd lokalny oraz inne organizacje i instytucje
"Zgłaszanie postulatów, wniosków i uwag": każda z form występowania z wnioskiem o
dostęp do informacji, wygłaszania opinii i prób współuczestniczenia w decyzjach o
gospodarce leśnej, obejmuje m.in. 1. przesłanie zapytania, 2. przesłanie uwag, żądania, bądź
wniosku o podjęcie konkretnych działań, 3. przesłanie skargi, 4. Wyrażenie zaniepokojenia
(również w postaci artykułu prasowego zainicjowanego przez stronę społeczną), 5.
wystosowanie petycji, 6. udział w spotkaniu na temat gospodarki leśnej, etc. W przypadku
artykułów i doniesień medialnych wnioskujemy o przesłanie informacji o doniesieniach,
których istnienie odnotowało Nadleśnictwo w swojej dokumentacji, a w szczególności
doniesień, w procesie powstawania których, przedstawiciele Nadleśnictwa zostali poproszeni
o wyrażenie opinii.
Jeżeli przedstawicielami strony społecznej były osoby fizyczne i Nadleśnictwo nie może podać
ich danych osobowych, proszę opisać takiego przedstawiciela/lkę ogólnie, precyzując o jaki
typu przedstawicieli strony społecznej chodzi np.: grupa mieszkańców, lokalna aktywistka,
etc. Jeżeli dokumentacja zawiera dane osobowe osób fizycznych prosimy o anonimizację
dokumentów. Jeżeli uwagi wnoszone były anonimowo, prosimy o tę informację.
W przypadku, gdy Nadleśnictwo nie posiada wiedzy kim dokładnie są osoby, które chcą
pozyskać informację i wiedzę o gospodarce leśnej, wyrazić opinię bądź współuczestniczyć w
decyzjach wnioskujemy o ogólne opisanie takiej osoby bądź osób. Na przykład, w wypadku,
gdy o informację występują bądź opinie zgłaszają internauci na mediach społecznościowych
Nadleśnictwa wystarczający będzie opis: internauta/gość strony Nadleśnictwa w serwisie
Facebook. W wypadku, gdy Nadleśnictwo organizowało, bądź uczestniczyło w zebraniu
lokalnej społeczności na którym omawiane były kwestie związane z gospodarką leśną,
wystarczający będzie prosty opis uczestników, taki jak na przykład: członkowie społeczność X
(w miejsce X proszę wstawić nazwę miejscowości bądź osiedla), bądź członkowie klubu
seniora w miejscowości X (w miejsce X proszę wstawić nazwę miejscowości bądź osiedla), etc.
Wnosimy o udostępnienie wskazanych informacji w formie elektronicznej na adres email:
sprawa-44052@info.lasyiobywatele.pl ”
4
Na wezwania Nadleśnictwa wniosek został uzupełniony dnia 24.02.22r. podpisem
zaufanym ePUAP, a dnia 9.03.22r. potwierdzeniem zakresu wniosku do informacji o
środowisku i jego ochronie w rozumieniu art. 8 ust.1 u.u.i.ś..
Wobec tak określonego żądania, w świetle przepisów u.u.i.ś. ustalono, że :
I. Zakres wniosku nie odpowiada zakresowi podmiotowemu i przedmiotowemu
u.u.i.ś. na tyle by udzielić żądanej informacji, gdyż żądanie wnioskodawcy dotyczy
bliżej nieokreślonego katalogu informacji na temat zgłaszanych przez „stronę
społeczną” - tj. podmiot zewnętrzny spoza struktury PGL LP - wniosków, postulatów
i spostrzeżeń na temat prowadzonej przez Nadleśnictwo gospodarki leśnej w ramach
wykonywania przez nie zatwierdzonego Planu Urządzenia Lasu. Tego rodzaju
informacje nie mieszczą się w żadnej z kategorii informacji o środowisku, w
rozumieniu art. 9 ust. 1 u.u.i.ś.. W związku z tym nie mogą one podlegać
udostępnieniu w trybie przepisów wskazanej ustawy.
II. Nadleśnictwo nie jest rzeczowo właściwe, a tym samym zobowiązane do
udzielenia żądanej informacji, skoro zgodnie z art. 8 u.u.i.ś. udostępnia się te
informacje, które są informacjami znajdującymi się w posiadaniu Nadleśnictwa lub
informacjami przeznaczonymi dla Nadleśnictwa, w zakresie, w jakim nie dotyczy to
jego działalności ustawodawczej. Nadleśnictwo nie prowadzi żadnego rejestru czy
też archiwizacji danych o charakterze czysto nieformalnym, czy też znajdujących się
w źródłach niezwiązanych z Lasami Państwowymi ( jak np. artykuły prasowe,
wystąpienia na spotkaniach ludności czy w mediach społecznościowych oraz innych
nie administrowanych przez jednostki PGL LP ). Skoro żądane informacje nie
znajdują się ani w posiadaniu Nadleśnictwa, ani żadnego innego organu, do którego
Nadleśnictwo mogłoby wystąpić o ich przekazanie celem udostępnienia, to nie mogą
one zostać w żaden sposób potraktowane jako informacje o środowisku w
rozumieniu u.u.i.ś..
III. Zachodzą przesłanki materialne i formalne określone w art. 16 ust.2 pkt 3 oraz
art. 19 ust.2 pkt 2 u.u.i.ś. do odmowy udostępnienia żądanej informacji, oraz zwrotu
wniosku wnioskodawcy gdyż nie można ustalić podmiotu w którego posiadaniu
znajduje się żądana informacja.
Tym samym odmowa udostępnienia wnioskowanych informacji nie narusza art. 74
ust. 3 w zw. z art. 54 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej / Dz. U. z 1997 r. Nr
78,poz. 483, z 2001r. Nr 28, poz.319, z 2006 r. Nr 200, poz. 1471, z 2009 r. Nr
114,poz. 946 / oraz art. 10 ust. 1 Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i
Podstawowych Wolności / Dz.U. 1993 nr 61 poz. 284 /.
5
Informacje żądane przez Wnioskodawcę dotyczą procesów konsultacji społecznych,
zgłaszania uwag i współuczestniczenia strony społecznej w decyzjach o gospodarce
leśnej, a konkretnie postulatów, wniosków i uwag dotyczących prowadzenia
gospodarki leśnej na terenie Nadleśnictwa zgłaszanych przez stronę społeczną oraz
rezultatów zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną, które
dotyczyły wdrażania już zatwierdzonego Planu Urządzenia Lasu, a nie tworzenia
nowego Planu Urządzenia Lasu.
Zgodnie z art. 6 ust. 1. ustawy z dnia 28 września 1991r. o lasach / t.j. Dz. U. z 2021 r.
poz. 1275, 1718, z 2022 r. poz. 84 – dalej u.l. / : użyte w ustawie określenia oznaczają :
1) gospodarka leśna – działalność leśną w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania
lasu, utrzymania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną,
pozyskiwania – z wyjątkiem skupu – drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia,
zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów oraz realizację
pozaprodukcyjnych funkcji lasu ;
1a) trwale zrównoważona gospodarka leśna – działalność zmierzającą do ukształtowania
struktury lasów i ich wykorzystania w sposób i tempie zapewniającym trwałe zachowanie ich
bogactwa biologicznego, wysokiej produkcyjności oraz potencjału regeneracyjnego,
żywotności i zdolności do wypełniania, teraz i w przyszłości, wszystkich ważnych ochronnych,
gospodarczych i socjalnych funkcji na poziomie lokalnym, narodowym i globalnym, bez
szkody dla innych ekosystemów ;
6) plan urządzenia lasu – podstawowy dokument gospodarki leśnej opracowywany dla
określonego obiektu, zawierający opis i ocenę stanu lasu oraz cele, zadania i sposoby
prowadzenia gospodarki leśnej.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 u.l. plan urządzenia lasu jako podstawowy dokument
gospodarki leśnej służy realizacji jej celów i zadań. Trwale zrównoważona
gospodarka leśna opiera się na wypełnianiu przez lasy zarówno funkcji ochronnych,
gospodarczych, oraz społecznych jak stanowi art. 6 ust. 1 pkt 1a. Tym samym plan
urządzenia lasu jest dokumentem kompleksowym, regulującym nie tylko sprawy
ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania zasobów i upraw
leśnych, ale także pozyskiwania drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia,
zwierzyny oraz płodów runa leśnego oraz realizację pozaprodukcyjnych funkcji lasu.
Plan urządzenia lasu, choć ma na celu między innymi ochronę elementów
środowiska, nie jest jednak planem w sprawie ochrony środowiska ani środkiem i
działaniem który ma na celu ochronę tych elementów.
Zgłaszanie postulatów, wniosków czy uwag przez stronę społeczną w sprawach
prowadzenia gospodarki leśne nie można tym samym uznać za działania dotyczące
środków wskazanych w art. 9 ust. 1 pkt 3 u.u.i.ś., gdyż są tam opisane konkretne
działania w tym zakresie prowadzone przez Nadleśnictwo, a nie stronę społeczną.
6
Zgodnie z art. 9. u.u.i.ś. :
1. Udostępnieniu, o którym mowa w art. 8, podlegają informacje dotyczące:
1) stanu elementów środowiska, takich jak: powietrze, woda, powierzchnia ziemi, kopaliny,
klimat, krajobraz i obszary naturalne, w tym bagna, obszary nadmorskie i morskie, a także
rośliny, zwierzęta i grzyby oraz inne elementy różnorodności biologicznej, w tym organizmy
genetycznie zmodyfikowane, oraz wzajemnych oddziaływań między tymi elementami ;
2) emisji, w tym odpadów promieniotwórczych, a także zanieczyszczeń, które wpływają lub
mogą wpłynąć na elementy środowiska, o których mowa w pkt 1 ;
3) środków, takich jak : środki administracyjne, polityki, przepisy prawne dotyczące
środowiska i gospodarki wodnej, plany, programy oraz porozumienia w sprawie ochrony
środowiska, a także działań wpływających lub mogących wpłynąć na elementy środowiska, o
których mowa w pkt 1, oraz na emisje i zanieczyszczenia, o których mowa w pkt 2, jak
również środków i działań, które mają na celu ochronę tych elementów ;
4) raportów na temat realizacji przepisów dotyczących ochrony środowiska ;
5) analiz kosztów i korzyści oraz innych analiz gospodarczych i założeń wykorzystanych w
ramach środków i działań, o których mowa w pkt 3 ;
6) stanu zdrowia, bezpieczeństwa i warunków życia ludzi, oraz stanu obiektów kultury i
obiektów budowlanych - w zakresie, w jakim oddziałują na nie lub mogą oddziaływać :
a) stany elementów środowiska, o których mowa w pkt 1, lub
b) przez elementy środowiska, o których mowa w pkt 1 - emisje i zanieczyszczenia, o których
mowa w pkt 2, oraz środki, o których mowa w pkt 3.
Skoro tryb udostępniania informacji o środowisku jest trybem szczególnym,
uregulowanym u.u.i.ś. i dotyczy jedynie udzielenia informacji, które spełniają warunki
określone w art. 9 u.u.i.ś., to w przypadku gdy żądane informacje nie mieszczą się w
katalogu informacji zawartym w art. 9 ust. 1 u.u.i.ś. nie podlegają one udostępnieniu
w trybie tej ustawy.
Żądane informacje nie znajdują się nadto ani w posiadaniu Nadleśnictwa, ani
żadnego innego organu, do którego Nadleśnictwo mogłoby wystąpić o ich
przekazanie celem udostępnienia.
W takich okolicznościach wniosek jest w sposób oczywisty niemożliwy do
zrealizowania, i dlatego za powołaniem art. 16 ust. 2 pkt 3 u.u.i.ś. należało wydać
odmowną decyzję co do udostępnienia informacji o środowisku i jego ochronie w
żądanym zakresie, a z kolei wobec niemożności ustalenia podmiotu w którego
posiadaniu znajdują się żądane informacje, złożony wniosek należy zwrócić
wnioskodawcy za powołaniem na art. 19 ust. 2 pkt 2 u.u.i.ś..
7
Pouczenia :
Zgodnie z art. 20. u.u.i.ś. :
1. Odmowa udostępnienia informacji o środowisku i jego ochronie następuje w
drodze decyzji.
2. Do skarg rozpatrywanych w postępowaniu o udostępnienie informacji o
środowisku i jego ochronie stosuje się przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r.
- Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ( t. j. Dz. U. z 2022 r. poz.
329 ), z tym że :
1) przekazanie akt i odpowiedzi na skargę następuje w terminie 15 dni od dnia
otrzymania skargi;
2) skargę rozpatruje się w terminie 30 dni od dnia otrzymania akt wraz z odpowiedzią
na skargę.
Zgodnie z art. 53 § 1 oraz art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o
postępowaniu przed sądami administracyjnymi ( t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 )
skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie w terminie
trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie, za
pośrednictwem Nadleśniczego Nadleśnictwa Nowy Targ.
Wysokość wpisu od skargi jest stała i wynosi 200 zł. Strona może ubiegać się o
zwolnienie od kosztów albo przyznanie prawa pomocy, jeżeli spełni wymogi
określone w przepisach prawa.
Z poważaniem,
Józef Oskwarek
Nadleśniczy
/podpisano elektronicznie/
Do wiadomości:
1.RDLP Kraków – pocztą elektroniczną,
Załączmiki:
1.Wniosek wnioskodawcy przesłany pocztą elektroniczną dnia 15 lutego 2022r.