URZĄD MIEJSKI W OPOCZNIE
THE MUNICIPAL OFFICE IN OPOCZNO
ul. Staromiejska 6, 26-300 Opoczno tel: /+48 44/ 786 01 00, fax: /+48 44/ 786 01 11,
e-mail: umopoczno(Qum.opoczno.pl
www.opoczno.pl
www.bip.opoczno.pl
Opoczno, 28 marca 2022r.
Katarzyna Batko-Tołuć, Szymon Osowski
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2 | 02-605 Warszawa
26-300 Opoczno
fax 44/786 01 HI
sprawa-46766Q0fedrowanie.siecobywatelska.pl
BRM.0005.8.2022
W odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej z dnia
25 marca 2022r. udzielam odpowiedzi na Państwa pytania:
1. W jakiej formie odbyły się tegoroczne sesje rady gminy? Prosimy o podanie daty
każdej sesjj wraz z zaznaczeniem właściwego dla niej trybu.
Wszystkie tegoroczne sesje Rady Miejskiej w Opocznie tj. w dniu 31 stycznia 2022r.,
25 lutego 2022r. i zaplanowana na dzień 29 marca 2022r. miały tryb zdalny (za pomocą
środków porozumiewania na odległość).
2. Czy w czasie tegorocznych sesji zdarzyły się sytuacje, gdy część radnych przebywała
w sali sesyjnej lub w inny sposób stacjonarnie, a część łączyła się zdalnie?
Nie było takiej sytuacji. Nawet w przypadku wystąpienia problemów z Internetem radny
oczywiście mógł przyjechać do Urzędu, ale zawsze uczestniczył w posiedzeniu
w formie zdalnej, Prawie zawsze na sali obrad obecny jest tylko Przewodniczący posiedzenia,
choć nie jest to wymagane ani konieczne do zorganizowania posiedzenia.
3. Prosimy o linki do projektów uchwał opublikowanych w BIP przed każdą z ww. sesji.
Od tego roku projekty uchwał nie są publikowane w BIP-ie, ponieważ są one udostępniane na
platformie e-sesja. Każdy mieszkaniec, który chce zobaczyć projekt uchwały ma taką
możliwość poprzez stronę www.opoczno.esesja.pl Jest tam porządek obrad wraz
z projektami uchwał, a po sesji są tam również wyniki wszystkich głosowań oraz podjęte
przez Radę Miejską uchwały.
4. Czy, w związku z prowadzeniem obrad za pomocą środków porozumiewania na
odległość lub korespondencyjnie, doszło do zmiany statutu gminy, w zakresie
regulującym aspekty obrad w tych trybach? Wnosimy o link do uchwały/ uchwał
zmieniającej/zmieniających.
Realizując wymogi Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie chrony osób fizycznych w związku
2 przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE_prosiny a,
URZĄD MIEJSKI W OPOCZNIE
"THE MUNICIPAL OFFICE IN OPOCZNO
ul. Statomiejska 6, 26-300 Opoczno tel: /++48 44/ 786 01 00, fax: /+48 44/ 786 01 11,
e-mail: umopoczno(Qum.opoczno.pl
www.opoczno.pl
www.bip.opoczno.pl
W trakcie sesji zdalnych nie było zmiany Statutu Gminy Opoczno. Przepisy prawne
dotyczące organizacji sesji i komisji zawsze były przestrzegane. W związku z formą zdalną
posiedzeń nie było konieczności wprowadzenia zmian do Statutu Gminy Opoczno.
5a. Czy w posiedzeniach rady gminy odbywających się za pomocą środków
porozumiewania na odległość, wyniki głosowania są od razu widoczne dla
uczestniczących radnych i mieszkańców?
Tak, wyniki głosowań są od razu widoczne zarówno dla wszystkich uczestniczących w sesji,
jak i oglądających sesję. Są one wyświetlane na tablicy interaktywnej. Ponadto wszystkie
wyniki głosowań są widoczne na platformie e-sesja pod każdą sesją i każdy mieszkaniec ma
możliwość obejrzenia ich poprzez stronę www.opoczno.esesja.pl
5b. Czy, jeśli posiedzenia rady gminy odbywają się za pomocą środków
porozumiewania na odległość, mieszkańcy mogą brać udział z możliwością zabrania
głosu?
Tak, mieszkańcy mają możliwość czynnego (zabieranie głosu) uczestniczenia w posiedzeniu
w formie zdalnej (otrzymują linki do połączenia się zdalnego podczas posiedzenia). Jeśli nie
ma możliwości technicznych udostępniany jest sprzęt komputerowy dla mieszkańców
w siedzibie Urzędu Miejskiego.
5c. W jaki sposób mieszkańcy mogą wziąć udział w obradach odbywających się za
pomocą środków porozumiewania na odległość - prosimy o opisanie tej sytuacji, np.
wcześniejsze zgłoszenie, opublikowany link itp.
Jeśli Urząd posiada informację kto jest zainteresowany udziałem w sesji wówczas wysyła
zaproszenie i prosi w nim o telefoniczne skontaktowanie się z Biurem Rady w celu podania
adresu e-mail, na który ma zostać przesyłany link do połączenia się zdalnego podczas obrad.
W przypadku problemów technicznych organizowane jest stanowisko komputerowe dla
mieszkańca. Takie same zasady obowiązują wobec mieszkańca, który przyjdzie do Urzędu
lub zadzwoni i poprosi o możliwość zabrania głosu na sesji. Nawet w przypadku braku
wcześniejszego zgłoszenia chęci uczestnictwa w sesji zawsze przygotowywane jest
stanowisko komputerowe dla mieszkańców.
5d. Jeśli posiedzenia odbywają się za pomocą środków porozumiewania na odległość,
to czy istnieje możliwość, żeby mieszkańcy uczestniczyli w posiedzeniu w siedzibie
urzędu?
Tak, każdorazowo przygotowywane jest stanowisko komputerowe w siedzibie Urzędu
Miejskiego.
6.Czy posiedzenia komisji rady gminy są transmitowane?
Tak, wszystkie posiedzenia (sesje i komisje) są transmitowane w Internecie.
7.Jeśli posiedzenia komisji rady gminy odbywają się za pomocą środków
porozumiewania na odległość, to czy istnieje techniczna możliwość by mieszkańcy
uczestniczyli z możliwością zabierania głosu?
skiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27
dnoon nrzeonłuwiu takich damvch oraz uchylenia
ób fizycznych w związku
WE prosimy o zapoznanie się
dyrektywy
URZĄD MIEJSKI W OPOCZNIE
'THE MUNICIPAL OFFICE IN OPOCZNO
ul. Staromiejska 6, 26-300 Opoczno tel: /-+48 44/ 786 01 00, fax: /+48 44/ 786 01 11
e-mail: unopoczno(Qum.opoczno.pl
www.opoczno.pl
www.bip.opoczno.pl
>
Tak, w przypadku komisji obowiązują takie same zasady, jak w przypadku sesji.
8.Czy zdarzyło się, że w posiedzeniach komisji rady gminy odbywających się za
pomocą środków porozumiewania na odległość odmówiono jakimś mieszkańcom
uczestnictwa?
Nie było takich sytuacji.
8a Jakie były kryteria ewentualnej odmowy dopuszczania mieszkańców do
uczestnictwa w zdalnym posiedzeniu rady gminy?
Nieaktualne, wobec odpowiedzi na pytanie 8.
9. Czy do organów gminy wpłynęły skargi mieszkańców lub radnych dotyczące
zdalnego (za pomocą środków porozumiewania na odległość) trybu obradowania?
Jeśli tak, to wnosimy o podanie liczby skarg.
Nie było żadnych skarg co do trybu obradowania Rady Miejskiej w Opocznie. Urząd zawsze
stara się wychodzić naprzeciw potrzebom mieszkańców, oferując im najbardziej dogodną dla
nich formę udziału w posiedzeniu.
Z poważaniem
SEKRE RZ MI4STA
imek
Realizując wymogi Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie chrony |zycznych w związku
z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy OSJAGNWIE Rosie 0 ein