Nadleśnictwo Międzyrzecz, ul. Poznańska 38, 66-300 Międzyrzecz
tel.: +48 95 741 23 66 , fax: +48 95 741 24 35 , e-mail: miedzyrzecz@szczecin.lasy.gov.pl
Nadleśnictwo Międzyrzecz
www.lasy.gov.pl
Międzyrzecz, 15.04.2022
Zn. spr.: NA.0172.3.2022
Szanowna Pani
Marta Jagusztyn
Fundacja
Las i Obywatele
sprawa-44022@info.lasyiobywatele.pl
WEZWANIE
Na podstawie art. 3 ust. 1, pkt 1 w zw. z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 6 września
2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2176), w związku z
wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej, jaki wpłynął do Nadleśnictwa
Międzyrzecz dnia 01.03.2022 r. niniejszym wzywam do:
wykazania, iż uzyskanie informacji, o których mowa we wniosku jest
szczególnie istotne dla interesu publicznego ;
w terminie 14 dni od dnia odebrania niniejszego wezwania.
UZASADNIENIE
Po dokonaniu analizy wniosku o udostępnienie informacji wskazanych w piśmie
z dnia 01.03.2022 r. wskazuję co następuje.
Wnioskodawca twierdzi, że do informacji będących przedmiotem jego wniosku
zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu
informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska
oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2020 r., poz. 283 ze zm.,
zwanej dalej „u.u.i.ś.”). Zdaniem Wnioskodawcy jego wniosek dotyczy procesu
wdrażania planu urządzania lasu oraz udziału społeczeństwa w ochronie środowiska,
jako taki bezsprzecznie ma związek ze środowiskiem, czy też z jego ochroną. W
ocenie Nadleśnictwa, wnioskodawca żąda udostępnienia informacji, które mogą
być objęte art. 9 ust. 1 pkt 3 u.u.i.ś., jeśliby przyjąć stanowisko wnioskodawcy za
słuszne.
Przepis art. 9 ust. 1 pkt 3 u.u.i.ś. wskazuje jedną z kategorii informacji
o środowisku i jego ochronie. Należy podkreślić, że zgodnie z orzecznictwem
sądowym: „Tryb udostępniania informacji publicznej dotyczącej środowiska i jego
ochrony jest trybem szczególnym w stosunku do trybu udzielania informacji publicznej
uregulowanego w ustawie o dostępie do informacji publicznej i dotyczy jedynie
udzielania informacji, która spełnia warunki określone w art. 9 ustawy z dnia 3
października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku.” (np. wyrok NSA z dnia
20 marca 2012 r., sygn. akt: I OSK 2451/11). Jeżeli więc żądane informacje nie
mieszczą się w katalogu informacji zawartym w art. 9 ust. 1 u.u.i.ś., to nie podlegają
one udostępnieniu w trybie tej ustawy, lecz na zasadach ogólnych, tj. w trybie ustawy z
dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r., poz.
2
2176, zwanej dalej „u.d.i.p.”). Nie ma znaczenia to, na którą ustawę powołał się
Wnioskodawca, gdyż jak stwierdza ww. wyrok: „Jeśli więc, tak jak to miało miejsce w
przedmiotowej sprawie, wnioskodawca nieprawidłowo uzasadnił podstawę swego
żądania wskazując na ustawę o dostępie do informacji publicznej zamiast na ustawę o
udostępnianiu informacji o środowisku, to organ powinien nadać wnioskowi bieg biorąc
pod uwagę materię żądania. Niewątpliwie to materialna treść żądania determinuje
postępowanie w sprawie i wskazuje, jakie przepisy mają zastosowanie.”
W ocenie Wnioskodawcy, żądane przez niego informacje dotyczą procesu
wdrażania planu urządzania lasu oraz udziału społeczeństwa w ochronie środowiska,
i jako takie bezsprzecznie mają związek z ochroną środowiska.
Tymczasem przepis art. 9 ust. 1 pkt 3 u.u.i.ś. wymienia informacje dotyczące
„środków, takich jak: środki administracyjne, polityki, przepisy prawne dotyczące
środowiska i gospodarki wodnej, plany, programy oraz porozumienia w sprawie
ochrony środowiska, a także działań wpływających lub mogących wpłynąć na
elementy środowiska, o których mowa w pkt 1, oraz na emisje i zanieczyszczenia, o
których mowa w pkt 2, jak również środków i działań, które mają na celu ochronę tych
elementów.
Zgłaszania tych postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną nie można
uznać za „działania”, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 u.u.i.ś., gdyż w przepisie tym
chodzi o działania władzy publicznej, a nie o postulaty społeczne w zakresie podjęcia
lub zaniechania działań przez władze. Trudno również uznać, by informacje o
rezultatach zgłaszania postulatów, wniosków i uwag przez stronę społeczną, a w
szczególności informacje, stanowiły same z siebie informacje dotyczące działań
wpływających na elementy środowiska, czy też działań mających na celu ochronę tych
elementów. Ponieważ więc żądane informacje nie mieszczą się w katalogu informacji
zawartym w art. 9 ust. 1 u.u.i.ś., a w szczególności w pkt. 3, to nie podlegają one
udostępnieniu w trybie tej ustawy, lecz na zasadach ogólnych, tj. w trybie ustawy z
dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz.
2176).
Jednocześnie należy zauważyć, że informacje, których udostępnienia żąda
Wnioskodawca
są
informacjami
publicznymi
przetworzonymi.
Udostępnienie
informacji, co do których jest to możliwe i zgodne z u.d.i.p. wymaga od Nadleśnictwa
ich przetworzenia i przekształcenia, wiążącego się z dodatkowymi kosztami i
nakładem pracy. Aby ustalić należy dokonać stosownych działań rachunkowych, po
zebraniu wszystkich potrzebnych do tego danych. Dlatego też, w związku z :
1) ogromnym zakresem czasowym i przedmiotowym wniosku;
2) brakiem możliwości oddelegowania przez Nadleśnictwo pracownika lub
pracowników wyłącznie do przetwarzania wnioskowanych informacji bez szkody
dla
realizacji
podstawowych
zadań
nadleśnictwa
i
obowiązków
jego
pracowników, a częściowo brakiem fizycznej możliwości realizacji tego zdania;
3) możliwą koniecznością zatrudnienia przez nadleśnictwo dodatkowej osoby lub
udzielenia zamówienia publicznego na zewnątrz w celu przetworzenia ogromnej
ilości danych zgodnie z wnioskiem w rozsądnym czasie;
należało wezwać jak na wstępie niniejszego pisma.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 16 marca 2018r. (I OSK
915/16) stwierdził, że przetworzenie może polegać np. na wydobyciu poszczególnych
informacji cząstkowych z posiadanych przez organ zbiorów dokumentów (które to
zbiory mogą być prowadzone w sposób uniemożliwiający proste udostępnienie
gromadzonych w nich danych) i odpowiednim ich przygotowaniu na potrzeby
wnioskodawcy. W uzasadnieniu NSA wskazał także, że również suma informacji
prostych, w zależności od wiążącej się z ich pozyskaniem wysokości nakładów, jakie
3
musi ponieść organ, czasochłonności, liczby zaangażowanych pracowników - może
być traktowana jako informacja przetworzona.
Niemniej jednak, we wniosku nie znaleziono wystarczającego uzasadnienia,
dlaczego uzyskanie informacji przetworzonej jest szczególnie istotne dla interesu
publicznego.
W razie braku odpowiedzi we wskazanym terminie podmiot zobowiązany
samodzielnie dokona oceny, czy w sprawie zachodzi szczególna istotność dla
interesu
publicznego,
by
dokonać
przetworzenia wnioskowanych informacji
publicznych. Naczelny Sąd Administracyjny wyraził stanowisko, zgodnie z którym
„wnioskodawca żądający informacji publicznej przetworzonej, o której mowa w art. 3
ust. 1 pkt 1 u.d.i.p. dla jej uzyskania powinien wykazać nie tylko, że jest ona
ważna dla dużego kręgu potencjalnych odbiorców ale również, że jej uzyskanie
stwarza
realną
możliwość wykorzystania uzyskanych danych dla poprawy
funkcjonowania organów administracji i lepszej ochrony interesu publicznego”(wyrok z
dnia 10.01.2014r. (I OSK 2111/13, LEX nr 1477545).
Jednocześnie, stosownie do treści art. 13 ust. 2 ustawy o dostępie do
informacji publicznej, powiadamiam Wnioskodawcę, że wyznaczam nowy termin
na rozpatrzenie wniosku, wskazując dzień 15.05.2022 r.
Z poważaniem
Jacek Więckowski
Nadleśniczy
/Podpisano elektronicznie/