Uchwała Nr VI/47/19
Rady Miasta Hajnówka
z dnia 24 kwietnia 2019 r.
w sprawie przyjęcia stanowiska w sprawie gospodarki leśnej na terenie Puszczy Białowieskiej
i zmian w Planie Urządzania Lasu Nadleśnictw Białowieża, Browsk, Hajnówka
Na podstawie § 19 ust. 1 pkt 3, § 20 ust. 1 Regulaminu Rady Miasta stanowiącego załącznik Nr 2
do Statutu Miasta Hajnówka stanowiącego załącznik do uchwały Nr X/47/07 Rady Miasta
Hajnówka z dnia 27 września 2007 r. w sprawie uchwalenia Statutu Miasta Hajnówka (Dz. Urz.
Woj. Podl. Nr 225 poz. 2304, z 2008 r. Nr 108, poz. 1121, z 2009 r. Nr 93, poz. 1005, z 2010 r. Nr
5, poz. 78, Nr 213, poz.2627 z 2011 r. Nr 68, poz. 781, z 2018 r. poz. 4408, z 2019 r. poz. 2035)
Rada Miasta Hajnówka uchwala, co następuje:
§1. Przyjmuje się stanowisko Rady Miasta Hajnówka w sprawie gospodarki leśnej na terenie
Puszczy Białowieskiej i zmian w Planie Urządzania Lasu Nadleśnictw Białowieża, Browsk,
Hajnówka, stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.
§2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodnicząca Rady
Walentyna Pietroczuk
Załącznik do uchwały nr VI/47/19
Rady Miasta Hajnówka
z dnia 24 kwietnia 2019 r.
Stanowisko
Rady Miasta Hajnówka
w sprawie gospodarki leśnej na terenie Puszczy Białowieskiej i zmian w Planie Urządzania Lasu
Nadleśnictw Białowieża, Browsk, Hajnówka
Rada Miasta Hajnówka zwraca się do Ministra Środowiska z wnioskiem o podjęcie działań
naprawczych w prowadzeniu gospodarki leśnej na terenie Puszczy Białowieskiej i uwzględnienie naszych
postulatów w Planie urządzania lasu Nadleśnictw Białowieża, Browsk, Hajnówka.
Puszcza Białowieska, będąca obszarem Natura 2000, w ostatnich latach została dotknięta klęską
żywiołową – gradacją kornika drukarza. Jednocześnie leśnicy z nadleśnictw puszczańskich (Nadleśnictwa:
Białowieża, Browsk, Hajnówka) zostali pozbawieni możliwości skutecznej walki z tym szkodnikiem.
Decyzje okazały się niekorzystne dla całego naszego regionu, co widać już niestety gołym okiem. Świerki
i inne drzewa na dużych obszarach Puszczy Białowieskiej obumarły i zostały pozostawione same sobie.
Niezbędne jest pilne podjęcie działań w celu powstrzymania tego procesu. Dodatkowo z każdym dniem
wzrasta zagrożenie pożarowe, przybywa łatwopalnego materiału w postaci martwego, suchego drewna.
Rośnie też zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi – mieszkańców i turystów odwiedzających nasz region. Taki
stan Puszczy Białowieskiej zauważa wielu turystów, którzy ze względu na niebezpieczeństwo bardzo często
nie mogą skorzystać ze szlaków puszczańskich, co wpływa na obniżenie atrakcyjności turystycznej naszego
regionu. Zwracamy się z prośbą o interwencję w celu umożliwienia leśnikom i Lasom Państwowym
realizacji ich ustawowych uprawnień zapisanych w Ustawie o lasach. Prosimy o podjęcie działań
naprawczych w tym zakresie i zmianę obowiązującego Planu Urządzania Lasu 2012- 2021 dla Nadleśnictwa
Białowieża, Browsk i Hajnówka. Nadmieniamy, że plan ten po zmianach dokonanych arbitralnie przez
Ministra Środowiska w 2012 roku, nie uwzględnił wniosków lokalnych samorządów. I naszym zdaniem
doprowadziło to do katastrofalnego wprost wzrostu populacji kornika drukarza w LKP Puszcza Białowieska.
Na skutek wzrostu liczebności populacji szkodliwych owadów oraz patogenów, przy braku
możliwości prowadzenia zadań ochronnych, doszło do powstania epidemii wielu chorób drzew na terenie
Puszczy Białowieskiej. Obszar Puszczy Białowieskiej na terenie nadleśnictw Białowieża, Browsk
i Hajnówka objęty jest różnymi formami ochrony przyrody (od sieci Natura 2000 do dziedzictwa UNESCO).
Jedynym skutecznym sposobem ograniczania zagrożenia starodrzewu jest usuwanie drzew zasiedlonych
przez szkodliwe owady. W tej sytuacji, zgodnie z art. 23 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach,
zaistniała konieczność opracowania aneksu do Planu Urządzenia Lasu dla ww. nadleśnictw. W wyniku
lawinowego wzrostu ilości suchych i martwych drzew znacznie wzrosło zagrożenie pożarowe. Ponadto,
stojące suche i usychające w szybkim tempie drzewa zagrażają bezpieczeństwu zarówno mieszkańców, jak
i turystów odwiedzających Puszczę Białowieską. Przeciwdziałanie takim zjawiskom jest obowiązkiem
wynikającym z definicji czynnej ochrony przyrody, która zgodnie z art. 5 pkt 5 ustawy o ochronie przyrody
polega między innymi na zachowaniu siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk roślin, zwierząt lub grzybów,
a także z postanowieniami unijnej strategii ochrony różnorodności biologicznej na okres do 2020 roku,
zgodnie z którą państwa członkowskie dopilnują, by plany urządzenia lasu lub równoważne instrumenty
obejmowały jak najwięcej z wymienionych środków, w tym utrzymanie optymalnych poziomów drewna
posuszowego, biorąc pod uwagę różnice regionalne, takie jak ryzyko pożaru lub potencjalne plagi owadów
(działanie 12, pkt. 12).
Zwiększenie maksymalnej wielkości poboru biomasy w ramach zabiegów ochronnych wynikających
z realizacji Planu Zadań Ochronnych pozwoli na bieżącą ochronę siedlisk leśnych i zapobiegnie dalszemu
ich niszczeniu. Aneksowanie planu urządzania lasu umożliwi realizację działań na rzecz bezpieczeństwa
publicznego oraz ochrony przeciwpożarowej. Ponadto pozwoli to zapewnić możliwość korzystania
z odnawialnych dóbr Puszczy Białowieskiej przez Naszych mieszkańców, którzy aktualnie borykają się
z problemem zakupu drewna opałowego żyjąc obok rozległego kompleksu leśnego.
Wnioskujemy o korektę planu pozyskania drewna w ww. nadleśnictwach na lata 2012-2021
o 164 tyś. m³ ( uważamy, że zwiększenie limitu pozyskania powinno być ustalone co najmniej na poziomie
1.000 000 m³) i dokonanie w Planie Urządzania Lasu wyraźnego zapisu zobowiązującego do zabezpieczenia
zapotrzebowania miejscowej ludności w drewno opałowe i użytkowe.