ŃST)
LN
Śr
42) Nadleśnictwo Opole
Opole, 18 kwietnia 2018 r.
Zn. spr.: Z.0172.2.3.2017
Nadleśniczy Nadleśnictwa Opole
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Opole
ul. Groszowicka 10
45-517 Opole
Adresat / Strona:
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
ROZSTRZYGNIĘCIE
podmiotu niebędącego organem władzy publicznej po ponownym rozpatrzeniu sprawy
dotyczącej dostępu do informacji publicznej
Działając w imieniu Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo
Opole (dalej jako „PGL LP” albo „Nadleśnictwo”), na podstawie art. 17 ust. 1 wz związku
zart. 16 w związku z art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej”! („UDIP”),
po rozpatrzeniu wniosku Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska (dalej jako
„Wnioskodawca”) złożonego drogą e-mail w dniu 24 sierpnia 2017r. o udostępnienie
informacji publicznej obejmującej:
1) - informacje o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia
złożenia wniosku),
2) - informacje o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach 2015,
2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3) skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie
w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne,
uwzględniając prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia
9 stycznia 2018 r. sygn. II SA/Op 583/17
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie udostępnienia danych
nabywców drewna będących osobami fizycznymi, które nabyły drewno bez związku
* Dz. U. z 2016 r., poz. 1764 z późn. zm.
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe www.opole.katowice.lasy.gov.pl
Nadleśnictwo Opole ul. Groszowicka 10 45-517 Opole
tel.: +48 77 4540541, fax: +48 77 5450542, e-mail: opoleQkatowice.lasy.gov.pl
z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci) ze względu na prywatność osób
fizycznych oraz ochronę danych osobowych tych osób
a także
odmawiam udostępnienia informacji publicznej, w zakresie zawartych w treści umów
sprzedaży drewna i załączników do umów informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorcy
(przedsiębiorstwa):
1) całkowitej ilości nabywanego drewna
2 łącznej wartości netto nabywanego drewna
cenie średniej
maksymalnej wysokości kary umownej
oznaczeniach grup handlowo-gatunkowych
oznaczeniach sortymentów
ilościach poszczególnych sortymentów
cenach jednostkowych netto
o SO SES NE
(Skany umów pozbawionych ww. w informacji zostają udostępnione Wnioskodawcy w formie
elektronicznej zgodnie z wnioskiem.)
UZASADNIENIE
1. Uzasadnienie faktyczne
Wnioskiem przesłanym drogą e-mail w dniu 24 sierpnia 2017 r. Wnioskodawca zwrócił się
o udostępnienie informacji publicznej obejmującej:
1) informację o liczbie pozyskanego drewna osobno w latach 2015, 2016, 2017 (do dnia
złożenia wniosku),
2) informację o tym komu przekazane zostało uzyskane drewno — osobno w latach 2015,
2016, 2017 (do dnia złożenia wniosku), poprzez podanie listy odbiorców,
3) skany umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem, w zakresie
w jakim odbiorcami drewna nie były osoby fizyczne.
W dniu 31 sierpnia 2017 r. PGL LP poinformowała wnioskodawcę zgodnie zart. 13 ust. 2
UDIP o przedłużeniu terminu do ustosunkowania się do wniosku na okres nie dłuższy niż
2 miesiące od dnia złożenia wniosku.
Po przeprowadzeniu niezbędnych analiz w świetle przepisów UDIP uznano za dopuszczalne
i znajdujące oparcie w prawie udostępnienie Wnioskodawcy:
1) - informacji o liczbie (ilości) pozyskanego w Nadleśnictwie drewna osobno w latach 2015,
2016 i 2017 (do dnia 31 sierpnia 2017 r.) oraz
2) informacji o tym komu przekazane (sprzedane) zostało uzyskane drewno — osobno w
latach 2015, 2016, 2017 (do dnia 31 sierpnia 2017 r.), poprzez podanie listy odbiorców
z wyłączeniem jednak danych osobowych osób fizycznych które nabyły drewno bez
związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci).
Wskazane informacje, wtym dane przedsiębiorców będących osobami fizycznymi zostały
udostępnione Wnioskodawcy pismem z dnia 17 października 2018 r.
W pozostałym zakresie w dniu 13 października 2017 r. Nadleśniczy wydał rozstrzygnięcie
(decyzję) częściowo odmawiające udostępnienia informacji publicznej.
Wnioskodawca zaskarżył ww. rozstrzygnięcie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
w Opolu.
Nadleśnictwo Opole
Wyrokiem z dnia 9 stycznia 2018 r. sygn. II SA/Op 583/17 Wojewódzki Sąd Administracyjny
w Opolu uchylił zaskarżoną decyzję, wskazując w uzasadnieniu na konieczność ponownego
rozpatrzenia wniosku o udostępnienie informacji publicznej.
Rozpatrując sprawę uwzględniono treść:
1)
2)
3)
4)
uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia
9 stycznia 2018 r. sygn. Il SA/Op 583/17;
wniosku o udostępnienie informacji publicznej;
zarządzenia nr 48 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 6 października
2010r. wsprawie ustalenia zasad klasyfikacji, ochrony i udostępniania informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy
Państwowe wraz z załącznikiem zawierającym wykaz informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa w PGL LP;
umów sprzedaży drewna zawartych w Nadleśnictwie w latach 2015, 2016 i 2017r.
zawierających klauzulę tajemnicy przedsiębiorstwa;
Uzasadnienie prawne
Rozstrzygnięcie o odmowie udostępnienia danych nabywców drewna będących
osobami fizycznymi, które nabyły drewno bez związku z działalnością
gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci)
Zgodnie z art. 5 ust. 2 UDIP: „prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze
względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to
nie_ dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z
pełnieniem tych funkcji w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz
przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im
rawa.”
W pierwszej kolejności wskazać należy, że wpełni uzasadnione jest wyłączenie
z udostępnianej Wnioskodawcy listy nabywców drewna, danych osobowych osób
fizycznych, które we wskazanym okresie nabyły od PGL LP drewno bez związku ich
z działalnością gospodarczą lub zawodową (tj. jako konsumenci w rozumieniu art. 22!
Kodeksu cywilnego). Udostępnienie tych danych Wnioskodawcy przez PGL LP
naruszałoby bowiem prywatność osób fizycznych. Prywatność osób fizycznych stanowi
ustawową przesłankę ograniczenia dostępu do informacji publicznej wysłowioną wprost
w przywołanym powyżej art. 5ust. 2zd. 1 UDIP. Ujawnienie danych konsumentów
nabywających drewno od PGL LP stanowiłoby naruszenie przepisów ustawy z dnia 29
sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych ("UODO"), do której przestrzegania
w ramach prowadzonej działalności zobowiązane jest PGL LP zgodnie zart. 3 ust. 1
UODO, który stanowi, iż: "Ustawę stosuje się do organów państwowych, organów
samorządu terytorialnego oraz do państwowych ikomunalnych jednostek
organizacyjnych." Imię i nazwisko konsumenta w powiązaniu z miejscem dokonania
zakupu dają możliwość identyfikacji konkretnej osoby fizycznej, zatem należy je uznać
za dane osobowe w rozumieniu art. 6 UODO. W tym kontekście warto wskazać na trafne
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe www.opole.katowice.lasy.gov.pl
Nadleśnictwo Opole ul. Groszowicka 10 45-517 Opole
tel.: +48 77 4540541, fax: +48 77 5450542, e-mail: opoleQkatowice.lasy.gov.pl
2.2.
stanowisko Naczelnego Sądu Administracyjnego zawarte w wyroku z dnia 25 kwietnia
2014 r., sygn. I OSK 2499/13, w którym NSA stwierdził, iż: "[...] należy przyjąć, że prawo
do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie udostępnienia danych
osobowych, chyba że chodzi [o] informację o osobach pełniących funkcje publiczne,
mających związek z pełnieniem tych funkcji w tym o warunkach powierzenia
i wykonywania funkcji, oraz przypadek, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują
z przysługującego im prawa.” W analizowanej sprawie konsumenci — nabywcy drewna
nie byli osobami pełniącymi funkcje publiczne ani osobami mającymi związek
z pełnieniem funkcji publicznych. Osoby te nie zrezygnowały również z przysługującej im
ochrony.
Ponadto, co istotne, osoby fizyczne (konsumenci) kupując drewno nie uzyskiwali
żadnego świadczenia pieniężnego ze środków publicznych. Konsumenci w ramach
swojego życia prywatnego, w dobrej wierze, kupili w Nadleśnictwie drewno do użytku
osobistego (np. na opał) i nie ma żadnego uzasadnienia dla ograniczania ich prawa do
prywatności.
Ochrona konsumentów przed działaniami zagrażającymi ich prywatności stanowi
wartość konstytucyjną — wynikającą z art. 76 Konstytucji RP”. W analizowanym
przypadku ochrona prywatności konsumentów stanowi dobro ważniejsze, aniżeli
prawo dostępu do informacji publicznej. Należy mieć także na uwadze, że
ujawnienie danych konsumentów, którzy kupili drewno Wnioskodawcy mogłoby
narazić konsumentów na bezpośrednie nieprzyjemności ze strony organizacji
ekologicznych.
Jak wskazywał Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 13 września 2005 r., sygn.
K 38/04, „zasady bezpieczeństwa obrotu prawnego (szczególnie istotnej w określonych
sferach) oraz postulaty ochrony słabszej strony umowy [...] zwłaszcza w obrocie
konsumenckim oraz w stosunkach pracy są wynikiem ukształtowanych i powszechnie
szanowanych we wszystkich współczesnych europejskich systemach prawnych
standardów prawnych.”
Co więcej, należy wskazać że od 25 maja 2018r. zacznie być stosowane
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia
2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych
osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy
95/46AVE (RODO), które wprowadza zaostrzony reżim prawny ochrony danych
osobowych. W tym kontekście ze wszech miar uzasadnione jest kierowanie się zasadą
ochrony danych osobowych wtym także wtoku postępowania z wniosku
o udostępnienie informacji publicznej. PGLLP nie mogą tym samym dopuścić do
ujawnienia danych osobowych swoich klientów będących konsumentami.
Co istotne — i czego nie dostrzegł WSA w Opolu orzekając po raz pierwszy w niniejszej
sprawie, lista nabywców drewna przesłana do Wnioskodawcy w dniu 17 października
2017 r. obejmowała również przedsiębiorców będących osobami fizycznymi — tj. osoby
fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.
Rozstrzygnięcie o odmowie udostępnienia informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa) zawartych w umowach sprzedaży drewna
zawartych przez PGL LP z nabywcami drewna będącymi przedsiębiorcami
2 Przepis art. 76 Konstytucji RP stanowi: „Władze publiczne chronią konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami
zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi. Zakres tej ochrony
określa ustawa."
Nadleśnictwo Opole
Zgodnie zart. 5ust. 2 UDIP: „prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze
względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to
nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek
z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz
przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im
prawa.”
Przepis art. 5ust. 2 UDIP uzasadnia zatem odmowę udostępnienia Wnioskodawcy
informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa) zawartych w treści
umów sprzedaży drewna, zawartych przez PGL LP z nabywcami drewna będących
przedsiębiorcami. Tajemnicę przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa) PGL LP i każdorazowo
kontrahenta PGL LP stanowią zawarte wtreści wtreści umów sprzedaży drewna
i załączników do umów informacje o:
1) całkowitej ilości nabywanego drewna
2) - łącznej wartości netto nabywanego drewna
3) cenie średniej
4) maksymalnej wysokości kary umownej
5) oznaczeniach grup handlowo-gatunkowych
6) oznaczeniach sortymentów
7) . ilościach poszczególnych sortymentów
8) . cenach jednostkowych netto
2.2.1.PGL LP jako przedsiębiorca
PGL LP jest przedsiębiorcą. Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r.
olasach („UL”) w ramach sprawowanego zarządu Lasy Państwowe prowadzą
gospodarkę leśną oraz gospodarkę gruntami iinnymi nieruchomościami oraz
ruchomościami związanymi z gospodarką leśną, natomiast w świetle art. 6 ust. 1 pkt
1UL gospodarką leśną jest działalność leśna wzakresie urządzania, ochrony
izagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania zasobów iupraw leśnych,
gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania - z wyjątkiem skupu - drewna i innych
produktów leśnych, a także sprzedaż tych produktów oraz realizacja pozaprodukcyjnych
funkcji lasu. VV świetle powyższego w orzecznictwie trafnie formułuje się stanowisko, że
Skarb Państwa reprezentowany przez odpowiednie Nadleśnictwo Lasów
Państwowych prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 2 ustawy
z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i jest przedsiębiorcą”.
Potwierdził to również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w prawomocnym
wyroku wydanym w sprawie dotyczącej PGL LP z dnia 3 listopada 2015 r.*
2.2.2.Tajemnica przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa)
3 Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 10 lutego 2011 r., sygn. akt IV CSK 272/10, LEX nr 787048, OSNC-ZD 2011/3/58,
Biul.SN 2011/4/10; Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 lipca 2011 r., sygn. akt | CSK 582/10, LEX nr 970063; Postanowienie Sądu
Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 23 kwietnia 2012 r., sygn. akt I ACz 709/12, LEX nr 1148378.
* Sygn. akt II SA/Wa 1313/15; Legalis nr 1364595. Zob także wyrok WSA z dnia 5 listopada 2008 r. sygn. akt Ill SK 5/08.
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe www.opole.katowice.lasy.gov.pl
Nadleśnictwo Opole ul. Groszowicka 10 45-517 Opole
tel.: +48 77 4540541, fax: +48 77 5450542, e-mail: opoleQkatowice.lasy.gov.pl
Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych na gruncie art. 5 ust. 2 UDIP uznaje
się, że „tajemnicę przedsiębiorcy wyprowadza się z tajemnicy przedsiębiorstwa.
Stanowią ją informacje znane jedynie określonemu kręgowi osób izwiązane z
prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością, wobec których podjął on wystarczające
środki ochrony w celu zachowania ich poufności. Można również spotkać się z
poglądem — wyrażonym w orzecznictwie — iż pojęcie „tajemnicy przedsiębiorcy” jest
synonimem pojęcia „tajemnicy przedsiębiorstwa” zdefiniowanej w art. 11 ust. 4 ustawy z
dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji („UZNK”)Ś. Zgodnie z tym
przepisem tajemnica przedsiębiorstwa oznacza: „nieujawnione do wiadomości publicznej
informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne
informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął
niezbędne działania w celu zachowania ich poufności.”
2.2.3.Uzasadnienie ochrony poszczególnych rodzajów informacji
W świetle przytoczonej definicji tajemnicy przedsiębiorstwa należy uznać, że niektóre
informacje zawarte w treści umów sprzedaży drewna mają istotną wartość gospodarczą
zarówno dla PGL LP jak i nabywców drewna i z tego powodu zasługują na ochronę jako
tajemnica przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa) w rozumieniu art. 5 ust. 2 UDIP oraz art. 11
ust. 4 UZNK. Wtym miejscu należy wskazać na rodzaje informacji podlegających
ochronie i uzasadnienie dla tej ochrony w odniesieniu do każdego rodzaju informacji:
" całkowita ilość drewna — informacja ta ma wartość gospodarczą, ponieważ ujawnia
rozmiary działalności gospodarczej i mocy przerobowych przedsiębiorcy
nabywającego drewno;
u łączna wartość netto nabywanego drewna — informacja ta ma wartość
gospodarczą, ponieważ ujawnia rozmiary działalności gospodarczej i mocy
przerobowych przedsiębiorcy nabywającego drewno;
u cena średnia — informacja ta ma wartość gospodarczą zarówno dla PGL LP jak
i nabywcy, ponieważ pokazuje po jakiej cenie średnio dany przedsiębiorca nabywa
od PGLLP surowiec drzewny do swojej produkcji, azatem pokazuje istotny
element kosztów działalności tego przedsiębiorcy;
" maksymalna wysokość kary umownej — informacja ta ma wartość gospodarczą,
bowiem pozwala włatwy sposób na wyliczenie łącznej wartości nabywanego
drewna, która jak wskazano powyżej wymaga ochrony;
" oznaczenia grup handlowo-gatunkowych — informacje te mają wartość
gospodarczą zarówno dla PGL LP jak i dla nabywcy, bowiem pokazują jaki rodzaj
surowca drzewnego jest przedmiotem zakupu przez danego przedsiębiorcę od
PGL LP, azatem charakteryzuje potrzeby surowcowe danego przedsiębiorcy
i odpowiedź PGL LP na te potrzeby;
u oznaczenia sortymentów — informacje te mają wartość gospodarczą, bowiem
jeszcze bardziej szczegółowo określają jakie sortymenty drewna są nabywane
przez danego przedsiębiorcę od PGL LP itym samym charakteryzują potrzeby
surowcowe danego przedsiębiorcy i odpowiedź PGL LP na te potrzeby;
" ilość poszczególnych sortymentów - informacje te mają istotną wartość
gospodarczą, ponieważ pokazują kierunek zakupów poszczególnych nabywców
5 Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 listopada 2014 r., sygn. Il SA/Wa 1108/14, utrzymanym
w mocy wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 sierpnia 2016 r., sygn. akt: I OSK 387/15.
8 Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 grudnia 2013 r., sygn. akt: I OSK 1858/13.
Nadleśnictwo Opole
2.2.4.
ibardzo precyzyjnie określają potrzeby surowcowe danego przedsiębiorcy —
i odpowiedź PGL LP na te potrzeby;
. ceny jednostkowe netto — informacje te mają wartość gospodarczą zarówno dla
PGL LP jak i dla nabywcy drewna, bowiem kształtują się w toku konkurencyjnych
procedur sprzedaży drewna, w których oferty poszczególnych kupujących, co do
zasady, nie są ujawniane.
Powyższe informacje zarówno pojedynczo, a zwłaszcza w zestawieniu muszą być
chronione, bowiem ich ujawnienie innym przedsiębiorcom (działającym na tych
samych rynkach) mogłoby zagrozić przebiegowi procedur konkurencyjnych
sprzedaży drewna, awszczególności zwiększać ryzyko zakazanej zmowy
przetargowej albo innych czynów nieuczciwej konkurencji ze strony innych
nabywców (konkurentów), ukierunkowanych na pozbawienie jednego
przedsiębiorcy możliwości zakupu sortymentów drewna, które są mu niezbędne
do prowadzonej działalności produkcyjnej.
Zgodnie zart. 61 ust. 3 Konstytucji RP ograniczenie prawa do informacji publicznej
„może nastąpić wyłącznie ze względu na określone w ustawach ochronę wolności i praw
innych osób _i podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku publicznego,
bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa." Jak słusznie wskazuje
M. Wild, „prawo dostępu do informacji nie ma charakteru bezwzględnego, a jego granice
wyznaczone są m.in. przez konieczność respektowania praw i wolności innych
podmiotów."
W analizowanym przypadku ochrona konkurencji (niezakłóconego funkcjonowania
procesów rynkowych) i swoboda działalności gospodarczej, której elementem jest
prawo do ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa stanowią wartości, w imię których
należy ograniczyć prawo dostępu do informacji publicznej.
Fakt, że dane o zakupach drewna dokonywanych przez przedsiębiorców od PGL LP
posiadają wartość gospodarczą znalazł potwierdzenie m.in. w wyroku Wojewódzkiego
Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 3 listopada 2015 r., sygn. akt II 1313/15.
Objęcie informacji ochroną — aspekt formalny
W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego wskazuje się także, że „Informacja
staje się 'tajemnicą', kiedy przedsiębiorca przejawi wolę zachowania jej jako
niepoznawalnej dla osób trzecich”*. W tym samym kierunku zmierzają przedstawiciele
doktryny, wskazując m.in., że „nie ulega wątpliwości, iż tajemnica przedsiębiorstwa
mieści się w zakresie pojęcia „tajemnica przedsiębiorcy”?.
Z perspektywy aspektu formalnego definicji tajemnicy przedsiębiorstwa decydujące jest
Zarządzenie nr 48 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych dnia 6 października
2010 r. Wzałączniku nr 2 do tego zarządzenia („Wykaz informacji stanowiących
tajemnicę przedsiębiorstwa”) wskazano, że do informacji stanowiących tajemnicę
7 M. Wild [w:] Konstytucja RP. Tom I. Komentarz do art. 1—86 (red. M. Safjan, L. Bosek). Warszawa 2016, Legalis
8 Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 lipca 2013 r. I OSK 511/13
* B. Pietrzak, Decyzja o odmowie udostępnienia informacji publicznej ze względu na tajemnicę przedsiębiorcy, IAP 2015, Nr 4,
Legalis.
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe www.opole.katowice.lasy.gov.pl
Nadleśnictwo Opole ul. Groszowicka 10 45-517 Opole
tel.: +48 77 4540541, fax: +48 77 5450542, e-mail: opoleQ©Qkatowice.lasy.gov.pl
przedsiębiorstwa w PGL LP należą m.in. przebieg i wynik przetargów, aukcji i negocjacji
handlowych w zakresie dotyczącym poszczególnych klientów, jak również informacje
szczegółowe o nabywcach takie jak:
u przebieg uzgodnień warunków sprzedaży,
u warunki sprzedaży,
" formy zabezpieczenia umów,
„ harmonogramy realizacji umów,
u poziom cen,
u masa sprzedanego drewna lub ilość innych towarów.
W treści załącznika nr 1 do ww. Zarządzenia wskazano również szczegółowo środki,
które są stosowane w ramach PGLLP wcelu zachowania poufności chronionych
informacji:
" Zasady dostępu do informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa (pkt III);
u Zasady bezpieczeństwa obowiązujące przy wytwarzaniu, przetwarzaniu,
przechowywaniu, udostępnianiu i przekazywaniu informacji stanowiących
tajemnicę przedsiębiorstwa (pkt IV);
" Postępowanie w przypadku naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa (pkt V);
u Odpowiedzialność pracowników za ujawnienie informacji (pkt VI).
Wskazane zarządzenie zostało opublikowane w Biuletynie Informacyjnym Lasów
Państwowych nr 11(215) w listopadzie 2010 r.'* tak więc należy z całą pewnością
uznać, że wola ochrony określonych informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa
została przez PGL LP wyraźnie uzewnętrzniona.
Niezależnie od powyższego, nabywcom drewna mającym status przedsiębiorców
przysługuje prawo do ochrony ich tajemnicy przedsiębiorcy. Przedsiębiorcy ci również
nie zrezygnowali z przysługującego im prawa do ochrony tajemnicy przedsiębiorcy,
a zatem PGL LP nie jest uprawnione do udostępnienia informacji z uwagi na obowiązek
ochrony tajemnicy swoich kontrahentów, wynikający wprost z treści zawartych umów.
Również w umowach na sprzedaż drewna zawieranych przez wszystkie jednostki
organizacyjne PGL LP (wtym również Nadleśnictwo) z przedsiębiorcami, strony
zastrzegły, iż „ze względu na chronioną prawem tajemnicę przedsiębiorstwa Sprzedawcy
i Kupującego, Strony zobowiązują się wzajemnie do zachowania poufności informacji
obejmujących ilość sprzedanych sortymentów drewna, umówione ceny oraz całkowita
wartość umowy”.
W tym kontekście uznać należy, iż w sposób dostateczny i jednoznaczny ujawniona
została wola przedsiębiorców (PGL LP oraz jego kontrahentów - stron umów
sprzedaży) co do zachowania w tajemnicy informacji, o które ubiega się
Wnioskodawca. Biorąc powyższe pod uwagę nie budzi wątpliwości, że szczegółowe
informacje zawarte w treści umów z kontrahentami PGL LP wypełniają materialny
element definicji tajemnicy przedsiębiorstwa oraz, że przedsiębiorcy (PGL LP we
wskazanym zarządzeniu oraz jego kontrahenci - strony umów sprzedaży w treści
tych umów) podjęli w stosunku do nich działania mające na celu ochronę ich
poufności. Tym samym są one tajemnicą przedsiębiorstwa (a w konsekwencji także
tajemnicą przedsiębiorcy), ze względu na którą prawo do informacji publicznej podlega
ograniczeniu''. Jednocześnie, ewentualne ujawnienie przez PGL LP tajemnicy
10 http://www.lasy.gov.pl/pl/pro/publikacje/biuletyn-informacyjny-lasow-panstwowych/2010/bilp-11-2010
"Zob. także cytowany wyżej wyrok WSA z 3 listopada 2015 r. w którym stwierdzono, że „Przedmiotowe informacje bezpośrednio
dotyczą warunków, w tym kosztów transakcji handlowych, a te mają strategiczne znaczenie, zwłaszcza dla "klientów" PGL LP.
Wynegocjowanie i zawarcie odpowiedniej pod względem kosztowym i czasu trwania umowy przesądza o pozycji rynkowej każdej
firmy. Zatem tego typu informacje stanowią strategiczny element prowadzenia działalności wolnorynkowej.”
Ś x)
Ę NY
Sa
„|. Nadleśnictwo Opole
2.3.
przedsiębiorstwa swoich kontrahentów mogłoby zostać uznane za czyn nieuczciwej
konkurencji opisany wprost w art. 11 ust. 1 UZNK.
kkk
Podsumowując, w świetle powyższego nie ulega wątpliwości, iż informacje
zawarte w umowach z kontrahentami PGL LP wypełniają materialny element
definicji tajemnicy przedsiębiorstwa. Co więcej, należy wyraźnie podkreślić, że są
to informacje, co do których przedsiębiorcy (PGL LP we wskazanym zarządzeniu
oraz treści umów, a jego kontrahenci - strony umów sprzedaży w treści tych
umów) podjęli działania mające na celu ochronę ich poufności. Tym samym są one
tajemnicą przedsiębiorstwa (w konsekwencji także tajemnicą przedsiębiorcy), ze
względu na którą prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu.
Kwestie proceduralne
Nadleśniczy Nadleśnictwa Opole po uchyleniu poprzedniego rozstrzygnięcia przez
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu ponownie wydaje rozstrzygnięcie jako
podmiot obowiązany do udostępnienia informacji, niebędący organem władzy publicznej,
o którym mowa w art. 17 ust. 1 UDIP.
Zgodnie z art. 17 UDIP:
„1. Do rozstrzygnięć podmiotów obowiązanych do udostępnienia informacji, niebędących
organami władzy publicznej, o odmowie udostępnienia informacji oraz _o umorzeniu
postępowania o udostępnienie informacji przepisy art. 16 stosuje się odpowiednio."
2. Wnioskodawca może wystąpić do podmiotu, o którym mowa w ust. 1, o ponowne
rozpatrzenie sprawy. Do_ wniosku stosuje się odpowiednio_ przepisy dotyczące
odwołania."
Zgodnie z art. 16 UDIP:
„f. Odmowa udostępnienia informacji publicznej oraz umorzenie postępowania
o udostępnienie informacji w przypadku określonym w art. 14 ust. 2 przez organ władzy
publicznej następują w drodze decyzji.
2. Do decyzji, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy Kodeksu postępowania
administracyjnego, z tym że:
1) odwołanie od decyzji rozpoznaje się w terminie 14 dni; [...]'
Realizując obowiązek wynikający z art. 16 ust. 2 pkt 2 w zw. zart. 17 ust. 1 UDIP
wskazuję:
" podmiotami, których dobro — prywatność w tym dane osobowe podlegają ochronie
na podstawie art. 5 ust. 2 zd. 1 UDIP są osoby fizyczne, które nabyły drewno bez
związku z działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci);
u podmiotem, którego dobro - tajemnica przedsiębiorcy podlega ochronie na
podstawie art. 5 ust. 2 zd. 1 UDIP jest Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy
Państwowe oraz każdoczesny nabywca, który zawarł umowę sprzedaży drewna ze
Skarbem Państwa — PGL LP.
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe www.opole.katowice.lasy.gov.pl
Nadleśnictwo Opole ul. Groszowicka 10 45-517 Opole
tel.: +48 77 4540541, fax: +48 77 5450542, e-mail: opoleQ©katowice.lasy.gov.pl
Zdzisław Dzwonnik
Nadleśniczy Nadleśnictwa Opole
Pouczenie:
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity z dnia 13
października 2016r., Dz. U. 2016, poz. 1764 ze zm.), Wnioskodawca może zwrócić się do Nadleśniczego
Nadleśnictwa Opole o ponowne rozpatrzenie sprawy, w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszego
rozstrzygnięcia. Zgodnie z art. 52 $ 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi: „Jeżeli stronie przysługuje prawo do zwrócenia się do organu, który wydał decyzję z wnioskiem o
ponowne rozpatrzenie sprawy, strona może wnieść skargę na tę decyzję bez skorzystania z tego prawa."
Wnioskodawca może zatem w terminie 30 dni od dnia doręczenia niniejszego Rozstrzygnięcia, za pośrednictwem
Nadleśniczego wnieść na skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu. Wysokość wpisu od skargi
jest stała i wynosi 200 zł. Strona może ubiegać się o zwolnienie od kosztów albo przyznanie prawa pomocy, jeżeli
spełni wymogi określone w przepisach prawa.
1. adresat-listem poleconym
2. ala(Z)