Departament Obsługi i Administracji EE.
urząd
miejski
wrocławia
Wrocław, 22 maja 2023 r.
Pani Katarzyna Batko-Tołuć
Pani Marzena Błaszczyk
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2 02-605 Warszawa
WOK-IP.1431.84.2023
W odpowiedzi na wniosek przesłany z powołaniem przepisów ustawy o dostępie do
informacji publicznej, dotyczący udostępnienia danych w zakresie cyt.
„zarządzanie danymi w cyfrowym świecie”, poniżej udzielam odpowiedzi na zadane
pytania:
Ad. 1. W Urzędzie Miejskim Wrocławia na stanowiskach merytorycznych
zatrudnionych jest 2048 osób (bez osób przebywających na urlopach
wychowawczych i bezpłatnych).
Ad. 5. Wykaz prowadzonych rejestrów i ewidencji jest opublikowany w Biuletynie
Informacji Publicznej, www.bip.um.wroc.pl, zakładka: Urząd Miejski - Rejestry,
ewidencje i archiwa. Dostęp do danych z rejestrów jest opisany przy każdej
pozycji.
link: https://bip.um.wroc.pl/artykuly/156/rejestry-ewidencje-i-archiwa
Ad. 6. W tutejszym Urzędzie prowadzono inwentaryzację danych, w szczególności
w zakresie dotyczącym przetwarzania danych osobowych. Wynik tej inwentaryzacji
jest odzwierciedlony w Rejestrze Czynności Przetwarzania. Wyciąg z RCP jest
dostępny w BIP Urzędu (adres jak wyżej), dół strony, pasek Ochrona danych
osobowych
link: https://bip.um.wroc.pl/rcp
Ad. 7. Dane na temat spraw, którymi zainteresowani są klienci Urzędu są
analizowane w ramach funkcjonowania Telefonicznego Centrum Obsługi
Mieszkańców, komórkę organizacyjną w Wydziale Organizacyjnym i Kadr. Wyniki
tej analizy są udostępniane w corocznych sprawozdaniach z działalności Urzędu
Miejskiego Wrocławia i miejskich jednostek organizacyjnych, publikowanych w BIP
Urzędu, w zakładce: Prezydent - Sprawozdania Prezydenta i UMW z realizacji
zadań.
link: https://bip.um.wroc.pl/artykuly/154/sprawozdania-prezydenta-i-umw-
zrealizacji-zadan
Dane za 2022 rok będą opublikowane w miesiącu czerwcu br.
Wydział Organizacyjny i Kadr
pl. Nowy Targ 1-8; 50-141 Wrocław
tel. +48 717 77 87 88
fax +48 717 77 87 89
wokQum.wroc.pl
www.wroclaw.pl
Dodatkowo, Urząd udostępnienia informacje w ramach portalu OpenData,
realizując przepisy ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i
ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego. Informacje na
powyższy temat znajdują się w BIP, dół strony, pasek Otwarte dane i ponowne
wykorzystywanie. link: https://bip.um.wroc.pl//artykul/7/1/name
Portal OpenData: https://www.wroclaw.pl/open-data/dataset
Ad. 8. Dane gromadzone są zgodnie z wymaganiami Krajowych Ram
Interoperacyjności oraz wymogów określonych chociażby dla przetwarzania
danych, w tym danych osobowych w Urzędzie. Są to następujące zasady:
« identyfikacja zasobów informacyjnych i przypisanie im właściciela zasobu;
« jednoznaczna odpowiedzialność właściciela zasobu informacyjnego za
wykorzystywanie zasobu;
« zgodność z prawem, rzetelność i przejrzystość przetwarzana danych;
« wyraźny, konkretny i prawnie uzasadniony cel przetwarzania;
« minimalizacja przetwarzanych danych (przetwarzanie jedynie w zakresie
niezbędnym dla uzasadnionego celu);
« ciągła prawidłowość i aktualność danych;
« zachowanie wszystkich atrybutów bezpieczeństwa informacji: poufności,
integralności, dostępności, autentyczności, rozliczalności, niezawodności i
niezaprzeczalności;
« adekwatność stosowanych środków bezpieczeństwa do wartości informacyjnej
zasobu.
Ad. 9. Obsługą informatyczną tutejszego Urzędu zajmuje się Centrum Usług
Informatycznych we Wrocławiu, działające w formie centrum usług wspólnych. W
CUI wyznaczony został administrator do działań związanych ze zbieraniem i
udostępnianiem danych w ramach obsługi portalu OpenData. Dane teleadresowe
celem pozyskania danych z CUI dostępne są w BIP Urzędu w zakładce: Jednostki
organizacyjne,
linki: https://bip.cui.wroclaw.pl/ lub https://cui.wroclaw.pl/.
Ad. 10. Pytanie jest nieprecyzyjne. Zarządzaniem danymi zajmują się wszyscy
pracownicy Urzędu w ramach przypisanych zadań i kompetencji na swoich
stanowiskach pracy.
Natomiast Dyrektorzy komórek organizacyjnych są odpowiedzialni za dane
przetwarzane w zasobach informacyjnych i systemach informatycznych, których są
właścicielami. Powyższe ma swoje odzwierciedlenie w RCP w kontekście np.
organizacji ochrony danych osobowych (vide pkt 6 niniejszego pisma).
Ad. 11. Tak, zgodnie z zarządzeniem nr 7495/22 Prezydenta Wrocławia z dnia 13
kwietnia 2022 r. powołany został Zespół ds. transformacji cyfrowej Wrocławia, w
którym wyznaczono role i obowiązki do realizacji. Przewodniczącym Zespołu został
Pan Łukasz Medeksza - Zastępca Dyrektora Departamentu Strategii i Rozwoju
Urzędu Miejskiego Wrocławia. Dokument opublikowany w BIP Urzędu, w zakładce
pionowej: Prawo lokalne — Prawo lokalne — Baza aktów prawnych,
link:
https://baw.um.wroc.pl/UrzadMiastaWroclawia/document/64643/Zarzadzenie-
7495_22
Ponadto informuję, iż w 2021 r. zarządzeniem nr 5295/21 Prezydenta Wrocławia z
dnia 31 maja 2021 r. przyjęto Programu transformacji cyfrowej Urzędu Miejskiego
Strona 2/3
Wrocławia i miejskich jednostek organizacyjnych na lata 2021-2027, ścieżka
dostępu do dokumentu jak wyżej,
Link:
https://baw.cui.wroclaw.pl/UrzadMiastaWroclawia/document/63335/Zarzadzenie-
5295_21
Jednocześnie wskazuję, iż dla pytań 2, 3 i 4, udzielenie odpowiedzi nastąpi w
terminie określonym w art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie
do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902), tj. najpóźniej w ciągu dwóch
miesięcy od dnia złożenia wniosku (do dnia 8 lipca 2023 r.).
Powyższe jest podyktowane koniecznością dokonania analizy posiadanej bazy
danych oraz wygenerowania i opracowania uzyskanych informacji zgodnie ze
wskazaniami we wniosku.
DYRELTOR WYDZIAŁU
A ,
Sprawę prowadzi Wydział Organizacyjny i Kadr, Departament Obsługi i
Administracji, pl. Nowy Targ 1-8 50-141 Wrocław, tel. +48 71 777 87 88,
wokQum.wroc.pl
Strona 3/3