Ustrzyki Dolne, dnia 15.09.2023 r.
Starosta Bieszczadzki
PA.0152.5.2023
DECYZJA
Działając na podstawie art. 104 i art. 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania
administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775 ) art. 3 ust. 1 pkt 1, art. 10 ust. 1i art. 16 ust. 1 ustawy z dnia
6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. 2022, poz. 902) po rozpatrzeniu wniosku
Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych, ul. Szpitalna 5/3, 00 - 031 Warszawa z dnia 30
sierpnia 2023 r. o udostępnienie informacji publicznej orzeka się, co następuje:
odmawia się udostępnienie informacji publicznej
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 30 sierpnia 2023 r., na podstawie art. 2 ust. | i art. 10 ust. | ustawy z dnia
6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. 2022, poz. 902), zwróciliscie się Państwo
z wnioskiem 0 udostępnienie informacji publicznej w zakresie;
l. Liczba osób, którym odmówiono nadania statusu osoby bezrobotnej w 2022 roku, ze względu na
fakt, że nieodpłatnie pełniły funkcję w zarządzie organizacji pozarządowej.
2. Jeśli nastąpiła taka odmowa, prosimy o podanie podstawy prawnej, na której opierały się decyzje
odmawiające nadanie statusu osoby bezrobotnej dla ww. osób.
3. Informacje na temat wytycznych, instrukcji lub innych dokumentów regulujacych procedury
odmowy nadania statusu osoby bezrobotnej dla osób pełniących funkcję w zarządzie organiazacji
pozarządowej.
W ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej brak jest definicji
legalnych pojęć „informacja przetworzona” oraz „informacja nieprzetworzona”. W związku z tym
niezbędne jest posłużenie się orzecznictwem. Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego
z dnia 25 kwietnia 2012 r. o sygn. I OSK 202/12, udostępnienie wnioskodawcy konkretnej informacji
publicznej, nawet o prostym charakterze (informacja nieprzetworzona), wiązać się może z potrzebą
przeprowadzenia odpowiednich analiz, zestawień, wyciągów, usuwania danych chronionych prawem,
a takie zabiegi czynią informacje proste informacją przetworzoną, której udzielenie jest skorelowane
z potrzebą istnienia przesłanki interesu publicznego (wyrok NSA z 25.04.2012 r., I OSK 202/12; wyrok
z 22.02.2012 r., I OSK 2291/2011; wyrok NSA z 09.08.2011 r., I OSK 976/2011).
Informacje publiczne, których udostępniania żąda wnioskodawca stanowią informacje publiczne
o przetworzonym charakterze, gdyż zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej,
przed udzieleniem pożądanej informacji, koniecznym byłoby wyszukanie danych i informacji,
przeprowadzenia odpowiednich zestawień i usuwania danych chronionych prawem (np. dane osobowe),
a takie zabiegi czynią informacje informacją przetworzoną. Koniecznym byłoby przeanalizowanie
dokumentów, przeszukanie odpowiednich akt, a w konsekwencji specjalnego przygotowania żądanych
przez wnioskodawcę informacji, co również wiąże się ze zmianą postaci tych informacji na informacje
publiczne przetworzone. Znajduje to odzwierciedlenie w stanowisku Wojewódzkiego Sadu
Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 stycznia 2010 r. (sygn. akt II SA/Wa 1444/2009), w którym Sąd
stwierdził, iż nawet żądanie stworzenia zestawiania danych w formie tabeli jest informacją przetworzoną,
ponieważ dotyczy stworzenia specjalnie dla wnioskodawcy nowej, nieposiadającej przez organ w takiej
formie, informacji.
W związku z powyższym mając na względzie treść wniosku i zakres wnioskowanych informacji,
należy stwierdzić, że wnioskodawca żądał udostępnia informacji publicznych przetworzonych, ponieważ
szereg operacji i zabiegów które należałoby przeprowadzić, aby uczynić zadość wnioskowi, powodowałoby
zmianę ich postaci na informacje publiczne przetworzone.
Zgodnie z art. 3 ust. I pkt 1 przywołanej na wstępie ustawy, informację przetworzoną udostępnia się
w takim zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego. Dla jej udostępnienia nie
wystarczy zatem wystąpienie interesu publicznego, czy nawet istotnego interesu publicznego, ale konieczne
jest, by udostępnienie to było uwarunkowane istnieniem interesu publicznego określonego jako
„Szczególnie istotny”. Warto tu przytoczyć pogląd Naczelnego Sądu Administracyjnego, który w wyroku
z dnia 10 stycznia 2014 r., (sygn. I OSK 2111/13), wskazał, że prawo do uzyskania informacji publicznej
przetworzonej ma jedynie taki wnioskodawca, który jest w stanie wykazać w chwili składania wniosku
swoje indywidualne, realne i konkretne możliwości wykorzystania dla dobra ogółu informacji publicznej,
której przygotowania się domaga, tj. uczynienia z niej użytku dla dobra ogółu w taki sposób, który nie jest
dostępny dla każdego posiadacza informacji publicznej. Ten sam Sąd w innym wyroku argumentował
także, iż interes publiczny odnosi się w swej istocie do spraw związanych z funkcjonowaniem państwa oraz
innych ciał publicznych (wyrok NSA z 9 listopada 2011 r., I OSK 1365/11). Z tego też względu,
wnioskodawca żądający informacji publicznej przetworzonej dla jej uzyskania powinien wykazać nie tylko,
że jest ona ważna dla dużego kręgu potencjalnych odbiorców, ale również że jej uzyskanie stwarza realną
możliwość wykorzystania uzyskanych danych dla poprawy funkcjonowania organów administracji i lepszej
ochrony interesu publicznego (wyrok NSA z 7 grudnia 2011 r., I OSK 1737/1).
Stosownie do art. 3 ust. I pkt | ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji
publicznej (Dz. U. 2022, poz. 902), prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienia do uzyzskania
informacji publicznej, w tym uzyskania informacji przetworzonej w takim zakresie, w jakim jest to
szczególnie istotne dla interesu publicznego. Powiatowy Urząd Pracy w Ustrzykach Dolnych zwrócił się
do Państwa z pismem z dnia | września 2023 roku o wykazanie szczególnego interesu publicznego
w uzyskaniu żądanej informacji w terminie do 7 dni od dnia odebrania niniejszego wezwania. Z uwagi na
fakt, iż w zakreslonym do tego terminie, jak i do czasu wydania niniejszej decyzji, nie wykonaliście
Państwo w/w wezwania i nie wykazaliście Państwo, iż uzyskanie objętej wnioskiem informacji publicznej
jest szcególnie istotne dla intersu publicznego, orzeczono jak w sentecji decyzji.
POUCZENIE
Od niniejszej decyzji stronie służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie za
pośrednictwem Starosty Bieszczadzkiego w terminie czternastu dni od dnia jej doręczenia.
DYR TOR
POWIATOWEGJ iPDZĘDU PRACY
mgr Katarzyna Przybyła
/podpis wydającego decyzję/
Otrzymują:
1. Adresat.
2. Aa.