Jłańska 4 Święciechowa, 30 sierpnia 2018 roku.
Wójt Gminy Święciechowa
Znak: RG.1431.23.2018
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
DECYZJA
Na podstawie art. 104 $ 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. — Kodeks postępowania
administracyjnego ( Dz.U. z 2017 r. poz. 1257 z późn. zm. ) oraz art. 16 w związku z
art. 3 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej
( Dz.U. z 2018 r. poz. 1330 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Sieci Obywatelskiej
Watchdog Polska o udostępnienie informacji publicznej o wydatkach gminy na
ogłoszenia, artykuły sponsorowane, materiały dedykowane lub innego typu promocję
w roku 2015, 2016, 2017 i do dnia udzielenia odpowiedzi na wniosek w 2018 roku.
orzekam o:
Odmowie udostępnienia Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska informacji publicznej
o wydatkach gminy na ogłoszenia, artykuły sponsorowane, materiały dedykowane
lub innego typu promocję w roku 2015, 2016, 2017 i do dnia udzielenia odpowiedzi
na wniosek w 2018 roku.
UZASADNIENIE
W dniu 18 lipca 2018 r. wpłynął do Urzędu Gminy w Święciechowie po przez
elektroniczną skrzynkę odbiorczą wniosek Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska o
udostępnienie informacji publicznej. Z wniosku wynika, iż Sieć Obywatelska
Watchdog Polska wniosła o udostępnienie następujących informacji:
1) czy w urzędzie gminy (miejskim/miasta), w którymś z jego wydziałów, w
jednostce organizacyjnej gminy (np. ośrodek kultury) lub w samorządowej
osobie prawnej ( np. w spółce należącej do gminy), prowadzone są media?;
2) jeśli tak, wnosimy o podanie jakiego typu media są prowadzone ( np. gazeta,
radio, telewizja, inne — jakie ) i wskazanie jednostki organizacyjnej lub osoby
prawnej gminy:
3) prosimy o podanie linku, jeżeli media są dostępne w Internecie:
4) jeżeli gmina prowadzi dziennik lub czasopismo, prosimy o informację czy jest
on zarejestrowany w sądzie:
5) jeżeli gmina prowadzi dziennik lub czasopismo, prosimy o przesłanie ostatnich
5 numerów — licząc od dnia odpowiedzi na wniosek, w formacie PDF:
6) o wydatkach gminy na ogłoszenia, artykuły sponsorowane, materiały
dedykowane lub innego typu promocję w roku 2015, 2016, 2017 i do dnia
udzielenia odpowiedzi na wniosek w 2018 roku.
Organ w dniu 31 lipca 2018 r. odpowiedział na pytania od 1-5 zawarte we wniosku,
natomiast w zakresie pytania nr 6 organ wezwał stronę do sprecyzowania pytania:
„czy pytanie dotyczy wszystkich ogłoszeń Urzędu Gminy w mediach czy dotyczy
tylko i wyłącznie ogłoszeń promujących gminę, wydatkowanych tylko przez Urząd
Gminy czy wydatkowanych przez Urząd Gminy i przez jednostki organizacyjne
gminy?”.
Ponadto z uwagi, iż zakres wnioskowanej informacji obejmuje udzielenie informacji
przetworzonej wezwano stronę do wykazania w terminie 7 dni, w jakim zakresie
występuje szczególna istotność dla interesu publicznego, by dokonać przetworzenia
żądanych informacji publicznych.
W wezwaniu strona została pouczona, że w przypadku braku odpowiedzi organ
samodzielnie dokona oceny czy w sprawie zachodzi szczególna istotność dla
interesu publicznego, by dokonać przetworzenia żądanych informacji.
W zakreślonym terminie strona nie wykazała, że występuje szczególna istotność dla
interesu publicznego.
Organ rodzaj żądanej informacji uznał za informację przetworzoną, gdyż udzielenie
jej wymaga przeanalizowania zawartych umów w okresie prawie 4 lat, sporządzenia
zestawienia oraz sumowania wydatków dokonanych na podstawie wybranych umów.
Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów
administracyjnych, w tym :
1) wyrok NSA I OSK 1347/05 z dnia 17.10.2006 r. (www.orzeczeniansa) , w
którym Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że: „ (...) informacja publiczna
przetworzona to taka informacja, na którą składa się pewna suma tak zwanej
informacji publicznej prostej, dostępnej bez wykazywania przesłanki publicznego. Ze
względu jednak na treść żądania, udostępnienie wnioskodawcy konkretnej informacji
publicznej nawet o wspomnianym prostym charakterze , wziąć się może z potrzebą
przeprowadzenia odpowiednich analiz , zestawień, wyciągów, usuwania danych
chronionych prawem. Takie zabiegi czynią zatem takie informacje proste, informacją
przetworzoną, której udzielenie skorelowane jest z potrzebą wykazania przesłanki
interesu publicznego. ;
2) wyrok NSA I OSK 1199/11 z dnia 06.10.2011 r. (www.orzeczeniansa): „(...) w
pewnych przypadkach suma informacji prostych posiadanych przez adresata
wniosku może przekształcić się w informację przetworzoną, jeżeli uwzględnienie
przez adresata wniosku może przekształcić się w informację przetworzoną , jeżeli
uwzględnienie wniosku wymaga ich zgromadzenia poprzez przegląd materiałów
źródłowych w których są zawarte, a ilość informacji prostych konieczna dla
sporządzenia wykazu wskazanego we wniosku jest znaczna i angażuje po stronie
wnioskodawcy środki i zasoby konieczne dla jego prawidłowości funkcjonowania.”.
Należy podkreślić, że organ ma obowiązek udostępnienia informacji przetworzonej
tylko w takim zakresie, w jakim jest to jest to szczególnie istotne dla interesu
publicznego. Przepis art. 3. ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o
dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2016 r. poz. 1764 ze zm.) stanowi bowiem,
iż prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienia do: uzyskania informacji
publicznej, w tym uzyskania informacji przetworzonej w takim zakresie, w jakim jest
to szczególnie istotne dla interesu publicznego.
W tym stanie rzeczy tut. Organ wzywał stronę do uzupełnienia - w ciągu 7 dni, od
dnia doręczenia wezwania - złożonego wniosku poprzez wykazanie, że uzyskanie
informacji przetworzonej w żądanym zakresie jest szczególnie istotne dla interesu
publicznego.
Ponieważ strona nie wykazała, że udzielenie żądanej informacji jest szczególnie
istotne dla interesu publicznego organ samodzielnie dokonał oceny czy w niniejszej
sprawie zachodzi przesłanka, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie
do informacji publicznej, to jest czy uzyskanie informacji przetworzonej w postaci
informacji dotyczącej wydatków gminy na ogłoszenia, artykuły sponsorowane,
materiały dedykowane lub innego typu promocję w roku 2015, 2016, 2017 i do dnia
udzielenia odpowiedzi na wniosek w 2018 roku jest szczególnie istotne dla interesu
publicznego.
Biorąc pod uwagę, zakres żądanej informacji, oraz że udzielenie informacji wymaga
dodatkowego nakładu pracy pracowników (dokonanie analiz umów za okres 2015 -
2018, sporządzenie zestawienia oraz zsumowania wydatków dokonanych na
podstawie wybranych umów) a także fakt, iż strona nie odpowiedziała na wezwanie
organ uznał, że uzyskanie żądanej informacji przetworzonej nie jest szczególnie
istotne dla interesu publicznego. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego
(wyrok NSA z dnia 27.01.2011 r. sygn.. akt | OSK 1870/10 (www.orzeczeniansa):
„(...) wnioskodawca żądający informacji publicznej przetworzonej, o której mowa w
art. 3 ust. 1 pkt 1 u.d.o.p. dla jej uzyskania powinien wykazać nie tylko, że jest ona
ważna dla dużego kręgu potencjalnych odbiorców ale również, że jej uzyskanie
stwarza realną możliwość wykorzystywania danych dla poprawy funkcjonowania
organów administracji i lepszej ochrony interesu publicznego.”
Skoro takiej ważności dla interesu publicznego nie wykazano należy uznać, że nie
została spełniona przesłanka do udostępnienia żądanej informacji przetworzonej
określona w art. 3. ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do
informacji publicznej.
Wobec powyższego należało orzec jak w sentencji.
POUCZENIE
Od niniejszej decyzji służy stronie prawo do wniesienie odwołania do
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lesznie, za pośrednictwem Wójta
Gminy Święciechowa w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia ( art. 127 $ 1 i 2 oraz
art. 129$1i2KPA).
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa
do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał niniejszą
decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o
zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez stronę, niniejsza decyzja staje
się ostateczna i prawomocna ( art. 127a$ 1i2 KPA).
Zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania ma taki skutek, że od niniejszej
decyzji nie będzie można złożyć odwołania oraz nie będzie można zaskarżyć do
wojewódzkiego sądu administracyjnego, a decyzja niniejsza będzie podlegać
wykonaniu.
Strona może zawrzeć w odwołaniu wniosek o przeprowadzenie przez organ
odwoławczy ( Samorządowe Kolegium Odwoławcze ) postępowania wyjaśniającego
w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy ( art.136 $ 3 KPA).
Otrzymują:
1.Sieć Obywatelska Watchdog Polska
2.aa.
NÓJ]
<JM <—
l
MGrInĄ Marek L orlcz
|
J
RADCA PRAWNY
! Wa
tali Sworacka
Pz-Ls-106