POLSKI ZWIĄZEK £OWIECKI
ZARZĄD OKRĘGOWY
ul. Libelta 37
61-707 Poznań
tel. 61/8524218 tel/fax 61/8523012 e-mail: zo.poznanQpzlow.pl
NIP 526-030-04-63
lala o FEBE Poznań, 10.04.2024
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
DECYZJA
W odpowiedzi na Państwa wniosek z dnia 27 marca 2024 r. o udzielenie informacji
publicznej, na podstawie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej
(tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz. 902) Zarząd Okręgowy Polskiego Związku
Łowieckiego w Poznaniu odmawia udostępnienia:
1. Sprawozdań z działalności Zarządu Okręgowego PZŁ (ŁOW-2) za lata gospodarcze
2018/2019, 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022, 2022/2023 (5 ostatnich lat).
2. Uchwał Zarządu Okręgowego PZŁ, podjętych w okresie 01.01.2023 — 25.03.2024.
3. Informacji czy w okresie 01.01.2020 — 25.03.2024 Zarząd Okręgowy dokonywał
darowizn finansowych na rzecz podmiotów zewnętrznych — jeśli tak, to jakich
podmiotów, jakie były kwoty poszczególnych darowizn i na jakiej podstawie prawnej
zostały one przekazane.
Jednocześnie informujemy, że zgodnie z brzmieniem art. 14 ust. 2 ustawy z dnia 6
września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r. poz.
902), że wnioskowany sposób i forma udzielenia „zestawienia danych sprawozdawczości
łowieckiej od 2020 r. do 2023 r., za lata gospodarcze 2019/2020, 2020/2021, 2021/2022,
2022/2023” oraz uchwał Zarządu Okręgowego PZŁ, podjętych w okresie 01.01.2023-
25.03.2024, a dotyczących kwestii określonych art. 34 ustawy Prawo łowieckie, nie mogą
zostać zastosowane .
UZASADNIENIE
Podmioty zobowiązane do udostępnienia informacji publicznej określone zostały w
art. 4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jednolity:
Dz. U. z 2022 r. poz. 902). W stosunku do Polskiego Związku Łowieckiego (dalej zwany
PZŁ) zastosowanie znajduje zapis ust. 1 pkt 5 tego artykułu. Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy
o dostępie do informacji publicznej, obowiązane do udostępniania informacji publicznej są
władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w tym podmioty
reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub
dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki
samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję
dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.
Przepis art. 6 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej stanowi, że
udostępnieniu podlega informacja publiczna. W art. 1 ust. 1 ustawy zdefiniowano informację
publiczną jako każdą informację o sprawach publicznych. Art. 1 ust. 2 ustawy o dostępie do
informacji publicznej zastrzega zarazem, że jej przepisy nie naruszają przepisów innych
ustaw określających odmienne zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami
publicznymi.
Stosownie do art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie
(tekst jednolity: Dz. U. z 2023 r. poz. 1082) Polski Związek Łowiecki jest zrzeszeniem osób
fizycznych i prawnych, które prowadzą gospodarkę łowiecką poprzez hodowlę i
pozyskiwanie zwierzyny oraz działają na rzecz jej ochrony poprzez regulację liczebności
populacji zwierząt łownych.
Zgodnie z art. 35 ust. 3 ustawy Prawo łowieckie przepisy regulujące zasady
gospodarki finansowej stowarzyszeń stosuje się odpowiednio do gospodarki finansowej
Polskiego Związku Łowieckiego.
Inny status Związku wynikający z powołanych regulacji uzasadnia wniosek, że nie
można do niego stosować takich samych wymogów, jak stawia się organom administracji. W
konsekwencji nie każda informacja będąca w dyspozycji PZŁ bądź odnosząca się do jego
funkcjonowania będzie informacją publiczną podlegającą udostępnieniu w trybie ustawy
Prawo łowieckie, lecz tylko ta, która odnosi się do wykonywania zadań publicznych lub
gospodarowania mieniem publicznym (por. wyroki NSA z dnia 8 lipca 2015 r., sygn. akt I
OSK 1514/14 i 7 października 2015 r., sygn. akt I OSK 1974/14). Tylko te bowiem kwestie
ustawodawca traktuje jako informacje o sprawie publicznej, co oznacza, że pozostałą materię
a contrario uznać należy za dane niebędącą informacją publiczną w rozumieniu art. 1 ust. 1
ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Taki wniosek znajduje potwierdzenie w art. 61 ust. 1 Konstytucji RP, wskazującym,
że "obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej
oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o
działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz
jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i
gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa".
Przedstawione ograniczenie zakresowe dostępu do informacji o działalności osób i
jednostek innych niż organy władzy państwowej czy osoby pełniące funkcje publiczne oraz
samorządy gospodarcze i zawodowe - przewidział już ustawodawca. Przyjęcie zatem, że od
wskazanych w art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej podmiotów
można żądać innych informacji, niż z zakresu wykonywania zadań władzy publicznej czy
gospodarowania mieniem publicznym - byłoby nadmierną ingerencją w sferę informacyjną
tych podmiotów, wykraczającą poza standard konstytucyjny (patrz: wyrok NSA z dnia 5
sierpnia 2016 r., sygn. akt I OSK 702/16).
Stwierdzić również należy, że zadania PZŁ o charakterze publicznym określił
ustawodawca w art. 34 ustawy Prawo łowieckie, wskazując, że do zadań tego PZŁ należy:
1) prowadzenie gospodarki łowieckiej;
2) troska o rozwój łowiectwa i współdziałanie z administracją rządową i samorządową,
jednostkami organizacyjnymi Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe i
parkami narodowymi oraz organizacjami społecznymi w ochronie środowiska
przyrodniczego, w zachowaniu i rozwoju populacji zwierząt łownych i innych zwierząt dziko
żyjących;
3) pielęgnowanie historycznych wartości kultury materialnej i duchowej łowiectwa;
4) ustalanie kierunków i zasad rozwoju łowiectwa, zasad selekcji populacyjnej i osobniczej
zwierząt łownych;
5) czuwanie nad przestrzeganiem przez członków Polskiego Związku Łowieckiego prawa,
zasad etyki, obyczajów i tradycji łowieckich;
6) prowadzenie dyscyplinarnego sądownictwa łowieckiego;
7) organizowanie szkolenia w zakresie prawidłowego łowiectwa i strzelectwa myśliwskiego;
8) prowadzenie i popieranie działalności wydawniczej i wystawienniczej o tematyce
łowieckiej;
9) współpraca z pokrewnymi organizacjami zagranicznymi;
10) wspieranie i prowadzenie prac naukowych w zakresie gospodarowania zwierzyną;
11) prowadzenie i popieranie hodowli użytkowych psów myśliwskich i ptaków łowczych;
11a) podejmowanie działań mających na celu zwalczanie i zapobieganie rozprzestrzenianiu
się chorób zakaźnych zwierząt łownych;
12) realizacja innych zadań zleconych przez ministra właściwego do spraw środowiska.
W odniesieniu do gospodarki finansowej PZŁ wskazać należy na treść art. 35 ust. 1i2
ustawy Prawo łowieckie, który stanowi, że działalność Polskiego Związku Łowieckiego jest
finansowana z funduszy własnych, wpisowego, składek członkowskich, zapisów i darowizn
oraz dochodów z działalności gospodarczej, zaś dochód z działalności gospodarczej Polskiego
Związku Łowieckiego oraz kół łowieckich służy wyłącznie realizacji ich celów statutowych i
nie może być przeznaczony do podziału między członków. Przy tym mienie Polskiego
Związku Łowieckiego i kół łowieckich nie podlega podziałowi między członków.
W odniesieniu do tzw. „zestawienia danych sprawozdawczości łowieckiej...” , które
to w interpretacji zarządu okręgowego, dotyczą szeroko rozumianej dokumentacji z zakresu
gospodarki łowieckiej, Zarząd Okręgowy Polskiego Związku Łowieckiego w Poznaniu
wskazuje, że Państwa wniosek powinien określać precyzyjnie interesujące Was informacje, w
zakresie podlegającym udostępnieniu w ramach obowiązującej ustawy o dostępie do
informacji publicznej. Z uwagi na brak jednoznacznego określenia zakresu wnioskowanych
danych sprawozdawczości łowieckiej oraz uchwał podejmowanych w tym zakresie przez tut.
ZO, Zarząd Okręgowy w Poznaniu wskazuje na konieczność doprecyzowania wniosku, w
stopniu umożliwiającym udzielenie dokładnej odpowiedzi.
Podsumowując informacje objęte wnioskiem w pkt. 1 i 3 nie stanowią informacji
publicznej, gdyż nie odnoszą się bezpośrednio do wykonywania zadań publicznych
wskazanych w przepisach prawa, ani do gospodarowania mieniem publicznym.
Stosownie do treści art. 17 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej może Pan/Pani w
terminie 14 dni od otrzymania niniejszego pisma wystąpić do Zarządu Głównego Polskiego
Związku Łowieckiego o ponowne rozpatrzenie sprawy.
di OW gowegip P.
a : naniu