% baj
PREZES
SĄDU REJONOWEGO
W BIAŁYMSTOKU
Białystok, dnia 6 maja 2024 r.
A.0123.43.2024
- wyłącznie elektronicznie -
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
e-mail: sprawa-70010(0fedrowanie.siecobywatelska.pl
W nawiązaniu do wniosku nadesłanego do tutejszego Sądu drogą elektroniczną
w dniu 17 kwietnia 2024 r. z powołaniem się na przepisy ustawy o dostępie do informacji
publicznej (Dz. U. z 2022 r., poz. 902 j.t.) poniżej przedstawiam odpowiedzi na zawarte w nim
pytania:
1. Liczba wniosków o udostępnienie informacji publicznej, które organ otrzymał w 2023
r. Chodzi o wszystkie wnioski o udostępnienie informacji publicznej, które wpłynęły
drogą pisemną i elektroniczną — 115 wniosków;
2. W ilu sprawach z 2023 r. organ odmówił udostępnienia informacji publicznej? Przez
„Sprawę”” należy rozumieć sprawę dotyczącą jednego wniosku. Przez odmowę należy
rozumieć odpowiedzi, które doprowadziły do nieudostępnienia informacji publicznej
(np. organ poinformował, że wniosek nie dotyczy informacji publicznej, organ wydał
decyzję administracyjną o odmowie udostępnienia informacji, organ odmówił
udostępnienia informacji przetworzonej). Prosimy o podanie liczby — w 15 sprawach;
3. Czy organ prowadzi rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej? Jeśli tak,
to w jakiej formie? Prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi:
a) rejestr papierowy,
b) rejestr papierowo-elektroniczny,
c) rejestr elektroniczny prowadzony w systemie klasy EZD,
d) rejestr elektroniczny prowadzony w innym systemie lub programie,
e) inne.
Sąd Rejonowy w Białymstoku nie prowadzi odrębnego rejestru wniosków o
udostępnienie informacji publicznej — przedmiotowe wnioski rejestrowane są pod
Sąd Rejonowy w Białymstoku
PREZES
ul. A. Mickiewicza 103, 15-950 Białystok
tel. 85- 66-56-200 , e-mail: oaQbialystok.sr.gov.pl
Sąd Rejonowy w Białymstoku
P R E Z E S
ul. A. Mickiewicza 103, 15-950 Białystok
tel. 85- 66-56-200 , e-mail: oa@bialystok.sr.gov.pl
właściwym symbolem Jednolitego Rzeczowego Wykazu Akt (JRWA)
stanowiącego załącznik do Instrukcji kancelaryjnej.
4. Jeśli organ prowadzi rejestr wniosków o udostępnienie informacji publicznej, to jaka
jest jego zawartość? Prosimy o zaznaczenie tej informacji/tych informacji, które
znajdują się w Państwa rejestrze:
a) data wpływu wniosku,
b) informacja w jaki sposób wpłynął wniosek (np. wniosek ustny, wniosek złożony
drogą e-mail, wniosek przesłany drogą pocztową, wniosek przesłany przez ePUAP)
c) data udzielonej odpowiedzi na wniosek,
d) dane wnioskodawcy (imię i nazwisko/nazwa),
e) pełna treść wniosku,
f) krótki opis czego dotyczył wniosek,
g) pełna treść odpowiedzi na wniosek,
h) informacja o sposobie rozpatrzenia wniosku (np. udostępnienie informacji,
nieudostępnienie informacji),
i) informacja, że w sprawie została wydana decyzja o odmowie udostępnienia
informacji publicznej (w tych przypadkach, w których została ona wydana),
j) informacja o naliczonej opłacie za udostępnienie informacji (w tych przypadkach, w
których ją naliczono),
k) informacja o postępowaniu administracyjnym lub sądowoadministracyjnym, które
wnioskodawca zainicjował w związku ze sprawą o udostępnienie informacji
publicznej (np. znak sprawy, sygn. akt sprawy).
l) inne – nie dotyczy z uwagi na odp. udzieloną w pkt 3 wniosku;
5. Kto w organie zajmuje się realizacją dostępu do informacji publicznej (np.
przygotowywaniem projektów odpowiedzi na wnioski, prowadzeniem rejestru
wniosków czy koordynacją terminowego załatwiania tych spraw)? Prosimy o podanie
stanowiska/stanowisk tej osoby/osób – Zastępca Kierownika Oddziału
Administracyjnego Sądu Rejonowego w Białymstoku;
6. Prosimy o podanie zakresu obowiązków osoby/osób zajmującej/zajmujących się
realizacją dostępu do informacji publicznej. Jeśli będzie to dla Państwa ułatwienie, to
prosimy o zaznaczenie właściwej odpowiedzi/właściwych odpowiedzi spośród
poniższych punktów:
a) przygotowanie projektów odpowiedzi na wnioski,
b) koordynowanie procesu udostępniania informacji (np. dbanie o terminy),
c) prowadzenie rejestru wniosków o udostępnienie informacji publicznej,
d) redagowanie informacji do Biuletynu Informacji Publicznej,
e) przygotowywanie okresowych zestawień podsumowujących na temat udostępniania
informacji przez organ,
f) przygotowywanie wytycznych do anonimizacji dokumentów,
g) inne.
7. Czy w 2023 r. pracownicy sądu brali udział w szkoleniach z zakresu dostępu do
informacji publicznej? Jeśli tak, to prosimy o podanie nazwy takich szkoleń oraz
informacji kto je prowadził
- „Otwarte dane a dostęp do informacji publicznej – nowa ustawa, nowe
obowiązki” - dr hab. Marlena Sakowska-Baryła
Sąd Rejonowy w Białymstoku
P R E Z E S
ul. A. Mickiewicza 103, 15-950 Białystok
tel. 85- 66-56-200 , e-mail: oa@bialystok.sr.gov.pl
- „RODO a dostęp do informacji publicznej” – adw. Paweł Litwiński
8. Czy w latach 2021-2023 sąd wydał orzeczenia w sprawach z art. 23 ustawy o dostępie
do informacji publicznej? Prosimy o udzielenie odpowiedzi tak/nie – tak ( w sprawie
XIII K 1546/21)
9. Jeśli sąd wydał orzeczenia w sprawach z art. 23 ustawy o dostępie do informacji
publicznej i zostały one opublikowane w Portalu Orzeczeń Sądów Powszechnych, to
prosimy o zamieszczenie możliwego do skopiowania linku prowadzącego
bezpośrednio do tych orzeczeń w portalu. Jeśli nie, to prosimy o udostępnienie
informacji w formie dogodnej dla organu, np. skanu albo informacji o sygn. akt oraz
sentencji każdego orzeczenia – zanonimizowane orzeczenie w sprawie XIII K
1546/21 w załączeniu.
SSR Piotr Wypych
Wiceprezes Sądu Rejonowego w Białymstoku
/podpisano elektronicznie/