odpowiedź na wniosek o udostępnienie informacji publicznej ws. obsługi wniosków o informację
przez Sąd Rejonowy w Słubicach
w sprawie Wnioski o informację w 2023 - sądy rejonowe #240
z Sąd Rejonowy w Słubicach
Ocena LLM:
A) email jest odpowiedzią z Sąd Rejonowy w Słubicach i zawiera odpowiedzi na pytania z
wniosku o informację publiczną.
wniosku o informację publiczną.
DzieÅ dobry
W odpowiedzi na wniosek o udostÄpnienie informacji publicznej z dnia
17.04.2024r. uprzejmie informujÄ, iż:*Ad. 1*
W 2023r. do SÄ du Rejonowego w SÅubicach wpÅynÄÅo *25 wniosków* w trybie
dostÄpu do informacji publicznej.*Ad.2*
*W 2023r. *w SR w SÅubicach w
*- 3 sprawach* poinformowano, że wniosek nie stanowi informacji
publicznej, której udostÄpnienia można Å¼Ä daÄ zgodnie z art.6 Ustawy o
dostÄpie do informacji publicznej.*- 1 sprawie *organ wydaÅ decyzjÄ administracyjnÄ o odmowie
udostÄpnienia informacji.*3.*Czy organ prowadzi rejestr wniosków o udostÄpnienie informacji
publicznej? JeÅli tak, to w jakiej formie? Prosimy o zaznaczenie
wÅaÅciwej odpowiedzi:
a) rejestr papierowy,
b) rejestr papierowo-elektroniczny,
*c) rejestr elektroniczny prowadzony w systemie klasy EZD,
*d) rejestr elektroniczny prowadzony w innym systemie lub programie,
e) inne.*4.*JeÅli organ prowadzi rejestr wniosków o udostÄpnienie informacji
publicznej, to jaka jest jego zawartoÅÄ? Prosimy o zaznaczenie tej
informacji/tych informacji, które znajdujÄ siÄ w PaÅstwa rejestrze:
*a) data wpÅywu wniosku,
b) informacja w jaki sposób wpÅynÄ Å wniosek* (np. wniosek ustny, wniosek
zÅożony drogÄ e-mail, wniosek przesÅany drogÄ pocztowÄ , wniosek
przesÅany przez ePUAP)*
*c) data udzielonej odpowiedzi na wniosek,
*d) dane wnioskodawcy (imiÄ i nazwisko/nazwa),
e) peÅna treÅÄ wniosku,
f) krótki opis czego dotyczyŠwniosek,
g) peÅna treÅÄ odpowiedzi na wniosek,
h) informacja o sposobie rozpatrzenia wniosku (np. udostÄpnienie
informacji, nieudostÄpnienie informacji),*
*i) informacja, że w sprawie zostaÅa wydana decyzja o odmowie
udostÄpnienia informacji publicznej (w tych przypadkach, w których
zostaÅa ona wydana),
*j) informacja o naliczonej opÅacie za udostÄpnienie informacji (w tych
przypadkach, w których jÄ naliczono),
k) informacja o postÄpowaniu administracyjnym lub
sÄ dowoadministracyjnym, które wnioskodawca zainicjowaÅ w zwiÄ zku ze
sprawÄ o udostÄpnienie informacji publicznej (np. znak sprawy, sygn. akt
sprawy).
l) inne.*5.*Kto w organie zajmuje siÄ realizacjÄ dostÄpu do informacji
publicznej (np. przygotowywaniem projektów odpowiedzi na wnioski,
prowadzeniem rejestru wniosków czy koordynacjÄ terminowego zaÅatwiania
tych spraw)? Prosimy o podanie stanowiska/stanowisk tej osoby/osób*-
Kierownik OddziaÅu Administracyjnego**6.*Prosimy o podanie zakresu obowiÄ zków osoby/osób
zajmujÄ cej/zajmujÄ cych siÄ realizacjÄ dostÄpu do informacji publicznej.
JeÅli bÄdzie to dla PaÅstwa uÅatwienie, to prosimy o zaznaczenie
wÅaÅciwej odpowiedzi/wÅaÅciwych odpowiedzi spoÅród poniższych punktów:
*a) przygotowanie projektów odpowiedzi na wnioski,
b) koordynowanie procesu udostÄpniania informacji (np. dbanie o terminy),
c) prowadzenie rejestru wniosków o udostÄpnienie informacji publicznej,
*d) redagowanie informacji do Biuletynu Informacji Publicznej,
e) przygotowywanie okresowych zestawieÅ podsumowujÄ cych na temat
udostÄpniania informacji przez organ,
f) przygotowywanie wytycznych do anonimizacji dokumentów,
g) inne.*7.*Czy w 2023 r. pracownicy sÄ du brali udziaÅ w szkoleniach z zakresu
dostÄpu do informacji publicznej? JeÅli tak, to prosimy o podanie nazwy
takich szkoleÅ oraz informacji kto je prowadziÅ*.- Pracownicy SÄ du nie
brali w 2023r. udziaÅu w szkoleniach z zakresu informacji publicznej.**8.*Czy w latach 2021-2023 sÄ d wydaÅ orzeczenia w sprawach z art. 23
ustawy o dostÄpie do informacji publicznej? Prosimy o udzielenie
odpowiedzi tak/*nie.**9.*JeÅli sÄ d wydaÅ orzeczenia w sprawach z art. 23 ustawy o dostÄpie do
informacji publicznej i zostaÅy one opublikowane w Portalu OrzeczeÅ
SÄ dów Powszechnych, to prosimy o zamieszczenie możliwego do skopiowania
linku prowadzÄ cego bezpoÅrednio do tych orzeczeÅ w portalu. JeÅli nie,
to prosimy o udostÄpnienie informacji w formie dogodnej dla organu, np.
skanu albo informacji o sygn. akt oraz sentencji każdego orzeczenia. *â
nie odnotowano takich spraw*Na zarzÄ dzenie Prezesa SR w SÅubicach
Andżelika Krajewska
Kierownik OddziaÅu Administracyjnego
{{ email }}
tel. 95 750 70 24SÄ d Rejonowy w SÅubicach
ul. Bohaterów Warszawy 3B
69-100 SÅubiceNa podstawie art. 13 ust. 1 i 2 rozporzÄ dzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.
w sprawie ochrony osób fizycznych w zwiÄ zku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepÅywu takich danych
oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U.UE.L.2016.119.1) i ustawy z dnia 14 grudnia 2018r o ochronie danych osobowych
przetwarzanych w zwiÄ zku z zapobieganiem i zwalczaniem przestÄpczoÅci (Dz. U. 2019.125) informujÄ, iż klauzula informacyjna
zostaÅa zamieszczona na stronie internetowej sÄ du w zakÅadce âOchrona danych osobowychâ oraz na tablicy ogÅoszeÅ w budynku sÄ du,
z którÄ należy siÄ zapoznaÄW dniu 17.04.2024 o 11:10, {{ email }} pisze:
>
>
>
> *UWAGA !!! *Ta wiadomoÅÄ zostaÅa wysÅana przez nadawcÄ spoza sÄ dów i
> Ministerstwa SprawiedliwoÅci. Zachowaj ostrożnoÅÄ przy otwieraniu
> linków i zaÅÄ czników!
>
>
> *Wniosek*
>
> Na podstawie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1
> Ustawy o dostÄpie do informacji publicznej stowarzyszenie SieÄ
> Obywatelska Watchdog Polska wnosi o udostÄpnienie nastÄpujÄ cych
> informacji:
>
> 1. Liczba wniosków o udostÄpnienie informacji publicznej, które organ
> otrzymaÅ w 2023 r. Chodzi o wszystkie wnioski o udostÄpnienie
> informacji publicznej, które wpÅynÄÅy drogÄ pisemnÄ i elektronicznÄ .
> 2. W ilu sprawach z 2023 r. organ odmówiÅ udostÄpnienia informacji
> publicznej? Przez ,,sprawÄââ należy rozumieÄ sprawÄ dotyczÄ cÄ
> jednego wniosku. Przez odmowÄ należy rozumieÄ odpowiedzi, które
> doprowadziÅy do nieudostÄpnienia informacji publicznej (np. organ
> poinformowaÅ, że wniosek nie dotyczy informacji publicznej, organ
> wydaÅ decyzjÄ administracyjnÄ o odmowie udostÄpnienia informacji,
> organ odmówiÅ udostÄpnienia informacji przetworzonej). Prosimy o
> podanie liczby.
>
> 3. Czy organ prowadzi rejestr wniosków o udostÄpnienie informacji
> publicznej? JeÅli tak, to w jakiej formie? Prosimy o zaznaczenie
> wÅaÅciwej odpowiedzi:
> a) rejestr papierowy,
> b) rejestr papierowo-elektroniczny,
> c) rejestr elektroniczny prowadzony w systemie klasy EZD,
> d) rejestr elektroniczny prowadzony w innym systemie lub programie,
> e) inne.
>
> 4. JeÅli organ prowadzi rejestr wniosków o udostÄpnienie informacji
> publicznej, to jaka jest jego zawartoÅÄ? Prosimy o zaznaczenie tej
> informacji/tych informacji, które znajdujÄ siÄ w PaÅstwa rejestrze:
> a) data wpÅywu wniosku,
> b) informacja w jaki sposób wpÅynÄ Å wniosek (np. wniosek ustny,
> wniosek zÅożony drogÄ e-mail, wniosek przesÅany drogÄ pocztowÄ ,
> wniosek przesÅany przez ePUAP)
> c) data udzielonej odpowiedzi na wniosek,
> d) dane wnioskodawcy (imiÄ i nazwisko/nazwa),
> e) peÅna treÅÄ wniosku,
> f) krótki opis czego dotyczyŠwniosek,
> g) peÅna treÅÄ odpowiedzi na wniosek,
> h) informacja o sposobie rozpatrzenia wniosku (np. udostÄpnienie
> informacji, nieudostÄpnienie informacji),
> i) informacja, że w sprawie zostaÅa wydana decyzja o odmowie
> udostÄpnienia informacji publicznej (w tych przypadkach, w których
> zostaÅa ona wydana),
> j) informacja o naliczonej opÅacie za udostÄpnienie informacji (w
> tych przypadkach, w których jÄ naliczono),
> k) informacja o postÄpowaniu administracyjnym lub
> sÄ dowoadministracyjnym, które wnioskodawca zainicjowaÅ w zwiÄ zku
> ze sprawÄ o udostÄpnienie informacji publicznej (np. znak sprawy,
> sygn. akt sprawy).
> l) inne.
>
> 5. Kto w organie zajmuje siÄ realizacjÄ dostÄpu do informacji
> publicznej (np. przygotowywaniem projektów odpowiedzi na wnioski,
> prowadzeniem rejestru wniosków czy koordynacjÄ terminowego
> zaÅatwiania tych spraw)? Prosimy o podanie stanowiska/stanowisk
> tej osoby/osób.
>
> 6. Prosimy o podanie zakresu obowiÄ zków osoby/osób
> zajmujÄ cej/zajmujÄ cych siÄ realizacjÄ dostÄpu do informacji
> publicznej. JeÅli bÄdzie to dla PaÅstwa uÅatwienie, to prosimy o
> zaznaczenie wÅaÅciwej odpowiedzi/wÅaÅciwych odpowiedzi spoÅród
> poniższych punktów:
> a) przygotowanie projektów odpowiedzi na wnioski,
> b) koordynowanie procesu udostÄpniania informacji (np. dbanie o
> terminy),
> c) prowadzenie rejestru wniosków o udostÄpnienie informacji
> publicznej,
> d) redagowanie informacji do Biuletynu Informacji Publicznej,
> e) przygotowywanie okresowych zestawieÅ podsumowujÄ cych na temat
> udostÄpniania informacji przez organ,
> f) przygotowywanie wytycznych do anonimizacji dokumentów,
> g) inne.
>
> 7. Czy w 2023 r. pracownicy sÄ du brali udziaÅ w szkoleniach z zakresu
> dostÄpu do informacji publicznej? JeÅli tak, to prosimy o podanie
> nazwy takich szkoleÅ oraz informacji kto je prowadziÅ.
>
> 8. Czy w latach 2021-2023 sÄ d wydaÅ orzeczenia w sprawach z art. 23
> ustawy o dostÄpie do informacji publicznej? Prosimy o udzielenie
> odpowiedzi tak/nie.
>
> 9. JeÅli sÄ d wydaÅ orzeczenia w sprawach z art. 23 ustawy o dostÄpie
> do informacji publicznej i zostaÅy one opublikowane w Portalu
> OrzeczeÅ SÄ dów Powszechnych, to prosimy o zamieszczenie możliwego
> do skopiowania linku prowadzÄ cego bezpoÅrednio do tych orzeczeÅ w
> portalu. JeÅli nie, to prosimy o udostÄpnienie informacji w formie
> dogodnej dla organu, np. skanu albo informacji o sygn. akt oraz
> sentencji każdego orzeczenia.
>
> Wnioskowane informacje prosimy przesÅaÄ na adres:
> {{ email }}
>
> *Uzasadnienie*
>
> Prawo do informacji przysÅuguje każdemu czÅowiekowi na gruncie art. 10
> ust. 1 Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw CzÅowieka i Podstawowych
> WolnoÅci (EKPC), art. 19 ust. 2 MiÄdzynarodowego Paktu Praw
> Obywatelskich i Politycznych (MPPOiP) oraz art. 61 Konstytucji
> Rzeczypospolitej Polskiej (KRP). Podstawowym trybem sÅuÅ¼Ä cym do
> realizacji tego prawa jest zaÅ tryb wynikajÄ cy z Ustawy o dostÄpie do
> informacji publicznej (UDIP).
>
> Prezesi sÄ dów powszechnych sÄ podmiotami zobowiÄ zanymi do
> udostÄpniania informacji na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 i 4 UDIP.
> UdostÄpnieniu podlegajÄ zarówno informacje dotyczÄ ce funkcjonowania
> sÄ du, jak i orzeczenia, które te sÄ dy wydajÄ (art. 6 ust. 1 pkt 4 lit.
> a tiret czwarte UDIP). Wszelkie ograniczenia prawa dostÄpu do
> informacji muszÄ natomiast speÅniaÄ wymogi okreÅlone w art. 10 ust. 2
> EKPC, art. 19 ust. 3 MPPOiP, art. 61 ust. 3 w zw. z art. 31 ust. 3 KRP
> oraz art. 5 UDIP.
>
> W standardach miÄdzynarodowych dużo uwagi poÅwiÄca siÄ przyjmowaniu
> prawnych rozwiÄ zaÅ krajowych pozwalajÄ cych dokonywaÄ regularnych
> przeglÄ dów prawa dostÄpu do informacji, co polega na gromadzeniu i
> publikowaniu danych i statystyk na temat liczby wniosków wpÅywajÄ cych
> do instytucji publicznych, informacji czego dotyczyÅy wnioski, jaki
> byÅ Åredni czas udzielenia odpowiedzi oraz jakie byÅy powody odmowy
> udostÄpnienia informacji. W UDIP ani nie wprowadzono takich gwarancji
> prawnych ani nie wyznaczono organu, którego zadaniem byÅoby
> przyglÄ danie siÄ funkcjonowaniu prawa do informacji w praktyce.
> Informacje o realizacji bezwnioskowego i wnioskowego dostÄpu do
> informacji nie sÄ zwykle publikowane przez podmioty zobowiÄ zane, zatem
> zapoznanie siÄ z nimi staje siÄ możliwe wyÅÄ cznie na wniosek.
>
> W ogólnodostÄpnych sprawozdaniach z dziaÅalnoÅci sÄ dów
> administracyjnych z oczywistych wzglÄdów znajdujÄ siÄ nawiÄ zania do
> prawa dostÄpu do informacji, jako że wÅaÅnie te sÄ dy sÄ wÅaÅciwe do
> kontroli bezczynnoÅci i decyzji wydawanych przez podmioty zobowiÄ zane
> w trybie dostÄpu do informacji publicznej. SÄ dy administracyjne
> opisujÄ czÄsto również informacje o tym, jak udaÅo im siÄ zrealizowaÄ
> wnioski o udostÄpnienie informacji, które zostaÅy skierowane do nich,
> jako do podmiotów zobowiÄ zanych. W sprawozdaniach pojawia siÄ wtedy
> liczba wniosków, które wpÅynÄÅy do sÄ du w danym roku oraz informacja z
> jakich powodów odmawiano udostÄpnienia informacji.
>
> ObowiÄ zki sprawozdawcze ciÄ Å¼Ä ce na sÄ dach powszechnych (sprawozdania
> statystyczne, sprawozdania z wykonania planu dziaÅalnoÅci sÄ du,
> informacje roczne o dziaÅalnoÅci sÄ dów) nie obejmujÄ natomiast ani
> informacji o realizacji dostÄpu do informacji na wniosek ani statystyk
> dotyczÄ cych spraw z art. 23 UDIP. Informacje o realizacji dostÄpu do
> informacji na wniosek mogÄ pojawiÄ siÄ jedynie we wspomnianych
> informacjach rocznych w dziale podsumowujÄ cym, zawierajÄ cym diagnozÄ
> sytuacji i problemów sÄ dów na obszarze apelacji oraz opis dziaÅaÅ
> podjÄtych w celu zapewnienia wÅaÅciwego toku urzÄdowania sÄ dów wraz z
> propozycjami rozwiÄ zaÅ. Na podstawie przeglÄ du Biuletynów Informacji
> Publicznej sÄ dów okrÄgowych i apelacyjnych wydaje siÄ jednak, że
> dokumenty te nie sÄ publikowane (z wyjÄ tkiem SÄ du OkrÄgowego w
> Warszawie, ale z kolei te informacje nie sÄ aktualizowane na bieÅ¼Ä co i
> dotyczÄ wkÅadu tego sÄ du do wÅaÅciwej informacji rocznej).
>
> W zwiÄ zku z powyższym Stowarzyszenie zwraca siÄ do prezesów sÄ dów
> rejonowych i okrÄgowych z wnioskami o udostÄpnienie informacji
> publicznej obejmujÄ cymi pytania o liczbÄ wszystkich wniosków o
> udostÄpnienie informacji publicznej, które wpÅynÄÅy do sÄ dów w 2023
> r., liczbÄ spraw, które zostaÅy rozpatrzone negatywnie, informacjÄ o
> stanowisku i zakresie obowiÄ zków osoby odpowiedzialnej za realizowanie
> dostÄpu do informacji publicznej, a także o rejestr wniosków o
> udostÄpnienie informacji publicznej i informacjÄ o wyrokach z art. 23
> UDIP.
>
> Warto przy tym zwróciÄ uwagÄ, że Stowarzyszenie podjÄÅo pierwszÄ próbÄ
> uporzÄ dkowania informacji źródÅowych na temat realizacji prawa dostÄpu
> do informacji w Polsce już w zeszÅym roku, zadajÄ c pytania jednostkom
> samorzÄ du terytorialnego, ministerstwom oraz wybranym instytucjom
> paÅstwowym. Odpowiedzi tych organów staÅy siÄ istotnym wkÅadem do
> Raportu o stanie jawnoÅci
> <https://siecobywatelska.pl/raport-o-stanie-jawnosci-w-polsce/>,
> którego celem jest dostarczanie rzetelnych danych pokazujÄ cych
> kondycjÄ prawa do informacji w Polsce. Informacje zgromadzone od sÄ dów
> powszechnych oraz innych podmiotów zobowiÄ zanych planujemy uwzglÄdniÄ
> w tegorocznej edycji raportu. Informacje te bÄdÄ niezwykle istotnym
> źródÅem wiedzy dla caÅego spoÅeczeÅstwa.
>
> Pragniemy podkreÅliÄ, że objÄtoÅÄ wniosku podyktowana jest chÄciÄ
> doprecyzowania pytaÅ tak, żeby byÅy one zrozumiaÅe i jednoznaczne.
> JednoczeÅnie wiÄkszoÅÄ pytaÅ wymaga jedynie wskazania liczby,
> potwierdzenia bÄ dź zaprzeczenia informacji czy wyboru wÅaÅciwej
> odpowiedzi spoÅród wymienionych propozycji. Także z tego wzglÄdu do
> wniosku doÅÄ czamy obszerne uzasadnienie. Liczymy, że uÅatwi to PaÅstwu
> odpowiedź na zadane pytania.
>
> --
> /Stowarzyszenie SieÄ Obywatelska Watchdog Polska ul. Ursynowska 22/2 |
> 02-605 Warszawa tel: 22 844 73 55 adres email:
> {{ email }} skrytka epuap:
> SiecObywatelskaWatchdogPolska/skrytka www.siecobywatelska.pl |
> www.informacjapubliczna.org NIP 5262842872 KRS 0000181348 SÄ d Rejonowy
> dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII WydziaÅ Gospodarczy Krajowego
> Rejestru SÄ dowego/
> /Administratorem PaÅstwa danych osobowych jest SieÄ Obywatelska
> Watchdog Polska z siedzibÄ w Warszawie, ul. Ursynowska 22/2, 02-605
> Warszawa. MogÄ PaÅstwo skontaktowaÄ siÄ z nami listownie pod ww.
> adresem lub elektronicznie pod adresem e-mail:
> {{ email }}. WyznaczyliÅmy inspektora ochrony danych, z
> którym mogÄ PaÅstwo skontaktowaÄ siÄ pod adresem e-mail:
> {{ email }}. /
> //
> /PaÅstwa dane osobowe pozyskujemy od PaÅstwa podmiotu zatrudniajÄ cego
> - podmiotu zobowiÄ zanego, który udziela odpowiedzi na nasz wniosek o
> udostÄpnienie informacji publicznej i wraz z odpowiedziÄ przekazuje
> nam PaÅstwa dane osobowe. WÅród tych danych znaleÅºÄ mogÄ siÄ przede
> wszystkim: imiÄ i nazwisko, stanowisko pracy, nazwa podmiotu
> zobowiÄ zanego, adres e-mail lub numer telefonu, podpis. /
> //
> /Przetwarzamy PaÅstwa dane osobowe w celu realizacji przez nas celów
> statutowych, w tym pozyskiwania informacji publicznej i zapewnienia
> dostÄpu do niej w niezmienionej formie, poprzez publikowanie
> uzyskanych odpowiedzi na naszej stronie internetowej:
> fedrowanie.siecobywatelska.pl <http://fedrowanie.siecobywatelska.pl/>.
> Ponadto możemy przetwarzaÄ PaÅstwa dane w celu ustalenia, dochodzenia
> lub obrony roszczeÅ. PodstawÄ prawnÄ przetwarzania PaÅstwa danych jest
> nasz prawnie uzasadniony interes, czyli art. 6 ust. 1 lit. f RODO./
> //
> /PaÅstwa dane osobowe planujemy przechowywaÄ przez okres nie dÅuższy
> niż 16 lat od momentu ich pozyskania. Odbiorcami PaÅstwa danych bÄdÄ
> nasi wspóÅpracownicy i podmioty przetwarzajÄ ce, którym powierzamy
> przetwarzanie danych osobowych. Ponadto, PaÅstwa dane osobowe, które
> podmiot zobowiÄ zany przekaże do nas wraz z odpowiedziÄ na nasz wniosek
> o udostÄpnienie informacji publicznej, mogÄ zostaÄ opublikowane na
> naszej stronie: fedrowanie.siecobywatelska.pl
> <http://fedrowanie.siecobywatelska.pl/>Â - w takim przypadku odbiorcami
> PaÅstwa danych bÄdÄ użytkownicy ww. strony. Korzystamy z
> oprogramowania biurowego dostarczonego przez Google LLC z siedzibÄ w
> Stanach Zjednoczonych, co powoduje, że PaÅstwa dane mogÄ byÄ
> przekazywane poza obszar EOG. Wskazany dostawca jest uczestnikiem
> programu Data Privacy Framework, co potwierdza, że zapewnia on
> odpowiedni poziom ochrony danych osobowych. /
> //
> /MajÄ PaÅstwo prawo dostÄpu do swoich danych, a także prawo Å¼Ä dania
> ich sprostowania, usuniÄcia lub ograniczenia przetwarzania. MogÄ też
> PaÅstwo wnieÅÄ sprzeciw wobec przetwarzania przez nas PaÅstwa danych
> osobowych. PrzysÅuguje też PaÅstwu prawo skargi do Prezesa UrzÄdu
> Ochrony Danych Osobowych./