iP) Nadleśnictwo Baligród
Znak spr. NN.0172.17.2017
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
02-605 Warszawa, ul. Ursynowska 22/2
Rozstrzygnięcie
Nadleśniczy Nadleśnictwa Baligród działając na podstawie przepisów art. 17 ust. 1 w
zw. zart. 16, art. 4 ust. 1 pkt 3, art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r.o
dostępie do informacji publicznej (Dz. U. 2016 r., poz. 1764) — zwanej dalej „ustawą”,
po ponownym rozpatrzeniu wniosku o udostępnienie informacji publicznej z dnia 24
sierpnia 2017 r. (data wpływu) złożonego za pośrednictwem poczty e-mail przez
Nadieśnictwo Baligród, ul. Bieszczadzka nr 15, 38-606 Baligród . .
tel: +48 13 46-57-200, fax: +48 13 46-57-201, e-mail: baligrodQkrosno.lasy.gov.pl http://www.baligrod.krosno.lasy.gov.pl
3
A
64P)) Nadleśnictwo Baligród
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska postanawia odmówić
udostępnienia informacji publicznej w zakresie obejmującym:
1.
dane nabywców drewna będących osobami fizycznymi, które nabyły
drewno bez związku z prowadzoną działalnością gospodarczą lub zawodową
(jako konsumenci) ze względu na prywatność osób fizycznych oraz ochronę
danych osobowych tych osób;
2.
informacje szczegółowe zawarte w umowach sprzedaży drewna
żawartych w latach 2015, 2016, 2017 — do dnia złożenia wniosku tj. do
24.08.2017 r., tzn. informacje o:
a)
b)
c)
d)
e)
Ó
9)
h)
i)
3.
całkowitej ilości nabywanego drewna
łącznej wartości netto nabywanego drewna
cenie średniej
maksymalnej wysokości kary umownej
oznaczeniach grup handlowo-gatunkowych
oznaczeniach sortymentów
ilościach poszczególnych sortymentów
cenach jednostkowych netto
formach zabezpieczeń tych umów.
dane nabywców drewna będących osobami fizycznymi, które nabyły
drewno w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą lub zawodową
ze względu na ochronę danych osobowych tych osób.
Uzasadnienie
Nadleśnictwo Baligród, ul. Bieszczadzka nr 15, 38-606 Baligród . .
tel.: +48 13 46-57-200, fax: +48 13 46-57-201, e-mail: baligrodQokrosno lasy.gov.pl http://fwww.baligrod.krosno.lasy.gov.pl
fet Nadleśnictwo Baligród
W dniu 24 sierpnia 2017 r. na skrzynkę poczty elektronicznej Nadleśnictwa Baligród
wpłynął wniosek Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska (dalej jako
„Wnioskodawca”) o udostępnienie informacji publicznej. Wniosek obejmował żądanie
udostępnienia następujących informacji:
- o liczbie pozyskanego drewna osobno za lata 2015, 2016, 2017- do dnia złożenia
wniosku;
- © tym komu zostało przekazane pozyskane drewno, osobno w latach 2015, 2016,
2017 — do dnia złożenia wniosku, poprzez podanie listy odbiorców;
- skanów umów związanych z gospodarowaniem uzyskanym drewnem w zakresie w
jakim odbiorcom drewna nie były osoby fizyczne.
Nadleśnictwo Baligród zrealizowało powyższy wniosek częściowo poprzez
udostępnienie żądanych informacji. Nie wszystkie żądane informacje zostały
udostępnione. Na podstawie decyzji z daty 23 pażdziernika 2017 r. znak spr.:
NN.0172.17.2017 Nadleśniczy Nadleśnictwa Baligród odmówił udostępnienia części
informacji podanych we wniosku. W uzasadnieniu tej decyzji powołał się na ochronę
prywatności osób fizycznych jak również na ochronę tajemnicy przedsiębiorstwa.
Vw. decyzja Nadleśniczego Nadleśnictwa Baligród z 23.10.2017 r. została przez
Wnioskodawcę zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w
Rzeszowie, który na mocy wyroku z dnia 7 czerwca 2018 r. sygnatura I! Sa/Rz 10/18
uchylił ją w całości i zasądził od Nadleśnictwa Baligród na rzecz Wnioskodawcy
zwrot kosztów procesu. Ww. wyrok WSA w Rzeszowie uprawomocnił się, zaś akta
sprawy zostały zwrócone do Nadleśnictwa Baligród w dniu 05 września 2018 r.
Dlatego też ponowne rozpoznanie wniosku (z 24.08.2017 r.) następuje w terminach,
określonych w art. 13 ustawy, które w tym wypadku powinny być liczone począwszy
od daty zwrotu akt przez sąd administracyjny. Nadleśnictwo Baligród pismem z dnia
13 września 2018 r., działając na podstawie art. 13 ust. 2 ustawy, poinformowało
Nadleśnictwo Baligród, ul. Bieszczadzka nr 15, 38-606 6 Baligród . .
tel.: +48 13 46-57-20, fax: +48 13 46-57-201, e-mail: baligrod©Bkroeno lasy.gov.pl HttP'//www.baligrod.krosno.lasy.gov.pl
p) Nadleśnictwo Baligród
Wnioskodawcę, że wniosek z 24.08.2017 r. zostanie rozpatrzony w terminie do dnia
05 listopada 2018 r.
W uzasadnieniu wyroku z dnia 07 czerwca 2018 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny
w Rzeszowie nakazał Nadleśnictwu Baligród, przy ponownym rozpatrywaniu
wniosku, dokonanie oceny proporcjonalności pomiędzy potrzebą ochrony tajemnicy
przedsiębiorcy, a obywatelskim prawem do informacji. Sąd stwierdził, że brak
przeprowadzenia takiej oceny narusza wymóg wywodzonej z art. 2 i 31 ust. 3
zasady proporcjonalności. W uzasadnieniu wyroku sąd stwierdził również, że w
uzasadnieniu decyzji odmownej z daty 23.10.2017 r. nie zawarto analizy
rzeczywistego wystąpienia „tajemnicy przedsiębiorcy” jako przesłanki odmowy
udostępnienia informacji publicznej. Ponadto sąd administracyjny uznał, że z treści
przepisu art. 5 ust. 2 ustawy wynika, że prawo do informacji publicznej podlega
jedynie ograniczeniu w ściśle określonym zakresie, zaś sam przepis nie pozwala na
całkowite wyłączenie prawa do informacji publicznej. Na tej podstawie sąd
wyprowadza wniosek tego rodzaju, że nie ma przeszkód do udostępnienia żądnych
informacji (skanów umów) z wyłączeniem części informacji podlegających ochronie,
poprzez utajnienie w procesie anonimizacji wyłącznie tych danych, które są poufne i
których ujawnienie zagrażałoby lub naruszałoby interes przedsiębiorcy.
Dokonując ponownego rozpatrzenia wniosku ż daty 24 sierpnia 2017 r. o
udostępnienie informacji publicznej Nadleśniczy Nadleśnictwa Baligród postanowił,
zgodnie z wytycznymi zawartymi w wyroku z dnia 7 czerwca 2018 r. sygn. il Sa/Rz
10/18 udostępnić Wnioskodawcy skany umów sprzedaży drewna, jakie zostały
zawarte z odbiorcami niebędącymi osobami fizycznymi. W treści udostępnianych
umów zostały zanonimizowane (zaciemnione) informacje szczegółowe dotyczące:
a) całkowitej ilości nabywanego drewna
b) łącznej wartości netto nabywanego drewna
Nadleśnictwo Baligród, uł. Bieszczadzka nr 15, 38-606 Baligród httoz// bali dk I i
tel.: +48 13 46-57-200, fax; +48 13 46-57-201, e-mail: baligrodćBkrosno lasy.gov.pl piłwww baligrod.Krosno.iasy.gov.pl
góRĘ
Ś ad o: a
EAP | Nadleśnictwo Baligród
c) cenie średniej
d) maksymalnej wysokości kary umownej
e) oznaczeniach grup handlowo-gatunkowych
0 oznaczeniach sortymentów
fe) ilościach poszczególnych sortymentów
h) cenach jednostkowych netto
D formach zabezpieczeń tych umów.
Podejmując decyzję o odmowie udostępnienia informacji publicznej w
powyższym zakresie, jak również w zakresie obejmującym dane odbiorców
będących osobami fizycznymi, Nadleśniczy Nadleśnictwa Baligród zważył co
następuje:
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji
publicznej zasadą jest udostępnianie informacji przez podmioty do tego
zobowiązane. Nadleśnictwo Baligród jako jednostka organizacyjna Skarbu Państwa
Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe ma status podmiotu
realizującego zadania publiczne w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy. Tym samym
Nadleśnictwo odmawiając udostępnienia informacji publicznej obowiązane jest do
wydania rozstrzygnięcia analogicznego do decyzji administracyjnej (por.
uzasadnienie Wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 23
lutego 2011 r. sygn. Il SAB/Bd 3/11). Decyzje administracyjne są bowiem wydawane,
zgodnie z przepisami art. 4 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 16 ust. 1 ustawy, wyłącznie
przez organy władzy publicznej.
VW pierwszej kolejności należy odnieść się do kwestii dotyczącej odmowy
udostępnienia informacji publicznej w zakresie obejmującym dane nabywców drewna
będących osobami fizycznymi, które nabyły drewno bez związku z prowadzoną
działalnością gospodarczą lub zawodową (jako konsumenci) ze względu na
Nadleśnictwo Baligród, ul. Bieszczadzka nr 15, 38-666 Baligród . ;
tel: +48 13 46-57-20, fax: +48 13 46-57-201, e-mail: baligrod©krosno lasy.gov.pi HftP://www.baligrod.krosno.lasy.gov.pl
<KiER>
KĘŃĘ,
GP) Nadleśnictwo Baligród
prywatność osób fizycznych oraz ochronę danych osobowych tych osób. Jakkolwiek
w treści skargi do WSA w Rzeszowie na pierwszą decyzję odmowną z 23.10.2017 r.
Wnioskodawca nie kwestionował odmowy udostępnienia informacji publicznej w tym
akurat zakresie, to jednak z uwagi na fakt, że decyzja z 23.10.2017 r. została
uchylona w całości, aktualnie zachodzi potrzeba wydania ponownego rozstrzygnięcia
również i w tym zakresie. Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 2 ustawy: prawo do
informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby
fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o
osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w
tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba
fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa. Nadleśniczy
Nadleśnictwa Baligród aprobuje poglądy prezentowane w orzecznictwie sądów
administracyjnych, dotyczące ochrony danych osobowych osób fizycznych w ramach
rozpatrywania wniosków o udostępnienie informacji publicznej . Przykładowo w treści
uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 7
marca 2013 r. syn. Il S.A/Po 47/13 stwierdzono, że: „w sytuacji gdy w treści
informacji publicznej zawarte są dane osobowe, prawo do informacji publicznej
podlega ograniczeniu. Ustawa z 1997 r. o ochronie danych osobowych stanowi lex
specialis w stosunku do u.d.ip., przesądzając, że imię i nazwisko osoby fizycznej
(jako sfera prywatności człowieka) podlega ochronie danych osobowych. Tym
samym organ nie może udostępnić danych, które umożliwiałyby zidentyfikowanie
osoby fizycznej (art. 6 ust. 1 ustawy z 1997 r. o ochronie danych osobowych”. W
podobnym tonie wypowiedział się Naczelny Sąd Administracyjny w uzasadnieniu
wyroku z dnia 25 kwietnia 2014 r., sygn. I OSK 2499/13, w którym stwierdził, iż:
„należy przyjąć, że prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie
udostępnienia danych osobowych, chyba że chodzi [o] informację o osobach
pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o
warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadek, gdy osoba fizyczna
lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa”.
Nadleśnictwo Baligród, ul. Bieszczadzka nr 15, 38-606 Baligród . .
tel.: +48 13 46-57-20, fax: +48 13 46-57-201, e-mail: baligrodGdkrosnolasy.gov.pl MffP://www.baligrod.krosno lasy.gov.pl
śp) Nadl Baligród
A adleśnictwo Baligró
Wypada również zauważyć, że w obecnym stanie prawnym ochrona danych
osobowych podlega ścisłym regulacjom wynikającym z przepisów Rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016
r w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych
osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia
dyrektywy 95/46/WE (znanego bardziej jako RODO). Nadleśnictwo Baligród
prowadzi działalność w bieszczadach, na terenie raczej słabo zaludnionym.
Odbiorcami drewna, zarówno w ramach handlu detalicznego jak i ramach świadczeń
pracowniczych są mieszkańcy lokalnych wsi. Zasady doświadczenia życiowego
podpowiadają, że w takich warunkach, ustalenie konkretnych osób nabywających
drewno, nie powinno nastręczyć większych problemów, nawet na podstawie samego
tylko imienia i nazwiska. Istnieje realne ryzyko, że podmiot, który uzyska informacje o
odbiorcach będących osobami fizycznymi, nawet tylko w zakresie obejmującym
samo imię i nazwisko, będzie mógł na tej podstawie ustalić inne dane takie jak np.
miejsce zamieszkania.
W ocenie Nadleśniczego Nadleśnictwa Baligród ochrona osób fizycznych będących
nabywcami drewna przed działaniami zagrażającymi ich prywatności stanowi
wartość konstytucyjną — wynikającą z art. 76 Konstytucji RP . W analizowanym
przypadku ochrona prywatności osób fizycznych stanowi dobro ważniejsze, aniżeli
prawo dostępu do informacji publicznej. Należy mieć także na uwadze, że ujawnienie
Wnioskodawcy danych osób fizycznych, które nabyły drewno mogłoby potencjalnie
narażać takie osoby na bezpośrednie nieprzyjemności ze strony organizacji
ekologicznych. Znane są przypadki kiedy organizacje ekologiczne próbowały
udaremniać obrót drewnem, pod pozorem stwierdzenia bytowania na sztukach
drewna, osobników gatunków chronionych.
Nadleśniczy Nadleśnictwa Baligród wyraża ponadto zapatrywanie, że przepisy
Rozporządzenia ROÓDO odnoszą się również do osób fizycznych prowadzących
działalność gospodarczą, w tym także w formie spółek cywilnych. Takiej konstatacji
Nadieśnictwo Baligród, ul. Bieszczadzka nr 15, 38-606 Baligród . .
tel.: +48 13 46-57-200, fax: +48 13 46-57-2071, e-mail: baligrod©krosno.lasy.gov.pl hitp://www.baligrod.krosno lasy.gov.pl
PR
G4P) Nadleśnictwo Baligród
nie sprzeciwia się nawet literalne brzmienie przepisu art. 50 ustawy z 6 marca 2018
r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (Dz. U. 2018 r.,
poz. 647). Zgodnie z tym przepisem: „Do jawnych danych i informacji
udostępnianych przez CEIDG nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia
1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2016r. poz. 922 oraz z 2018r. poz.
138), z wyjątkiem przepisów art. 14-19a i art. 21-22a oraz rozdziału 5 tej ustawy”.
Ponieważ cytowany przepis odwoluje się do nieobowiązującej już krajowej ustawy o
ochronie danych osobowych, zaś nie odwołuje się do obecnej ustawy z 25 maja
2018 r., należy uznać, że obecnie jest to przepis martwy. Ponadto Nadleśniczy
Nadleśnictwa Baligród zwraca uwagę na treść motywu 14 Rozporządzenia RODO, w
treści którego jest mowa o ochronie danych osobowych osób fizycznych. Powyższe
przepisy stanowią podstawę odmowy udostępnienia informacji w postaci danych
osobowych także i tych odbiorców drewna, którzy prowadzą działalność gospodarczą
(nie są konsumentami).
Przechodząc do kwestii związanych z odmową udostępnienia informacji
publicznej na podstawie tajemnicy przedsiębiorcy, Nadleśniczy Nadleśnictwa
Baligród dokonał ponownej analizy wniosku z 24.08.2017 r. pod tym kątem i ustalił
co następuje. Przedsiębiorcy będący kontrahentami kupującymi drewno od
Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwa Baligród,
podpisują umowy, które są ustalane na każdy kolejny rok według jednego wzoru.
Taki wzór zawiera zastrzeżenie, zgodnie z którym Strony umowy zobowiązują się
zachować w tajemnicy wszelkie informacje obejmujące m. in. przebieg procedur,
ilość i rodzaje sprzedanych sortymentów drewna, umówione ceny, cenę średnią,
całkowitą wartość umowy oraz maksymalną wysokość kary umownej. Podpisując
taką umowę, według ustalonego wzoru, każda ze stron w sposób wyraźny przejawia
wolę objęcia tajemnicą ww. informacji. Ponadto należy również wspomnieć, iż w
Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe obowiązują wewnętrzne
zasady dotyczące postępowania z informacjami stanowiącymi tajemnicę
Nadleśnictwo Baligród, ul. Bieszczadzka nr 15, 38-606 Baligród http:// bali dk 1 I
tel.: +48 13 46-57-20, fax: +48 13 46-57-204, e-mail: baligrodQQkrosno lasy.gov.pl "tpr//www.baligrod.krosno.lasy.góv.p
r| Nadleśnictwo Baligród
2) 3
przedsiębiorstwa. Te zasady zostały uregulowane w Zarządzeniu nr 48 Dyrektora
Generalnego Lasów Państwowych w sprawie ustalenia zasad klasyfikacji, ochrony i
udostępnienia informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w Państwowym
Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe z dnia 6 października 2010 r. (znak spr.
GO-021-9-1-1113/10). Zgodnie z treścią postanowienia pkt | ppkt 4 Załącznika nr 2
do Zarządzenia DGLP 48/2010: „do informacji stanowiących tajemnicę
przedsiębiorstwa w PGL LP należą (pkt l) pozyskanie i sprzedaż produktów
gospodarstwa leśnego (ppkt 4) informacje szczegółowe o nabywcach: przebieg
uzgodnień warunków sprzedaży, warunki sprzedaży, formy zabezpieczenia umów,
harmonogram realizacji umów , poziom cen, masa sprzedanego drewna lub ilość
innych towarów”. Na dzień wydawania niniejszej decyzji powołane wyżej zarządzenie
cały czas pozostaje w mocy. Nadleśniczy Nadleśnictwa Baligród jak również
pracownicy Nadleśnictwa są zobowiązani do przestrzegania postanowień
wynikających z zarządzeń i decyzji wydawanych przez Dyrektora Generalnego
Lasów Państwowych, co w konsekwencji oznacza, że są zobowiązani do
zachowania w tajemnicy szczegółowych informacji wynikających z umów sprzedaży
drewna. W związku z powyższym należy zatem uznać, że spełniona zostaje
przesłanka, tzw. formalna, tajemnicy przedsiębiorstwa. Niemniej jednak WSA w
Rzeszowie z uzasadnieniu wyroku z 7 czerwca 2018 r. stwierdził, że treść
postanowienia umowy, zobowiązująca Strony do zachowania w tajemnicy
konkretnych informacji, nie jest wystarczająca dla ograniczenia dostępności
informacji publicznej bez odniesienia się do poufności poszczególnych elementów
umów żądanych przez Wnioskodawcę.
Pojęcie tajemnicy przedsiębiorcy, którym posługuje się ustawa o dostępie do
informacji publicznej nie zostało w tych przepisach zdefiniowane. Niemniej jednak
pojęcie tajemnicy przedsiębiorcy wyprowadza się z definicji tajemnicy
przedsiębiorstwa, zawartej aktualnie w przepisie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16
kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t. j. Dz. U. 2018 r., poz. 419).
Nadleśnictwo Baligród, ul. Bieszczadzka nr 15, 38-606 Baligród . „
tel.: +48 13 46-57-200, fax: +48 13 46-57-201, e-mail: baligrodQkrosno .lasy.gov.pl http://www.baligrod.krosno.lasy.gov.pl
KSS
GR
(e) Nadleśnictwo Baligród
Zgodnie z tą definicją: „Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje
techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje
posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i
zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się
tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony
do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął przy zachowaniu
należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności”. Należy mieć na
uwadze, że powyższa definicja została wprowadzona stosunkowo niedawno na mocy
art. 1 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2018 r., poz. 1637). Zgodnie z
treścią przepisu art 15 ust. 1 powołanej wyżej nowelizacji: „przepisy ustaw
zmienianych w art. 1 i art. 3-14 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą stosuje się do
oceny stanów faktycznych, zaistniałych po jej wejściu w życie”. Dlatego też, skoro
wniosek z 24.08.2017 r. o udostępnienie informacji publicznej dotyczy lat 2015-2017
(do dnia złożenia wniosku), to w niniejszej sprawie należy posługiwać się starą
definicją tajemnicy przedsiębiorstwa, zgodnie z którą: „Przez tajemnicę
przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje
techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje
posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne
działania w celu zachowania ich poufności.
W świetle przytoczonej powyżej definicji tajemnicy przedsiębiorstwa należy uznać, że
niektóre informacje zawarte w treści umów sprzedaży drewna mają istotną wartość
gospodarczą zarówno dła Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe
jak i dla nabywców drewna i z tego powodu zasługują na ochronę jako tajemnica
przedsiębiorcy (przedsiębiorstwa) w rozumieniu art. 5 ust. 2 ustawy oraz art. 11 ust.
4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (w starym brzmieniu). Nadleśniczy
Nadleśnictwa Baligród poniżej wskazuje na poszczególne rodzaje informacji
podlegających ochronie oraz wskazuje uzasadnienie ochrony w odniesieniu do
Nadleśnictwo Baligród, ul. Bieszczadzka nr 15, 38-606 Baligród . :
tel.: +48 13 46-57-20, fax: +48 13 46-57-201, e-mail: baligrodGkrosno lasy.gov.pi Mffp:/www.baligrod.krosno lasy.gov.pi
ie) Nadleśnictwo Baligród
każdego rodzaju informacji. I tak, informacja o całkowitej ilości drewna posiada
wartość gospodarczą, ponieważ ujawnia rozmiary działalności gospodarczej i mocy
przerobowych przedsiębiorcy nabywającego drewno. Informacja o łącznej wartości
netto nabywanego drewna posiada wartość gospodarczą, ponieważ ujawnia
rozmiary działalności gospodarczej i mocy przerobowych przedsiębiorcy
nabywającego drewno. Informacja o średniej cenie drewna posiada wartość
gospodarczą zarówno dla PGL LP jak i dla odbiorcy drewna, ponieważ pokazuje po
jakiej cenie średnio dany przedsiębiorca nabywa od PGL LP surowiec drzewny do
swojej produkcji, a zatem pokazuje istotny element kosztów działalności tego
przedsiębiorcy. Informacja o wysokości kar umownych posiada wartość
gospodarczą, bowiem pozwała w łatwy sposób na wyliczenie łącznej wartości
nabywanego drewna, która jak wskazano powyżej wymaga ochrony. informacje o
grupach handlowo-gatunkowych posiadają wartość gospodarczą zarówno dla PGL.
LP jak i dla odbiorcy, bowiem pokazują jaki rodzaj surowca drzewnego jest
przedmiotem zakupu przez danego przedsiębiorcę od PGL LP, a zatem
charakteryzuje potrzeby surowcowe danego przedsiębiorcy i odpowiedź PGL LP na
te potrzeby. Informacje o rodzajach sortymentów posiadają wartość gospodarczą,
bowiem jeszcze bardziej szczegółowo określają jakie sortymenty drewna są
nabywane przez danego przedsiębiorcę od PGL LP i tym samym charakteryzują
potrzeby surowcowe danego przedsiębiorcy i odpowiedź PGL LP na te potrzeby.
informacje o ilości poszczególnych sortymentów posiadają istotną wartość
gospodarczą, ponieważ pokazują kierunek zakupów poszczególnych nabywców i
bardzo precyzyjnie określają potrzeby surowcowe danego przedsiębiorcy — i
odpowiedź PGL LP na te potrzeby. informacje o cenach netto drewna posiadają
wartość gospodarczą zarówno dla PGL LP jak i dla odbiorcy drewna, bowiem
kształtują się w toku konkurencyjnych procedur sprzedaży drewna, w których oferty
poszczególnych kupujących, co do zasady, nie są ujawniane. Wypada również
wskazać, iż Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w uzasadnieniu wyroku z
dnia 3 listopada 2015 r. sygn. Il SA/Wa 1313/15 stwierdził, że dane o zakupach
JU
|
j
i
Nadleśnictwo Baligród, ul. Bieszczadzka nr 15, 38-606 Baligród htta:/A bali d.k I |
tel.: +48 13 46-57-200, fax: +48 13 46-57-201, e-mail: baligrodkrosno lasy.gov.pl pi/www.baligrod.krosno lasy.gov.p
j Nadleśnictwo Baligród
Ś ah
drewna dokonywanych przez przedsiębiorców od PGL LP są danymi (informacjami)
mającymi wartość gospodarczą.
Nadleśniczy Nadleśnictwa Baligród uznał, że powyższe informacje wynikające z
umów sprzedaży drewna, zarówno pojedynczo, jak również w zestawieniu muszą
być chronione, bowiem ich ujawnienie innym przedsiębiorcom (działającym na tych
samych rynkach) mogłoby zagrozić przebiegowi procedur konkurencyjnych
sprzedaży drewna, a w szczególności zwiększać ryzyko zakazanej zmowy
przetargowej albo innych czynów nieuczciwej konkurencji ze strony innych
nabywców (konkurentów), ukierunkowanych na pozbawienie jednego przedsiębiorcy
możliwości zakupu sortymentów drewna, które są mu niezbędne do prowadzonej
działalności produkcyjnej. Należy nadmienić, iż w przypadku udostępnienia
Wnioskodawcy żądanych informacji. po takim udostępnieniu Nadleśnictwo w
zasadzie nie ma już żadnej kontroli ani nadzoru nad tym, co dałej dzieje się z tą
informacją. Dlatego też zachodzi prawdopodobieństwo, że po udostępnieniu
Wnioskodawcy informacji wynikających z umów sprzedaży drewna, mogą one zostać
dalej udostępnione podmiotom trzecim w tym także odbiorcom drewna. W takiej
sytuacji odbiorcy drewna będą mieli potencjalną możliwość zapoznania się z
warunkami sprzedaży, jakie mieli inni przedsiębiorcy nabywający drewno od Lasów
Państwowych — ich konkurenci. Taka sytuacja może potencjalnie zagrażać uczciwej
konkurencji pomiędzy nabywcami drewna i rodzić skutki niepożądane w postaci
czynów nieuczciwej konkurencji.
Ponadto, znajomość szczegółowych warunków sprzedaży drewna przez
przedsiębiorców będących jego odbiorcami (kupującymi), może również powodować
konkretne skutki dla samego sprzedawcy — Państwowego Gospodarstwa Leśnego
Lasy Państwowe. Nie można wykluczyć sytuacji tzw. zmowy cenowej, gdzie
przedsiębiorcy posiadający wiedzę o szczegółowych warunkach sprzedaży innych
konkurentów, będą celowo zaniżali oferowane ceny (dotyczy zwłaszcza aukcji
elektronicznej), co może skutkować zawieraniem umów po cenach zaniżonych, co w
Nadleśnictwo Baligród, uł. Bieszczadzka nr 15, 38-606 Baligród http:// bali d.k I t
tel.: +48 13 46-57-200, fax; +48 13 46-57-201, e-mail: baligrodQkrosno lasy.gov.pl pifwww.baligrod.krosno.jasy.gov.p
z,
fe; Nadleśnictwo Baligród
efekcie spowodować może stratę po stronie sprzedającego -- Państwowego
Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe. Nie można również wykluczyć sytuacji, w
której konkretni przedsiębiorcy poznawszy szczegółowe warunki sprzedaży swoich
konkurentów, uznają, że ich warunki sprzedaży są na tyle niekorzystne, iż w
konsekwencji zaniechają zakupu drewna u sprzedawcy — Lasów Państwowych i
poszukają źródeł dostaw np. za granicą. Taka sytuacja będzie niekorzystna z punktu
widzenia sprzedawcy.
Zgodnie z przepisem art. 61 ust. 3 Konstytucji RP ograniczenie prawa do informacji
publicznej „może nastąpić wyłącznie ze względu na określone w ustawach ochronę
wolności i praw innych osób i podmiotów gospodarczych oraz ochronę porządku
publicznego, bezpieczeństwa lub ważnego interesu gospodarczego państwa”. W
niniejszej sprawę Nadleśniczy Nadleśnictwa Baligród doszedł do wniosku, że
ochrona konkurencji (a zwłaszcza niezakłóconego funkcjonowania procesów
rynkowych) i swoboda działalności gospodarczej, której elementem jest prawo do
ochrony tajemnicy przedsiębiorcy stanowią wartości, w imię których należy
ograniczyć prawo dostępu do informacji publicznej we wskazanym powyżej zakresie.
Czyniąc zadość obowiązkowi wynikającemu z przepisów art. 16 ust. 2 pkt 2 w
zw. z art. 17 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, w zakresie wskazania
osób, które w toku postępowania zajęły stanowisko, Nadleśnictwo Baligród
informuje, że w toku rozpatrywania wniosku z 24.08.2017 r. o udostępnienie
informacji publicznej stanowisko zajęły następujące osoby: Pan mgr inż. Wojciech
Głuszko — Nadleśniczy Nadleśnictwa Baligród, Pan mgr inż. Filip Stelmach — inżynier
nadzoru w Nadleśnictwie Baligród, Pan Tomasz Filar — radca prawny prowadzący
obsługę prawną Nadleśnictwa Baligród.
Czyniąc zadość obowiązkowi wynikającemu z przepisów art. 16 ust. 2 pkt 2 w zw. z
art. 17 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, w zakresie oznaczenia
amora
Nadleśnictwo Baligród, ul. Bieszczadzka nr 15, 38-606 Baligród . »
tel.: +48 13 46-57-200, fax: +48 13 46-57-201, e-mail: baligrodQkrosno.lasy.gov.pl http://www.baligrod.krosno.lasy.gov.pl
148) Nadleśnictwo Baligród
podmiotów, ze względu na których dobra (w tym wypadku prywatność) odmówiono
udostępnienia informacji publicznej, Nadleśnictwo Baligród informuje, że podmiotami
tymi są:
1. Nadleśnictwo Baligród jako sprzedawca drewna;
2. odbiorcy nabywający drewno od Nadleśnictwa Baligród.
Pouczenie:
Na podstawie przepisu art. 17 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, od
niniejszego rozstrzygnięcia przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.
Wniosek należy złożyć do Nadleśnictwa Baligród w terminie 14 dni licząc od dnia
doręczenia niniejszego rozstrzygnięcia.
Otrzymują:
1. Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska (tylko drogą
elektroniczną)
2. Ala
Nadleśnictwo Baligród, ul. Bieszczadzka nr 15, 38-606 Baligród httpz/h hali d.k I 1
tel.: +48 13 46-57-200, fax: +48 13 46-57-201, e-mail: baligrod©krosno lasy.gov.pl pi/www Daligrod.krosno.jasy.gov.p