Na podstawie art. 61 ust. 1 i 2 Konstytucji RP oraz art. 10 ust. 1 ustawy o
dostępie do informacji publicznej wnosimy w imieniu Stowarzyszenia
dO!PAmina Lab o odpowiedź na następujące pytania.
Prosimy o przesłanie odpowiedzi za pośrednictwem poczty elektronicznej na
adres email sprawa-71654@info.szkolajestnasza.pl
Zgodnie z przepisami, czas udzielenia odpowiedzi to 14 dni (art. 13 ust. 1
ustawy o dostępie do informacji publicznej).
Prosimy o odpowiedź na wszystkie pytania, zgodnie z numeracją, poprzez
zaznaczenie (np. pogrubienie lub podkreślenie) lub wpisanie prawidłowej
odpowiedzi, poprzez podanie/udostępnienie odpowiednich danych i informacji
lub poprzez przywołanie odpowiedniego cytatu ze statutu szkolnego. Jeżeli
odpowiedź na pytanie wiąże się z załączeniem dokumentów, wnosimy o
załączenie i przesłanie ich w formie skanów lub odpowiednio linków do
dokumentów. Wniosek zawiera 70 pytań ale większość z nich wymaga tylko
odpowiedzi Tak/Nie, w związku z czym odpowiedź na wniosek nie powinna zająć
więcej niż 30-40 minut.
OCENIANIE
1. Czy korzystają Państwo z dziennika elektronicznego? Tak/Nie
1 a. Jeśli tak, to z jakiego?
- Librus
- Vulcan
- inne (jakie?)
2. Czy sposób oceniania wewnątrzszkolnego, ustalony w statucie w Państwa
placówce przewiduje stosowanie średniej ważonej? Tak/Nie
3. Czy do konkretnych ocen bieżących przypisuje się wagi? Tak/Nie
3 a. Jeśli tak, to jakie kategorie wag (np. sprawdzian, odpowiedź ustna,
praca domowa, itp.) funkcjonują w Państwa szkole oraz jakie przypisano do
nich wagi?
4. Czy w Państwa placówce oceny śródroczne/końcowe ustala się na podstawie
lub z uwzględnieniem średniej arytmetycznej z ocen bieżących? Tak/Nie
5. Czy w klasach I-III (dot. szkół podstawowych) w Państwa placówce ocenami
bieżącymi (w codziennej praktyce dydaktyczno-diagnostycznej) są oceny
wyrażone cyfrą (od 1 do 6)? Tak/Nie/Nie dotyczy
6. Czy zgodnie z przyjętym wewnątrzszkolnym ocenianiem umocowanym w
statucie szkoły przewiduje się ocenę niedostateczną:
- za określoną liczbę tzw. "nieprzygotowań" do lekcji? Tak/Nie
- za brak pracy domowej? Tak/Nie
- za nieobecność na sprawdzianie/kartkówce? Tak/Nie
7. Czy zgodnie z przyjętym wewnątrzszkolnym ocenianiem, umocowanym w
statucie szkoły, przewiduje się określony czas (w tygodniach/dniach) w
jakim osoba ucząca się może poprawić daną ocenę bieżącą? Tak/Nie
8. W jaki sposób statut szkolny definiuje wymagania edukacyjne na ocenę
celującą? Proszę o zacytowanie treści odpowiedniego artykułu/paragrafu.
„Ocena celująca obejmuje pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych w
podstawie programowej. Uczeń biegle posługuje się nimi w rozwiązywaniu
problemów teoretycznych i praktycznych, a także proponuje rozwiązania
nietypowe, twórcze. Potrafi stosować posiadaną wiedzę do rozwiązania zadań
i problemów w nowych sytuacjach. Do rozwiązywania problemów wykorzystuje
wiadomości z różnych dziedzin wiedzy.”
ZASADY W SZKOLE I OCENIANIE ZACHOWANIA
9. Czy ocenianie zachowania w Państwa placówce oparte jest o system
punktowej oceny? Tak/Nie
10. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz farbowania włosów przez osoby
uczące się? Tak/Nie
10 a. Jeśli tak, to czy jest on uregulowany w statucie? Tak/Nie/Nie dotyczy
11. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz malowania paznokci przez osoby
uczące się (lub istnieją regulacje dotyczące koloru paznokci)? Tak/Nie
11 a. Jeśli tak, to czy jest on uregulowany w statucie? Tak/Nie/Nie dotyczy
12. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz makijażu przez osoby uczące
się? Tak/Nie
12 a. Jeśli tak, to czy jest on uregulowany w statucie? Tak/Nie/Nie dotyczy
Ad. 10-12: „nie należy stosować makijażu, zabronione jest farbowanie włosów
i malowanie paznokci; jedynie młodzieży żeńskiej, począwszy od klasy VII,
zezwala się robić to w sposób dyskretny,”
13. Czy w Państwa placówce obowiązuje zakaz noszenia biżuterii przez osoby
uczące się? Tak/Nie
13 a. Jeśli tak, to czy jest on uregulowany w statucie? Tak/Nie/Nie dotyczy
14. Jakie konsekwencje przewiduje się wobec osób nieprzestrzegających zasad
(wymienionych w punktach 10-13):
- punkty ujemne z zachowania
- upomnienie nauczyciela/nauczycielki
- upomnienie dyrektora/dyrektorki
- nagana
- nie regulujemy kwestii dot. farbowania włosów, malowania paznokci,
noszenia biżuterii lub/i makijażu przez osoby uczące się w naszej szkole
- inne (jakie?)
15. Czy statut szkoły określa zasady ubierania się osób uczących się na
terenie szkoły? Tak/Nie
16. Jeśli tak, proszę o przywołanie/zacytowanie tego zapisu ze statutu
szkoły. Jeżeli nie, proszę o wpisanie „nie dotyczy”.
„a) strój dla chłopców: Koszulki z krótkim rękawem lub bez rękawów, t-
shirty, koszule, bluzy (w dowolnych stonowanych kolorach) bez wulgarnych
nadruków lub napisów, treści nazistowskich i faszystowskich, promujących
używki lub obrażających uczucia religijne; spodnie kroju klasycznego w
dowolnych stonowanych kolorach; w sezonie letnim dopuszczalne spodnie
krótkie, jednobarwne za kolano (w dowolnych stonowanych kolorach). Strój
galowy obowiązujący w dniach uroczystości szkolnych (sytuacje określone
przez dyrektora szkoły): ciemne spodnie kroju klasycznego, biała koszula,
eleganckie buty. b) strój dla dziewcząt: Koszulki z krótkim rękawem lub
bez rękawów, t-shirty, koszule, bluzy (w dowolnych stonowanych kolorach)
bez wulgarnych nadruków lub napisów, treści nazistowskich i
faszystowskich, promujących używki lub obrażających uczucia religijne;
(niedopuszczalne są koszulki na ramiączkach, górna część garderoby nie może
odsłaniać pleców, brzucha oraz biustu); spodnie kroju klasycznego w
dowolnych stonowanych kolorach; spódnice nie krótsze niż 10cm powyżej kolan
(w dowolnych stonowanych kolorach, kroju klasycznego). Strój galowy
obowiązujący w dniach uroczystości szkolnych (sytuacje określone przez
dyrektora szkoły): ciemna spódnica lub sukienka kroju klasycznego o
długości nie krótszej niż 10 cm powyżej kolan, biała bluzka, eleganckie
buty (dopuszczalny niewielki obcas): c) należy przychodzić do szkoły w
stroju czystym, który ma schludny wygląd i nie zwraca uwagi swoim
krzykliwym kolorem lub fasonem, d) w sytuacjach określonych przez
dyrektora szkoły przychodzić w ustalonym stroju galowym, e) uczeń winien
dbać o swój estetyczny wygląd przejawiający się czystością odzieży oraz
schludną fryzurą, bez wyzywających i zbędnych ozdób,”
17. Czy w szkole obowiązują mundurki? Tak/Nie
17 a. Jeśli tak czy osoby uczące się kupują mundurek na własny koszt?
Tak/Nie
17 b. Jaki jest koszt zakupu mundurka?
18. W jaki sposób uregulowano warunki korzystania z telefonów w szkole?
Proszę o zacytowanie odpowiedniego fragmentu ze statutu szkoły.
„na terenie szkoły obowiązuje całkowity zakaz używania telefonów
komórkowych i innych elektronicznych środków łączności i urządzeń
multimedialnych; po wejściu na teren szkoły uczeń zobowiązany jest wyłączyć
w/w urządzenia; wyjątek stanowią zajęcia edukacyjne, zaplanowane przez
nauczyciela, z wykorzystaniem narzędzi TIK, po wcześniejszym uzgodnieniu z
rodzicami,”
19. Czy statut szkoły przewiduje rekwirowanie telefonu uczniowi/uczennicy,
w przypadku gdy uczeń/uczennica używa telefonu niezgodnie z przyjętymi
warunkami? Tak/Nie
20. Jeżeli tak, to w jaki sposób (gdzie) przechowywane są zarekwirowane
telefony?
Jeżeli nie, proszę o wpisanie “nie dotyczy” – szafa pancerna w gabinecie
dyrektora szkoły
21. Jeżeli tak, kto może odebrać zarekwirowany telefon?
- rodzic/opiekun prawny
- uczeń/uczennica
- nie dotyczy
22. Czy uczniowie pełnoletni mogą samodzielnie usprawiedliwiać nieobecności
lub/i zwalniać się z lekcji? Tak/Nie/Nie dotyczy
BEZPIECZEŃSTWO
23. Czy uczniowie pełnoletni mają możliwość opuszczenia budynku szkoły w
trakcie zajęć/przerw lekcyjnych? Tak/Nie – nie dotyczy
24. Czy Państwa Szkoła zbiera od rodziców/opiekunów prawnych zgody na:
- wezwanie karetki pogotowia? Tak/Nie
- udzielenie dziecku pierwszej pomocy przedmedycznej? Tak/Nie
25. Czy drzwi ewakuacyjne w szkole są:
- zamknięte na klucz
- otwarte
26. Czy drzwi wejściowe do szkoły są na czas lekcji:
- zamykane na klucz i otwierane (w razie potrzeby) przez osobę dozorującą,
- otwarte
27. Czy szkoła prowadzi szczególny nadzór nad pomieszczeniami szkoły lub
terenem wokół szkoły w postaci monitoringu? Tak/Nie
27 a. Jeżeli tak, jakie punkty/pomieszczenia objęte są monitoringiem (można
wybrać kilka):
- korytarze (Tak/Nie)
- wnętrze szatni (Tak/Nie)
- teren wokół szkoły (Tak/Nie)
- inne (proszę wpisać jakie):
- nie dotyczy
ORGANY SZKOŁY
28. Czy w Państwa Placówce powołano Radę Szkoły? Tak/Nie
29. Czy w Państwa placówce powołano Radę Rodziców? Tak/Nie
30. Czy w Państwa Placówce zbierane są składki na działalność Rady
Rodziców? Tak/Nie/Nie dotyczy, jesteśmy placówką w której nie tworzy się
Rady Rodziców
31. Czy rodzice/opiekunowie prawni uczniów i uczennic podpisują deklarację
wpłaty określonej kwoty środków na konto Rady Rodziców? Tak/Nie//Nie
dotyczy, jesteśmy placówką w której nie tworzy się Rady Rodziców
32. Czy Rada Rodziców na początku danego roku szkolnego informuje
społeczność szkolną o sugerowanej wysokości składki na jej działalność?
Tak/Nie//Nie dotyczy, jesteśmy placówką w której nie tworzy się Rady
Rodziców
33. Czy Rada Rodziców gromadzi zbierane środki na:
- indywidualnym koncie jednego z rodziców
- własnym koncie Rady
- rachunku/subkoncie utworzonym na koncie placówki
- nie dotyczy, jesteśmy placówką w której nie tworzy się Rady Rodziców
34. Czy Rada Rodziców publikuje/przedstawia społeczności szkolnej roczne
sprawozdania finansowe wydatków? Tak/Nie//Nie dotyczy, jesteśmy placówką w
której nie tworzy się Rady Rodziców.
34 a. Jeżeli tak, proszę o przesłanie/załączenie ostatniego sprawozdania
finansowego Rady Rodziców Państwa placówki.
34 b. Jeżeli tak, czy sprawozdanie finansowe wydatków Rady Rodziców jest
publikowane na stronie internetowej szkoły lub w BIP szkoły? Tak/Nie /Nie
dotyczy, jesteśmy placówką w której nie tworzy się Rady Rodziców.
35. Proszę podać przykładowe wydatki, finansowane w roku szkolnym 2023/24
przez Radę Rodziców.
- nagrody rzeczowe dla uczniów biorących udział w konkursach szkolnych,
- organizacja festynu szkolnego,
36. Proszę o podanie daty uchwalenia obowiązującego regulaminu Rady
Rodziców. 27.09.2022r.
37. Proszę o wpisanie “nie dotyczy” jeżeli w szkole nie tworzy się Rady
Rodziców.
38. Proszę o podanie daty uchwalenia obowiązującego regulaminu Samorządu
Uczniowskiego.
01.10.2019r.
39. Czy w Szkole uregulowano, jakie warunki musi spełnić uczeń/uczennica,
by móc kandydować do organów Samorządu Uczniowskiego? Tak/Nie
39 a. Jeżeli tak, to jakie to warunki?
40. Czy w głosowaniu w wyborach do organów Samorządu Uczniowskiego biorą
udział nauczyciele i nauczycielki? Tak/Nie
41. Czy w latach 2021-2024 Samorząd Uczniowski przedstawiał Radzie
Pedagogicznej oraz Dyrekcji Szkoły wnioski i opinie dot. spraw szkoły?
Tak/Nie
41 a. Jeżeli tak, ile (w latach 2021-2024) wpłynęło wniosków Samorządu
Uczniowskiego i w jakich sprawach. Jeżeli nie, proszę o wpisanie “nie
dotyczy”.
41 b. Jeżeli tak, ile (w latach 2021-2024) wpłynęło opinii Samorządu
Uczniowskiego i w jakich sprawach. Jeżeli nie, proszę o wpisanie “nie
dotyczy”.
KADRY
42. Czy na dzień wpływu wniosku w Państwa placówce są obsadzone wszystkie
etaty zgodnie z zapotrzebowaniem? Tak/Nie
43. Jeśli nie, jakich stanowisk dotyczą wakaty w Państwa placówce i ile ich
jest?
44. Czy w szkole zatrudniony jest psycholog/psycholożka? Tak/Nie
44 a. Jeśli tak w jakim wymiarze godzinowym? 1 etat
44 b. Jeśli tak, jakie posiada kwalifikacje w rozumieniu wykształcenia
kierunkowego i ukończonych kursów.
studia I stopnia: kierunek psychologia, specjalizacja psychologia emocji;
studia podyplomowe w zakresie przygotowania pedagogicznego; studia
podyplomowe
w zakresie psychopedagogika dzieci i młodzieży; studia drugiego stopnia
(tytuł magistra) na kierunku Psychologia o specjalności Psychologia dzieci
i młodzieży
ADMINISTRACYJNE
45. Czy szkoła prowadzi BIP? Tak/Nie
46. Czy szkoła posiada skrzynkę ePUAP? Tak/Nie
47. Ile osób realizowało obowiązek szkolny w roku szkolnym 2023/24 w
Państwa placówce? 429
48. Ile osób uczęszczało, w roku szkolnym 2023/24, na lekcje religii? 369
49. Ile osób uczęszczało, w roku szkolnym 2023/24, na lekcje etyki? 0
50. Ile osób uczęszczało, w roku szkolnym 2023/24, na lekcje WDŻ? 95
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ
51. Czy budynek Państwa szkoły przeszedł w ciągu ostatnich 5 lat
termomodernizację? Tak/Nie
52. Czy termomodernizacja budynku szkoły jest zaplanowana w najbliższych
trzech latach? Tak/Nie
53. Czy budynek Państwa szkoły jest wyposażony we własne odnawialne źródła
energii? Tak/Nie
54. Czy w Państwa szkole monitoruje się jakość powietrza (tj. zainstalowano
specjalistyczne urządzenia monitorujące jakość powietrza wewnątrz budynku
i/lub wokół szkoły)? Tak/Nie
55. Czy Państwa szkoła posiada i korzysta z urządzeń odpowiadających za
oczyszczanie powietrza wewnątrz budynku? Tak/Nie
56. Czy budynek Państwa szkoły jest wyposażony w urządzenia i rozwiązania
chłodzące (w przypadku fali upałów)? Tak/Nie
57. Czy w infrastrukturze wokół Państwa szkoły znajdują się instalacje
bazujące na przyrodzie, np.: ogród warzywny, ogród deszczowy, łąka kwietna,
park kieszonkowy, żywa altana? Tak/Nie
57 a. Jeżeli tak, to jakie?
58. Czy Państwa szkoła zapewnia opcję wyboru posiłków roślinnych w każdy
dzień (stołówka szkolna)?
- nie dotyczy (nasza szkoła nie zapewnia posiłków)
- tak, wegetariańskie
- tak, wegańskie
- tak, wegetariańskie i wegańskie
- nie
59. Jeżeli „tak”, czy opcja diety roślinnej wiąże się z inną odpłatnością?
- tak, wybór diety roślinnej wiąże się z dodatkową opłatą (cena jest
wyższa)
- tak, za posiłki roślinne płaci się mniej
- nie, wybór diety nie wpływa na cenę za posiłek
- nie dotyczy (nasza szkoła nie zapewnia posiłków)
60. Czy szkoła zapewnia bezpłatnie środki menstruacyjne (np. podpaski,
tampony)? Tak/Nie
INNE
61. Czy rodzice/opiekunowie prawni uczniów/uczennic biorą udział w
wycieczkach szkolnych w charakterze osób do pomocy w opiece nad grupą?
Tak/Nie
62. Czy szkoła udostępnia uczniom i uczennicom szafki (w których mogą oni
przechowywać podręczniki i inne pomoce dydaktyczne)? Tak/Nie
63. Czy za dostęp do szafek pobierane są opłaty? Tak/Nie
Jeśli "tak" - to w jakiej kwocie?
64. Czy w Państwa Szkole uregulowano kwestie dotyczące przyjmowania
upominków i innych korzyści przez Dyrekcję, nauczycieli, nauczycielki i
innych pracowników Szkoły (np. polityka prezentowa, rejestr korzyści)?
Tak/Nie
65. Czy Szkoła prowadzi rejestr umów z podmiotami zewnętrznymi
realizującymi usługi na terenie placówki? Tak/Nie
66. Czy rejestr umów z podmiotami zewnętrznymi realizującymi usługi na
terenie placówki jest udostępniony na stronie szkoły lub w BIP? Tak/Nie/Nie
dotyczy
67. Czy szkoła publikuje wizerunki osób uczących się na stronie
internetowej? Tak/Nie
68. Czy szkoła publikuje wizerunki osób uczących się w mediach
społecznościowych? Tak/Nie
69. Proszę o przesłanie wzoru zgody rodzica/opiekuna prawnego na
wykorzystanie wizerunku dziecka, który jest stosowany w Państwa Szkole.
ZGODA NA PRZETWARZANIE WIZERUNKU
Na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i
Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób
fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie
swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE
oświadczam, że:
Ja, niżej podpisany/-a ………………………………………………………………wyrażam zgodę na
nieodpłatne, wielokrotne rozpowszechnienie wizerunku mojego
dziecka………………………………………poprzez publikacje zdjęć oraz nagrań wideo i
umieszczenie ich w celach promocyjnych:
o na stronie internetowej Szkoły Podstawowej nr 17 z Oddziałami
Sportowymi i Mistrzostwa Sportowego w Żorach,
o na stronach internetowych organizatorów wycieczek, koncertów,
konkursów itp.
o na portalach społecznościowych m.in. Facebook,
o na łamach prasy lokalnej, ogólnokrajowej, w radiu
o na szafkach w szatni w placówce,
o w folderach kroniki,
o na wystawach, tablach placówki, tablicach ogłoszeniowych,
o plakatach i broszurach placówki.
Jednocześnie oświadczam, że zdjęcia i materiały wideo nie naruszają dóbr
osobistych. Wizerunek może być przetwarzany w różnych formach
elektronicznych, papierowych, kadrowania i kompozycji.
…………………………………………………………..
(data i podpis)
*prawidłowe zaznaczyć
70. Czy w Państwa Szkole utworzono Szkolny Budżet Obywatelski/Szkolny
Budżet Partycypacyjny? Tak/Nie
70 a. Jeżeli tak, jaką kwotę w roku szkolnym 2023/2024 przeznaczono na
realizację Szkolnego Budżetu Obywatelskiego/Szkolnego Budżetu
Partycypacyjnego? Jeżeli nie, prosze o wpisanie “nie dotyczy”.
70 b. Jeżeli tak, jakie działania zrealizowano w ramach Szkolnego Budżetu
Obywatelskiego/Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego w Państwa Szkole? Jeżeli
nie, prosze o wpisanie “nie dotyczy”.
UZASADNIENIE
W ostatnich latach polska szkoła przechodziła i przechodzi, nieustające
przemiany. Dotyczy to zarówno jej systemowej organizacji, jak i życia
codziennego. Naszym celem jest zdiagnozowanie obszarów trudności i wyzwań,
związanych ze zmianami i rzeczywistością szkolną oraz na tej podstawie
opracowanie publikacji zawierającej ustandaryzowaną i usystematyzowaną
wiedzę (w tym prawną) oraz kompedium dobrych praktyk celem wsparcia w
dziejących się zmianach. Publikacja zostanie rozesłana do wszystkich szkół
objętych monitoringiem. Dostępna będzie również w formie elektronicznej.
Swoim projektem pragniemy promować otwartość, włączenie, równość oraz prawa
dzieci i prawa człowieka w edukacji i szkole, wesprzeć kadry zarządzające
oraz pedagogiczne szkół i rodziców, a także otoczyć dzieci i młodzież
opieką i wsparciem. Inicjatywę wspiera Sieć Obywatelska Watchdog Polska i
Fundusz Obywatelski im. Ludwiki i Henryka Wujców. Szkoła jest nasza.
W razie dodatkowych pytań, ewentualnych trudności w odpowiedzi lub
wątpliwości, prosimy o kontakt: dopaminalaab@gmail.com
--
Stowarzyszenie dO!PAmina Lab powstało w lutym 2019 r. i jest wspólną,
oddolną inicjatywą pasjonatów edukacji, rodziców, nauczycieli i
nauczycielek oraz osób uczących się.
Prowadzimy projekty edukacyjne, na podstawie zebranych danych opracowujemy
rekomendacje (w tym legislacyjne) dla oświatowych polityk lokalnych i
ogólnopolskich. [pic]