POLITECHNIKA Rektor r
BYDGOSKA
im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich
HR EXCELLENCE IN RESEARCH
Bydgoszcz, dnia 6 marca 2025 r.
R.044.4.2025
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
sprawa-82097 Qfedrowanie.siecobywatelska.pl
W odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej złożony drogą mailową w dniu
24 lutego 2025 r. poniżej przedstawiam żądane informacje bądź wyjaśniam przyczyny z jakich
nie mogą one zostać udostępnione:
Ad 1.
Osoba powołana na stanowisko rektora uczelni, poza funkcją przewodniczącego Komisji
Rewizyjnej Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (dalej „KRASP”), nie sprawuje
równocześnie innej funkcji publicznej.
Ad 2.
Uczelnia nie dysponuje takimi informacjami.
Ad 3.
Nie występuje konflikt interesów, gdyż KRASP jest instytucją przedstawicielską środowiska
szkolnictwa wyższego 1 nauki, funkcjonującą na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 lipca
2018 r. — Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, w której członkami są co do zasady rektorzy.
Nie istnieją wyniki analiz potencjalnego konfliktu interesów, które przybrałyby postać
zmaterializowaną i pozwalającą na ich udostępnienie.
Informacja publiczna aby mogła być udostępniona musi przybrać postać zmaterializowaną — tak:
NSA w wyroku z dnia 2012.09.14, I OSK 1177/12 „Wnioskiem o udzielenie informacji publicznej
może być objęte pytanie o określony stan istniejący na dzień udzielenia odpowiedzi. Wniosek taki
nie może zmierzać do inicjowania działań. 2. Dopóki określona informacja istnieje tylko
w pamięci przedstawiciela władzy publicznej i nie została utrwalona w jakiejkolwiek formie,
tak aby można było w sposób nie budzący wątpliwości odczytać jej treść, dopóty informacja taka
nie ma waloru informacji publicznej (...)”.”
Ad 4.15.
Tak, uczelnia zakupiła I pojazd w 2024 r.
Al. Prof. S. Kaliskiego 7, 85-796 Bydgoszcz www.pbs.edu.pl
tel. +48 52 374 94 44
e-mail: Biuro.RektoraQ©pbs.edu.pl
Al. Prof. S. Kaliskiego 7, 85-796 Bydgoszcz
www.pbs.edu.pl
tel. +48 52 374 94 44
e-mail: Biuro.Rektora@pbs.edu.pl
Ad 6.
1 szt. – Lexus LM 350H MPV
Ad 7.
Kwota wydana na zakup pojazdu w roku 2024 brutto wynosi: 687 500 zł
Ad 8.
Zakup ww. pojazdu został sfinansowany z przychodów finansowych uczelni przeznaczonych
na inwestycje (w tym na środki transportu).
Ad 9.
Wymiana wysłużonego (14 lat) samochodu osobowego (Van) do obsługi kadry zarządzającej
Uczelni.
Ad 10.
Zakup pojazdów został przeprowadzony w oparciu o przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. –
Prawo zamówień publicznych. W ramach procedury zakupowej uczelnia nie określała marek
ani modeli pojazdów. Marka i model zakupionego pojazdu każdorazowo determinowany był
przeprowadzoną oceną złożonych ofert i wyborem najkorzystniejszej z nich, wedle kryteriów
oceny ofert przyjętych w danym postępowaniu.
Ad 11.
Nie istnieją dokumenty, o których mowa w pytaniu nr 11.
Ad 12.
Imię i
nazwisko
Styczeń
2023
Kwiecień
2023
Lipiec
2023
Grudzień
2023
Styczeń
2024
Kwiecień
2024
Lipiec
2024
Grudzień
2024
Marek
Adamski
Rektor
33 910,40
33 910,40
33 910,40
45 673,60
45 673,60
45 673,60
53 284,60
53 284,60
Ad 13. i 14.
Wynagrodzenia
na Funkcje /
stanowisko
Styczeń
2023
Kwiecień
2023
Lipiec
2023
Grudzień
2023
Styczeń
2024
Kwiecień
2024
Lipiec
2024
Grudzień
2024
Prorektorzy i
Kanclerz
49 561,50
52 153,50
59 042,25
79 103,35
56 713,35
56 713,35
66 799,54
106 665,58
Art. 140 ust. 5 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dalej: „ustawa”) stanowi
o jawności wynagrodzeń rektora, głównego księgowego oraz osób pełniących funkcje organów.
Przepis ten został uchwalony 20 lipca 2018 r. W poprzednio obowiązującej ustawie z 27 lipca
2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2017 r. poz. 2183, z późn. zm.) kwestię jawności
Al. Prof. S. Kaliskiego 7, 85-796 Bydgoszcz
www.pbs.edu.pl
tel. +48 52 374 94 44
e-mail: Biuro.Rektora@pbs.edu.pl
wynagrodzeń regulował art. 151 ust. 3 stanowiący: „W uczelni publicznej wynagrodzenia
rektorów, prorektorów, kanclerzy i kwestorów są jawne, nie podlegają ochronie danych
osobowych”. Z zestawienia tych dwóch przepisów wynika, że zamiarem ustawodawcy było
ograniczenie w ustawie z 2018 r. kręgu podmiotów, których wynagrodzenia podlegają ujawnieniu,
a wśród których w obowiązującej obecnie ustawie nie wymieniono kanclerza i prorektorów
uczelni. W doktrynie wskazuje się, że celem określenia w ustawie katalogu osób,
których wynagrodzenie jest jawne, było „uniknięcie konfliktów na tle stosowania przepisów
ustawy z 6.09.2001 r. o dostępie do informacji publicznej” (zob. „Prawo o szkolnictwie wyższym
i nauce. Komentarz”, H. Izdebski, J.M. Zieliński, Warszawa 2019). Powyższe prowadzi
do wniosku, że wynagrodzenia pracowników uczelni publicznych, niewymienionych wprost
w art. 140 ust. 5 ustawy, nie są jawne, bowiem podlegają ochronie ze względu na prywatność osoby
fizycznej, o której mowa w art. 5 ust. 2 zd. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej
(Dz.U. z 2022 r. poz. 902). Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Sądu
Najwyższego, w którym wskazuje się, iż „Wynagrodzenie każdej osoby fizycznej zgodnie
ze stosownymi przepisami prawa cywilnego, oraz jednoznaczną w tym zakresie opinią SN stanowi
element dóbr osobistych, które jako takie współdefiniują zakres prawa do prywatności. Zgodnie
z powszechną i jednolitą praktyką orzeczniczą oraz opiniami doktryny kwestia wysokości
wynagrodzenia osoby fizycznej stanowi element jej sfery prywatności” (zob. wyr. SN z 13.12.2004
r., II PK 198/04, niepubl.; wyr. SN z 25.8.2003 r., I PKN 330/02, niepubl.). Nie sposób również
uznać, iż ujawnienie wynagrodzeń kanclerza i prorektorów uczelni mogłoby nastąpić z uwagi
na pełnione funkcje publiczne (tj. w oparciu o art. 5 ust. 2 zd. 2 ustawy o dostępie do informacji
publicznej). Przeciwko takiemu wnioskowi przemawia konieczność dokonywania wykładni
przepisów w sposób uwzględniający całokształt systemu prawnego, opierającej się na założeniu,
że „system prawa jest pewną zorganizowaną całością, spajaną zarówno wspólnymi wartościami,
jak i racjami logicznymi” (wyrok NSA z 25.01.2013 r., II FSK 1120/11, Legalis nr 759754).
Skoro zatem ustawodawca w 2018 r. wprowadził do porządku prawnego, w którym obowiązywała
już ustawa o dostępie do informacji publicznej, ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
zawężając - w porównaniu z ustawą z 2005 r. - krąg osób, których zarobki podlegają jawności,
zatem należy uznać, że wynagrodzenie kanclerza i prorektorów, jako niewymienionych w art. 140
ust. 5 ustawy, nie stanowi informacji publicznej i nie może zostać ujawnione w odniesieniu
do poszczególnych stanowisk.
WSA w Warszawie w wyroku z 1.12.2022 r., II SA/Wa 1418/22 wskazał, że o ile zgodzić należy
się, że informacja o wydatkach na wynagrodzenia finansowane ze środków publicznych stanowi
informację publiczną, o tyle informacje w zakresie indywidualnego wynagrodzenia za pracę
Al. Prof. S. Kaliskiego 7, 85-796 Bydgoszcz
www.pbs.edu.pl
tel. +48 52 374 94 44
e-mail: Biuro.Rektora@pbs.edu.pl
konkretnych osób nie podlegają udostępnieniu. Realizacja takiego żądania stanowiłaby naruszenie
prawa do prywatności i dóbr osobistych pracowników. Trzeba również pamiętać, że dostęp
do informacji publicznej służyć ma publicznym celom. O ile można znaleźć uzasadnienie
dla zapoznania się przez zainteresowanych z określonymi wydatkami czynionymi rodzajowo,
np. na wynagrodzenia określonej grupy pracowników, o tyle trudno sobie wyobrazić
aby uzasadnione interesem publicznym było zapoznanie się z wynagrodzeniami konkretnych,
oznaczonych z imienia i nazwiska, osób. Stąd też udzielamy informacji w zakresie kosztów
ponoszonych rodzajowo na wynagrodzenia osób sprawujących funkcję prorektorów, jednak
bez wskazania jakie wynagrodzenie otrzymywały oznaczone z imienia i nazwiska osoby.
W zakresie w jakim informacji nie udzielamy, wydana zostanie stosowna decyzja odmawiająca
udzielenia informacji publicznej.
Ad 15.
Politechnika Bydgoska im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich w ciągu ostatnich trzech lat nie kierowała
zawiadomienia dotyczącego art. 212 Kodeksu karnego w stosunku do dziennikarzy, redakcji
lub obywateli w sprawach związanych z publikacjami na temat uczelni w mediach lub social
mediach.
Ad 16.
W roku 2024 r. zgłoszono 3 sprawy w zakresie mobbingu (art. 943 Kodeksu pracy).
Ad 17.
W roku 2024 r. nie zgłoszono spraw w zakresie dyskryminacji (art. 183a Kodeksu pracy).
Ad 18.
W roku 2024 r. nie zgłoszono spraw w zakresie naruszenia zasady równego traktowania.
Ad 19.
W roku 2024 r. uznano za zasadne 2 sprawy, o których mowa w pytaniach 16–18, oraz w stosunku
do których wszczęto działania następcze.
Z poważaniem,
REKTOR
prof. dr hab. inż. Marek Adamski
/-podpisano kwalifikowanym podpisem elektronicznym/
Otrzymują:
1. adresat
2. a/a
Podstawa prawna:
art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902), w związku
z wnioskiem z dnia 24 lutego 2025 r.