TM KZ UNIWERSYTET MEDYCZNY IM. KAROLA MARCINKOWSKIEGO W POZNANIU
(i ©
CU 4
$ ; a REKTOR
ki ż PROF. DR HAB. ZBIGNIEW KRASIŃSKI
> Ś O
e Z
ż G Ę P Ś | |
A 3 $) Collegium Maius tel.: 61 854 61 03,
oz ul. Fredty 10, 61 854 62 26, 61 854 62 28
61-701 Poznań e-mail: tektot(Qump.edu.pl
KA/24/2025 Poznań, 31 marca 2025 roku
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
e-mail: sprawa-82136Qfedrowanie.siecobywatelska.pl
Szanowni Państwo,
w odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej złożony mailowo
na adres info(QQump.edu.pl w dniu 24 lutego 2025 roku, uprzejmie informuję co następuje:
Łączenie stanowisk
1. Czy osoba powołana na stanowisko rektora uczelni sprawuje równocześnie jakieś
funkcje publiczne, np. radnego. Jeśli tak, to jakie?
Nie sprawuje.
2. Czy osoba powołana na stanowisko kanclerza uczelni sprawuje równocześnie jakieś
funkcje publiczne, np. radnego. Jeśli tak, to jakie?
Nie sprawuje.
3. Wnosimy o przesłanie wyników analiz potencjalnego konfliktu interesów związanych
z poprzednimi punktami lub informację, że nie było takich analiz lub że pytanie
nie dotyczy.
Nie ma charakteru zmaterializowanego (poinformowano pismem z dnia
10 marca 2025 r.). Nie dotyczy.
Zakupy pojazdów
4. Czy uczelnia dokonała zakupu pojazdów w 2024 r.? Jeśli tak, proszę o podanie:
Tak
5. liczby zakupionych pojazdów,
1 pojazd
6. marek i modeli zakupionych samochodów,
Audi A6
Strona 1z5
7. łącznej kwoty wydanej na zakup pojazdów,
444 625,00 zł
8. Źródeł finansowania tych zakupów.
środki własne uczelni
9. Jakie były argumenty i potrzeby uzasadniające zakup pojazdów w ogólności?
Nie ma charakteru zmaterializowanego (poinformowano pismem z dnia
10 marca 2025 r.), niemniej podmiot zobowiązany wskazuje, że pojazdy
wspomagają bieżące obowiązki uczelni, m.in. czynności eksploatacyjne,
transporty materiałów i korespondencji wewnętrznej, pełnią również istotną
rolę podczas podróży służbowych.
Uczelnia zakupiła nowy samochód z uwagi na stan dotychczas użytkowanego
jedynego dostępnego pojazdu umożliwiającego podróże służbowe (13 rok
eksploatacji z ponad 225 tys. km przebiegu).
10. Jakie były argumenty i potrzeby uzasadniające wybór określonych marek i modeli?
Nie ma charakteru zmaterializowanego (poinformowano pismem z dnia
10 marca 2025 r.), niemniej podmiot zobowiązany wskazuje, że zakup był
prowadzony w formie postępowania przetargowego, gdzie określone zostały
minimalne parametry oczekiwanych pojazdów.
11. Wnosimy o przesłanie dokumentów regulujących szczegółowe zasady korzystania
z zakupionych pojazdów lub informację, że nie istnieją takie dokumenty.
Nie ma charakteru zmaterializowanego (poinformowano pismem z dnia
10 marca 2025 r.), niemniej podmiot zobowiązany wskazuje, że w UMP
nie obowiązują tego rodzaju regulacje wewnętrzne.
Wynagrodzenia
12. Jakie wynagrodzenie brutto otrzymał rektor uczelni w styczniu 2023 r. kwietniu 2023
r, lipcu 2023 r., grudniu 2023 r., styczniu 2024 r., kwietniu 2024 r. lipcu 2024 r. oraz
grudniu 2024 r. - prosimy o podanie wynagrodzeń brutto za poszczególne miesiące.
Wynagrodzenie zasadnicze Rektora, o którym mowa w pkt 12 przedstawiamy
w załączonym pliku.
13. Jakie wynagrodzenie brutto otrzymał kanclerz uczelni w wstyczniu 2023 r, kwietniu
2023 r, lipcu 2023 r, grudniu 2023 r, styczniu 2024 r., kwietniu 2024 r. lipcu 2024 r.
oraz grudniu 2024 r. - prosimy o podanie wynagrodzeń brutto za poszczególne
miesiące
W Uniwersytecie Medycznym im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
we wskazanych terminach funkcjonowało stanowisko - Dyrektora
Administracyjnego, a nie kanclerza. Niemniej, wynagrodzenie kanclerza
za poszczególne miesiące - nie jest informacją publiczną w rozumieniu
Strona 225
przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Wskazać tutaj należy, że stosownie do treści art. 140 ust. 5 ustawy z dnia 20 lipca
2018 Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, wynagrodzenia rektora i głównego
księgowego oraz osób pełniących funkcje organów w uczelni publicznej są
jawne. Zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 20 lipca 2018 Prawo o szkolnictwie
wyższym i nauce, organami uczelni publicznej - są rada uczelni, rektor i senat.
Kanclerz nie pełni funkcji organu w Uniwersytecie Medycznym im. Karola
Marcinkowskiego w Poznaniu, albowiem zgodnie z $ 13 ust. 1 Statutu, organem
jednoosobowym Uniwersytetu jest rektor, a w myśl ust. 2, organami
kolegialnymi Uniwersytetu są: Rada Uczelni; Senat oraz kapituły kolegiów nauk
(medycznych, farmaceutycznych, o zdrowiu). Tym samym kanclerza, który nie
jest organem w uczelni, nie obejmuje jawność wynagrodzenia wynikająca z
powołanego wyżej przepisu ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Pytanie o informację dotyczącą świadczeń wypłacanych konkretnej osobie, nie
jest pytaniem o informację związaną ze sprawami publicznymi, a jest pytaniem
ad personam. Informacja o wypłaceniu konkretnej osobie wynagrodzenia nie
odzwierciedla wysokości środków z majątku publicznego wydatkowanych w
związku z wykonywaniem określonych funkcji w ramach realizowania zadań
publicznych, a wniosek o taką informację nie jest skierowany na uzyskanie
wiedzy, w jaki sposób premiowana jest działalność na określonym stanowisku
związanym z wykonywaniem określonych funkcji w ramach realizowania zadań
publicznych, lecz zmierza do uzyskania wiedzy o kwotach wypłacanych
konkretnym osobom. Wniosek o udostępnienie informacji o wysokości
wynagrodzenia konkretnym osobom nie dotyczy zatem in genere jawności
wydatkowania środków publicznych, lecz zindywidualizowanego świadczenia
wypłacanego konkretnej osobie. (zob. wyrok NSA z 10.07.2020 r., I OSK 2623/19,
CBOSA). Informacja o wynagrodzeniach pracowników sfery publicznej,
zrelatywizowana do konkretnych osób, wskazanych z imienia i nazwiska, nie
jest informacją publiczną w rozumieniu przepisów ustawy o dostępie do
informacji publicznej (zob. wyrok NSA z 14.01.2025 r., III OSK 1745/24, CBOSA).
Zatem reasumując - wynagrodzenie kanclerza w Uniwersytecie Medycznym im.
Karola Marcinkowskiego w Poznaniu nie stanowi informacji publicznej.
14. Jakie wynagrodzenie brutto otrzymali wicerektorzy w styczniu 2023 r. kwietniu
2023 r. lipcu 2023 r, grudniu 2023 r, styczniu 2024 r. kwietniu 2024 r. lipcu 2024 r.
oraz grudniu 2024 r. - prosimy o podanie wynagrodzeń brutto za poszczególne
miesiące - dla każdego z Prorektorów osobno wraz ze wskazaniem imienia i nazwiska
każdej osoby.
W Uniwersytecie Medycznym im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu nie
funkcjonuje stanowisko „wicerektorów” a prorektorów. Wynagrodzenie
prorektorów za poszczególne miesiące - dla każdego z prorektorów z osobna
wraz ze wskazaniem imienia i nazwiska każdej osoby - nie jest informacją
publiczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie
Strona 3z5
do informacji publicznej. Wskazać tutaj należy, że stosownie do treści art. 140
ust. 5 ustawy z dnia 20 lipca 2018 Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
wynagrodzenia rektora i głównego księgowego oraz osób pełniących funkcje
organów w uczelni publicznej są jawne. Zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 20 lipca
2018 Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, organami uczelni publicznej - są
rada uczelni, rektor i senat. Prorektorzy nie pełnią funkcji organów w
Uniwersytecie Medycznym im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, albowiem
zgodnie z $ 13 ust. 1 Statutu, organem jednoosobowym Uniwersytetu jest rektor,
a w myśl ust. 2, organami kolegialnymi Uniwersytetu są: Rada Uczelni; Senat
oraz kapituły kolegiów nauk (medycznych, farmaceutycznych, o zdrowiu). Tym
samym prorektorów, którzy nie są organami w uczelni, nie obejmuje jawność
wynagrodzeń wynikająca z powołanego wyżej przepisu ustawy - Prawo o
szkolnictwie wyższym i nauce. Pytanie o informację dotyczącą świadczeń
wypłacanych konkretnej osobie, nie jest pytaniem o informację związaną ze
sprawami publicznymi, a jest pytaniem ad personam. Informacja o wypłaceniu
konkretnej osobie wynagrodzenia nie odzwierciedla wysokości środków z
majątku publicznego wydatkowanych w związku z wykonywaniem określonych
funkcji w ramach realizowania zadań publicznych, a wniosek o taką informację
nie jest skierowany na uzyskanie wiedzy, w jaki sposób premiowana jest
działalność na określonym stanowisku związanym z wykonywaniem
określonych funkcji w ramach realizowania zadań publicznych, lecz zmierza do
uzyskania wiedzy o kwotach wypłacanych konkretnym osobom. Wniosek o
udostępnienie informacji o wysokości wynagrodzenia konkretnym osobom nie
dotyczy zatem in genere jawności wydatkowania środków publicznych, lecz
zindywidualizowanego świadczenia wypłacanego konkretnej osobie. (zob.
wyrok NSA z 10.07.2020 r., I OSK 2623/19, CBOSA). Informacja o
wynagrodzeniach pracowników sfery publicznej, zrelatywizowana do
konkretnych osób, wskazanych z imienia i nazwiska, nie jest informacją
publiczną w rozumieniu przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej
(zob. wyrok NSA z 14.01.2025 r. III OSK 1745/24, CBOSA). Zatem reasumując -
wynagrodzenia prorektorów w Uniwersytecie Medycznym im. Karola
Marcinkowskiego w Poznaniu nie stanowią informacji publicznej.
Postępowania sądowe i prawne
15. Czy uczelnia w ciągu ostatnich trzech lat pozywała lub kierowała zawiadomienie
dotyczące art. 212 Kodeksu karnego w stosunku do dziennikarzy, redakcji
lub obywateli w sprawach związanych z publikacjami na temat uczelni w mediach
lub social mediach? Jeśli tak, prosimy o podanie liczby takich postępowań.
Nie
Strona 4z5
Postępowania w przypadku zgłoszeń
Ile zgłoszeń od Pracowników otrzymała uczelnia w 2024 r. dotyczących:
16. Art. 94(3). [Mobbing] - Kodeks pracy
W roku 2024 wpłynęło 1 zgłoszenie z art. 94(3) i zostało przyjęte
do procedowania. Sprawa jeszcze się nie zakończyła
17. Art. 18(3a). - [Zakaz dyskryminacji - definicje] - Kodeks pracy
Nie zgłoszono.
18.Art. 18(3d). - [Naruszenie zasady równego traktowania] - Kodeks pracy
Nie zgłoszono.
19.Ile zgłoszeń zostało uznanych za zasadne?
W roku 2024 wpłynęło 1 zgłoszenie z art. 94(3) i zostało przyjęte
do procedowania. Sprawa jeszcze się nie zakończyła.
Jednocześnie wskazuję, że Sieć Obywatelska Watchdog Polska nie odpowiedziała
na wezwanie wystosowane w dniu 10 marca 2025 r. do uzasadnienia szczególnej
istotności dla interesu publicznego. W związku z brakiem odpowiedzi ze strony
wnioskodawcy, podmiot zobowiązany samodzielnie dokonał oceny, czy w sprawie
zachodzi szczególna istotność dla interesu publicznego i ocena ta spowodowała
udostępnienie powyższych danych w określonym zakresje.
zwyrkęji i szacunku
z | f,” z
|
| k
Kanclerz
dr M
Otrzymują:
1. Sieć Obywatelska Watchdog Polska, wiadomością e-mail na adres: sprawa-
82136Qfedrowanie.siecobywatelska.pl;
2. a/a
Strona5z5
=ZETZ_Fa za =ZIZ fm mma | m A m NAN =