A.04.1025
"LEE -
[EJ Uniwersytet )
Z) Gdański ) LAT
Rektor Uniwersytetu Gdańskiego
prof. dr hab. Piotr Stepnowski
Gdańsk, dnia 08 kwietnia 2025 roku
0400.0621.16.2025
Stowarzyszenie
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
reprezentowane przez Członków Zarządu:
Marzenę Błaszczyk | Szymona Osowskiego
sprawa-82125Q©Qfedrowanie.siecobywatelska.pl
DECYZJA
REKTORA UNIWERSYTETU GDAŃSKIEGO
Na podstawie:
1) art. 16 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 2, w związku z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001
r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 902 z późn. zm.),
2) art. 104 $ 1 i art. 107 $ 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania
administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572 z późn. zm.),
Rektor Uniwersytetu Gdańskiego, w wyniku przeprowadzonego postępowania, wszczętego na
wniosek Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska z dnia 24 lutego 2025 r., nr rej.
0400.0621.16.2025, o udostępnienie informacji publicznej,
postanawia:
odmówić udostępnienia żądanej w pkt. 16-19 wniosku informacji publicznej tj. „ile zgłoszeń
od pracowników otrzymała uczelnia w 2024 r. dotyczących: 16). Art.94(3) [Mobbing] - Kodeks
pracy; 17). Art. 18(3a). - [Zakaz dyskryminacji — definicje] - Kodeks pracy; 18). Art. 18(3d). -
[Naruszenie zasady równego traktowania] - Kodeks pracy; 19). Ile zgłoszeń zostało uznanych
za zasadne”.
Uzasadnienie
W dniu 24 lutego 2025 r. do Uniwersytetu Gdańskiego, za pośrednictwem poczty elektronicznej,
wpłynął wniosek Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog o udostępnienie informacji publicznej
dotyczącej:
„l. Czy osoba powołana na stanowisko rektora uczelni sprawuje równocześnie jakieś funkcje
publiczne, np. radnego. Jeśli tak, to jakie?
l
na Wiem | SQAEU
Rektorat tel. 58 523 24 07 ul. Jana Bażyńskiego 8 www.ug.edu.pl
Uniwersytetu Gdańskiego e-mail: rektorQug.edu.pl 80-309 Gdańsk
rar Uni tet
niwersyte
Gdański 5> LAT
2. Czy osoba powołana na stanowisko kanclerza uczelni sprawuje równocześnie jakieś funkcje
publiczne, np. radnego. Jeśli tak, to jakie?
3. Wnosimy o przesłanie wyników analiz potencjalnego konfliktu interesów związanych
z poprzednimi punktami lub informację, że nie było takich analiz lub że pytanie nie dotyczy.
4. Czy uczelnia dokonała zakupu pojazdów w 2024 r.?
Jeśli tak, proszę o podanie:
5. liczby zakupionych pojazdów.
6. marek i modeli zakupionych samochodów.
7. łącznej kwoty wydanej na zakup pojazdów.
8. źródeł finansowania tych zakupów.
9. jakie były argumenty i potrzeby uzasadniające zakup pojazdów w ogólności?
10. jakie były argumenty i potrzeby uzasadniające wybór określonych marek i modeli?
11. wnosimy o przesłanie dokumentów regulujących szczegółowe zasady korzystania z zakupionych
pojazdów lub informację, że nie istnieją takie dokumenty.
12. Jakie wynagrodzenie brutto otrzymał rektor uczelni w styczniu 2023 r., kwietniu 2023 r., lipcu
2023 r., grudniu 2023 r., styczniu 2024 r., kwietniu 2024 r., lipcu 2024 r. oraz grudniu 2024 r. -
prosimy o podanie wynagrodzeń brutto za poszczególne miesiące.
13. Jakie wynagrodzenie brutto otrzymał kanclerz uczelni w styczniu 2023 r., kwietniu 2023 r., lipcu
2023 r., grudniu 2023 r., styczniu 2024 r., kwietniu 2024 r., lipcu 2024 r. oraz grudniu 2024 r. -
prosimy o podanie wynagrodzeń brutto za poszczególne miesiące.
14. Jakie wynagrodzenie brutto otrzymali wicerektorzy w styczniu 2023 r., kwietniu 2023 r., lipcu
2023 r., grudniu 2023 r., styczniu 2024 r., kwietniu 2024 r., lipcu 2024 r. oraz grudniu 2024 r. -
prosimy o podanie wynagrodzeń brutto za poszczególne miesiące - dla każdego z wicerektorów
osobno wraz ze wskazaniem imienia i nazwiska każdej osoby.
15. Czy uczelnia w ciągu ostatnich trzech łat pozywała lub kierowała zawiadomienie dotyczące art.
212 Kodeksu karnego w stosunku do dziennikarzy, redakcji lub obywateli w sprawach związanych |
z publikacjami na temat uczelni w mediach lub social mediach? Jeśli tak, prosimy o podanie liczby
takich postępowań.
Ile zgłoszeń od Pracowników otrzymała uczelnia w 2024 r. dotyczących:
16. Art. 94(3). [Mobbing] - Kodeks pracy.
17. Art. 18(3a). - [Zakaz dyskryminacji — definicje] - Kodeks pracy.
18. Art. 18(3d). - [Naruszenie zasady równego traktowania] - Kodeks pracy.
19. lie zgłoszeń zostało uznanych za zasadne?”
Postanowieniem z dnia 10 marca 2025 r. Rektor Uniwersytetu Gdańskiego zawiadomił
wnioskodawcę, że sprawy o udostępnienie informacji publicznej żądanej wnioskiem z dnia 24 lutego
2025 nie można rozpatrzyć w terminie wskazanym w art. 13 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji
publicznej. Przyczyną uzasadniającą przedłużenie ww. terminu była m.in. obszerność i złożoność
wniosku, na który składało się łącznie 19 zróżnicowanych pytań o szerokim zakresie przedmiotowym
wymagającym szczegółowej analizy. Organ wskazywał również, że udostępnienie informacji
wymagało zebrania, weryfikacji i skonsolidowania odpowiedzi na poszczególne pytania wniosku,
——— Wyzmem | SQAEU
Rektorat tel. 58 523 24 07 ul. Jana Bażyńskiego 8 www.ug.edu.pl
Uniwersytetu Gdańskiego e-mail: rektorQug.edu.pl 80-309 Gdańsk
trz uni tet
ES] Uniwersyte
Gdański | 5) LAT
dotyczące działalności wielu różnych komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za gromadzenie,
przetwarzanie i udostępnianie żądanych informacji w Uniwersytecie Gdańskim. W związku
z powyższym udzielenie odpowiedzi na pytania zawarte we wniosku wymagało przeprowadzenia
wewnętrznych konsultacji oraz czasochłonnych czynności analitycznych i administracyjnych
w każdej komórce organizacyjnej Organu właściwej ze względu na zakres żądanych informacji.
Ponadto, przyczyną przedłużenia ww. terminu była konieczność wykazania przez
wnioskodawcę szczególnie istotnego interesu publicznego uzasadniającego udostępnienie
informacji, o której mowa w pkt. 16—19 wniosku, stanowiącej w tym zakresie w opinii Organu
informację publiczną o charakterze przetworzonym w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia
6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 902, dalej „u.d.i.p.”).
Z tego powodu, odrębnym pismem z dnia 10 marca 2025 r., Rektor Uniwersytetu Gdańskiego
zobowiązał Wnioskodawcę do wykazania w terminie 14 dni, że udostępnienie informacji w tym
zakresie wniosku jest uzasadnione wystąpieniem szczególnie istotnego interesu publicznego. Pismo
z dnia 10 marca 2025 r. zostało podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym Organu oraz
wysłane na adres poczty elektronicznej, z którego został przesłany ww. wniosek o udostępnienie
informacji publicznej. Natomiast, co należy podkreślić, do dnia 24 marca 2025 r., tj. dnia upływu
terminu wyznaczonego wnioskodawcy ww. pismem Rektora UG z dnia 10 marca 2025 r.,
wnioskodawca nie wykazał, że udostępnienie żądanej przez niego informacji z pkt. 16-19 wniosku
jest uzasadnione wystąpieniem szczególnie istotnego interesu publicznego, pozostając w tym
zakresie w bezczynności.
Informacja publiczna dotycząca pkt. 1-12 i 15 wniosku — została udostępniona wnioskodawcy
w dniu 08 kwietnia 2025 roku na adres poczty elektronicznej wskazanej we wniosku.
Rektor Uniwersytetu Gdańskiego zważył, co następuje:
Zakres żądanej w pkt. 16-19 wniosku informacji publicznej wymaga stosownego przygotowania tej
informacji w postaci możliwej do przekazania Wnioskodawcy, co wiąże się z koniecznością podjęcia
dodatkowych czynności związanych z opracowaniem informacji zbiorczej na podstawie danych
szczegółowych, w tym danych za poszczególne miesiące. Tym samym, w ocenie Organu, ww.
zakres wniosku przemawiał za uznaniem żądanej informacji za informację przetworzoną
w rozumieniu przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej.
Przetworzeniem informacji może być bowiem zebranie lub zsumowanie, często na podstawie
różnych kryteriów, pojedynczych wiadomości, znajdujących się w posiadaniu podmiotu
zobowiązanego. Te pojedyncze wiadomości mogą być ze sobą w różny sposób powiązane i mogą
występować w różnej formie. Przetworzenie jest równoznaczne z koniecznością odpowiedniego
zestawienia informacji, samodzielnego ich zredagowania związanego z koniecznością
przeprowadzenia przez zobowiązany podmiot czynności analitycznych, których końcowym efektem
jest dokument pozwalający na dokonanie przez jednostkę samodzielnej interpretacji i oceny (wyrok
WSA we Wrocławiu z dnia 19 grudnia 2005 r., sygn. akt IV SAB/Wr 47/05). Wytworzenie takiej
informacji wymaga podjęcia przez podmiot zobowiązany do udostępnienia informacji publicznej
określonego działania intelektualnego w odniesieniu do odpowiedniego zbioru znajdujących się
a p (W Fahrenheita | Sea EU
Rektorat tei. 58 523 24 07 ul. Jana Bażyńskiego 8 www.ug.edu.pl
Uniwersytetu Gdańskiego e-mail: rektorQug.edu.pl 80-309 Gdańsk
TES uni tet
niwersyte
E Gdański | 5) LAT
w jego posiadaniu informacji i nadania skutkom tego działania cech informacji publicznej (wyrok
WSA w Krakowie z dnia 26 września 2005 r., sygn. akt II SA/Kr 984/05).
Ponadto, rozmiar i zakres żądanej w pkt. 16-19 wniosku informacji przesądza o tym, że
w istocie rzeczy mamy do czynienia z żądaniem informacji przetworzonej. Należy przy tym
zauważyć, iż suma informacji prostych nie zawsze pozostaje informacją prostą. Domaganie się
danych w układzie wielu wariantów może przekraczać ramy normalnego sposobu korzystania
z informacji publicznej i wymagać sporządzenia zestawień i opracowań, co świadczyć może o tym,
iż informacja taka ma zatem charakter informacji przetworzonej (wyrok WSA w Gliwicach z dnia
22 stycznia 2004 r., sygn. akt Il SA/Ka 2633/03).
Potrzebę przetworzenia informacji nie zawsze należy utożsamiać z wytworzeniem rodzajowo
nowej informacji. Przetworzenie może również polegać na wydobyciu poszczególnych informacji
z posiadanych przez organ zbiorów dokumentów i odpowiednim ich przygotowaniu na potrzeby
wnioskodawcy. Tym samym również suma informacji prostych może być traktowana jako informacja
przetworzona. Informacja wytworzona w ten sposób, pomimo iż składa się z wielu informacji
prostych będących w posiadaniu organu, powinna być uznana za informację przetworzoną, bowiem
powstały w wyniku wskazanych wyżej działań zbiór nie istniał w chwili wystąpienia z żądaniem
o udostępnienie informacji publicznej (wyrok NSA z dnia 05 marca 2015 r., sygn. akt | OSK 863/14;
wyrok NSA z dnia 04 sierpnia 2015 r., sygn. akt I OSK 1645/14). W podsumowaniu powyższego,
Rektor Uniwersytetu Gdańskiego uznał, iż zakres żądanej informacji przez Wnioskodawcę w pkt.
16-19 wniosku oraz wskazany przez Wnioskodawcę sposób jej przedstawienia przesądzał
o przetworzonym charakterze żądanej informacji publicznej.
Udostępnienie informacji publicznej o charakterze przetworzonym możliwe jest w takim
zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego (art. 3 ust. 1 pkt 1 u.d.i.p.).
Podmiot zobowiązany do udostępnienia informacji publicznej przetworzonej, w przypadku wydania
decyzji odmownej, winien wykazać brak istnienia przesłanki ustawowej wskazanej w art. 3 ust. 1 pkt
1 ustawy o dostępie do informacji publicznej (wyrok WSA w Warszawie z dnia 20 czerwca 2005 r.,
sygn. akt II SA/Wa 795/05). W zakresie znaczeniowym ustawowego pojęcia „szczególnej istotności
dla interesu publicznego” należy zwrócić uwagę na to, że ustawodawca uznaje wyraźnie prymat
interesu publicznego nad interesem prywatnym i ogranicza prawo do informacji publicznej. Art. 3
ust. 1 pkt 1 u.dii.p., będąc podstawą do uzyskania informacji publicznej przetworzonej, w istocie
ogranicza do niej dostęp, zmuszając do wykazania, że jej udzielenie jest szczególnie istotne dla
interesu publicznego. Ustawodawca, ograniczając w tym przepisie dostęp do informacji
przetworzonej, czyni to w zgodzie z zasadą proporcjonalności, przedkładając interes publiczny nad
interes strony, mając na względzie zapewnienie prawidłowego funkcjonowania organów państwa
iinnych podmiotów zobowiązanych do udzielania informacji publicznej (wyrok NSA z dnia
26 listopada 2014 r., sygn. akt I OSK 924/14).
Ograniczenie przedmiotowe dostępu do informacji publicznej znajduje też uzasadnienie
w potrzebie ochrony porządku publicznego, który w doktrynie prawa konstytucyjnego rozumiany jest
jako stan, który umożliwia normalne funkcjonowanie państwa i społeczeństwa. Przepis art. 3 ust. 1
pkt 1 u.di.p. ma przeciwdziałać zalewowi wniosków zmierzających do uzyskania informacji
przetworzonej do realizacji cełów osobistych lub komercyjnych, i zapobiegać sytuacjom, w których
———— Wim. | SEAEU
Rektorat tel. 58 523 24 07 ul. Jana Bażyńskiego 8 www.ug.edu.pl
Uniwersytetu Gdańskiego e-mail: rektorQug.edu.pl 80-309 Gdańsk
ryz uni tet
niwersyte
Gdański | 5) LAT
działania organu skupione są nie na funkcjonowaniu w ramach przypisanych mu kompetencji, lecz
na udzielaniu informacji publicznej. Dlatego wnioskodawca domagający się udzielenia informacji
publicznej przetworzonej powinien wyjaśnić, w jaki sposób zamierza ją wykorzystać dla ochrony
szczególnie uzasadnionego interesu publicznego (wyrok NSA z dnia 09 grudnia 2010 r., sygn. akt I
OSK 1768/10; wyrok NSA z dnia 07 grudnia 2010 r., sygn. akt I OSK 1737/10). Należy mieć przy
tym na względzie, iż dla uzyskania informacji publicznej przetworzonej nie wystarczy, że jej
uzyskanie jest istotne dła interesu publicznego — ma być to bowiem istotne szczególnie, co stanowi
dodatkowy kwalifikator przy ocenie, czy mamy do czynienia z informacją przetworzoną. Dla oceny,
czy przetworzona informacja publiczna może być udzielona kluczowa jest analiza, czy uzyskanie
danej informacji przetworzonej może mieć realne znaczenie dla funkcjonowania określonych struktur
publicznych w konkretnej dziedzinie życia społecznego i wpływać na usprawnienie wykonywania
zadań publicznych dla dobra wspólnego danej społeczności, czy też jej udzielenie wywrzeć ma
skutek wyłącznie dla wnioskodawcy, na prywatnej lub komercyjnej płaszczyźnie.
Po analizie wniosku Stowarzyszenia z dnia 24 lutego 2025 r. Rektor Uniwersytetu
Gdańskiego uznał, iż na gruncie przedmiotowej sprawy nie doszło do wykazania przez
Wnioskodawcę spełnienia przesłanek przemawiających za udostępnieniem informacji publicznej
przetworzonej, tj. wykazania szczególnie istotnego interesu publicznego. Odmowa udostępnienia
informacji publicznej przetworzonej, żądanej przez Stowarzyszenie w pkt. 16-19 wniosku jest
uzasadniona brakiem wykazania szczególnie istotnego interesu publicznego przemawiającego za
jej udzieleniem — również mimo wezwania wnioskodawcy pismem Organu z dnia 10 marca 2025 r. |
do wykazania tego interesu w terminie wyznaczonym przez Organ, tj. do dnia 24 marca 2025 r. Jak
wskazano powyżej — wyznaczony termin upłynął bezskutecznie i Wnioskodawca nie wykazał
wystąpienia ww. szczególnie istotnego interesu publicznego, warunkującego udostępnienie |
informacji. |
Odmowa udostępnienia informacji publicznej następuje w drodze decyzji, do której na
podstawie art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, stosuje się przepisy Kodeksu
postępowania administracyjnego. Jednocześnie zgodnie z art. 16 ust. 2 pkt 2 ustawy o dostępie do
informacji publicznej Organ wskazuje, że osoby, które zajęły stanowisko w toku postępowania
o udostępnienie informacji to: Anna Pauli — Dyrektor Biura Organizacji, Magdalena Żabczyńska —
radca prawny oraz Marcin Brzeski — główny specjalista w Biurze Prawnym.
W związku z powyższym, Rektor Uniwersytetu Gdańskiego orzekł, jak na wstępie.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji stronie przysługuje wniosek do Rektora Uniwersytetu Gdańskiego
o ponowne rozpatrzenie sprawy, składany w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
W trakcie biegu terminu do złożenia wniosku strona, w drodze oświadczenia złożonego
Rektorowi Uniwersytetu Gdańskiego, który wydał decyzję, może zrzec się prawa do złożenia
wniosku. Z dniem doręczenia Rektorowi Uniwersytetu Gdańskiego oświadczenia strony
o zrzeczeniu się prawa do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy, decyzja staje się
nn Wiiemeu | SQAEU
Rektorat tel. 58 523 24 07 ul. Jana Bażyńskiego 8 www.ug.edu.pl
Uniwersytetu Gdańskiego e-mail: rektorQug.edu.pl 80-309 Gdańsk |
-
5 Uniwersytet )
[Gg Gdański ) LAT
ostateczna i prawomocna, podlega wykonaniu i nie przysługuje od niej skarga do wojewódzkiego
sądu administracyjnego.
Strona może również, bez skorzystania z prawa do zwrócenia się do Rektora
Uniwersytetu Gdańskiego z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, wnieść skargę na niniejszą
decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku. Skargę wnosi się, za
pośrednictwem Rektora Uniwersytetu Gdańskiego, w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.
Wniesienie skargi wiąże się z obowiązkiem uiszczenia wpisu w kwocie 200 złotych na rachunek
bankowy ww. sądu. Strona składająca skargę może ubiegać się o zwolnienie od kosztów sądowych
lub przyznanie prawa pomocy.
Rektor
ański
prof. dr hab. Piotr Stepnowski, czł. koresp. PAN
|
|
|
jw W kne | SOAEU |
Rektorat tel. 58 523 24 07 ul. Jana Bażyńskiego 8 www.ug.edu.pl
Uniwersytetu Gdańskiego e-mail: rektorQug.edu.pl 80-309 Gdańsk
|
0%
GK ŻĄ
r Uniwersytet Gdański z toe
„| Biuro Organizacji UG HY 5:4 *aty, 0%
w | ul. Jana Bażyńskiego 8 POD 5 Z, 8 2 a,
G) 80-309 Gdańsk /2 ę 434 Ląt
T +48 58 523 24 14 l , m ; GE e 23 | KA
e-mail: organizacyjnyQ©ug.edu.p JÓ* Ń ve | j * Ą
0400.0621.16.2025
747015 08.04.2025 03 POLECONA ZPO
R (00)659007734717612555 a
UIN ZZ
: Polska reprezentowane przez Członków -
(00)859007734717612555 Zarządu: Marzenę Błaszczyk i Szymona s
z Osowskiego
Fiez=Boi . a. Ursynowska 22/2
0a 02-605 Warszawa
Opłata pobrana. _ — zł ___ gr