Sąd Rejonowy w Częstochowie, ul. św. Rocha 90, 42-202 Częstochowa,
tel. 34 31 60 778, prezes@czestochowa.sr.gov.pl, www.czestochowa.sr.gov.pl,
NIP 573-25-15-054, Regon 000322057
PREZES SĄDU REJONOWEGO
W CZĘSTOCHOWIE
ASR.0123.31.2025
Częstochowa, 15.04.2025r
Pani Marzena Błaszczyk
Pan Szymon Osowski
Decyzja
Prezesa Sądu Rejonowego w Częstochowie
po rozpoznaniu wniosku z dnia 4 kwietnia 2025 roku
odmawiam udzielenia informacji publicznej w zakresie udostępnienia wyroków wraz
z uzasadnieniami w sprawach o czyny z art. 212 § 2 kk toczących się w Sądzie Rejonowym
w Częstochowie w 2024 roku
Uzasadnienie
W rozumieniu art. 1 ust. 1 u.d.i.p. każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację
publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w niniejszej
ustawie. Przykładowy katalog informacji publicznych podlegających udostępnieniu wymienia
przepis art. 6 ust. 1 u.d.i.p. Podmiotami zobowiązanymi do udostępnienia informacji, według art. 4 ust.
1 pkt 1 u.d.i.p., są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, a w
szczególności organy władzy publicznej.
W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego podkreśla się, że definicja pojęcia "informacji
publicznej", wynikająca z art. 1 ust. 1 w związku z art. 6 u.d.i.p., ma szeroki zakres przedmiotowy i
obejmuje każdą wiadomość wytworzoną przez szeroko rozumiane władze publiczne i osoby pełniące
funkcje publiczne lub odnoszącą się do władz publicznych, a także wytworzoną lub odnoszącą się do
innych podmiotów wykonujących funkcje publiczne w zakresie wykonywania przez nie zadań władzy
Sąd Rejonowy w Częstochowie, ul. św. Rocha 90, 42-202 Częstochowa,
tel. 34 31 60 778, prezes@czestochowa.sr.gov.pl, www.czestochowa.sr.gov.pl,
NIP 573-25-15-054, Regon 000322057
publicznej i gospodarowania mieniem publicznym. Katalog informacji wymienionych w art. 6 u.d.i.p.
ma otwarty charakter i wymienia jedynie przykładowe kategorie danych, które stanowią informację
publiczną (por. wyrok NSA z 4 lutego 2016 r., I OSK 2223/14).
Żądane przez wnioskodawców informacje stanowią expressis verbis informację publiczną w
rozumieniu art. 6 ust. 1 pkt 4 lit. a tiret trzecie. Zgodnie z treścią tego przepisu udostępnieniu podlega
informacja publiczna, w szczególności o danych publicznych, w tym treść i postać dokumentów
urzędowych, w szczególności treść orzeczeń sądów powszechnych, Sądu Najwyższego, sądów
administracyjnych, sądów wojskowych, Trybunału Konstytucyjnego i Trybunału Stanu. Fakt, że treść
orzeczeń sądowych stanowi informację publiczną nie oznacza jednak automatycznie, że adresat
wniosku o udostępnienie informacji publicznej jest bezwzględnie zobowiązany do umożliwienia
zapoznania się z takimi informacjami. Zaznaczyć należy, że stosownie do art. 1 ust. 2 u.d.i.p., przepisy
ustawy nie naruszają przepisów innych ustaw określających odmienne zasady i tryb dostępu do
informacji będących informacjami publicznymi.
Zgodnie z art. 5 u.d.i.p. prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach
określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo
chronionych (ust. 1). Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność
osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach
pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach
powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z
przysługującego im prawa (ust. 2).
Powyższe oznacza, że w razie kolizji między zasadą jawności informacji publicznej a ochroną
prywatności i danych osobowych osób fizycznych, dopuszczalny będzie jedynie taki sposób
udostępniania informacji publicznej, który nie naruszy wskazanych dóbr chronionych (np. anonimizacja
danych wrażliwych). Adresat wniosku o udostepnienie informacji publicznej powinien rozważyć, czy
charakter popełnionego czynu, okoliczności i czas jego popełnienia, nawet po usunięciu imienia
nazwiska osoby podejrzanej, oskarżonej lub świadków czynu, nie pozwala na ich identyfikację. W
przypadku, gdy pomimo dokonania takiego zabiegu, możliwa będzie identyfikacja osoby, której dane
dotyczą, należy odmówić udostępnienia informacji publicznej (por. wyroki: NSA z 11 sierpnia 2011 r., I
OSK 933/11 i WSA w Gdańsku z 13 maja 2020 r., II SA/Gd 6/20). Odnosząc się do treści wyroków i
uzasadnień, o których udostepnienie Państwo wnoszą, nawet po anonimizacji orzeczenia nie zostanie
zagwarantowana ochrona prywatności osób, których sprawa dotyczy, przez co udzielenie informacji
publicznej w tym zakresie stanowiłoby naruszenie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych,
stanowiące lex specjalis w stosunku do ustawy o dostępie do informacji publicznej. Nawet po
uniemożliwieniu zapoznania się wnioskodawcy z danymi osobowymi osób, których dotyczą orzeczenia,
udzielenie żądanej informacji publicznej może zagrozić naruszeniem praw strony do ochrony jej prawa
do prywatności i dobrego imienia. Podlegające ochronie z mocy odrębnych przepisów, w tym
Sąd Rejonowy w Częstochowie, ul. św. Rocha 90, 42-202 Częstochowa,
tel. 34 31 60 778, prezes@czestochowa.sr.gov.pl, www.czestochowa.sr.gov.pl,
NIP 573-25-15-054, Regon 000322057
zawartych w Konstytucji RP, dobro tej osoby nie zostałoby w należyty sposób ochronione przed jego
naruszeniem. Tym bardziej, że sprawy o pomówienie i znieważenie, z uwagi na szczególny charakter
tych przestępstw, z zasady rozpoznawane są na rozprawach niejawnych.
Pouczenie:
Od decyzji przysługuje odwołanie do Sądu Okręgowego w Częstochowie w terminie 14 dni od daty
doręczenia decyzji.
Z wyrazami szacunku
SSR Magdalena Piekarska - Iskra
Wiceprezes Sądu Rejonowego
w Częstochowie
- podpisano elektronicznie -
Załączniki:
1. Brak
Otrzymują:
1. Adresat
2. a/a