ara»
RY M CIS , r
> Nag, e”
GABINET SZEFA
S —_óh 2025 Warszawa, 4). października 2025 r.
Egz. poj.
Stowarzyszenie Sieć Obywatelska
Watchdog Polska
ul. Szpitalna 5/5
00 -031 Warszawa
(biurosowpQsiecobywatelska.pl)
W odpowiedzi na wniosek o udostępnienie informacji publicznej z dnia
27.08.2025 r. a także mając na uwadze treść pisma z dnia 10.09.2025 r.,
znak: S-1340/2025 (przesłanego do wnioskodawcy w dniu 10.09.2025 r. pocztą
elektroniczną) — informuję, że:
Ad. 1) z uwagi na konieczność wydania przez organ decyzji, o której mowa
w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2006 r. o dostępie do informacji publicznej
(t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 902), a następnie jej doręczenia w sposób wskazany
w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
(t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 572 z późn. zm.), dalej k.p.a.:
- na podstawie art. 64 $ 2 k.p.a wzywam do usunięcia braku formalnego wniosku
o udostępnienie informacji publicznej z dnia 27.08.2025 r. wniesionego poprzez
pocztę elektroniczną (w formie zwykłego e-maila) poprzez jego własnoręczne
podpisanie i przesłanie organowi podpisanego wniosku za pośrednictwem
operatora pocztowego.
Jednocześnie informuję, że nieusunięcie wskazanego wyżej braku
w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego wezwania, będzie skutkowało
pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
Ad. 2) w ocenie organu informacje, których dotyczy pytanie nie mają charakteru
informacji publicznych, albowiem dotyczą informacji zawartych w dokumentach
wewnętrznych — a zatem nie podlegają udostępnieniu na zasadach określonych
w ustawie z dnia 6 września 2006 r. o dostępie do informacji publicznej
(t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 902).
ma ZZ RML MMM M — A — — L—— LLL DLL
Centralne Biuro Antykorupcyjne 224372200 Qa
Al. Ujazdowskie 9 sekretariat.gszQcba.gov.pl Q
00-583 Warszawa www.cba.gov.pl ©
Odnosząc się do kwestii dokumentu wewnętrznego —w pierwszej kolejności
należy wskazać, że orzecznictwo sądów administracyjnych w tym zakresie opiera
się na ustaleniach dokonanych przez Trybunał Konstytucyjny w wyroku
z 13.11.2013 r., P 25/12, OTK-A 2013, nr 8, poz. 122.
W jego uzasadnieniu prawnym wskazano, że: ,.. Z tego szerokiego zakresu
przedmiotowego informacji publicznej wyłączeniu podlegają jednak treści zawarte
w dokumentach wewnętrznych, rozumiane jako informacje o charakterze roboczym
(zapiski, notatki), które zostały utrwalone w formie tradycyjnej lub elektronicznej
i stanowią pewien proces myślowy, proces rozważań, etap wypracowania finalnej
koncepcji, przyjęcia ostatecznego stanowiska przez pojedynczego pracownika
lub zespół. W ich przypadku można bowiem mówić o pewnym stadium na drodze
do wytworzenia informacji publicznej. Od „dokumentów urzędowych” w rozumieniu
art. 6 ust. 2 u.d.i.p. odróżnia się zatem „dokumenty wewnętrzne” służące wprawdzie
realizacji jakiegoś zadania publicznego, ale nieprzesądzające o kierunkach działania
organu. Dokumenty takie służą wymianie informacji, zgromadzeniu niezbędnych
materiałów, uzgadnianiu podglądów i stanowisk. Nie są jednak wyrazem stanowiska
organu, wobec czego nie stanowią informacji publicznej”.
Odnosząc się zaś stricte do orzecznictwa sądów administracyjnych
w tym zakresie — przytoczyć należy wyrok NSA z 23.06.2021 r. III OSK 2374/21,
LEX nr 3194012, w którym wskazano, że ,... pojęcie dokumentu wewnętrznego, który
sam w sobie nie stanowi informacji publicznej, odnosi się przede wszystkim do tych
dokumentów, które nie są skierowane na zewnątrz. Służą one bowiem wymianie
informacji, zgromadzeniu niezbędnych materiałów, uzgadnianiu podglądów
i stanowisk oraz mogą określać zasady działania w danych sytuacjach, czy też być
fragmentem przygotowań do powstania aktu będącego formą działalności danego
podmiotu”.
Z kolegi w wyroku NSA z 13.10.2021 r., III OSK 3405/21, LEX nr 3247099
wskazano, że „dokument wewnętrzny jest dokumentem, który nie jest skierowany
do podmiotów zewnętrznych. Dokument taki może służyć wymianie informacji między
pracownikami danego podmiotu, może określać zasady ich działania
w określonych sytuacjach, może też być fragmentem przygotowań do powstania aktu
będącego formą działalności danego podmiotu. Dokument wewnętrzny charakteryzuje
się, zatem dwoma, łącznie występującymi elementami: po pierwsze, jest dokumentem
urzędowym, a więc posiada cechy takiego dokumentu zdefiniowane w art. 6 ust. 2 u.d.i.p.
Po drugie, jest wytworzony tylko na potrzeby działalności podmiotu, który go wytworzył
i nie przedstawia jego stanowiska na zewnątrz. Nadto jak uważa się w doktrynie
dokument wewnętrzny został wytworzony „w zakresie działania danego podmiotu
i wyraża opinię w sprawach szczegółowych, poglądy przedstawione w toku narad
lub dyskusji, a także porady udzielane w ramach konsultacji”.
Ponadto, w uzasadnieniu prawnym wyroku Naczelnego Sądu
Administracyjnego z 24.04.2025 r. III OSK 2976/24, LEX nr 3855918 wskazano,
Że: „.. W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego podnosi się również,
że dokumentem wewnętrznym jest dokument, który nie jest skierowany do podmiotów
zewnętrznych. Dokument taki może służyć wymianie informacji między pracownikami
danego podmiotu, może określać zasady ich działania w określonych sytuacjach, może
też być fragmentem przygotowań do powstania aktu będącego formą działalności
danego podmiotu (tak Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 18 sierpnia
2010 r., sygn. akt. I OSK 851/10). Uznać zatem należy, że dokument wewnętrzny
charakteryzuje się dwoma jednocześnie występującymi elementami:
RL RM RR KŁ MML DC I Z A
| Centralne Biuro Antykorupcyjne 22 4672222 QB
Al. Ujazdowskie 9 bipQcba.gov.pl Q
00-583 Warszawa 2 www.cba.gov.pl Q
1. jest dokumentem urzędowym a więc posiada cechy, o których mowa
w art. 6 ust. 2 u.d.i.p.;
2. został wytworzony tylko na potrzeby działalności podmiotu, który go wytworzył
i nie przedstawia jego stanowiska na zewnątrz.”
Mając powyższe na uwadze — informuję, że wnioskowane w pytaniu numer
2 informacje w ocenie organu nie mogą zostać udostępnione, albowiem
nie mieszczą się one w zakresie informacji publicznych w rozumieniu art. 1 ust. 1
i art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2006 r. o dostępie do informacji publicznej
(t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 902).
z up. Szefa
Centralnego Bi ira antykorupcyjnego
p.o DyuzAtOT
Gab:: tefa
Centralnego B tykorupcyjnego
Arkadiusz Kusiński a
Wykonano w egzemplarzu pojedynczym:
Egz. poj. - Adresat (przesłano na adres e-mail: biurosowpQsiecobywatelska.pl).
DŻ Z EZR LL w wc __ LLC w
Centralne Biuro Antykorupcyjne 224672222 (B
AL. Ujazdowskie 9 bipQcba.gov.pl ©
00-583 Warszawa 3 www.cba.gov.pl Q