BURMISTRZ NIEMODLINA
ul. Boh. Powst. Śl. 37
49-100 Niemodlin
Niemodlin, dn. 68 kwietnia 2019r.
OR.1431.5.2019
Decyzja
Na podstawie art. 16 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie
do informacji publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1330 z późn. zm.) oraz art. 104
ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.
U. z 2018 r. poz. 2096 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Sieć Obywatelska
Watchdog Polska z dnia 17.03.2019 r. w sprawie udostępnienia informacji
publicznej,
odmawiam udzielenia informacji publicznej przetworzonej
w zakresie podania informacji o wydatkach gminy na ogłoszenia lub innego
typu promocję w latach 2015 — 2018.
Uzasadnienie
W dniu 17 marca 2019r. do tutejszego Urzędu wpłynął wniosek Sieć
Obywatelska Watchdog Polska o udzielenie informacji publicznej w zakresie:
1. czy w urzędzie gminy (miejskim/miasta), w którymś z jego wydziałów, w
jednostce organizacyjnej gminy (np. ośrodek kultury) lub w samorządowej
osobie prawnej (np. w spółce należącej do gminy), prowadzone są media ?
2. jeśli tak, wnosimy o podanie jakiego typu media są prowadzone (np.
gazeta, radio, telewizja, inne - jakie) i wskazane jednostki organizacyjnej lub
osoby prawnej gminy,
3. prosimy o podanie linku, jeżeli media są dostępne w Internecie,
4. jeżeli gmina prowadzi dziennik lub czasopismo, prosimy o informację czy
jest on zarejestrowany w sądzie,
5. jeżeli gmina prowadzi dziennik lub czasopismo, prosimy o przesłanie
ostatnich 5 numerów - licząc od dnia odpowiedzi na wniosek, w formacie
pdf.
6. prosimy o informację o wydatkach gminy na ogłoszenia, artykuły
sponsorowane, materiały dedykowane lub innego typu promocję w 2015,
2016, 2017 1 2018 roku.
Wnioskodawca poprosił o przesłanie odpowiedzi na adres email: sprawa-
7752(Qfedrowanie.siecobywatelska.pl.
Na podany adres w dniu 17 marca br. pismem OR.1431.5.2019 zostały
wnioskodawcy udostępnione informacje dotyczące punktu 1,2,3,4,5 i częściowo
6 wniosku. Jednocześnie w piśmie tym wnioskodawca został poinformowany,
że informacje, o które wnosi w punkcie szóstym są informacjami
przetworzonymi, na które składają się informacje proste, bo do takich zaliczyć
należy wszelkiego rodzaju statystyki, czy zestawienia. Udzielenie odpowiedzi
na punkt szósty tj. podania informacji o wydatkach gminy na ogłoszenia lub
innego typu promocję w latach 2015 — 2018. , wymagałoby stworzenia i
przygotowania takiego zestawienia, zaangażowania pracowników kilku
wydziałów Urzędu i jednostek organizacyjnych Gminy, którzy mieliby wykonać
te zadania jako dodatkowe, kosztem czasu przeznaczonego na swoje bieżące
zadania. Mając na uwadze, iż w orzecznictwie ukształtował się pogląd, że
informacja publiczna przetworzona to informacja jakościowa mowa,
nieistniejąca dotychczas w przyjętej treści i formie, chociaż jej źródłem są
materiały znajdujące się w posiadaniu podmiotu zobowiązanego do jej
udostępnienia, a także informacją przetworzoną może stać się tzw. informacja
prosta, jeżeli rozmiar i zakres żądanej informacji jest znaczący, a jej
przygotowanie zgodnie z wnioskiem wymaga podjęcia wielu złożonych
czynności intelektualnych (np. czynności analitycznych, sporządzania zestawień
lub opracowań), uznać należało, że taka „stworzona informacja” na potrzeby
udzielenia informacji publicznej w zakresie punktu szóstego, jest informacją
przetworzoną.
Zgodnie z art. 3 ust. I pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie
do informacji publicznej (Dz. U. z 2018r. poz. 1330 ze zm.), uzyskanie
informacji publicznej przetworzonej wymaga wskazania przez wnioskodawcę
szczególnie istotnego interesu publicznego. Przy czym podstawowym
elementem pozwalającym na właściwe uzasadnienie szczególnie istotnego
interesu publicznego jest wykazanie, że działanie organów i innych podmiotów
realizujących zadania publiczne wywołało lub będzie wywoływało skutki dla
potencjalnie dużego kręgu adresatów. Wnioskodawca musi więc wykazać,
zgodnie z regułą koniecznego współdziałania organu i podmiotu ubiegającego
się o załatwienie określonej sprawy w określony sposób, że informacje, które
zamierza uzyskać, nie dotyczą wyłącznie jego interesu, jak również nakreślenia
okoliczności i faktów, które zostaną uznane za wystarczające dla przyjęcia, że
działa on w interesie publicznym, a sprawa o której chce zostać poinformowany
ma szczególne znaczenie.
Zatem działając zgodnie z art. 3 ust. I pkt 1 ustawy z dnia 6 września
2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2018r. poz. 1330 z późn.
zm.) wnioskodawca w piśmie z dnia 22 marca 2019 r. został poinformowany,
że uzyskanie informacji publicznej przetworzonej wymaga wskazania przez
wnioskodawcę szczególnie istotnego interesu publicznego, na którą to czynność
został wyznaczony termin 14 dni.
Pismo zostało wysłane wnioskodawcy na wskazany adres mailowy w dniu
22.03.2019 r. i w ciągu 14 dni od daty jego wysłania wnioskodawca
nie uzupełnił swojego wniosku i tym samym nie wykazał „szczególnie istotnego
interesu publicznego”.
Mając powyższe na uwadze należało orzec jak w sentencji.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy stronie wniesienie odwołania
do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu za pośrednictwem tut.
organu w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania.
W trakcie biegu terminu na wniesienie odwołania strona może zrzec się prawa
do wniesienia odwołania. Oświadczenie w tej sprawie będzie skutkowało tym,
że niniejsza decyzja stanie się ostateczna i prawomocna z dniem złożenia tego
oświadczenia tutejszemu organowi.
BURMISTRZ
Dorota Kpncewicz
Otrzymują:
1. Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
sprawa-7752(Qfedrowanie.siecobywatelska.pl.
2.a/a