21
Burmistrz Aleksandrowa Łódzkiego
SE
Plac Kościuszki 2 6
95-070 Aleksandrów Łódzki
tel. 42 270 03 00, fax. 42 270 03 13
Kwajiamtwwkakij * TEKENIEI
Aleksandrów Łódzki, dnia 10 czerwca 2019r.
KwW.1431.88.2019JM
Szymon Ossowski, Katarzyna Batko-Tołuć, Bartosz Wilk
Sieć Obywatelska Watchdog Polska
ul. Ursynowska 22/2
02-605 Warszawa
W odpowiedzi na Państwa wniosek o udzielenie informacji publicznej z dnia
28.05.2019r. (data wpływu na elektroniczną skrzynkę odbiorczą Gminy Aleksandrów
Łódzki) złożony w trybie ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji
publicznej (tekst jedn. Dz.U. z 2018 r. poz. 1330 z późn. zm.) o treści (cytat):
„Na podstawie artykułu 61 Konstytucji RP, zwracamy się z wnioskiem o informację:
- czy w urzędzie gminy (miejskim/miasta), w którymś z jego wydziałów, w jednostce
organizacyjnej gminy (np. ośrodek kultury) lub w samorządowej osobie prawnej (np.
w spółce należącej do gminy), prowadzone są media?;
- jeśli tak, wnosimy o podanie jakiego typu media są prowadzone (np. gazeta, radio,
telewizja, inne - jakie) i wskazane jednostki organizacyjnej lub osoby prawnej gminy;
- prosimy o podanie linku, jeżeli media są dostępne w Internecie;
- jeżeli gmina prowadzi dziennik lub czasopismo, prosimy o informację czy jest on
zarejestrowany w sądzie;
- jeżeli gmina prowadzi dziennik lub czasopismo, prosimy o przestanie ostatnich 5 numerów -
licząc od dnia odpowiedzi na wniosek, w formacie pdf.;
- prosimy o informację o wydatkach gminy na ogłoszenia, artykuły sponsorowane, materiały
dedykowane lub innego typu promocję w 2015, 2016, 2017 i w 2018 roku.
Wnosimy o udostępnienie wskazanych informacji w formie elektronicznej na adres sprawa-
7187Qfedrowanie.siecobywatelska.pl", informuję, co następuje:
Ad 1) i Ad 2). W Urzędzie Miejskim w Aleksandrowie Łódzkim funkcjonują media — gazeta „40
i cztery” oraz Telewizja Aleksandrów. Prowadzeniem mediów zajmuje się Wydział Informacji
i Mediów.
Ad 3). httos://aleksandrow-lodzki.pl/tv/ Dostęp do internetowych wydań gazety
i telewizjj można uzyskać poprzez wejście na stronę internetową Gminy —
www.aleksandrow-lodzki.pl, Zakładka Telewizja i Gazeta.
Ad 4). Zarówno gazeta „40 i cztery”, jak i Telewizja Aleksandrów są zarejestrowane
w sądzie.
Sekretariat
Plac Kościuszki 2
95-070 Aleksandrów Łódzki
tel. 42 270 03 00, fax. 42 270 03 13
W”
Ad 5). Wszystkie aktualne numery gazety „40 i cztery” znajdują się pod linkiem
wskazanym w Ad 3.
Ad 6). W zakresie informacji żądanych w pkt 6 wniosku, czyli udostępnienia
informacji o wydatkach Gminy na ogłoszenia, artykuły sponsorowane, materiały
dedykowane lub innego rodzaju promocję w 2015, 2016, 2017 i 2018, organ stoi na
stanowisku, że przedmiotowe informacje należą do kategorii informacji
przetworzonych i w związku z powyższym, na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy
o dostępie do informacji publicznej, wzywam Państwa do wykazania szczególnie
istotnego interesu publicznego w terminie 14 dni od dnia doręczenia niniejszego
pisma.
Organ wskazuje, że żądana przez Państwa informacja ma obszerny charakter,
ponieważ dotyczy danych z okresu 4 lat, które odnoszą się do wydatków
dokonywanych przez dwa różne Wydziały w Urzędzie Miejskim w Aleksandrowie
Łódzkim — Wydział Informacji i Mediów (wydatki na ogłoszenia, artykuły
sponsorowane) oraz Wydziału Promocji i Współpracy z Zagranicą (wydatki na
promocję, materiały dedykowane). Ponadto, organ wskazuje, że po przeanalizowaniu
systemu finansowo-księgowego gminy stwierdzono, że wszelkie operacje finansowe
dokonywane przy użyciu środków pochodzących z budżetu Gminy Aleksandrów
Łódzki mają swoje odzwierciedlenie na głównym koncie wydatków Gminy i w
związku z powyższym nie ma możliwości wygenerowania zestawienia wydatków
tylko co żądanych przez Państwa kategorii. Co więcej, organ wskazuje, że do
żądanych przez Państwa kategorii wydatków nie jest także przypisany odrębny kod
księgowy, który umożliwiałby jednoznaczne wyróżnienie tych wydatków spośród
wszystkich innych w ramach danej klasyfikacji budżetowej. Wskazać należy, że na
wyciągu bankowym z głównego konta wydatkowego Gminy (konta podstawowego)
znajduje się około 10 000 pozycji księgowych rocznie, zatem aby spełnić Państwa
żądanie, organ musiałby dokonać analizy wszystkich z nich, a następnie wybrać te,
które dotyczą wydatków, o których mowa powyżej. Z powyższego wynika zatem, że
aby w pełni uczynić zadość Państwa żądaniu sformułowanym we wniosku
z dnia 28.05.2019r., czyli udostępnić informację o wydatkach Gminy na ogłoszenia,
artykuły sponsorowane, materiały dedykowane lub innego typu promocję, organ,
a konkretnie pracownicy Wydziału Finansowego Urzędu (ponieważ tylko oni mają
dostęp do dokumentów finansowych) musieliby tego dokonać ręcznie, czyli
z wydrukowanego wyciągu bankowego z głównego konta, na którym znajduje się
około 10 000 wszystkich pozycji księgowych rocznie, wybrać te, których Państwo
żądają. Ponadto, organ stwierdza, że sformułowanie wydatki na „innego rodzaju
promocję” ma charter nieostry, zatem winni je Państwo doprecyzować, o jakie
konkretnie wydatki Państwu chodzi. Wydział Promocji i Współpracy z Zagranicą
podejmuje bowiem szereg działań promocyjnych, a wniosek o udzielenie informacji
publicznej to pytanie o fakty, o stan określonych zjawisk na dzień udzielenia
odpowiedzi. Do zadań organu rozpatrującego wniosek o udzielenie informacji
publicznej nie należy natomiast zastanawianie się, co konkretnego autor wniosku
miał na myśli stawiając określone pytanie.
Jak wskazuje się bowiem w orzecznictwie sądowoadministracyjnym (wyrok
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, sygn. akt II SAB/Sz 51/12)
„informacją przetworzoną jest informacja publiczna opracowana przez podmiot
zobowiązany przy użyciu dodatkowych sił i środków, na podstawie posiadanych
przez niego danych, w związku z żądaniem wnioskodawcy i na podstawie kryteriów
przez niego wskazanych, czyli innymi słowy informacja, która zostanie przygotowana
„specjalnie” dla wnioskodawcy wedle wskazanych przez niego kryteriów”. Z kolei
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 09.08.2011r., sygn. akt 977/11
stwierdził, że „jeżeli utworzenie zbioru informacji prostych wymaga takiego nakładu
środków i zaangażowania pracowników, które negatywnie wpływa na tok realizacji
ustawowych zadań nałożonych na zobowiązanego do udostępnienia informacji
publicznej, a w szczególności gdy wymaga to analizowania całego zasobu
posiadanych dokumentów w celu wybrania tych, których oczekuje wnioskodawca, to
jest to informacja przetworzona”. W innym wyroku Naczelnego Sądu
Administracyjnego z dnia 05.03.2015r. (sygn. akt | OSK 865/14) dotyczącym
informacji przetworzonej, Sąd stwierdził, że „przetworzenie informacji może polegać,
np. na wydobyciu poszczególnych informacji cząstkowych z posiadanych przez
organ zbiorów dokumentów (które mogą być prowadzone w sposób uniemożliwiający
proste udostępnienie gromadzonych w nich danych) i odpowiednim ich
przygotowaniu na potrzeby wnioskodawcy (opracowaniu nawet prostego zestawienia
w tym zakresie)”, co ma odzwierciedlenie na gruncie rozpatrywanej sprawy. Ponadto,
w niektórych sytuacjach suma informacji prostych, w zależności od wiążącej się z ich
pozyskaniem wysokości nakładów, jakie musi ponieść organ, czasochłonności, liczby
zaangażowanych pracowników — może być traktowana jako informacja przetworzona
(wyrok NSA z 15 czerwca 2016 r., sygn. akt I OSK 3188/14).
Wszystkie ww. wywody dokonane przez Sąd można, zdaniem organu,
przenieść na grunt rozpoznawanej sprawy i stwierdzić, że specjalne przygotowanie
dla Państwa informacji objętej treścią wniosku z dnia 28.05.2019r., uczyniłoby tak
podaną informację, informacją przetworzoną, której udzielenie jest skorelowane
z potrzebą istnienia przesłanki szczególnie istotnego interesu publicznego po stronie
Wnioskodawcy, do wykazania którego zostaliście Państwo wezwani niniejszym
pismem.
Co więcej, domagając się udostępnienia informacji publicznej przetworzonej,
winniście Państwo również wskazać, że pozyskanie żądanych przez Państwa
informacji i w konsekwencji ich upublicznienie leży nie tylko w Państwa prywatnym
interesie, lecz także w interesie innych obywateli. Jak wskazuje się bowiem
w orzecznictwie sądowoadministracyjnym, w przepisie art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy
o dostępie do informacji publicznej chodzi bowiem o to, czy udostępnienie określonej
informacji przetworzonej może mieć realne znaczenie dla funkcjonowania
określonych struktur publicznych w określonych dziedzinach życia publicznego, czy
też może wpływać na poprawę, usprawnienie wykonywania zadań publicznych dla
dobra wspólnego danej społeczności (wyrok WSA w Gliwicach z 03.03.2014 r., sygn.
akt IV SA/GI 111/14). Chodzi więc o to, aby wnioskując o wskazane wyżej dane
wykazali Państwo, że działają w szeroko pojętym interesie publicznym, a informacje,
które chcecie Państwo pozyskać mają szczególne znaczenie, nie tylko dla Państwa,
czy osób z Państwa otoczenia, ale pewnego szerszego grona potencjalnych
odbiorców.
Zup. BURMISTRZA
Sprawę prowadzi:
Joanna Marciniak, Wydział Kontroli i Audytu Wewnętrznego
tel. 42 270 03 87