Szanowni Państwo

W związku z przesłanym wnioskiem o informację publiczną z dnia 8 lipca b.r.
uprzejmie odpowiadamy:

1) Nazwa instytucji i adres siedziby

MUZEUM SZTUKI W ŁODZI

Ul. Więckowskiego 36

90-734 Łódź

2) Czy do instytucji można wejść z psem asystującym?

Tak, pies przewodnik jest akceptowany.

3) Czy do instytucji można wejść z psem innym niż pies asystujący?

Niedozwolone jest wprowadzanie na teren Muzeum zwierząt, z wyjątkiem psa
przewodnika.

4) Czy, jeśli do instytucji można wejść z psem innym niż pies asystujący,
pies taki musi spełniać któryś z poniższych warunków (Prosimy wymienić
wszystkie stosowane warunki z wymienionych poniżej):

-

a. posiadanie kagańca

-

b. prowadzenie na smyczy

-

c. określona wielkość

-

d. określona rasa

-

5) Czy do instytucji można wejść z innymi zwierzętami niż psy?

Niedozwolone jest wprowadzanie na teren Muzeum innych zwierząt.

6) Czy wejście z psem/innym zwierzęciem podlega dodatkowej opłacie?

Nie.

7) Czy instytucja zapewnia dostęp dla osób z niepełnosprawnościami?

Tak.

8) Jeśli instytucja zapewnia dostęp dla osób z niepełnosprawnościami, to
jakie rozwiązania z poniższych wprowadzono w Państwa instytucji (Prosimy
wymienić wszystkie stosowane rozwiązania):

a. podjazd dla wózków - tak.

b. toaleta przystosowana do potrzeb osób z ograniczoną sprawnością - tak.

c. miejsce postojowe dla osób z niepełnosprawnością

d. oznaczenia/opisy w alfabecie Braille'a

e. kontrastowe oznaczenia ułatwiające orientację osobom z
niepełnosprawnością wzroku

f. obniżony blat w miejscu obsługi gości

g. szerokie ciągi komunikacyjne bez przeszkód

h. inne

9) Czy instytucja zapewnia w programie aktywności przystosowane dla osób z
różnymi niepełnosprawnościami?

Tak. Są to zarówno akcje cykliczne i jednorazowe. Cyklicznie m.in. Dzień
Wolnej Sztuki, organizowany w kwietniu, jest dedykowany osobom z
niepełnosprawnościami narządów zmysłów: dzieła są audiodeskrybowane,
przygotowywane są tygflografiki.

Działania jednorazowe to warsztaty przeznaczone dla grup zorganizowanych -
podopiecznych różnorodnych fundacji bądź osób stowarzyszonych w związkach
osób z niepełnosprawnościami.

Dodatkowo Muzeum Sztuki w Łodzi w programie szkoleń prowadzonych przez Dział
Edukacji uwzględnia uwarunkowania pracy z osobami z różnymi
niepełnosprawnościami. W 2019 roku odbyło się trzydniowe szkolenie
"Kreatywność w Edukacji Muzealnej. Działania Wspólne". 1/3 szkolenia była
poświęcona gościom o specjalnych potrzebach. Odbyły się następujące bloki:
"Muzeum dotyku, cz. 1. Audiodeskrypcja dzieła, audiodeskrypcja przestrzeni.
Warsztat"; "Muzeum dotyku, cz. 2. Tyflografika. Warsztat"; "Muzeum dotyku,
cz. 3. Edukacja wizualna dla osób niewidomych i słabo widzących. Warsztat";
"Muzeum migów. Abecadło PJM dla edukatora muzealnego. Warsztat"; "Muzeum bez
niespodzianek. Edukacja dla gości ze spektrum autyzmu. Warsztat".

10) Jeśli instytucja zapewnia w programie aktywności przystosowane dla osób
z różnymi niepełnosprawnościami, to jakie rozwiązania z poniższych
wprowadzono w Państwa instytucji (Prosimy wymienić wszystkie stosowane
rozwiązania):

a. eksponaty, których można dotykać

Nie. Z racji charakteru zbiorów - dzieła sztuki to unikaty istniejące
wyłącznie w jednym egzemplarzu - muzeum nie udostępnia dzieł zwiedzającym.
Niemniej, Dział Edukacji okazuje przygotowane dla osób z niepełnosprawnością
wzroku profesjonalne kopie wybranych dzieł, wykonane bądź w identycznych
materiałów w identycznej skali (metal, drewno - meble, rzeźby), bądź z
materiałów zastępczych (styrodur - rzeźby, wikol na drukowanym podobraziu -
obrazy, itp).

b. wydarzenia tłumaczone na język migowy

Tylko wydarzenia dedykowane osobom z niepełnosprawnością słuchu obejmują
używanie Polskiego Języka Migowego - są one prowadzone w całości tylko i
wyłącznie w PJM. Dwie edukatorki Muzeum Sztuki w Łodzi władają PJM na
poziome B2 (umiejętności potwierdzone egzaminem).

c. materiały z audiodeskrypcją

W witrynie https://zasoby.msl.org.pl/ można znaleźć przygotowane przez Dział
Edukacji audiodeskrypcje wybranych eksponatów, nagrane przez lektora.

d. opisy eksponatów napisane w języku łatwym do przeczytania

W witrynie https://zasoby.msl.org.pl/ można znaleźć przygotowane przez Dział
Edukacji opisy wybranych eksponatów, napisane z myślą o osobach z wyzwaniami
kognicyjnymi uproszczonym językiem polskim, wzorowanym na regułach
sformułowanych dla angielszczyzny przez Charlesa Kay'a Ogdena. Towarzyszą im
piktogramy, wzorowane na tzw. piktogramach szwedzkich.

e. INNE (jakie?)

W witrynie https://zasoby.msl.org.pl/ można znaleźć przygotowane przez Dział
Edukacji filmy w PJM z opisami wybranych eksponatów, nagrane przez lektorów
PJM.

11) Czy instytucja wydzieliła miejsce do nakarmienia/przewinięcia dziecka?

Tak, instytucja dysponuje przestrzenią do przewinięcia dziecka.

12) Czy budynek, w którym Państwa instytucja prowadzi działalność
kulturalną, został wybudowany przed 1995 rokiem?

Tak.

Z wyrazami szacunku,

Inga Sałek

Sekretariat

Muzeum Sztuki w Łodzi